Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag bytte till steeljoint förra hösten på min häst för att få bättre hovar och päls. Hon ät det hela vintern och hovarna har aldrig varit i så dåligt skick?:o Har kanske gett i för liten mängd. (Doserade enligt förpackning för ponny, samt kollade upp mot hönalysen) Dock ävgde hästen lite mer än jag trodde på våg, så hon kan ha gått med ett litet underskott.

Har nu gett upp med dem och ger hippo grow mineraler, lite mer än vad som egentligen behövs för att täcka ev brister.

Steel joint är mest bara kalk ser jag när jag läser på paketet, plus lite extra bor-tillskott mm. Ändå har jag hört från många att det funkar kanon för deras hästar, men uppenbarligen inte min. Är säkert kanon om mna fodrar med mycket spannmål. Nu får jag säkert sura miner från folk som har motsatt erfarenhet. :p

Har gett min häst steel joint nu i ett års tid, och hovarna har aldrig varit så dåliga. :o Kanske har gett för lite, men har doserat ungefär efter förpackningen samt kollat mot analysen. Det är ju mest kalk i det verkar det som när man läser analysen på paketet. En del extra bor osv också.

Näh har gett upp pch återgår till hippos pelleterade mineraler. Steel joint är kanske kanonbra om man fodrar med mkt spannmmål? har hört mkt bra från andra, men min häst blev om möjligt värre av att bli av med sina gamla mineraler och få der istället. :crazy:

*kl*

Hö och silageanalysen är riktigt bra i år,
höet: 7,1Mj, 45 g smrp
Silage: 5,1 Mj, 32 g smrp, TS 55% tror jag

::laugh: Kvot drygt 6 på båda, lågt och bra energi för min lättfödda ponny!

Så här glad var min häst idag när han fick sitt ute-hö-/halm-blandning serverat i nät ;)

316297_10150317998687343_541737342_8489420_1230993066_n.jpg

Han har fått hålväggar och får gå i en hage själv för tillfället, så jag vill att han ska ha något att pilla med en stund, för hagen är skittråkig, men den torraste vi har!

Delvis kl

Ang steeljoint så om man som här har kalköverskott redan i grovfodret, så blir det ju ännu mer överskott av steeljoint, och det kan ju vara därför det är så olika ojämn effekt/erfarenhet?

Lavinia - du får hojta om du vill låna. De är köpa på Citygross annars (kostar inte så mkt), 4 cm maskor, kallas ensilagenät. Så har ni CG där kan du ju kanske kolla annars? Lillen tömde trippla sådana alldeles för fort tyvärr så jag har gett upp.. (Honom funkade ju inte ens 2 cm maskor på..)

fodervattenfix16.jpg

fodervattenfix35.jpg

Men duuuuu!! Den där varianten är jag nyfiken på!! Min häst får lite för kort ättid jämfört med vad han vill ha så jag har funderat länge på hur jag ska dryga ut den. Har funderat länge på hönät men är väldigt emot att han ska stå och äta och dra i nätet med sänkt rygg stor del av natten då han redan har väldigt svag rygg och problem i kors och länd. Men det där såg ju intressant ut!
Har du en balja som du satt fast i väggen och sen satt fast nätet i den? Har din skor?

Frågan är om det kommer funka ändå då min gillar att stå och trampa i allt som finns på golvet. Vi fodrar i golvkrubbor i bildäck i vårat stall och de där spelar han fotboll med på nätterna och står och trampar i krubban. Men om man gjorde en tillräckligt hög låda kanske det funkar? Så han inte kan kliva ner i den. Typ 50-70cm hög.

hur tycker du att det funkar bortsett från att din äter för fört ur nätet ändå? :p

Funkade utmärkt rent så. Men han är inte typen som skulle ställa sig i lådan, har man en sån så skulle jag rek högre kanter ja.

Men japps, baljan bultad i väggen, nätet fäst i baljan. Finns bilder om du vill se.

Skodd runt om, men som sagt - inte typen som skulle stoppa fossingarna i baljan.

Ätställningen blir inte helt bra ändock. Eller, ätställningen blir ju okej, men de drar ju ut maten uppåt ur nätet. Men kändes väldigt mkt bättre än 'höga nät' ja. Jag ger dock utan nät numera, just för det inte påverkade ättakten, så nu får han det på golvet helt enkelt. Har övergett näten till förmån för automatiserad fodring inne. Dvs det kommer silage var 4:e h även nattetid. Då blir tiden utan mat inte för lång trots små portioner, dvs jag måste inte kämpa med att förlänga ättiden 'hela natten'

Senast ändrad:

Min gubbe har oxå en likadan balja i sin box. Fast helt lös, står på golvet i en hörna av boxen. Har tagit bort spånbädden under.
Han är inte heller sådan som ställer sig i baljan. Ändå gången baljan har flyttat på sig, är när han har rullat sig eller legat och sovit, och då råkat sparkat till baljan.
Han har den pga att han vägrar äta hö/hösilage som ligger på spån/halm, är en kinkig herre;) Är MKT svårfödd pga sin ålder (f-81) så han har fri tillgång på grovfoder i baljan, är ingen storätare eller matglad häst.

KL

Jag försökte hitta fosforbalans i dag, men lyckades inte. Var kan man köpa den?

Är det någon som kan ta ett kort på förpackningen, så att jag vet vad jag letar efter?

Granngården har det, om jag inte minns alldeles galet har CityGross det med.

Googla fosforbalans, klicka på första länken (tillverkarens - Eclipse Biofarmab) så har du en bild där =) Finns i liten burk och stor hink men etiketten är lika.

Var på Börjes och CG i dag, men hittade inte. Dom hade kalktillskott i liknande förpackning,men hittade ingen fosforbalans. Får kolla Lantmännen.

Hur är det med proteinmineral. Var brukar du köpa?

Hittade Hippos linfrökaka på CG i dag och har nu räknat på det i Nutrina. Det verkar faktisk snäppet bättre än proteinmineral. Det enda som kommer att fattas då är selen och fosfor och tokosel har jag ju redan hemma och fosfor ska jag ändå köpa.

Men hur ger man linfrökaka? Jag skulle i så fall ge 0,2-0,3 kg. Hur mycket är det? Ska det blötas eller liknande? Finns det några risker med att ge linfrökaka? Tycker hästarna om det?

Jag byggde en egen låda med ett galler istället för nät. Då försvann tramprisken. Slamrade en del, men annars funkade den bra efter några justeringar.

Fast jag märkte ingen skillnad på ättid heller så nu står den i förrådet.

Om du är intresserad kan jag ta lite bilder, kanske kan vara lite inspiration ifall du blir sugen på att snickra lite. Minns inte vad det kostade, men max 200 kr. Då blev den jäkligt stabil, ville inte riskera att han skulle kunna trampa/sparka sönder den.

*kl*

Vet inte om jag är trött eller puckad, eller möjligtvis både och just nu... Köpte Kraffts lusern hackad strå idag, försöker fundera ut hur mycket energi han får i sig. Under analysgaranti står det bl.a: Energi 8,5 mJ, Råprotein 15%, Smältbart Rp 105 g. Räknat på hur stor mängd då? När det står i procent förstår jag men när det är exakta värden, det kan ju inte vara 8,5 mJ per 100 g lusern när smrp ligger på 105 g?

Nån som kan bringa lite klarhet?

Det är 8.5 MJ och 105 smb rp per kg foder. Med andra ord, ett ganska dåligt proteintillskott om det är det du är ute efter?

Det var ju faktiskt precis det jag var ute efter ;) Var på granngården och handlade lite desperat idag eftersom han behöver proteintillskott helst förra veckan typ. Väntar fortfarande på höanalysen så att jag kan göra en ordentlig foderstat. En kompis är återförsäljare för foder som är framtagna för fånghästar, dvs. lågt socker- och energiinnehåll. Bara jag får den där j*kla analysen nån gång så ska jag räkna på vilken av de olika sorterna han borde ha. Anledningen till att det blev det här är att jag kan räkna det som grovfoder med tuggtid. Eller visst kan jag det? Blev plötsligt lite osäker nu...

Det är ett grovfoder!
Tyvärr så är det en hel del melass dvs. socker tillsatt så det är som en sockerbomb.

Funkade utmärkt rent så. Men han är inte typen som skulle ställa sig i lådan, har man en sån så skulle jag rek högre kanter ja.

Men japps, baljan bultad i väggen, nätet fäst i baljan. Finns bilder om du vill se.

Skodd runt om, men som sagt - inte typen som skulle stoppa fossingarna i baljan.

Ätställningen blir inte helt bra ändock. Eller, ätställningen blir ju okej, men de drar ju ut maten uppåt ur nätet. Men kändes väldigt mkt bättre än 'höga nät' ja. Jag ger dock utan nät numera, just för det inte påverkade ättakten, så nu får han det på golvet helt enkelt. Har övergett näten till förmån för automatiserad fodring inne. Dvs det kommer silage var 4:e h även nattetid. Då blir tiden utan mat inte för lång trots små portioner, dvs jag måste inte kämpa med att förlänga ättiden 'hela natten'

Okej. Var det för att han lyckades överlista nätet? Om man skaffar ett nät som har typ 2cm maskor, hur skulle det funka tror du som har lite erfarenhet? :p Guuud vad jag också skulle vilja ha automater.. Men det blir nåt att satsa på när jag har mitt egna stall. :)

Ser gärna bilder!!

Jag byggde en egen låda med ett galler istället för nät. Då försvann tramprisken. Slamrade en del, men annars funkade den bra efter några justeringar.

Fast jag märkte ingen skillnad på ättid heller så nu står den i förrådet.

Om du är intresserad kan jag ta lite bilder, kanske kan vara lite inspiration ifall du blir sugen på att snickra lite. Minns inte vad det kostade, men max 200 kr. Då blev den jäkligt stabil, ville inte riskera att han skulle kunna trampa/sparka sönder den.

Ser gärna bilder! Hur stort var ''rutnätet'' i gallret? Hade du nån typ av motvikt på gallret så den tröcks nedåt eller låg den lös i lådan?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka