Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, pälsen har jag funderat på. Han sätter väldigt mycket. Men varför blir inte allmäntillståndet påverkat? Det är som sagt bara gångarterna som blir kajko..
Fast samtidigt, säg nåt som är som det ska med den hästen..

Ska prata med veterinär imorgon igen, får se vad hon tycker.

Lillen var pigg och glad i hagen och allmäntillstånd ua. Men uppsuttet kort , lojt osv. En fårskinnspadd senare var han som vanligt. Behövde ha den ca 2 v sen bra. Pälssättningsreaktion...

Du gör helt rätt i att inte avfärda det som en pälssättningsreaktion:bow:

att den blir loj ska inte påverka rörelsen så till den milda grad.

Japp och depåerna på bogen och rumpan har blivit betydligt mindre. Som sagt 40 dagar utan motion och han har gått ner MASSOR. Det är inte min häst.

Jag har trots allt haft hästen i tio år, han har bara varit sån här de senaste åren. Det är en period, i anteckningarna från förra året var det ca 2 månader (sept-nov) sen blir det bättre. Tycker att förändrat rörelsemönster känns som ett konstigt symtom på pälssättning..
Tyvärr tar inte alla veterinärer min oro på allvar. Ett besök förra hösten resulterade i stora svårigheter att få försäkringsbolaget att gå med på några som helst utbetalningar längre. Veterinären skrev "hästen är bara tjurig", så nu hävdar försäkringen att allt är lynnesfel (till och med dåliga blodvärden har kallats lynnesfel :crazy: ).

Min veterinär hade jour idag, så passade på att prata med henne. Hon trodde det kunde vara en idé att öka tyroxinet, så det provar vi nu. Tar ju lite tid innan man ser effekt. Hon trodde också det kunde vara värt att prova att öka fodergivan radikalt, fast försiktigt så inte vikten spikar iväg för snabbt och okontrollerat. Så nu ska jag alltså medvetet öka energin i foderstaten, oj vad det är svårt!

Tja, i den bemärkelsen att han inte rör sig i hagen mer än nödvändigt. Han är den stillastående typen, svårt att se hur en häst rör sig när han går sakta sakta och letar mat. Men ja, det lilla jag har sett i hagen har varit förändrat. Har dock tänkt att det beror på de senaste veckornas ösregn som gjort den skaraborgska lerjorden till välling.. :-/
Att springa med honom på grusvägen ger samma typ av obefintliga rörelser, likaså framför vagn, ridning med eller utan sadel.

Har du kollat lederna?

Vet inte hur det är med hästar, men människor kan ju få reumatiska besvär när det är fuktigt och kallt, som det är nu på hösten. Resten av året problemfritt.

Hur gammal är han?

Vad får han att äta nu och vad ska ni öka till?
Tyroxinet, är det för svettningsproblemet?

Ja är det rent generellt så med rörelsemönstret, att det inte 'bara' är under ridning/körning eller hör ihop med 'allmänt loj' (vissa blir ju väldigt loja vid pälssättning och lohjeten gör ju att de inte direkt 'flashar runt' utan just kör 'energibespranade' gång) så är det ju knepigare att få ihop.

Men om han inte äter väldigt lite nu och i princip lider av energibrist, så är ju att 'fodra pigg' ofta rätt svårt, så också lite nyfiken vad han äter nu? Och om han även förr när han var fet blev lika, så känns ju inte riktigt som 'kaloribrist för att orka' som problemet. Möjligen öka proteinet då (det går åt en hel del till pälseriet)?

Vad bra.:)
Jag skulle prova sedan med 3 dl havre- en droppe i Missisippi, men kan ge en boost.

Som Elina8 skrev, lederna/muskler. Gegga suger väldans i leder och muskler. Kanske kan var så att han har ont i leder och muskler av att gå i lervälling eller nu när det börjar bli kallt tillsammans med pälssättning så kan dom bli muskel/ledömma.

Förra hösten gjordes ridprov och böjprov, helt utan anmärkning. Han visade alltså samma symtom då som nu.
Har själv varit orolig för ledinflammation, men veterinären hittar ingenting sånt. Och han är helt ohalt, "bara" markbunden.
Tyroxinet är för hans sköldkörtel, hjälper även för svettningen (han svettas nästan normalt nu!).

Han är född -95, så nästan 17 år. Han får i dagsläget ca 36 MJ och 230 g smb rp. Ska öka till 40 och 250. Tyroxinet ska upp till 15 g mot nuvarande 10.

Jag tänker att om det vore ömhet borde han reagera på beröring? Det gör han inte, jag var orolig för ryggvärk och tryckte igenom honom rejält utan reaktion. Har även bett andra i stallet att klämma och trycka och titta. Alla håller med om att han ser pigg ut i ögonen, men rör sig som en benlös sköldpadda. Hittar ingen värme eller svullnad någonstans. Han är ju pigg och vaken i övrigt, det är bara gångarterna som försvunnit. :crazy:

Jag är snororolig! Pratade med veterinär idag igen, som tyckte jag ska prova medicin- och foderökning veckan ut och om han inte visar tecken på förbättring ska jag prova butta en vecka. Svarar han på det ska vi åka in och göra stor undersökning, igen.

Hur ser han ut muskelmässigt?

Tänker om det kan vara något sånt. Han har ju alltid (enligt mig) legat väldigt lågt, och det brukar ju märkas av extra såhär i början på hösten tycker jag.

Godi var ju mindre och han låg på ca 45 MJ och 300 smrp. Sol vet jag inte än, men jag börjar däromkring för det är där höet hamnar. Skulle gissa att det funkar bra även på henne, eventuellt behöver hon lite extra, tror inte hon är så lättfödd.

Med tanke på hur lite han gått sista tiden har han förvånansvärt mycket muskler. Han hade ju mer eller mindre vila hela sommaren, bara små promenader. Träning har vi ju kört igång med först nu i höst. Och det är inte mycket, i och med mina arbetstider (05-18.30 är jag borta). Han är ingen body builder direkt, men absolut inte dåligt musklad.
Ökar jag proteinet för mycket får han raspliknande utslag på benen. Speciellt känslig om det är sojaprotein. Och ökar jag energin är jag rädd att han blir tjock igen. Det går (i varje fall gick) läskigt fort :crazy:

Ok, det är klart att man inte förväntar sig någon muskelknutte när han har vilat så mycket.

Det är svårt det här att hitta rätt balans. Får hoppas att det går bra med ökningen nu.

Det verkar som det var sköldkörteln som spökade igen. Red lite igår och han var mycket piggare. Travar fortfarande ogärna, men det vi travade var helt okej trav. Man kände att han flyttade på fötterna och de släpade inte i marken.
Så vi ska hålla medicinen på fulldos ett tag till, så kanske jag kan sänka den igen om några veckor.

Funderar dock på hur jag ska göra. Den bör helst ges i två eller fler givor för bättre spridning över dygnet. Och det vore ju bra att ge proteinfodret i två givor med.
Men hur ska man lösa det rent praktiskt?
Jag har ingen möjlighet att själv morgonfodra. Stallägaren blandar ingenting och jag kan inte ge medicin i krubban (självklart, med dopingrisk osv). Jag måste blanda medicin + potatisprotein med vatten, annars blir det ju bara damm.
Vid den här tiden på året går det väl an, men om några veckor eller dagar kommer frostnätterna på riktigt och då blir ju maten djupfryst innan den serveras. Står i utestall, så det blir ju ingen värme där..
Kan man slamma upp medicinen kvällen innan med lite vatten och olja, och blanda med ouppblötta pellets (tänker typ krafft muskel då, för protein till max i pelletsform)?
Om man täcker hinken och ställer den under tak och typ inlindad i någonting kanske den inte fryser lika snabbt? Eller vad tror ni?

*kl*

Har fått ett "problem" Prinsen tappar i hull där han inte ska.
Visst har magen blivit mindre men är en bra bit kvar. Däremot så ser man revbenen på honom nu vilket inte är det roligaste :(
Har hämtat hem halm nu med så nu får dom 4½ kg hö om dagen (Ove får lite extra) + 1-1½ kg halm. Dom har alltid lite halm kvar från tidigare fodring när de får mat. Har även ökat lusernet till honom samt att han får 100 g av Oves kraftfoder.

32786081.jpg

Nalle har lite mage med som ska bort, han såg mycket värre ut ett tag :p Kan snart börja köra honom så tror sista försvinner då.

32786079.jpg

Ove där emot har blivit riktigt fin i hullet, maskmagen är borta :D

32786082.jpg

Prinsen ser ut som han saknar protein, skulle prova att öka proteingivan.

Ove börjar ju se riktigt fin ut! Hur går det med honom annars?

Finns det inget litet rum, typ sadelkammare eller foderkammare som ni kan sätta in en liten värmefläkt i? Kostar ju max 100 kr.

Annars går det nog att lösa med isolering i lager. :idea: Finns ju bra termosar som du kan hälla maten i, finns ju mattermos om det inte får plats i en vanlig kaffetermos. Sen kan du ju lägga den i en kylbox, antingen om du tar en sån man har till stranden eller bygger en själv med frigolit och alluminium. Det borde hålla frosten borta. Blir ju hyfsat lätt för den som fodrar med, öppna lådan och häll direkt ur termosen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka