Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Tack, ja men då slipper jag ju blöta i alla fall. :)

Hon kan äta 8 kg av det nya grovfodret, något kg halm i hagen och så lite gräspellets och lite muskel så blir det super.
Kan ju säga att hon blivit betydligt mer normalfödd sen hon blev dräktig även om hon absolut inte borde ha något tillägg
för dräktigheten än (bara runt 100 dygn gången snart...) så fungerar det så för henne. Dock är hon lite väl rund nu men
seminvet tycker att hon ska se ut såhär, så det får hon väl göra då. På tisdag får vi se om hon fortfarande är dräktig.
Annars blir det western i vinter. :)

Kul att du ska rida disans med Lillen. :banana: Verkligen superroligt!

KL

Lite uppdatering från oss.

Sol är nu igång igen efter 2 veckors vila (drog ut en vargtand) vilket känns jätteskönt.
Hon har stått still viktmässigt de senaste veckorna. I fredags satte de in en halmbal i lösdriften där hon går, mer än hälften är redan borta. De är 4 feta ston som går där och trycker i sig. Som tur är så är Sol den som är där minst vad jag sett hittills.

Men, goda nyheter, det verkar som att hon kommer kunna gå ihop med de andra stona på lösdriften i vinter. Jag pratade med en av de andra ägarna och hon tyckte också att 5-6 kg hö räcker bra, plus halm då. Det är en ganska bra minskning från 8 kg som det var förra året (då hade jag box). Förhoppningsvis kan det funka bra, det är ungefär vad hon fått tidigare enligt förra ägaren.

Håller tummarna att hon börjar gå ner i vikt nu när hon börjar sättas igång, och att det blir lagom mycket mat i vinter. Väntar fortfarande på analysen, så jag hoppas att den är bra också!

Överför till nätet om du inte gjort det. Klicka på vald ridtur. Scrolla ner till UNDER kartan. Där har du en graf över hastigheten hela turen. Du kan i den rutan med grafen (under kartan) även klicka på 'lap times' så ser du hur fort respektive km gått. DU kan flytta markören, jag bara satte dit den på ett ställer för att visa, men du kan flytta den och se tempo (och om du vill altitude) hela vägen på valfritt ställe.

Grafen:
endomondograf.png

Du ser ju inte exakt km, utan över tid, men..

Och klickar du på 'lap times' så:
endolaptimes.png

:bow::bow: Tack!! NU blev jag jättenöjd :D Fan vad roligt det är att använda när man rider! Varför har jag inte saknat denna tidigare för?? :p Men går det på nåt sätt att se höjdskillnader eller liknande?

Höjdskillnad är väl "Altitude" som syns på den övre bilden som den grå skuggan som går upp och ner.

:bow::bow: Tack!! NU blev jag jättenöjd :D Fan vad roligt det är att använda när man rider! Varför har jag inte saknat denna tidigare för?? :p Men går det på nåt sätt att se höjdskillnader eller liknande?

Altitude i grafen, den gråa, är höjdskillnad. DOck höjd över havet, men du ser ju ändå var backar osv är iom att det ökar då.

Runkeeper talar också om det, men kallar det elevation climb.

I översikten i endomondo kan du dels för vald ridtur se
Altitude 44 m/71 m t ex. Dvs som lägst 44 möh och som högst 71 möh. Samt Elevation 20 m upp och 28 m ner t ex. (Taget från en av mina ridturer).

Senast ändrad:

Fast behöver jag inte så tänker jag inte blötlägga, Det är galet tungt för stallägaren att släpa hennes höpåsar ut till hagen,
Stella tycker det är äckligt att äta, river runt höet i torv och halmbädden så att höet blir skitigt och bädden blir blöt, trots
att vi har en tunna som hon får maten. Nu när bädden blir blöt, trotts att jag mockar ut det blöta varje dag så får hon röta
i hovarna och så vidare. Det är bara besvär och slipper vi så är vi glada. :)

Jag håller tummarna för att det går bra.

IronWill Aha då förstår jag de flesta hästar jag ger blött hö till brukar gilla det ;)

Höjdskillnad är väl "Altitude" som syns på den övre bilden som den grå skuggan som går upp och ner.

Altitude i grafen, den gråa, är höjdskillnad. DOck höjd över havet, men du ser ju ändå var backar osv är iom att det ökar då.

Runkeeper talar också om det, men kallar det elevation climb.

I översikten i endomondo kan du dels för vald ridtur se
Altitude 44 m/71 m t ex. Dvs som lägst 44 möh och som högst 71 möh. Samt Elevation 20 m upp och 28 m ner t ex. (Taget från en av mina ridturer).

Tack båda två :D Jag skyller på min förbannat dåliga engelska!! :angel:
Men som när man är ute på power walk - tar den inte hänsyn till stigningen när den beräknar kalorier då? Tyckte inte att den gjorde det. Första km är svag nerför, gick i 6-7km/h och då blev det 52 kcal. Sista km är bara uppför och gick i samma hastighet och kcal blev lika? Stämmer det?

Endomondo tycker att rida är ungefär som att sitta i soffan ;P Så skit i kaloriförbruket - det gör jag (det är ju inte det viktiga för mig hur många kcal jag förbrukat eller ej)

Kan kolla på en av mina promenader förresten, om den ändrar då. Återkommer. Graferna jag la ut var för ridning båda två (samma pass)

Ser inte kcal/km...

Men som jmf ang kaloriförbruk. Så 5,33 km skogspromenad på knappt 58 minuter (svampplockning, dvs snigelfart) förbrukade 205 kcal enligt endomondo.
4.5 km promenad på 36 min (7,4 km/h i snittfart) förbrukade 171 kcal-

Medan drygt 15 km ridning på 2 h (7.6 km/h i snitt) förbrukade 294 kcal enligt samma endomondo. Ridtur på 4.4 km på 20 min (12.1 km/h i snitt) förbrukade 78 kcal...

Senast ändrad:

*KL*

Min ponny går på gräs just nu. Jag är livrädd.
Igår när jag var uppe och kollade på henne, kände depåer, revben osv var min första tanke inte Jäklar vad fet hon blivit utan min reaktion var jäklar vad hon blivit tunn! Gissar att hon behöver en tuss hö också om dagen nu med.

Min tanke är att hon ska beta tills frosten kommer, då blir livet värdelöst igen för stackarn. Egentligen skulle hon inte fått beta alls, men eftersom hennes kompanjon blev hopplös att stängsla in så blev det såhär istället. Moa är just nu världens lyckligaste ponny just ju i alla fall.

Ja värdena i gräset har gått ner kraftigt hos oss nu också. Russlan börjar nästan bli lite slimmad tyvärr är jag sjuk och kan inte motionera henne men så fort jag blir frisk ska vi börja igen för då tror jag hon kommer bli riktigt fin.

Hej!

Måste bara fråga. Vad ger ni era bantande hästar på boxvila för mat, alltså hur mycket?

Min har ju lyckats skada sej ordentligt och ska stå på box.. gud vet hur länge, det blir väl minst en månad. Bra, för då kan jag kontrollera vad hon äter, dåligt för jag vet inte riktigt vad jag ska ge henne att äta.

Vår silagebonde kan inte komma ut med mer silage så vi har fått börja ge hö (nu blev ju dessutom övergången allt annat än gradvis- jag försöker beta så mycket jag hinner, men jobbet tar tid och hästen är en gris i boxen så det tar sin lilla tid att mocka).

Hon borde ju väga ungefär 450 kg (kanske lite mindre tom?), hur mycket hö/halm borde jag då ge?? (Ja, jag kan räkna ut det, men jag är så trött i huvudet efter allt jobb och häst att jag inte kan tänka ordentligt). Vi har ingen analys heller, eftersom höet är en tillfällig nödlösning.. Gahhh..

/Lavinia, som inte gillar att inte ha kontroll..

MinimisTS, fördelat så jämnt som möjligt är vad jag gett/skulle ge om hästen är överviktig och på boxvila. Men generellt så 'så mycket som möjligt men utan att hullet ökar'.

450 kg = minimiTS 4.5 kg TS, vilket innebär 5½ kg hö. Halm har en något högre TS (90% isf 84%) men det brukar jag i ärlighetens namn inte ta hänsyn till. Dock, utan höanalys är det lite roulette med halm. Halm = bara MJ inget protein, så med proteinfattigt hö kan det blir skaplig proteinbrist med halminblandning. Går ju dock lägga på lite melassfri lucern för att gardera.

Vad har hon haft bra vikt på alt fått innan?

Hej!

Först: Skrället har hyvlat loss en (på ena sidan) ca 10 cm lång hudremsa från skenbenet- lyckligtvis bara hud, men hon hittades ganska långt senare (tittades till vid 9-tiden, helt ok, vid 17 kom medis till hagen och då stog hon på tre ben). Hon är sydd och inpaketerad i bandage hela benet och ska helst stå still så huden och stygnen kan läka. Hon tycker väääldigt synd om sej själv.

Tidigare när hon varit fin i hullet har hon antingen gått på bete eller oanalyserat silage eller näringsrikt, analyserat hö (10 kg, fast jag kan inte lova att hon fick i sej alla 10 kg, det verkar helt otroligt med tanke på hur tjock hon blev i vintras på ungefär samma näring). Så jag är lite clueless. Och nu har hon hållit vikten fint på bara bete, men det är dåligt med bete i boxen, tyvärr.

Men då testar jag att ge henne 7 kg (eftersom det inte är såå mycket fett kvar att tappa) och sen in med massor med halm (som är sååååå äcklig!!! (tycker hon)) så hon har nåt att göra.

Tack för uträkningen! Mitt huvud bara orkade inte ens försöka idag.

/Lavinia, tacksam över sina snälla stallkompisar som hjälper henne att hämta halm och mata hästen så jag hinner exjobba också

Ser inte kcal/km...

Men som jmf ang kaloriförbruk. Så 5,33 km skogspromenad på knappt 58 minuter (svampplockning, dvs snigelfart) förbrukade 205 kcal enligt endomondo.
4.5 km promenad på 36 min (7,4 km/h i snittfart) förbrukade 171 kcal-

Medan drygt 15 km ridning på 2 h (7.6 km/h i snitt) förbrukade 294 kcal enligt samma endomondo. Ridtur på 4.4 km på 20 min (12.1 km/h i snitt) förbrukade 78 kcal...

Hmm jag tycker det verkar skumt och ostabilt. :p Jag kollar inte kcal under ridturerna, utan det är när jag går till och från jobbet jag tycker det är intressant :D

Jag tror den mäter vettigare när man promenerar. Dock tror jag den tar för mycket hänsyn till TID. Dvs lång prommis = högre kcalförbruk utan att titta så mkt på övriga parametrar. Jag har dock fyllt i vikt i min, och misstänker att jag får ett lägre kcalförbruk av en 2 km prommis på plan mark t ex jmf med någon som väger mer. Vilket ju delvis är korrekt, men inte tar hänsyn till om 48 kg Alex är rökare och otränad och 70 kgs människan är extremt vältränad.

Hahaha nä det är nog svårt att få såntdär att mäta riktigt. Men jag har den ju enbart för att jag vet veta hur långt jag ridit. Resten är mest bara ett roligt experiment :D

Sedan On Topic. :p Behöver lite råd från er. Jag har också en häst som står på bantning året runt som blir smällfet av att bara titta på en grästuva. :( Skittrist!! Hästen är stor och tung, dåligt byggd och påverkas något så enormt av övervikt! Han blir slö, tung att rida och fram för allt han blir knackig och ryggen som redan är svag blir öm av lite mage. Så jag måste till varje pris hålla kilona nere på honom.

Jag står i ett stall där allt foder redan finns. Finns ingen plats för att köpa eget foder så hela skullen är fullproppat med hö och hösilage. Så tyvärr måste jag ge fodret som finns i stallet. Att flytta kommer inte på tal av väldigt många anledningar. Och av någon jäkla anledning så är alltid höt de får tag i lite för bra för honom. Det är ju kanon för alla travhästarna som tävlar men inte för honom som är ensam tjock ridhäst i stallet. :crazy:

Men idag är han suuuperfin i hullet. Helt perfekt. Litet fettlager på revbenen men inga depåer och ingen hängbuk alls. Han orkar nu hålla upp magen då rygg och magmuskler blivit starkare. Han går fortfarande ner lite i vikt så han ligger bevisligen strax i underkant på energin nu vilket är målet.

Men, jag har så jävla dåligt samvete över hans foderstat. :( Analysen för silaget har inte kommit ännu då det sitter fast hos bonden som slagit höt. Men den kommer. :devil: Men jag kan som sagt räkna med att höt har supervärden (för en tävlingshäst). Det har vi alltid haft.
Han är ett halvblod på 165cm och han väger väl runt 650kg. Bred som en lagårdsvägg, han är byggd så - inte av fetma. ;)

Men, idag går han ute i gräshage, vi har bara sådana. Inte jättemycket gräs så, men han har så han pillar i sig hela dagarna. I sommar så gick han kvar hemma och gick ute dygnet runt och fick inget hö alls under hela sommaren. Han gick upp i vikt om jag la till bara ett kg hö, så han verkade klara sig jättebra på bara gräset. Även om det inte finns ängsmycket.

Nu går han bara ute 7-17 och gräset har ju tappat i näring nu hoppas jag.

Men han äter idag totalt 5kg väldigt torrt hösilage, 3kg halm och 1 kg havre (han måste verkligen ha havren annars går han inte fram på hoppträningarna. Har provat utan men han går inte att rida på ett glädjefullt sätt tyvärr. Tappar bjudningen utan) och han äter ju som sagt gräs ute hela dagarna.
Men alltså 8kg grovfoder totalt ger mig magsår. :cry: Halmen har han fri tillgång på, men jag tycker han verkar äta 2-3kg per natt.

Alltså är det här mördande lite mat för denhär hästen? Jag vet att TS'en blir för liten men vad gör jag? Antagligen äter han mer gräs än jag tror ute, för vintertid kan han gå på ca 10kg hösilage som oftast utan att gå upp i vikt.
Har provat att lägga till ett kg hö men då kommer buken direkt och han blir tung att rida. Det syns direkt alltså!

Hur mycket ångest ska jag ha?:(

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka