Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Håller med du!

Nu senast hade jag en strålande skoj diskussion med en fullblodsägare runt en artikel som tyckte "skaffa ett hö med lågt näringsinnehåll så hästen kan få äta så den får tuggbehovet tillfredställt". Det stog i artikeln att "Hästen bör ha att göra i en timme ungefär med den giva den får." varpå jag då beskrev att min äter upp 2 kg på 20 minuter, vilket innebär att hon lär behöva 4 kg minst/fodring och kan inte äta mer än 7 kg/dag utan att bli tvärfet.

Sen blev diskussionen gå ut och galoppera (vilket inte går eftersom häst har boxvila sen 3 veckor tillbaka och minst 2 veckor till), ge mindre mat om den är fet (så fet är hon ju inte längre, men jag kan inte ge så mycket mindre heller), ge den lucern, ställ i spilta(så hon inte ska vandra runt så mycket i brist på annat att göra om jag tar bort halmen), ge granris, ge halm (gör jag redan, hon äter det som godis), ge slicksten(!) och skaffa leksak med pellets i:-) och ge bantningsmat (whatever that is?)..

Det är inte så himla lätt alla gånger att få till tuggbehovet och samtidigt hålla hästar smala, kanske med de hästar som inte är lättfödda, men med våra tjockisar är varje dag en kamp!

länk till artikeln (borde vara ok eftersom vi kan diskutera den?)http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/tank-pa-tuggtiden-nar-du-bestammer.htm

/Lavinia

Det där med en timmas tuggning var faktiskt nytt för mig. Annars har jag bara hört att de inte ska stå utan mer än 4 timmar.

Detta innebär alltså att om hästen äter 2 kg/timma så måste de ha 10 kg/dag.

Jisses, jag som är glad om jag kommer upp i 6 :o Det är ungefär vad vi kommer ge i vinter, det blir då 1.5 kg per måltid. Fråga värt om det räcker en timma, man kan ju alltid hoppas. Men med två matilskna tanter som hagsällskap gissar jag att maten kommer inhaleras i en väldig fart. Får väl se hur det funkar. De kommer ju såklart ha halm också, så de blir ju inte helt utan när höet är slut.

Min skulle behöva fri tillgång ifall det ska ta en timma att sätta i sig givan. ;)

Tack för komplimangen! Idag har vi longerat samt löshoppat igen. Så jättekul att kunna använda det som träningsform! Kan tillägga att bromsen fungerade extremt dåligt efter två dagars vila. :angel:

Min äter sina 2 kg hö när hon kommer in på 20-30 minuter. :grin: Jätteroligt. Som tur är tycker hon halmen inte är lika god längre,
så 1-2 kg halm + 3 kg hö petar hon med mellan kl. 22-06, då finns det alltid kvar halm på morgonen.

*kl*
Tog lite hagbilder innan idag. Gräset är ca 1-2 mm långt. Märkte att pållarna rör sig mycket mer efter dom fått täcke på sig om natten så gissar att dom går och letar mat då istället för stå inne i lösdriften och hänga :p Pluttas hatar blåst & regn så han spenderar många timmar där inne ^^. Men gått ner till 2½ kg hö natt och 2 kg morgon delat på 3 nu.
32774866.jpg

32774867.jpg

Det där hade Stella hållt sig tjock och präktig på, med ett par kg hö, om hon inte varit dräktig och inte jobbat mer än vanligt. :p

Bra att du sänkt maten, men inte till den minsta hoppas jag? Han lär behöva lite bra mat så som han ser ut. :)

Har ökat på lusernet till den lille. Så han får kraftfoder + lusern & delar på höet med dom andra. Hoppas att han "klarar" sig på det. Har bara denna hagen så vet i f*n hur jag ska få i honom mer hö annars.

Ta ut honom och låt honom äta/dela av en del av hagen och låt honom gå där och äta?

Men gräset du visar, det höll min shettis (standarddito, stor) för tjock UTAN tilläggsfodring (annat än minimal giva silage på nätterna när de stod inne, han fick 0,7 kg blött silage *4 inne, dvs totalt motsv 1.5 kg hö rent TS-mässigt)

Dela av hagen går inte då jag inte får ner några stolpar (är berg under). Får testa om jag får in honom i stallet och se om han kommer till ro att äta där. Men det borde räcka att ge honom ½ kg extra än så länge va ? Bara att det lär väl ta honom över 1 timme att äta. Med tanke på hans vikt så får han i sig då ca 3 kg TS/100 kg.

Hoho, det där är "normalbete" för våra. Godi gick upp 20 kg när han gick i en liten hage med så lite gräs.

Våra har hållt sig feta och möra på ungefär den mängden bete, de har ju ganska stor hage så det blir ju mer även om det inte är mer gräs per kvadrat.

KL

Idag kom höanalysen. Och det var goda nyheter. Per kg foder:
8.3 MJ och 55g smrp. TS låg på 78 eller 79 tror jag. (hösilage)
Mineralmässigt har jag inte riktigt koll. Någon som har koll på mineralbehoven?

Än så länge får hon lusern upptill, ska se om jag ska fortsätta med det resten av vintern eller om det räcker med bara hö, veror lite på hur mycket de får.

Nu kommer de få 2-3 kg, och sen i vinter kommer de få 5-6 kg hö. Om de får 6 kg så får hon ju i sig 330g smrp så det lär ju förhoppningsvis räcka. Om de får 5 kg så kan hon ju få ett halvt kg lusern, så blir det samma.

Mineralbehovet för din häst antar jag att du menar? Jag har Plancks bok och där står det ju lite.

Ja precis. Det är den jag kikat i med och hittade inget.

Jag hittade något på internet, där stod det 16 C och 11 P för en häst på ca 300 kg. Kan det stämma? Tyckte först det lät så lågt, men jag skummade igenom föregående års foderstater och de ligger däromkring och jag har markerat med OK enligt hippocampus. Vet inte alls hur de siffror som fanns där stämde, men det borde väl vara ok? Det är ju ändå från SLU, de borde ju ha uppdaterade siffror. :confused:

Såhär stårt det på s. 245 i Plancks bok. Finns både för makromineraler i mg/100 kg kroppsvikt,
makromineraler i g/MJ och Vitaminer beräknat på 100 kg kroppsvikt där.

Makromineraler i g/MJ

Underhåll

Kalcium 0.40
Fosfor 0.25
Magnesium 0.15

Arbete

Kalcium 0.35
Fosfor 0.25
Magnesium 0.15

Arbete är tillägg till underhållet. Alltså om de står ska de bara ha underhållet, och om de tränas ska de ha underhållet + arbetestillägget. :)
Och det står där g/MJ. Så med tex kalcium ska en tränande häst ha 0.4+0.35 g=0.75g/MJ
Så för varje MJ din häst har i totalbehovbehov ska det till 0.75g kallcium. Alltså om MJ behovet är tex 50MJ så är kalciumbehovet 50*0.75= 37.5g

Senast ändrad:

Rättar mig själv. Var tvungen att tjuvkika i mina papper. tyckte inte siffrorna stämde som gavs ovan. Enligt mina papper från Planck så är totalbehovet på makromineraler tex kalcium 0.4g/MJ för underhåll, totalbehovet för lätt arbetande häst 0.4g/MJ och totalbehovet för hårt arbetande häst 0.45g/MJ
Så en lätt arbetande häst (våra ridhästar) med behov på 50 MJ behovet av kalcium 50*0.4=20g kalcium.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka