Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har nästan alla år haft ganska stor andel klöver i silaget, men då har det varit andraskörd, så varit spätt och 'fintrådigt' och hästarna älskat det.

Iofs, mina nuvarande äter det mesta. Inkl löv... Jag ger förstaskörd silage just nu i väntan på att min andraskörd ska 'ligga till' sig och sileras. Men det är konstigt nog ganska grovstråigt, även klövern (liten klöverandel), så vetesjutton om den kanske är slagen lite sent (har fina värden dock, lite för fina för mina, men..). De äter det dock glatt. Dock skulle t ex mina fullblod bara fnyst åt det...

Men ska man göra silage blir ju allt som blir för grovstråigt problem/risk för balperforering, tydligen därför det är knivigt blanda in lucern även i de delar av landet det går fint att odla.

Men generellt brukar ju grovstråigt framhållas som fördel för de små trinda matvraken, då det tar längre tid äta. Så, om man bara inte har en kinkig sådan kan ju mer fiber och trådämne vara en fördel?

Själva stjälken blir ju trådig , men bladverket är nyttigt. mina hästar vill nog mer åt själva blomman mest. Tror att det är som honung i. Vem har inte sugit på blommans strån:d

När den blommat ut o blivit verkligt trådig tror jag att hästarna skyr växten.

+ Alex

Det är fosfor och selen som fattas och på sikt kommer jag troligen behöva mer protein än vad GG Alfalfa ger.

Tack för tipset om fosforbalans. Det är ju skönt att slippa köpa melasserade mineraler. Finns det några mineraler som inte är melasserade?

Tokosel har jag redan, så för dets skull behöver jag ju inget mineralfoder.
Jag skulle OM!!! hästen är slank, rids mkt- ge lite havre för då får man mer naturligt fosfor o även mer protein:angel: win win...

Själva stjälken blir ju trådig , men bladverket är nyttigt. mina hästar vill nog mer åt själva blomman mest. Tror att det är som honung i. Vem har inte sugit på blommans strån:d

När den blommat ut o blivit verkligt trådig tror jag att hästarna skyr växten.

Inte alla.. Båda mina fullblod åt rödklövern tills den tog slut, dvs långt in på hösten när det var rejält grova stjälkar och överblommat. Dock tror jag de tokratat det i torkad form, och är väl lite där problemet generellt är.

Vilken häst äter liksom inte späd timotej liksom, medan hö kan vara en helt annan femma. Är väl där man får vara tacksam att de flesta 'leva på luft' hästarna äter nästan vad som helst som serveras.

Och många (inte alla) hästar äter ju halm, och där är det ju grovt så det förslår. Så tror det mycket handlar om dels individuell kinkighet, och delvis vad som finns att 'välja på'. (Vissa äter ju dock inte t ex halm om det så är enda som finns, medan andra glatt mumsar halm fast de har fritt hö/silage).

Det jag märkt på alla mina (oavsett häst/ponny och lätt/svårfödd) är att de gillar att 'variera' sig. Dvs de äter lite sånt, och lite sånt och lite sånt på betet. Inte först alla maskrosor, sen alla klöver, sen allt xxx.

Men apropå maskrosor, förutom det inte är så bra för IRhästar, så det måste banne mig vara något ALLA hästar gillar? (Kanske pga sockret?)

+ Alex

Det är fosfor och selen som fattas och på sikt kommer jag troligen behöva mer protein än vad GG Alfalfa ger.

Tack för tipset om fosforbalans. Det är ju skönt att slippa köpa melasserade mineraler. Finns det några mineraler som inte är melasserade?

Tokosel har jag redan, så för dets skull behöver jag ju inget mineralfoder.

Selen är ju lika lätt lägga dit iofs (Dock är selovit tyvärr melassad upptäckte jag till min förvåning).

Det finns omelasserade mineraler men det är tyvärr nästan omöjligt hitta. Man får kika på kosse-mineraler, men måste oftast köpa i hysteriska mängder. Jag hade ju tur och kunde köpa 25 kg omelasserat med rätt kvot, men kommer inte kunna göra om det när det är slut tyvärr. Melass eller annan sockerjox används nästan alltid som dammbindare.

Sen teoretiskt kan man lägga till det mesta via pytsande, men det blir drygt.

Är inte hästen hyperkänslig lär nog dock melassade mineraler gå bra, det blir ju en liten mängd.

Men, har du kollat på proteinmineral från Kvarnby? 3% melass förvisso - dock stärkelsefritt, men där får du både mineraler OCH protein, och 'magsnällt' med då basen är bryggerijäst. Kostar dessvärre en del, men beroende på hur mycket du behöver ge kan det ju vara ett alt. Ligger högt i selen med, såpass högt att iaf för mina kan jag inte ge mer än ½ kg/dag utan att skicka selenet åt skogen. Men förutom den där melassgnuttan så gillade jag det skarpt när jag saknade protein och mineraler.

Vad vet man om maskrosor? Samma skröna som med klöver?

För x antal år sen gick mina på maskrosbete o de mådde bra= blev inte tjocka eller fick fång..
Kanske reviderar man även det sen det forskats på dem- vem vet.

Däremot så brukar ju mängden vara stor o hur mkt är ofarligt:confused:. o det som växer nu- inga blommor. Kanske är det rena proteinbanken. Bara blad o inga förvedade stjälkar

det är ju dock svårt att skörda till hö- varav det inte är intressant.

Det man vet är att det, likt de flesta härdiga 'ogräs' har en stor förmåga att lagra in fruktan. Det är det som gör just att det är så härdigt, klarar köldknäppar osv. Sen diskuteras det ju fram och tillbaka hur farligt/inte farligt fruktan är, men jag tar inga chanser med mina då jag ser vad det gör med ffa Lillen (som ju är IR, det är inte Emil).

Men köldtålighet t ex är direkt kopplad till bla fruktaninlagring, det är forskat på rent 'botaniskt' och inte vallskördsmässigt. Och maskrosorna kommer ju tidigt och överlever och växer lääänge. De och kvickrot, som också är bra på att fruktaninlagra i perioder med icke optimal tillväxtmöjlighet.

Sen, jag tror ju som du (fast det vet du), att ena delen är 'farlighet', andra delen är mängd. Mina har ju klarat sig fint på hårt nedbetat alt nedklippt bete, som är stressat som satan och därför rena sockervomben så. Men de får i sig MINDRE av det, dvs det blir ändå hullmässigt osv bättre än släppa dem på 'mindre farligt' övervuxet och överblommat gräs som de får i sig större mängd av.

Samma sak tror jag gäller sockerhalt i grovfoder. Förra säsongen hade jag ju olyckliga 15.2% socker, på tok för högt. Men ingen skillnad jmf med året innans exemplariska 8.8%. Vilket JAG tror beror på att dels blev (pga TS-skillnad) totalmängden socker ungefär densamma i foderstaterna OCH att det ges exakt lika stor giva varje mål, och otroligt regelbundet över dygnet (var 4:e h). Dvs det är en jämn blodsockerkurva. Jmf med om jag gett två - tre STORA mål, då tror jag det sockerrikare silaget tagit kål på Lillen.

*KL*

Jag har förresten kommit åp varför Lillens mankamsdepå plötsligt blev hårdare för någon vecka sen trots att jag inte ändrat något. I hagen finns - uppenbarligen - ett jävla päronträd. Som ALDRIG förr burit frukt. Men i år gör det. Så det rasade ju päronkart i massor som manna från himlen åt dem. 2 dagars bortstängsling av det och mankammen börjar bli mjukare...

Lite OT, men här blommar mot alla odds maskrosor NU. Helknasigt och inte i stora gula fält, men här och var är blommande maskrosor.

Båda mina har monsterpälsar så dom dör väl i värmen nu >__< har 19 grader i skuggan ute nu. Prinsen helklippte jag för 1 månad sedan men han är redan ullboll. Funderar på klippa hals och mage på honom igen.... bara att han blir så ful då pga att han är färgväxlare. Vi har ju riktigt kalla nätter och de går på lösdrift :/ Nalles päls för jag inte röra då han ska ställas ut :p

Fast fruktaninlagringen sker när växten inte kan få till tillväxt pga brist på sol, näring, värme, vatten....- vilken nu är enormt gynnsam.

Det beror lite på det. T ex så hade vi här en hemsk torka en lång period. Nu börjar vi få kalla nätter. Dessutom är de flesta beten nu HÅRT nedbetade och trampade osv = gräset är stressat.

Så det där går ju lite i vågor, och är lite svårt förutsäga och kan dessutom ändras över dygnet.

Så, vill man vara säker ska man ju undvika det.

Wiromin har ju flera sorter melassfria mineralblandningar både "grus" och pelleterat. De borde inte vara svåra att få tag i.

Wiromin har ju flera sorter melassfria mineralblandningar både "grus" och pelleterat. De borde inte vara svåra att få tag i.

Precis som du säger har Wiromin varken melass eller annat sockerbindningsmedel i hästmineralerna. Men hjälpte mig föga då jag var ute efter ffa fosforn, och de hade i sin 'bästa' en kvot på 0.8, 6.6% P och 5,3% Ca vilket är för lite P och för mycket Ca för att passa det extremt kalkrika höet här.

Men kanske funkar bättre för Ironwill =)

Är man i behov av något specifikt så kan det ofta vara svårarare, men här efterfrågades ju om det fanns andra märken, sen är det ju upp till var och en och se om det passar eller inte.

Det är ju hela tiden en balansgång mellan TS-behov och hull, men håller han bra hull nu, magen är bra och inga tecken på t ex magsår (magen kan vara bra ändå) så ger ju gräset det TS som saknas och/eller han står sig fint på mindre TS än han borde.

Men känner som övriga, bort med havren, rena döden för en sån häst. Sitter verkligen piggheten i den försök hitta något mer 'ofarligt' för en dito häst istället att ge i krubban. Men prova ta bort havren och addera ett kilo hö?

Har försökt flera gånger och han blir katastrofdålig på hoppträningarna. Han behöver det lilla extra som havren ger för att leva upp och bjuda till. Han är tung och tycker att jobb är rätt jobbigt och slutar att bjuda om han inte får det. Då slutar han arbeta och man får vara på han hela tiden vilket inte heller är speciellt kul. Blir bara en massa tjat.

Han visar inge tecken på att må dåligt. Fin i magen, mår bra och ser ut och känns sund. Vad skulel du rekommendera att ge istället för havren i sådana fall som ändå ger en boost i skallen?

Tar du bort havren kan du säker ge flera kilo hö till. Havre är ju katastrof-foder till en tjock häst som har haft IR-problem.

Han har inge kända IR-problem. Varför tror du det? Han är inte tjock idag, han är i perfekt tävlingsskick. Men jag måste jobba för att hålla honom där. Om jag ger han mer mat så, ja då blir han tjock. Vårat hö har alltid legat på va 7-8 MJ per kg/ts. Så ja, 1½ kg hö till om jag slopar havren. Har därför valt att ge han fri tillgång på halmen för att ersätta ts'en.

Vad rekommenderar du annars att ge när höt inte räcker för skallen?

Du har ju glömt att räkna gräset. Det är ts där med. Han får säkert fiber så det räcker (om han inte är lös i magen tex) men att han inte går fram utan havre har jag svårt att tro på ;-)

Jag skulle inte ge han havren om han inte behövde den. Varför är det så konstigt?
Nej jag har inte räknat med gräset då jag tycker det är väldigt svårt att räkna hur mycket han får i sig. :) Han är fin i magen och mår bra. Inga tecken på att må dåligt.

Som Raggsock skrev petar den nog i sig en hel del gräs o får både sitt sök o fiberbehov..

Jag gör som du- ger lite havre för att i sin tur få mkt mer brukbar energi o vilja. Det behövs inte ens 1 kg.

du skriver att den går ner i vikt trots det o får mer hö när gräset inte är akuellt.

slappna av o du är nog på rätt kurs för DIN häst.
I DK, D o NL ger man oftast50-50 hö o halm o sen kraftfoder, men ur svenskt perspektiv är det fel. Kan felet ligga i att många av våra hästar dessutom inte används...:grin:

Det är stor skillnad på att ge en fet häst havre o sen dessutom överskatta sin ridning. Den är dessutom ingen ponny.
Just en tung buk är inget vidare för en ridhäst att bära på. Dessa blir ofta svanka till slut.

Han har redan en svank sedan han var liten så därför är det extra viktigt för mig att hålla honom borta från varenda litet extra kg han inte behöver!

Jo jag kan egentligen inte heller se farligheten i att ge ett kg havre till en häst som tränas relativt hårt och som är i fint hull idag. Att han bantas är ju för att har lätt för att bli tjock, inte för att han är de idag.

Precis som du så upplever jag att det går lättare att träna honom om han bjuder och vill jobba. En seg häst är inte ens rolig att rida. Bara en massa tjat att han ska gå fram. Som han är idag så bjuder han och bjuder hyffsat bra så han går att rida ihop ganska bra. Med mindre lust i huvet skulle all ridning gå åt till att rida framåt. Och det känns inte så kul. Har provat flera gånger och faller alltid tillbaka till havren.

Och just nu när gräset blir mer och mer energifattigare så ser man direkt att han kan bli lite lätt uppdragen en dag, då ökar jag ett kg hösilage så går han tillbaka till normalt hull igen. Så jag ökar allt eftersom nu när jag ser att han behöver det. Det märks väldigt väl. Så jag hoppas att det är ett tecken på att det funkar som jag kör nu.

Hästen annars funkar som det är nu fin fint i ridningen , utvecklas nåt enormt, sätter bra med muskler osv. Så allt behov verkar bra. Det är som bara TS'en som jag funderar över. Hade man inte behövt bry sig om den hade jag vart glad och nöjd. :)

KL

Problem.
Det är halmbrist enligt stallägaren (har inte hunnit kolla runt själv än, jag är borta 05-20 minst, varje dag), vilket innebär att jag måste göra en ny foderstat.
Vi har ensilage på gården, högt ts ca 75-85 %, som jag tänkte vänja in löjligt långsamt. Tror jag skrivit om det innan, jag har ökat med ca 100 g per vecka (ja, toklöjligt jag vet. Men har man ingen brådska så kan man lika gärna vara toklöjlig). Nu var vi uppe i ungefär 0,5 kg/dag och då börjar ponny bli dålig i magen.. :crazy:

Jag vågar inte fortsätta med ensilaget, det är inte första gången han får dålig mage av just ensilage och jag vill inte ha en häst med dålig mage.

Så, nu sitter jag i skiten rejält. Hur fasen ska jag få tillräckligt mycket foder för att ponny inte ska vråla av hunger varje gång någon rör sig och utan att få för mycket energi, när jag inte har någon halm? :crazy:

Men det borde ju för sjutton gå att få tag på så lite att det går att ge nåt kilo om dagen? finns ju många som ströar hela boxen med det även i år.

Går det inte att få halm får du nog hanka dig fram med några kilo hö, och komplettera men lite kvistar, granris, lucernhack och morötter. :) Lite motion på det!

Huruvida det "för sjutton går att få tag i så lite att man kan ge några kilo om dagen" är ju lite problemets kärna. Jag har inte själv hunnit kolla upp hur halmsituationen ser ut, utan har enbart stallägarens kommentar att de inte får tag i tillräckligt med halm i år. De har köpt in annat strömaterial till sina boxar.

Och som du säkert såg i mitt tidigare inlägg är jag inte hemma speciellt mycket. Jag arbetar 05-19 varje dag, så om jag ska hinna äta/duscha/sova hinner jag inte motionera tillräckligt för att bränna av ett par extra kilo hö. Medryttare har jag en dag i veckan.

Morötter ser jag ingen anledning alls att ge, bara en onödig socker- och energikälla :grin:
Lucernhack hjälper knappast heller nämnvärt, det är ju värden som hö sånär som på protein och kalcium. Och som jag också sagt flertalet gånger tidigare kan jag inte förvara några större mängder foder på plats. Vilket för mig tillbaka till min knappa tid på hemmaplan, jag har ingen möjlighet att kunna fixa en massa under veckorna..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka