Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

*Kl*
Prinsen har gått upp i vikt igen >__< Tror jag fått fatt i ett lite för kraftigt hö. Han äter bara mellan 2-2½ men går endå upp i vikt. Ska kolla med bonden om han har halm med så får jag blanda ut höet. Inte lätt när han går på lösdrift att veta hur mycket han får i sig. Dom får 7 kg att dela på om dagen och de andra 2 håller sig fina på det. Men då är dom ju hingstar med varav ena är en åring.

Jo, jag förstår att vissa hästar begränsas av sjukdom och skada. Därför skrev jag:

"Skadade och sjuka hästar som inte ska röra på sig är förstås ett undantag, då förstår jag att man mest fokuserar på foder. "

Men eftersom tråden heter "uppdrag bantning" så handlar det inte bara om sjuka och skadade hästar, utan framförallt feta hästar som behöver gå ner i vikt. Därför undrar jag vart träningstänket kommer in?
Ser tyvärr allt för ofta hästägare ute i stallarna som har kör/ridbara men överviktiga hästar/hästar med urdålig kondis. Hästen sköts efter alla konstens regler och mattarna (mest mattar) är pålästa och amitiösa när det gäller hästhållningen, foder och hästens miljö, MEN hästarna tränas i stort sett inte alls!

En viktig faktor för att hästen inte ska drabbas av fång tex är att den är i bra kondition, att den får tillräckligt med träning för att hållas frisk. En häst med normal kondis ska tex klara en clear round i distans på 4-5 mil i långsamt tempo.

Inte konstigt att fång går som en epedemi bland hästar och det ökar även bland andra raser än ponnies numera.
Därför ville jag bara inflika att träning av hästar är minst lika viktigt som foder!
Och ännu en gång, ni med konvalecenter behöver inte ta åt er av min kritik;)

Sen är det ju inte alltid så att träningsbiten beskrivs här :) När jag skriver är jag mest ute efter foderhjälp då foderbiten är, för mig, den kluriga biten.
Sen att ponny terroriseras med vagnen nästan dagligen är ju inte något som behövs hjälp med eller uppdateringar om i samma utsträckning.

Så tror jag det i många fall är :)

Jag tror du har rätt..

Och för många av våra fetton hjälper ju motionen bara i viss mängd, det är fortfarande maten som ger mest problem..

Det är inte lätt att få ett fetto smalt och när jag räknade på det skulle jag behöva vara ute och galoppera typ 2 timmar i streck för att det skulle ge nåt med det näringsvärde höet hade.. Och då blir det ju enklare/bättre att begränsa maten än att de facto fara ut och galoppera tills hästen (som gissningsvis inte har världens bästa kondition heller) stupar..

/Lavinia, som funderar på hur 17 hon ska veta när hon ska sluta banta skrället- revbenen är omöjliga att känna under all päls!

Prinsen är nog inte så fet som jag fått honom som trots allt XD Mätte honom idag och det stod på samma. Lite bukigare är han dock men inga depåer och man känner revbenen. Det är den nye lille som gör en helt förvirrad ^^
Det skiljer ganska mycket i omfång på dom :p
32771560.jpg

Får han 3 kg fast han går på det betet?

Jag hade minskat. Min som är ganska mycket större får knappt 4 kg och hon rasar inte precis i vikt, så jag kan tänka mig att 3 kg för en sån liten blir mycket.

Vi är väl inte så värst många som har friska hästar i denna tråden?

Min är frisk, men bantas inte matmässigt utan hon sätts igång efterhand och jag förväntar mig att hon sakta med säkert kommer att gå ner i vikt i takt med att hon rids mer.

Sen är Chilis frisk, och han rids ju också, ingen stram diet där heller vad jag minns.
Urkellas lille är väl frisk tror jag? Och körs också.
Iron Wills har väl varit frisk för det mesta, var väl skadad för ett tag sen, och nu dräktig. Har också ridits aktivt.

Resten är väl/har varit sjuka eller skadade på något sätt. Kan hända att jag glömt någon mer frisk, svårt att komma ihåg alla på rak arm.

Annars tycker jag att det genom åren har varit ganska stort fokus på just motion. För mig har det alltid varit viktigt att hästen rör på sig regelbundet, hellre rida 20-30 min om man har ont om tid någon dag än inte alls, och kompensera med ett längre pass någon annan dag. Förra hästen red jag ca 1 timma om dagen, 5-6 dagar i veckan.

Senast ändrad:

Min har hunnit bli både utdömd/mycket sjuk och vilade runt ett år för det och ha en spricka i benet och
legat inne en vecka på strömsholm under tiden vi har varit aktiva i tråden. När hon varit frisk så har hon ju ridits. :)

Jag tror inte att någon i bantningstråden säger emot att motion är viktigt. ;)

Dock är det ju så att många av "de aktiva" är sjuka på ena eller andra sättet. Min egen är visserligen utan rörelsestörningar men kan inte svettas vilket försvårar motionen. Och jag själv är inte riktigt hel, så min kropp klarar inte alltid av tillvaron (går i skov, så nej jag tänker inte sälja hästen). Nu har tydligen min medryttare lämnat mig utan att säga något.. Att jag pendlar 5 h om dagen gör inte saker lättare, jag orkar inte så mycket på vardagar.
Men jag tränar min häst minst 3 h/vecka, oftast uppemot 5-6 h. Jag har jäkligt dåligt samvete när jag bara varit ute fem dagar en vecka!

När jag hade mer tid följde jag ett "travprogram" för bantning. (Håll i dig Axel, det var vetenskap bakom det! ;)). Man travade på 60 % av maxpuls i 30 min, 3 dagar/vecka och ökade med 2 min/vecka. Det kombineras med en lågenergi och normalprotein-foderstat.
På min gav det inga resultat alls, kanske -10 kg på ett halvår, men så visade det sig att han hade låga t3-värden och var hypotyroid. Sen medicinering startade för ca 9 månader har han gått från 520 kg till 425! Med en "normal bantarfoderstat" och träning ca 1 h/dag.

Han går inte på bete, på bilden letar dom kraftfoder som den lille spillt. Gräset är så nerbetat att dom inte får i sig något (mindre hage på berg som används året runt) Sedan äter han inte 3 kg utan mellan 2-2½ kg om dagen. Men när jag fått hem halm så ska jag minska hö mängden och ge dom lite halm istället. Lille behöver oxå ner lite i vikt men då han bara är året så vill jag inte sätta honom på bantning.

Tror inte vi har ritkigt samma uppfattning om vad som är nerbetat, den där gräsmängden har våra islänningar gått på nu i några månader och till och med den enda normalfödda (som i vintras fick 8 kg hö och massa kraft och ändå inte gick upp i vikt) har gått upp i vikt.

Om det bara är den rutan där de står så ok, men ser det ut på liknande sätt i hela hagen så klarar sig våra isisar mer än väl på det. Alla är runda och feta, till och med den som annars varit spinkig har fått lite extra hull.

Den lilla tycker jag ser bra ut, som du säger är han ju så ung och ska inte vara tunn när han växer.

Hej!

Jag håller med du i denna fråga. Min pålla gick tills mitten av juli på klart mer nedbetat halva dagar+ och sen med munkorg på riktigt gräs andra halvan. Alla andra hästar fick hö, min klarade sej ypperligt på det minimala gräs som fanns. hon hade antagligen klarat sej på bara vinterhagen också, men då hade jag nog blivit lynchad i stallet och hon hade behövt gå själv.

Vissa hästar klarar sej verkligen på ingenting. *suck*

/Lavinia

+ Elina8: Nu får ni mig att bli fundersam :p Kanske kan ge dom mindre hö redan nu då.
Lille har helt klart för mycket mage. Men har blivit bättre sedan jag fick honom. så här ska han se ut i formen (den på bild är lika gammal). Hur mycket tycker ni jag ska ge dom ? Lille väger ca 65 kg så han får ju lätt i sig rekommenderat med TS iaf :D
Så här ser gräser ut i resterande biten på hagen.
32751921.jpg

Fast den är uppenbarligen inte tjock, utan bukig och inte fått rätt omvårdnad innan den kom till dig.

Fet är han inte utan som du skrev bukig. Han såg hemsk ut i kroppen innan. Men magen ska bli mindre även om han inte är fet, blir bara på annat sätt :p Han får kraftfoder blandat med lusern vilket jag tror gjort att han blivit så pass mycket bättre så snabbt.

Blir fundera hur jag kan göra med höet. Lille hade nog klarat sig på 1½ kg men vill ju att de ska ha att äta under natten. Ser hellre att dom äter lite extra hö än äter frost gräs. Vill få hem halm nu >__<

Går de på lösdrift eller har du möjlighet att ta in dem?
Om du har möjlighet att ta in dem så gör ju det saken mycket lättare. Kan du inte smussla till den lilla ett kg hö när han får lusern/kraft? Så får han i sig lite extra och du kan dra ner på det för Prinsen.

Jag upplever ändå att de behöver lite extra grovfoder nu, för gräset är inte jätteroligt. Många får problem med magarna nu, så jag tycker det är skönt att de kan få gå inne just nu i övergångsperioden och få i sig lite bra grovfoder.
Lättare att ha dem ute sen när det är snö på backen, håller tummarna hårt för att det blir snö i år med. :D

Jag kan ta en bild på hur vårat gräs ser ut i hagarna nu. Våra som går in får extra hö/halm/lusern, men de som går på lösdrift får inget mer än halmen som ligger i lösdriften och det goda där är i stort sett slut, så där äter de inte så mycket heller. Och som sagt, de är inte precis smala nån av dem :angel: Sol är en av dem med minst övervikt.

De går på lösdrift så har på så sett svårt att veta 100 hur mycket var och en får i sig. Jo det med magarna har jag märkt, Prinsen har varit lite lösare i ett par dagar. 1 kg extra tror jag inte pluttas behöver, är nog lättare att öka lusernet i så fall. Gjort som så att jag minskat till 6 kg hö till dom nu. Mer vågar jag inte förens jag hämtat hem halm. Ska ta analys på höet då med så får man se hur mycket hö man kan ge dom. Jag hoppas med på snö XD Annars kan jag inte släppa dom på skogsdelen i vinter :p

Det stog i ngn artikel att hästarna klarar sig bra på bete även på hösten.

dina går ju på bete som är ämnat för små lättfödda.

jag skulle inte ge hö alls utan bara vb. istället för att jojobanta.
Den vuxne går knappast ner i vikt av att få som högst ett halvt kg mindre.

Hästarna ger ju kvittot på hur betet egentligen är. Den lille kan kanske få lite lucern. det viktigaste är trots allt vit. o mineraler.

De ska ju jobba o leta föda hela tiden.
mina äter nu inte höt ute fast jag inte förstår vad de livnär sig på o det är mkt stora hästar som tränas. De får bara en tuss på morgonen o kvällshö iom att de står inne. Äter nog lika totalt som dina gör nu.

Jag får hålla med moa. I tråden vill man ju oftast bolla idéer och få hjälp med problem. Träning är sällan en stor gåta. Kanske efter skada vill folk ha åsikter på veterinärens upplägg angående träning, men till vardags är de flesta här nog rätt säkra på just träningsbiten.

Det som lyfts fram i tråden är främst mat eftersom mat är klurigt. Det är svårt att ha koll på alla alternativ som finns, och vad de innebär.

För min del så räknar jag inte min häst som "invånare" i den här tråden längre. Hur mycket vi håller igång beror på hur mycket jag har i skolan (jobbar extra också) och om vi är friska (jag var nyss sjuk ett tag, och skadad innan det). Men jag skrev i mitt tidigare inlägg om vårt träningstänk. :)

Just nu tränas det en del på det här;
13_170453493.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka