Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja för det inte sänkt ättakten nog. Han överlistar nät med 2 cm hål med. Jag har ju även byggt automater med lock med små hål i, där locket sakta sjunker ner i takt med maten minskar, och han får pilla ut silaget genom hålen.

Den modell som han första natten inte fick ut något ALLS ur lärde han sig inom ett par veckor överlista såpass att han tömde den på 4 kg på under 2 h. Så, jag har gett upp och köpt timers som släpper ner mat (en i grunden enkel konstruktion baserad på automatiska grindöppnare som släpper ett grindhandtag, linor och block samt IKEApåsar som vecklar ut sig och släpper ner silaget på förinställd tid.

Ska fixa bilder sen, hinner inte nu. Men, bara för min är alldeles för smart för sitt eget bästa behöver ju inte betyda att det inte fungerar på t ex din =)

Hittade Hippos linfrökaka på CG i dag och har nu räknat på det i Nutrina. Det verkar faktisk snäppet bättre än proteinmineral. Det enda som kommer att fattas då är selen och fosfor och tokosel har jag ju redan hemma och fosfor ska jag ändå köpa.

Men hur ger man linfrökaka? Jag skulle i så fall ge 0,2-0,3 kg. Hur mycket är det? Ska det blötas eller liknande? Finns det några risker med att ge linfrökaka? Tycker hästarna om det?

De i pellets? De kan du ge torrt eller blött. Vanlig mald linfrökaka samma, men det bäst är ge blött. Det lite 'slemmiga' som blir är bra för magen

Vissa älskar det, andra hatar det.

Jag tror det är pellets, men är osäker eftersom jag inte köpt dom än. Det är Hippos iaf.
Men om man blötlägger hur länge ska man göra det då?

Funderade även på att testa med vanliga blötlagde linfrön för magens skull, men det kanske är lite overkill om man ger blötlagd linfrökaka med, eller?

Han har blivit väldigt fast i magen sen vi flyttade, vilket är ovant för mig, så jag börjar bli orolig om det är för mycket åt andra hållet nu.

Hur mycket eller lite du vill, ang pelletsen mald linfrökaka osv.

Hela linfrön ska kokas. Man får då en slemmig gröt. De flesta hästar äter hellre mald eller pellets.

Lillen äter både torr linfrökaka (mald, som ett mjöl), fuktad och blötlagd. Jag brukar se till den inte dammar bara. De blir hemskt törstiga av torr, nu är ju mina duktiga och dricker fint i det läget (och det blir grisigt i hinken, dammet sätter sig ju på mulen med), men det är väl risken med torr om man har en häst som dricker dåligt. Pelletsen svällde på den tid jag gav (många år sen) inte alls, den mer föll sönder.

Min häst har ju än så länge inte varit svår att få att äta.

Men jag läste i en annan tråd att det skulle räcka att hälla kokande vatten på och låta stå tills det svalnat. Jag tänkte då att jag kunde hälla på kokande vatten och låta stå till dagen därpå. Men det kanske inte räcker?

När du säger "mald" menar du då linfrön eller linfrökaka?

Så du menar att linfrökaka i pelletsform eller mald kan ersätta kokt hel linfrö, när det gäller magegenskaperna?

Njae, det vet jag faktiskt inte, det behöver man nog studera i så fall.

Men de är bra för magen alla tre - så menade jag (satt i telefon när jag svarade, därför kanske lite virrig). Men man får ju absolut mest 'slemmigt' av hela, kokta linfrön så teoretiskt borde de vara bättre än 'restprodukterna'. Det är ju slemmet man vill åt sas. Men alla varianterna är bra för magen.

(Vet ej om det räcker hälla på kokande vatten på hela linfrön, hört både att det räcker och inte räcker, jag vågade aldrig chansa utan kokade tre dagars ranson och hade i kylskåpet när jag gav hela linfrön)

Tyvärr har vi inget kylskåo i stallet och det är inte alltid jag hinner hem innan jag åker till stallet, så tyvärr funkar det dåligt för mig att koka.

Men tack för svar:bow:

Ser gärna bilder! Hur stort var ''rutnätet'' i gallret? Hade du nån typ av motvikt på gallret så den tröcks nedåt eller låg den lös i lådan?

Det var väl ca 4 cm stora rutor, men eftersom det var ett hårt galler kan de inte nypa tag om tuggorna på samma sätt, utan de får pilla det som sticker upp. På gott och ont då för när det bara sticker upp lite får de i sig några strån åt gången, men får de tag i en rejäl tuva så drar de ju upp den (så stort det nu får plats i ruta) och då sitter ju den där så de kan fortsätta dra upp ett tag till, det andra följer ju med ut som i en sån dära "just one"-servetteautomat.

Gallret i sig var motvikt, det vägde såpass att det tryckte ner höet och det stack upp emellan. Enda problemet i konstruktionen, som blev mycket bättre efter lite modifierinng, men inte helt bra (hade jag behållt den hade jag fått jobba vidare på den punkten) var att gallret hamnade snett, alltså ställde sig på snedden, mer eller mindre lodrätt. I början fastnade det då, men det fick jag bort sen.
Om jag hade behållt den hade jag gjort två skåror i lådans långsida och satt någon form av rullsystem så att det kunde åka upp och ner men bara parallellt, så att det inte kunde vrida sig. Hade en idé om hur man kunde göra, men eftersom jag inte märkte någon skillnad i ättid så brydde jag mig inte om det. Han åt ganska så långsamt egentligen, så det var inget direkt problem för mig, hade bara varit en fördel om man kunde fördröja ytterligare.

Om det är för magen du vill ge något så kanske loppfrön är bättre? Det är ju bra både mot hård och lös avföring, och liksom balanserar. Det blir ju också slemmigt som attan.
Sen vet jag inte om innehållet i det, jag har gett det i kurer på några veckor och då får de bara 1-2 dl om dagen, beroende på storlek.
Så om du vill åt proteinet finns det kanske bättre saker att ge, men just för magen kan ju det vara ett bra alternativ eftersom det inte behöver kokas som linfrön. Man ska hälla över vatten precis innan man serverar det, det får inte stå mer än några minuter i vatten innan servering, för det blir klibbigt direkt!

Jag trodde att loppfrön bara var mot sandkolik. Men det kanske funkar precis som linfrön?

Tyvärr har vi inget kylskåo i stallet och det är inte alltid jag hinner hem innan jag åker till stallet, så tyvärr funkar det dåligt för mig att koka.

Men tack för svar:bow:
Att mecka med kok av krossade linfrön slutade ¨jag med för 20 år sen eller så.

det bildar ju dessutom ngt farligt vid kokning. Cyanid i liten mängd.

Linfrökaka kan ges torrt eller blött o slemmet bildas även i hästens mage.

hippopelletsen som fanns förr var för hårda o var tvunget att blötläggas lääänge.

Jag vet inte, men hästarna blir fina i päls o hovar o magen hålls i trim- som är så viktigt för IR-hästar o dess känsliga magar.

Sandkolik får väl hästar som fodras på sand som fastnar på hö som är/ blir blött?
Jag undviker att fodra på just sand när det regnar. hästarna äter heller inte upp allt.
Får hö i balja- sålänge de inte slänger ut det...

Senast ändrad:

Jag har inte läst på så mycket, men det jag har hört så funkar det på samma sätt.

Det är så på människor också vad jag hört. Men jag har bara testat själv på hästen, det funkade ibland (men på honom hjälpte ju inget, testade verkligen allt. Så jag tycker det är rätt bra betyg ändå).

Äntligen!!
Har vi fått hem vårt nya hönät att hänga i boxen.

4cm maskor och fröken tittade på det med tvekan i blicken, tog motvilligt en tugga av halmen (som hon tidigare glufsat i sej som om vore det godis) och såg sen skitsur ut- "ska man behöva jobba för maten??"

Men jag tror hon gått ner lite till, iaf har hon tappat mage, men jag kan inte påstå att jag kan hitta några revben. Nu funderar jag mest på om jag ska ta bort nåt kg hö till och ersätta med lucern, tycker hon börjar tappa lite väl över rumpan..

/Lavinia, med 3 veckor minst kvar på boxvila

Kollade igenom ca 10 sidor av denna tråden och slogs av vilket fokus det är på foder! Motionen bör väl vara minst lika viktig för överviktiga hästar? Hur mycket/lite rör de sig egentligen?

Trevliga före/efterbilder i tråden dock! Ni ska vara stolta över vilka resultat ni lyckats med, inte lätt att få ner överviktiga hästar i lagom hull.

Foder är a och o, matar du hästen så som vissa matar sina hästar numera spelar det ingen roll hur mycket du rider.

Min egen var skadad och därmed fet, efter det så har hon blivit riden normalt och tränat medelsvåra rörelser i dressyr. :)

Klart att det spelar roll hur mycket hästen rids/körs. Många högpresterande hästar kan pga det vara svåra att hålla i hull. Får en känsla av att många hästägare tycker det är bekvämare att ta till sig foderkunskaper än att faktiskt se till att hästen rör på fläsket. Ämnesomsättning sker även på cellnivå vilket även påverkas av att kroppen rör på sig, inte bara intag av näring.

Skadade och sjuka hästar som inte ska röra på sig är förstås ett undantag, då förstår jag att man mest fokuserar på foder.

Javisst, men det som representeras här i tråden är mest ponnyer och lättfödda hästar. Min blev smällfet på 8 kg silage,
när hon reds förr! Då red jag ut och tränade galoppjobb på terrängbanan 2-3 dagar i veckan, red ut en dag och klättrade i skogen
och sedan så tränade vi även dressyr. Hon var fet i alla fall. Jag fick analysen och ja såklart, det var på tok för mycket näring i 8 kg
silage än vad hon behövde. Då ändrade jag fodret och vips gick hon ner i vikt.

Det är skillnad på halvblod/fullblod och lättfödda ponnyer i träning. :)

Det är som med feta människor. Träna hur mycket du vill, men äter du mer än vad du behöver så kommer du i alla fall inte
att gå ner i vikt. När jag själv ska ner i vikt så fokuserar jag på vad jag stoppar i mig, det fungerar varje gång!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka