Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har också en tjockis. Tjock som i måste ta det easy så hon kan hålla senare. Svårt det där när man inte kan öka motionen utan måste bara börja med maten. Fast det är klart promenader, tar vi och så lite töm och någon liten skritt. 150kg ska bort.
Å hon har inte blivit så fet hos mig ursprunligen. Känns som ett omöjligt projekt just nu och jag är orolig att hon inte kanske håller pga övervikt. Hur pass lugnt tror ni man måste ta det? Maten känns lättare att reglera med halm osv.

Det är inte det att jag misstror dig ;) utan i min Planck-bok står det andra siffror bara. Därför jag inte kände igen ''dina''. :)

Det är lugnt! Jag kanske har en äldre/yngre upplaga? Min är tryckt 08.

DSC_0935.jpg

Kan man använda siffrorna såhär kanske?

Hästen har som underhållsbehov 42 MJ och behöver 8 MJ för arbete.

Räknar på kalcium

Underhållsbehov i MJ * 0.40 = 42*0.40 = 16.8
Arbetstillägg i MJ * 0.35= 8*0.35 = 2.8

Totalt = 19.6

Eller ska jag som har ett dräktigt sto gångra 0.55 med hennes hela MJ behov eller bara dräktighetstillägget?

Kl
Jag litar inte på att upptaget av kalciumet i foder sker i 100%.
Har jag ett hö från gotland eller Öland är det ett annat kalk.
dessa är är ju korallrev som flyttas sig för miljarder år sedan.
därför ger jag steeljoint med lokalt hö.

har sett föl med uppdrivna kotor rätta sig snabbt med detta.

Jag är så lycklig jag har fått tag i världens kanonhö till mina hästar i vinter, ekologiskt ängshö med mycket baljväxter. Har inte fått analysen ännu men även om värdena skulle vara åt helsike så är det ändå ett väldigt bra hö eftersom det minst har 10 olika sorters växter i det. Min nordsvensk har dessutom gått på bete på en av dem ängarna och hon blev superslimmad av det betet.

*delvis KL*

Jag har inte analys på mitt än, måste ta prov från fler balar. Men rent 'övrigt' är det preciiis som jag vill ha det. Spätt, blött och som 'konserverat gräs'. Jag älskar min producent =)

Bara hoppas värdena är bra med..

Min gamla bantades också ca 150 kg (135 tror jag det var).

Mitt sätt var kanske inte det mest optimala, men vi red i alla gångarter. Inga långa galopper och så, men vi galopperade. Samma med trav, det var inga långa distanser.

Han var i rätt bra kondition och vad pigg och glad, ville alltid springa mer när man saktade av.

Mycket skritt i backar och i skogen där det var lite knöligt att ta sig fram.
Då i början reds han bara 3-5 dagar i veckan. Sen ökades det efterhand, både antalet dagar och hur mycket och långt han travades och galopperades. Mer och mer krävande träning.

Jag förstår inte heller riktigt hur man ska räkna.

Ska man ta 0.75 (0.4+0.35) gånger hela MJ, arbetstillägg inräknat? Eller ska man ska göra som du gjorde, alltså 0.4 gånger underhållsbehovet och 0.35 gånger arbetstillägget.

Plancks som finns på vårt bibliotek är så gammal att det är tveksamt om siffrorna är aktuella. Kanske dags att beställa en egen upplaga :p

Jag har också en tjockis. Tjock som i måste ta det easy så hon kan hålla senare. Svårt det där när man inte kan öka motionen utan måste bara börja med maten. Fast det är klart promenader, tar vi och så lite töm och någon liten skritt. 150kg ska bort.
Å hon har inte blivit så fet hos mig ursprunligen. Känns som ett omöjligt projekt just nu och jag är orolig att hon inte kanske håller pga övervikt. Hur pass lugnt tror ni man måste ta det? Maten känns lättare att reglera med halm osv.

Jag har iofs tidigare motionerat groteskt fet häst genom hård ridning och den höll, men kanske inget jag skulle idag.

Däremot, inför Lillens igångsättning efter benbitsop fick vi ett igångsättningsprogram jag tror kan funka superbra för tjockisar (han var ju normalhullad då, så försiktigheten var pga benet).

Men skritta 30 minuter. 'Mitt i' så ägg in en travintervall med 2 minuter trav, skritta 2 minuter, trava 2 minuter. Sen resten skritt.

Öka med en 2 min intervall trav varannan dag tills du är uppe i 10 st travintervaller a 2 minuter, dvs du rider totalt en timme, varav 20 minuter är trav (men uppdelat i 10 st 2 minutersintervaller med 2 min skritt emellan). Sen kunde jag 'sätta igång som vanligt', men med en tjockis kan man ju enkelt bygga på det där lite mer innan man rider 'vanligt'.

Tanken med de korta intervallerna och öka dem succesivt är att på 2 min trav hinner man inte slita så hårt på benen (kotorna), men man ökar ändå på ansträngningen just succesivt, och får in mer och mer trav, men hela tiden med skritt emellan för att inte nå läget där hästen blir muskeltrött och lederna får ta smällen.

Jag har bantat en häst under hösten helt utan motion. Jag är långt ifrån målen men nu är han så smal att sadeln passar igen dessutom är hovarna så pass bra att det går att rida på honom. Han har gått på gräs hela tiden och nu under senaste 1-2 v fått aspbarkspellets + 2 kg hö pga dåligt bete.

10-12 september:

2011-09-12%25252017.05.49.jpg

2011-09-10%25252011.10.44.jpg

21 september:
2011-09-15%2B08.04.55.jpg

22 oktober:
2011-10-22%2B10.47.37.jpg

Vojne... smal:eek:Den har ett riktigt fett- eunuck ar.le.

framfötterna ser fångaktiga ut.

Det låter ju helt galet om jag skriver att han är så pass fet att sadeln passar igen... Sa aldrig att han var perfekt i hull men på 40 dagar tycker jag det har hänt massor. Han har dessutom börjar leka o röra sig i hagen igen. Späcknacken har blivit mjuk.

Sa ju att fötterna var ett problem men att de är bättre nu.

Det låter ju helt galet om jag skriver att han är så pass fet att sadeln passar igen... Sa aldrig att han var perfekt i hull men på 40 dagar tycker jag det har hänt massor. Han har dessutom börjar leka o röra sig i hagen igen. Späcknacken har blivit mjuk.

Sa ju att fötterna var ett problem men att de är bättre nu.

Om du säger så så;)

men allvarligt. depåerna på rumpa, sidorna o bog är minst lika farliga som nacken. Fettvävnad.

Är det inte din eller varför har den tillåtits bli så fet?

Bättre att stämma i ån.. liksom

Nä det där är väl en häst hon fått hem sådär har jag för mig. Var det hennes mammas tro? Kommer inte ihåg riktigt. Men det är inte hon som låtit den bli så iafl. :)

KL

Hjälp mig spåna!
Min Fergus är i kalasbra hull nu. Det syns inte så väl pga all päls, men känner revbenen och inga depåer kvar. Skönt!
Men, någonting är inte okej. När jag red tidigare i veckan kändes han extremt låg och markbunden, traven var nästan obefintlig. Pga smärta hos mig red jag inte någon längre stund den dagen. Lite körning dagen efter, samma sak. Skritten långsam men helt ok, traven löjligt markbunden och trist. Kom knappt framåt ens en gång, gick i ca 5 km/h :crazy:

Jag bläddrade igenom mina gamla träningsanteckningar från de senaste två åren och ser ett mönster:
I september-oktober varje år beskriver jag samma sak. Framåtbjudningen borta, gångarterna markbundna. Någonting känns fel.

Veterinären har varit inkopplad de senaste åren och röntgat, klämt och känt utan att hitta något. De har gjort allt från spattundersökning till magsårskoll, allt kammat noll.

Vad ska jag göra? :crazy:

Pälssättning skulle jag gissa på.

Sådär var Godi från september till november ungefär varje år. Vissa dagar lite piggare, men överlag allmänt trött och ovillig.

Har märkt av viss skillnad på lilla Sol också nu senaste veckorna, men inte alls i samma grad som Godi. Men så har hon inte riktigt samma kraftiga pälssättning heller, så jag antar att det är därför hon inte känner av det lika kraftigt.

Figge har väl också väldigt mycket päls, även om han är rakad så pågår ju fortfarande pälssättningen. Det tar väldigt på krafterna.

På min första ridskola fanns en konstantskimmel som hade så fruktansvärt ont av pälssättning, han fick ont i huden och vi fick inte lov att borsta eller klappa honom, han stod på vila i någon månad varje år pga pälssättningen.

Det kan bero på att häsetn blir hudöm när den sätter vinterpälsen. Den kan bli nedsatt pga den sätter vinterpälsen. Jag tror att det beror på pälsen. Görs det några andra förändringar under den perioden annars? Installningen kan förändra hästarna med. Är hästen lite till åren och haft några skador så kan den bli stel osv.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka