Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

delvis KL, delvis on topic

Lillen står på samma foderstat och håller samma hull och vikt när han rids som när han står. Jag har hitills av en motion han fått (2-4 mils ridning/v, i alla gångarter, blandade pass både kortare mer intensiva och längre mer lågintensiva) inte märkt minsta ökat behov jmf med när han stod på boxvila med snörskritt.

Han är stor D-ponny men har ett behov som är ungefär som en normal B-ponny. Men äter ju mkt snabbare än en dito.

Så, fodret är det alltjämnt närvarande problemet. Fixa TS och ättakt men samtidigt hålla MJ såpass lågt att vikten ligger still. Ofta en ekvation som är olöslig och man får tumma på det ena eller det andra..

Hej!

Min har inte haft några direkta problem med övervikt före förra vintern. Snarare i så fall åt andra hållet- på ett ruskigt näringsrikt hö som hon fick 10 kg av kunde man ändå känna revbenen nästan lite för mycket.

Så förra vintern, på fri tillgång (vilket enligt näringen i maten inte borde varit nåt större problem) blev hon fet som ett as. Varför? 2 månaders vila pga "skada" (hon åkte på nån magisk jäkla hovömhet och inget kunde klura ut varför).

Efter det har vi kämpat och kämpat och kämpat med vikten, hon reds minst 1,5 h hela sommaren varje dag, oftast mer och kunde i slutet av sommaren gå på bete dygnet runt utan betesbegränsare. Sen fick hon ont i hoven igen och står nu under behandling sen 4 veckor tillbaka (tror jag det är). Eftersom hon inte får motioneras är det svårt att påverka nånting annat än maten, så då påverkar jag den. Hon får promenera 2 *10 min /dag- det tappar hon inte ett kg på, tyvärr..

/Lavinia, som håller med i sak- alltför många hästar får för mycket mat i förhållande till sitt arbete, men inser också att många inte KAN rida sina hästar så mycket som de behöver för att gå ner i vikt- dygnet har heöt enkelt inte tillräckligt många timmar.

Du glömmer att hästen fick Metformin då den stog.

antar att du skulle de det igen om den fick stå en tid.

Jag märker stor skillnad på när min har jobbat dvs inte rena uteritter- galoppARBETE i 20. min.

Det är trots allt skillnad i vad en unghäst kan prestera mot en äldre välutbildad häst.

Många i tråden har varit/är skadade/sjuka, svårt att motionera hästen då.

Är hästen kroniskt sjuk a la IR så måste man ha stenkoll på sockerhalter och energi, det funkar inte bara att rida bort överskottet.

Min egen var skadad en kort vända, har inte haft fång men kanske varit IR-sjuk. Nu i hälsosam vikt och god kondition är det en helt annan häst och jag är inte någon foderbesatt människa längre. Märker att det går att fodra ganska normalt (så länge det inte är bete). Det är faktiskt svårt att tänka helt plötsligt att hästen är fullkomligt normal och behöver mat för arbetet han gör, om jag vill att han ska kunna bygga muskler och bli starkare. Det finns inte en massa extra fett att ta av i första hand. Stor skillnad mot förr. :)

Angående träning så jobbar vi stenhårt nu med att få honom mer liksidig, mer stark och smidig. Har alltid löslongerat förr men nu longerar vi på lina med inspänningar i alla gångarter en gång i veckan. Ska börja klättra mer, vi har dåligt med backar så man får rida upp och ner för samma backar på ett ställe - tråkigt men nyttigt, en gång i veckan. Varje helg tar vi en längre tur på 1,5-3 timmar. Ju längre desto mer skritt men vi rider i alla gångarter alltid.
Övriga pass blir dressyr (inte så ofta just nu), vanliga uteritter eller löslongering med bommar/låg löshoppning.

Du glömmer att hästen fick Metformin då den stog.

antar att du skulle de det igen om den fick stå en tid.

Jag märker stor skillnad på när min har jobbat dvs inte rena uteritter- galoppARBETE i 20. min.

Det är trots allt skillnad i vad en unghäst kan prestera mot en äldre välutbildad häst.

Nej jag glömmer inte det - han får FORTFARANDE metformin.
Och än så länge ingen som helst märkbar skillnad i behov.

NÅGONSTANS finns säkerligen ett 'trappsteg', dvs vis viss träningsdos så kommer behovet att öka lite. Men 2 - 4 mil/veckan i alla gångarter är iaf inte tillräckligt för att ge minsta synlig påverkan på behovet.

I juli efter att ha stått i 2 mån vägde han 395 kg. I oktober vägde han 397 kg. Så han håller vikten - och det har hänt massa positiva saker med kropp och muskling (och behövts bytas sadel osv). Men han kan INTE äta mer mat med träningsdosen han haft nu.

Och visst är det skillnad i vad häst A och häst B kan prestera, men normalt sett, på en 'normal' häst skulle även den träning L presterat ha gett skillnad i MJ-behov. Dvs hästen skulle ha gått ner av den träningen, alt man fått ge mer mat/MJ för att behålla samma hull.

Men Lillen håller samma hull på samma mat både vid boxvila med 20 min skrittpromenad som vid hagvistelse och 2 - 4 mil ridning (uteritter) i alla gångarter/vecka. (Däremot märks givetvis skillnad på muskling, kondition, styrka osv)

Jo fast i mindre dos.

varför inte sluta med den o istället fodra bättre?
Kanske behövs det inte ens om du nu rider varje dag.

Varför skulle din ponny vara så unik som dessutom fortfarande är ung:confused:

Får alla dina djur medicinering?

2-4 mil i veckan i blandade gångarter gör självklart ingen skillnad i behovet.

En "vanlig" uteritt på runt en timme brukar ju ligga på runt milen.
Du skulle väl träna för distans? Då kan du med lätthet rida 2 mil varannan dag och då ska det vara mycket konditionsträning i de passen.

Jag förstår om det inte blir skillnad på 4 mil per vecka!

Stella promenerar 3.5 mil per vecka (5 km per dag) och det räknar jag in i underhållsbehovet.
Sedan så rids hon utöver det numera men jag har inte laggt på mer än något kg hö för det.

Min tjockmaja är under igångsättning efter alla resor med hoven och hon går ca 2mil/veckan. 3-4pass/vecka i mest skritt på tygel 30-40 min, lite travinslag. Hon kan också takta i 30min i sträck utan att vara varken anfådd eller svettig:-O Rider man i alla gångarterna 5-6 gånger i veckan är några kilometer snart avverkade.. Nu är det läge att ut och jogga på stubbåkrar. Cantra är super att träna kondis. Jag galopperar inte ännu på tjockmaja, men visst går hon ner..

Hej!

Jag tolkade det som om Alex.. red 2-4 mil varje gång hon red.:)

Jag har ju ridit med runkeeper under slutet av sommaren och då får man ju verkligen se hur långa ens ridvägar är (inte tillräckligt) och hur lång tid dom tar. Vi red galet mycket och snabbt i somras för att kunna ha fröken på bete, tror vi red minst 7 mil i veckan men jag har inte helt koll eftersom jag har medryttare ett par dagar/vecka.

Skulle jag sätta igång fröken nu skulle hon nog tappa mycket i vikt om jag inte ökade maten. Hon har iaf ett väldigt varierat behov om hon går eller ej, lyckligtvis verkar det som om 7 kg hö och fri tillgång på halm funkar på henne, ska se om hon tillåter mej att mäta magen idag:-)

/Lavinia

*delvis KL*

Fast det är ändå rätt stor skillnad mot total boxvila och och 10 km lugn skritt/vecka i snöre jmf med hage och ridningen i alla gångarter (ganska stor variation på tempo osv, kortare turer med högre tempo inkl rena trav och galoppass, och längre turer men lite mer tempovariation).

Jag hade inte förväntat mig revolutionerande skillnad, men att det skulle märkas på nåt vis 'på hullet' med. Förutom mer muskler och sånt alltså, utan hullmässigt. Just iom att jämförelsen är/var mot boxvila. Mot 'vanligt hagliv' gör ju knappast det minsta skillnad, det är ju synnerligen lätt arbete.

Sen blir iofs alltid hans IR sämre när höst bryter över mot vinter, så att det är 'ingen skillnad' KAN vara skillnad ändå just nu faktiskt - men i somras var det ju ingen skillnad och då kan man ju inte ha IR-försämring som felkälla heller.

Men 'rida mer' är som någon annan tog upp inte alltid svaret. Lillen ska ju inte ha gått mer än han gått, däremot i början av nästa år borde träningsdosen vara den dubbla, och då kanske det börjar märkas lite - förhoppningsvis =)

Senast ändrad:

Jo fast i mindre dos.

varför inte sluta med den o istället fodra bättre?
Kanske behövs det inte ens om du nu rider varje dag.

Varför skulle din ponny vara så unik som dessutom fortfarande är ung:confused:

Får alla dina djur medicinering?

Nej axel, precis samma dos som nu.

Fodra bättre - hur menar du med bättre? Har du hittat silaget som täcker TS-behovet utan att ge för mycket MJ? =)

Varför metforminet inte sätts ut? Helt enkelt för han blir sämre utan metformin, så han får ha det kvar. Hela livet om så krävs, men kommer göra ett nytt utsättningsförsök senare när han är ännu mer igång får vi se om det går då.

Nej, 2 - 4 mil/vecka. Han går iofs 1.5 mil på ett pass ibland, men det var rätt tolkat per vecka med 2 - 4 mil. Och han 'ska' ju inte ha gått mer heller, han opererades i maj och sattes igång i juli.

Men jmf på behov gjorde jag mot strikt boxvila med 10 km promenad/v, och nån liten skillnad trodde jag faktiskt det skulle göra i hullet. Sen får man väl vara tacksam på sitt vis att han klarar hålla hullet även på boxvila. Han behöver ju faktiskt inte rent strikt göra annat än hålla det hull han har på den mat han får. Det räcker. Går han ner i arbete är det en bonus.

Men det var som sagt för att visa hur knepiga de lättfödda kan vara i behov, och hur stor 'zon' det kan vara med samma hull. Och att 'rida mer' inte alltid är svaret att kunna fodra 'som en normal häst'.

Nu börjar du bli riktigt rolig ---- eller snarare djävligt tröttsam (ursäkta ordval).

En ponny som har anlag för IR är verkligen insulinresistent. Du angriper ofta andra men berättar inte mkt om dig själv. Men av det lilla vi fått reda på så tror jag inte att din häst är som en IR ponny. Den har antagligen aldrig varit i närheten av det, trots detta blev den fet och fick fång eller hur det nu var. Strunt samma.

Men en IR ponny är mkt svårbantad. Den har anlag för en annan ämnesomsättning. För den hästen är det en överlevnadsfråga. Den är anpassad till helt andra förhållanden än vad vi har möjlighet att ge den. Varför ska man sluta att ge metformin om det fungerar? Varför riskera ett nytt fånganfall? Sedan har du faktiskt fel när det gäller detta med motion (om det var i denna tråden eller en annan). Det finns två anledningar (minst)till att det är viktigt att motionera en häst. Den ena är att den ska förbränna fettet och gå ner i vikt. Den andra är att om hästen är eller riskerar att bli IR så hjälper det mkt att motionera den lite grand. Det har ingenting med omsättning av energi att göra utan det ökar insulinsvaret i cellerna (men jag vet du hatar svar som är på molekylnivå men denna gången så måste du nog acceptera att det faktiskt är så).

När det sedan gäller proteinbehovet och det är kanske i en annan tråd så ökar inte det hur mycket som helst bara för att man motionerar hästen. Det är energibehovet som ökar.

Hej!

Jag är helt övertygad om att du känner din ponny bäst i det här fallet och rider efter vad han tål. Jag har ju bara en (nu mindre) fet arab som äntligen går ner i vikt på riktigt (idag en tvärtumme ner till), trots boxvila!

Det är inte skoj med hästar som inte funkar som de "borde". Och det är nog sjukt lätt att sitta med en "normal" häst som blivit fet och sen bantat och säga hur enkelt allt är, jag kan inte ens säga vad min är, jag hoppas på en normal som bara blivit fet av omständigheterna. IR-hästar hoppas jag att jag slipper erfara på riktigt..

/Lavinia, som så gärna skulle rida mer just nu, eller egentligen skulle vara nöjd med rida överhuvudtaget..

Vad han tål vet vi ju iofs inte, men jag rider efter vad veterinären tycker om man ska hårddra det =)

Fast med tanke på att han är inriden i våras, har artros båda framkotorna, och som sagt opererade bort en benbit i maj och sattes igång i juli, så hade jag nog inte SJÄLV ansett han skulle gå mer eller hårdare än han gör. Han må vara 5 år, och lite kan man 'surfa' på att han faktiskt är 5 och inte 3 år, men han ligger ju rejält efter i sin utbildning eftersom han stod pga fång som treåring och sen stod 4 mån på box (och sen hagkonv på det) som fyraåring pga gaffelbandsskador - så man får ju ta med det i beaktandet med, att leder och senor måste stärkas osv med, och han är 2 år efter utbildningsmässigt. Och de flesta skulle nog tycka att ridningen han får är mer än nog för en 3-4 åring, och det är ju det han ska ses som rent så.

I övrigt är jag mest glad ATT han/vi kommit såpass långt som vi ändå har! Att gå i mål efter 2 mil distansritt, med en pigg och glad ponny som fick tummen upp av veterinärerna är liksom en 'dubbel' seger. Många gånger var han ju närmare graven än ett ridet liv liksom.

Sen om hans framkotor håller för 'full ridning utan begränsningar' kommer ju visa sig. Men jag har inte bråttom någonstans och stärker hellre än 'stressar' honom. Förhoppningsvis har vi hela livet på oss att komma ikapp! =)

KL

Uppdatering från mig.

Jag trodde inte att det hade hänt så mycket, enligt måttbandet har det stått stilla, kanske -1 eller 2 cm vissa dagar på sin höjd.

Men nu när jag tittade på bilderna från när hon kom i augusti så tycker jag ändå att det är rätt stor skillnad.

Idag
32767205.jpg

Exakt 2 månader sen.
32659432.jpg

Hej!

Dagsfärska bilder på min tjej. Hon har börjat tappa lite för mycket muskler, men förhoppningsvis kan vi börja skritta snart, så hon kan få lite mera mat. Nu får hon ju 7 kg hö(oanalyserat, eftersom det är en mycket tillfällig lösning då vår höbondes fru avlidit) och fri tillgång på halm.

IMG_0024.jpg

IMG_0026.jpg

IMG_0027.jpg

Som ni ser har hon både salt, vatten och halm, så det går ingen nöd på henne på boxvilan:-)

KL

Kom på att jag glömde skriva att vi inte har bantat alls. Hon har satts igång försiktigt med några vilor vid tappsko och vargtandsborttagning. Matmässigt har hon gått på bete, fram tills nu när hon går in på kvällen. Nu får hon ca 3 kg hö (väntar fortfarande på analys), 1 kg halm och lusernhack som jag inte vägt upp än, men ca 1 kg (gissar på 0.7-0.8).

Ville bara lägga till, för hade hon bantats så hade jag förväntat mig mycket större skillnad på hull efter 2 månader. Men hon har som sagt satts igång och är ung och under utbildning, så jag tycker inte att hon ska bantas heller. :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Airbag väst