Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

KL*

Känns som att min fetknopp skulle kunna vara med här :) Igår fick vi kommentaren "Hon ser ut som en nordsvensk .." De 25% fullblod hon är syns inte riktigt. Men efter 4 månaders vila varav 3 på bete så är man lite rund. Sen har hon fått fri tillgång på havrehalm i boxen också för att hon inte ska sparka så hemskt, så hon sätter i sig X antal kilo/dag..

Nu äntligen får vi börja skritta efter långa vilan & konvalecensen!

309590_2006394359231_1224826396_31820855_986189567_n.jpg

Hur långt ifrån Mölndal kan du tänka dig? Tidsmässigt/avståndsmässigt?
Vad har du för maxgräns på kostnad?

Med tanke på att jag tjänar 15600 innan skatt har jag ingen jättestor budget. Ska jag flytta (jag trivs jäkligt bra i Skara) ska det vara relativt nära. Bra pendelmöjlighet, max 1 h. Annars känns det lite meningslöst att flytta överhuvudtaget. Det är dessutom så stor osäkerhet med jobbet att jag inte vet om det är värt att flytta. Vem vet, de kanske hinner ångra sig många gånger till och säger upp mig igen?
Blir ju inte bättre av att jag har katt och sambo också, det är liksom mer än bara jag som ska flytta, det är hela mitt liv..

Vad fina ni är tillsammans! Och Lillen ser ju ut som en arab på sista bilden.:p Riktigt snygg!

Konstigt att han får tjockmage med hängbuk helt plötsligt när man ger honom mer hö om det bara kan bero på proteinbrist eller avsaknad av muskler. Minskar man så blir han jättefin. Så nog må de kunna bli tjock om magen om de får för mycket mat å? Verkar ju väldigt konstigt att ha helt plötsligt ska få proteinbrist av att få mer mat eller för den delen tappa muskler av det. Varför kan de inte få hängande tjock mage av övergödning?

Ja jag såg det också när jag tittade på bilderna, hon ser ut så på riktigt också, men hon har ingen svullnad.
Jag tror att det är färgen hon får med alla fläckar som spelar ögat ett spratt.

Fick analysen på silaget, lite låg kvot men fantastiskt lågt i energi! :banana:

5.3 MJ och 30 smb rp per kg foder. :banana:

och 71g socker per kg TS, 43g socker per kg foder.

Senast ändrad:

Wow vilken ponny du har Alexandra! Fantastiskt fin! Nu ser man ju vilken otroligt bra modell han är byggd i.
En riktig sportponny, rör han sig lika bra som han ser ut att göra? ;)

Hur stor är han och vad har han för stam?

Wow vilken ponny du har Alexandra! Fantastiskt fin! Nu ser man ju vilken otroligt bra modell han är byggd i.
En riktig sportponny, rör han sig lika bra som han ser ut att göra? ;)

Hur stor är han och vad har han för stam?

Ang rör sig, så han GJORDE det, innan ligamentskadorna. Det var ju en anledning att han fick de sabla ligamentskadorna. Han rör sig fortfarande helt okej dock men sin forna gång har han inte fått tillbaka helt, vilket ju vet tyvärr redan från början varnade för. Vilket ju är både plus och minus - minskade risken han skulle 'göra om det' innan jag hunnit stärka upp honom, men är ju ledsamt på sitt sätt. Men absolut rör han sig fortfarande synnerligen trevligt - både fram och bak. Men de där fina, fina frambenen får vi aldrig igen... (Finns mer bilder på FB om du har det, skicka en vänförfrågan bara, men du får tala om vem du är, jag är sämst på att gissa *s*)

Han är inte inmätt, iom att han blev skadad så ingen ide mäta in som ponny, hinner inte tävla honom så det gör ngn skillnad som ungponny, blev för få år. Hemmamätt till 145 cm dock, så är åt helsike för stor för att vara welsh sektion B (som får vara max 137.5 cm) - men jag klagar icke, han är perfekt storlek för mig ;)

Kanonstam på honom. Jag kan halvsju om welshstam, men vet när jag köpte honom att en insatt kompis tyckte 'du, vet du vad du köpt för nåt egentligen!?!'. Både prestation och guldbelönat på utställning på både fäderne och möderna i flera led bakåt. Mamma fick dressyrdiplom och gick etta på sin lokala kvallitetsbedömning bla. Båda föräldrarna tävlat upp till nationell nivå. Hela stammen finns i länken nedan, men är du inte så nördigt intresserad av welshstam är han e: Coulthard ue: Rimskij
http://www.nattensstuteri.se/index.php?h=colgate

Och japps, jag gillar SKARPT modellen på honom. :love:

Och allra skönast, och on topic är att han nu hållit hullet (även om det är en ständig kamp!) lääääänge, år faktiskt =)

Senast ändrad:

KL

Nu är sommarlovet över för våra kusar. I natt fick de komma in och det är hönät-premiär. Tyvärr har vi inte fått analysen på hösilaget än, så just nu får jag köra lite på känsla. Det blir just nu 5 kg hösilage (inte speciellt blött) och ca 3 kg halm på det. Halmen vet jag att han inte tycker om så det blir nog mest pill i det. Jag får se i morgon hur mycket han har fått i sig :)

Han får just nu 5 kg silage som sagt. 1+1+1+2 (morg., lunch, midd., kväll), halm får han just nu ca 1 kg till middag och 2 till natten. Nör vi får upp hönät ute så blir det ett par kg där också. Min häst är ju liiiiten, tror ni jag kan minska högivan lite till? Vid vilka mål isf? De har fortfarande lite gräs att pilla med ute, men hagkompisarna vill gärna ge hö ändå (min är minst och när hönäten kommer upp ute så ska de andras hängas högt så att Uri inte når dem).

Ta bort middagshöet och bara ge halm kanske?

Det är ju svårt att säga utan analys. Men blir den TYP som förra året så kommer jag bara kunna ge 4 kg hö, så jag lever på hoppet om mindre energi ...

Glömde ju skriva vad för kuse jag har, hehe :p Han är en fjordvalack på 1,5 år. Väger250-300 kg??? Fet och 132 cm fram och 140 cm bak.

Senast ändrad:

Okej, på analysen står både för kg foder och kg ts med! :)
Väldigt härligt resultat. Dock är det extremt mycket Ca i det, så det blir till att mata med vetekli och fosforbalans.

Härlig han låter :love: Du får väl skicka hit honom om du tröttnar. Vi har ju sandhagar och skrittmaskin. ;)

Om de får hängbuk beror det på musklerna eller proteinbrist. Men är blir de feta beror det ju såklart på för mycket mat men nu var ju inte din häst fet... Du får nog allt ta och bestämma dig hur han ser ut egentligen.

Att de får buk av mer hö kan bero på att höet tex har för lågt protein så kvoten blir för hög. Men då är det inte bara buk utan fetma också. Det är aldrig bara mängden som spelar roll.

Jag tycker inte du ska minska mer utan gå i så fall mer promenader eller liknande. Hur gammal var din häst nu igen?

Okej, på analysen står både för kg foder och kg ts med! :)
Väldigt härligt resultat. Dock är det extremt mycket Ca i det, så det blir till att mata med vetekli och fosforbalans.

Härlig han låter :love: Du får väl skicka hit honom om du tröttnar. Vi har ju sandhagar och skrittmaskin. ;)

Begärde du socker extra, verkar som det börjat ingå för vissa?

Ledsna på honom? Haha, glöm det. Kommer han ner till ert paradis följer jag med! Han har kanonpsyke med ;P

Senast ändrad:

Han är 18 månader. Promenerar gör vi inte mycket i dagsläget, men det ska vi göra mer nu i höst. Tömkör en del också. Men frågan är om promenader verkligen bränner så värst mycket?

Tugga kommer han ju få ändå, dels genom att det finns att äta i hagen, dels genom halmen och genom att jag hänger in kvistar i boxen. Gör det verkligen så mycket om jag tar bort 1 kg hö om dagen då? Han har ju ändå att äta dygnet runt om han skulle vilja.

Men är det mindre energi i årets hösilage än det var i förra årets så kommer det funka med 5 kg :) Är mest lite tveksam till det just nu eftersom det fortfarande finns gräs att äta i hagarna ...

Senast ändrad:

Jag begärde också sockret extra, men det hamnade på den vanliga analysen. :)

Det är verkligen skönt med sandhagar och skrittmaskin när man har tjocka ponnyer med lite problem. :love:
Vi har också upptäckt att det finns ändlöst med ridvägar. Sist red vi två timmar på mjuka grusvägar, innan
vi vände och red två timmar hem igen! Jag red dock inte på Stellan utan på en annan häst. Stella hade dött
hon har så dålig kondis nu när hon vilat ett halvår!

Med tanke på att jag tjänar 15600 innan skatt har jag ingen jättestor budget.

Ja, det var inte mycket pengar...:crazy: Vad jobbar du med? Är det heltid? Antar att du söker andra jobb också pga lönen och avståndet.

Ska jag flytta (jag trivs jäkligt bra i Skara) ska det vara relativt nära. Bra pendelmöjlighet, max 1 h. Annars känns det lite meningslöst att flytta överhuvudtaget. Det är dessutom så stor osäkerhet med jobbet att jag inte vet om det är värt att flytta. Vem vet, de kanske hinner ångra sig många gånger till och säger upp mig igen?
Blir ju inte bättre av att jag har katt och sambo också, det är liksom mer än bara jag som ska flytta, det är hela mitt liv..

Men OM det blir förlängning till september nästa år (sa du, va?), då MÅSTE du ju flytta närmare jobbet! Annars kan du väl lika väl sälja hästen. Situationen är ju närmast ohållbar. Att flytta en KATT kan väl inte vara så svårt... Sambon kanske vill ha lite mer att säga till om dock...;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka