Sv: Uppdrag bantning del 5
Hahaha nä det är nog svårt att få såntdär att mäta riktigt. Men jag har den ju enbart för att jag vet veta hur långt jag ridit. Resten är mest bara ett roligt experiment
Sedan On Topic.
Behöver lite råd från er. Jag har också en häst som står på bantning året runt som blir smällfet av att bara titta på en grästuva.
Skittrist!! Hästen är stor och tung, dåligt byggd och påverkas något så enormt av övervikt! Han blir slö, tung att rida och fram för allt han blir knackig och ryggen som redan är svag blir öm av lite mage. Så jag måste till varje pris hålla kilona nere på honom.
Jag står i ett stall där allt foder redan finns. Finns ingen plats för att köpa eget foder så hela skullen är fullproppat med hö och hösilage. Så tyvärr måste jag ge fodret som finns i stallet. Att flytta kommer inte på tal av väldigt många anledningar. Och av någon jäkla anledning så är alltid höt de får tag i lite för bra för honom. Det är ju kanon för alla travhästarna som tävlar men inte för honom som är ensam tjock ridhäst i stallet.
Men idag är han suuuperfin i hullet. Helt perfekt. Litet fettlager på revbenen men inga depåer och ingen hängbuk alls. Han orkar nu hålla upp magen då rygg och magmuskler blivit starkare. Han går fortfarande ner lite i vikt så han ligger bevisligen strax i underkant på energin nu vilket är målet.
Men, jag har så jävla dåligt samvete över hans foderstat.
Analysen för silaget har inte kommit ännu då det sitter fast hos bonden som slagit höt. Men den kommer.
Men jag kan som sagt räkna med att höt har supervärden (för en tävlingshäst). Det har vi alltid haft.
Han är ett halvblod på 165cm och han väger väl runt 650kg. Bred som en lagårdsvägg, han är byggd så - inte av fetma.
Men, idag går han ute i gräshage, vi har bara sådana. Inte jättemycket gräs så, men han har så han pillar i sig hela dagarna. I sommar så gick han kvar hemma och gick ute dygnet runt och fick inget hö alls under hela sommaren. Han gick upp i vikt om jag la till bara ett kg hö, så han verkade klara sig jättebra på bara gräset. Även om det inte finns ängsmycket.
Nu går han bara ute 7-17 och gräset har ju tappat i näring nu hoppas jag.
Men han äter idag totalt 5kg väldigt torrt hösilage, 3kg halm och 1 kg havre (han måste verkligen ha havren annars går han inte fram på hoppträningarna. Har provat utan men han går inte att rida på ett glädjefullt sätt tyvärr. Tappar bjudningen utan) och han äter ju som sagt gräs ute hela dagarna.
Men alltså 8kg grovfoder totalt ger mig magsår.
Halmen har han fri tillgång på, men jag tycker han verkar äta 2-3kg per natt.
Alltså är det här mördande lite mat för denhär hästen? Jag vet att TS'en blir för liten men vad gör jag? Antagligen äter han mer gräs än jag tror ute, för vintertid kan han gå på ca 10kg hösilage som oftast utan att gå upp i vikt.
Har provat att lägga till ett kg hö men då kommer buken direkt och han blir tung att rida. Det syns direkt alltså!
Hur mycket ångest ska jag ha?