Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jobbigt läge.

Jag minns att vi diskuterat tidigare, minns inte svaret dock. Men jag förstår inte att du står kvar i det stallet när det är samma problem varje år (eller har väl i alla fall varit det till och från de senaste året eller två). Stallet har inte foder som passar din häst, och du får inte lov/har inte möjlighet att skaffa eget foder till honom.

Med tanke på hur viktig maten är för honom så förstår jag inte hur du klarar av det. Jag hade inte orkat med det.

Min var varm och frös inte alls idag, trots att pälsen rykte! Jag kör på att hon får gå utan täcke så länge som det går.
Jag står ju i varmstall med henne nu, så det är 0-2 grader inne när det är som kallast ute enligt stallägaren. Inget vi är vana vid!
Så jag vet inte riktigt hur det blir i vinter, Stella har stått i kallstall de senaste 4(?) åren.

Här är nätterna varma, 14 grader var det när jag åkte hem vid 21.
Visst är det jobbigt med djur som sätter så mycket päls att de lider?!

Btw, så dolde det sig en ponny med ganska trevligt hull under den extremt tjocka pälsen.

stellan-2.jpg

stella-28.jpg

Hon fick behålla behåringen nedanför carpus och hasen, kanske skyddar lite mot sår och sådant.

Och nej, jag får bara inte klippa under hakan och på bakknäet. Det går bara inte säger Stella.

Tänkte passa på att fråga, Hur är erat gräs hos er?

I våra hagar så är det tillräckligt för att alla hästarna ska vara smällfeta, de får knappt någon mat inne.
Hade de gått ute dygnet om hade de inte behövt något mat alls, nu får dom lite grovfoder att äta när
dom är inne så att dom inte står utan mat hela natten, det är 6 hästar och ett föl som delar på 4 ha.
Tom en av tvååringarna börjar bli riktigt tjock. Inte så konstigt att Stella inte kan gå i gräshage. :crazy:

Gräset är sen länge borta, däremot är det fortfarande rätt bra krut i ogräset, för vi har då inte sett någon förändring viktmässigt.
Kan i och för sig inte säga hur det har sett ut den senaste veckan i och med att de fått halm också, men jag skulle gissa att det hänt en del nu när det varit så varmt.

Men här är det bara en tidsfråga, det är verkligen inte mycket kvar till bete nu i våran hage. Bättre i de andra hagarna som ligger lite högre och är lite torrare.

Du skrev ju att han hade varit fet och hade depåer=IR. Och jag upplever att även om IR försvinner så är de ändå känsliga. Jag har minskat sockret till alla mina hästar just eftersom det inte är nyttigt. Och när man skriver i en bantningstråd så tror jag ju automatiskt att din häst behöver banta :)

axel: Ja just därför går det inte att jämföra. Om du vill kan du ju köpa dig en bit åkermark och odla samma växter här uppe, är ganska säker på att det inte kommer vara samma värden i alla fall :)

Jag har stått i det här stallet sen i våras, har haft fritt med halm senaste två åren och det var perfekt! Och hade jag bara vetat att vi har halm hela vintern hade det ju inte varit några problem. Jag har gjort i ordning så han kan få halm ute också och stallägaren är helt ok med det. Men nu verkar det som sagt som vi inte får tag i tillräckligt med halm för att det ska räcka. Det är ju mer än min häst på gården liksom. Det är ett 20-tal hästar här, stort ställe. Några av småponnysarna kommer förmodligen också äta halm, ensilaget var rena rama raketbränslet! Har bara analyserat förstaskörden än så länge, andraskörden verkar vara bättre (alltså lägre värden, inte samma krut).

Hade ju tänkt att ordna mer idag, men hej magsjuka!

Köpa hö? Jomenvisst. Förvara ute? Inte så lämpligt.. Köpa två balar i taget? inte tillämpbart. Hur lösa blötläggning (vilket jag kommer vara tvungen att göra, har svårt att se att jag skulle hitta ett hö som redan är sockeranalyserat och som skulle passa)? Det är ett utestall, så där är det kallt om vintern. Hästarna fodras 6 ggr/dag (jag kan givetvis nöja mig med tre, morgon, middag, kväll, men problemet är det samma), hur gör jag däremellan? Jag är sällan uppe särskilt länge om kvällarna, i och med mina långa arbetsdagar och transportsträckor (jag kanske inte har berättat det men jag pendlar mellan Skara och Mölndal, tar ca 2,5 h enkel väg), så jag vet med mig redan nu att jag inte kommer orka greja med att göra i ordning flera fodringar och träna varje dag. Vilket kommer innebära en foderstat med mer energi och mindre motion.. Vilket kommer innebära en häst som återigen går upp i vikt..

Här är nätterna varma, 14 grader var det när jag åkte hem vid 21.
.jpg[/IMG]

stella-28.jpg

Hon fick behålla behåringen nedanför carpus och hasen, kanske skyddar lite mot sår och sådant.

Och nej, jag får bara inte klippa under hakan och på bakknäet. Det går bara inte säger Stella.
Nu ska jag peta lite o det kanske är en synvilla, men hon ser konstig ut på bogen- en stor rund svullnad:confused:

Nej. den syns lika tydligt på andra bilden.

Idag har jag äntligen kunnat köra Prinsen igen, efter varit utan vagn i 2 månader >__< Märktes tydligt att han tappat kondis och ork under tiden :p 2.6 km tog oss ca 40 minuter att köra XD Men sedan kokar han nog bort så varmt som vi har det idag med. Har nog runt 25-27 grader i solen idag.

Vi har hög energi och de hästarna som inte får proteintillskott är fladdrigt feta med en del hull att ta tag i som de blir när värdena är så här skeva. De som får proteintillskott håller sig slanka och är mer fasta i kroppen med mindre hull.

Det gäller att passa sig så här års då man ofta tror att hästarna är äkta feta som på sommarens höga värde, risken är då stor att man har denna felaktiga fettma med sig hela året å man ger hästen mindre mat och den fortsätter ändå vara "fet".

Du skrev ju att han hade varit fet och hade depåer=IR. Och jag upplever att även om IR försvinner så är de ändå känsliga. Jag har minskat sockret till alla mina hästar just eftersom det inte är nyttigt. Och när man skriver i en bantningstråd så tror jag ju automatiskt att din häst behöver banta :)

axel: Ja just därför går det inte att jämföra. Om du vill kan du ju köpa dig en bit åkermark och odla samma växter här uppe, är ganska säker på att det inte kommer vara samma värden i alla fall :)

Nej, har har varit fet (hängbuk) och jag skrev att han inte har några depåer. :) Var kanske lite otydlig där. Men jag menar att han inte har depåer. Han blir hängig i magen när han blir fet. Har lite överhull på revbenen när han blir tjock, men aldrig så det blir depåer på rumpa, bog eller hals etc. Har haft en sådan innan nämligen och han är inte som henne. Han tappar ryggen och magen. :)

Ja min häst behöver banta för att slippa bära på en tung mage. Det tror jag inte är nyttigt för NÅN häst. Men ändå är det ruskigt många som går runt med det. Det är tragiskt. Många verkar tro att hästarna ser musklade och fina ut när de blir feta.
Så ja, hästen bantas varje dag året runt för att han går upp i vikt om han får äta vad han vill eller som en ''normal'' häst, men han har inte haft några som helst fångkänningar eller liknande. Det är inte därför jag bantar honom, utan för att han ska slippa tyngden. För det är i min värld inte nyttigt för nån häst med för mycket tyngd som är onödig.

Senast ändrad:

Ok då känns det ju som att du har haft din beskärda del otur med foder. Får hoppas att det blir kanonbra andraskörd som passar småponnysarna då.

Brist på halm är det i hela Sverige vad jag vet. Vet flera stycken i Småland som har "importerat" halm från Skåne eftersom det är så stor brist.
Jag tror fortfarande på att flytta hästen till den ort du jobbar på, tror du skulle få mer ork att styra med han då.

*KL*

Vi kallar det här hullbilder ;)

Men jag är så STOLT över hjärteponnyn idag. Han är en hjälte och bara så BÄST! Blod, svett, tårar (och pengar). Men han är 'back on track'! :love:

http://online.equipe.com/sv/class_sections/34560/results

Lite bilder:

(Matte måste köpa mindre ridbyxor)

302021_146016782160970_100002579461412_217968_674928692_n.jpg

318685_146017325494249_100002579461412_217973_897019599_n.jpg

298026_146017658827549_100002579461412_217977_1114269465_n.jpg

I mål
295786_146018118827503_100002579461412_217982_1150059355_n.jpg

BÄST med hela dagen enligt Lillen, som hade SKITKUL var dock DETTA. Inte ofta han får sån lyxmat ;)
301119_146016958827619_100002579461412_217969_404331727_n.jpg

Det är inte det enklaste att hitta bostad i Mölndal med omnejd, annars hade jag ju givetvis gjort det :grin: SÅ kul är det inte att försöka pendla 30 mil om dagen med västtrafik.. Har varit i tid till jobbet tre gånger sen jag började, tack vare tåg- och bussförseningar.
Nu vet jag inte hur länge jag kommer stanna på det jobbet, jag har blivit erbjuden förlängning till september nästa år (annars går jag till jul). Kanske ger sig allt av sig själv tills dess, who knows? Inte jag i varje fall. Jag letar boende för fullt, hittills inget napp.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka