Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Du har ju glömt att räkna gräset. Det är ts där med. Han får säkert fiber så det räcker (om han inte är lös i magen tex) men att han inte går fram utan havre har jag svårt att tro på ;-)

Tar du bort havren kan du säker ge flera kilo hö till. Havre är ju katastrof-foder till en tjock häst som har haft IR-problem.

Det är ju hela tiden en balansgång mellan TS-behov och hull, men håller han bra hull nu, magen är bra och inga tecken på t ex magsår (magen kan vara bra ändå) så ger ju gräset det TS som saknas och/eller han står sig fint på mindre TS än han borde.

Men känner som övriga, bort med havren, rena döden för en sån häst. Sitter verkligen piggheten i den försök hitta något mer 'ofarligt' för en dito häst istället att ge i krubban. Men prova ta bort havren och addera ett kilo hö?

KL* :crazy: Igår fick jag klippa min ponny, hon stog och svettades. Vi fick en värmechock på över 20 grader i skuggan igår.
Fick dra av rubbet, då det till och med var för varmt för henne med halvklippning :crazy: Aldrig varit med om något liknande.
Har nog aldrig heller varit med om en häst som njutit så mycket av att bli klippt. Hon liknade en tapir med sin lilla mule. :p

Hur är det för era, har de mycket päls?

Helklippte Emil igår, dels höll han på att dö i sin mammutpäls i värmen, dels var han så skitig och kliiig i botten att inte tvätt, borstning eller nåt rådde på det.

Lillen klippte jag hela 'fronten' på igår med, det var ingen kris och panik än, men ska ju ändå klippas senare så kunde lika gärna dra av hals och bog inför morgondagens start. Välkommet tror jag, för igår (efter klippning) blev han för första gången ever svettig under ridturen, både på halsen och under sadeln. Och det var ingen hårdare tur än förr, han har gått 'mer än så' innan.

Emil njuuuuuuuter idag av att gå helklippt och otäckad i solskenet. Såpass att han inte manirullade 5 ggr såfort han kom ut =)

Sitter och räknar på foder och kommer fram till att W får för lite fosfor. Jag räknar i Nutrina och kollade lite av deras standardfoder att med 0,2 kg linfrökaka och 0,1 kg Krafft Miner vit skulle det bli rätt så bra.

Men jag har ingen erfarenhet av dessa två fodersorter. Är det någon här som har erfarenhet? Är det foder som går att använda till en fångis och hur mycket är 0,2 kg linfrökaka resp. 0,1 kg krafft miner vit i t.ex. dec.? Hur pass lätt är det att få tag på och hur dyrt är det?

Som Raggsock skrev petar den nog i sig en hel del gräs o får både sitt sök o fiberbehov..

Jag gör som du- ger lite havre för att i sin tur få mkt mer brukbar energi o vilja. Det behövs inte ens 1 kg.

du skriver att den går ner i vikt trots det o får mer hö när gräset inte är akuellt.

slappna av o du är nog på rätt kurs för DIN häst.
I DK, D o NL ger man oftast50-50 hö o halm o sen kraftfoder, men ur svenskt perspektiv är det fel. Kan felet ligga i att många av våra hästar dessutom inte används...:grin:

Det är stor skillnad på att ge en fet häst havre o sen dessutom överskatta sin ridning. Den är dessutom ingen ponny.
Just en tung buk är inget vidare för en ridhäst att bära på. Dessa blir ofta svanka till slut.

De har lite annat klimat där med - och nu vet jag inte hur mkt det påverkar, men de jag vet som köper hö från nämnda länder har sällan/aldrig problem med för lågt protein. 50 - 50 hö och halm kan bli SUPER, om man bara har nog med protein i höet för att täcka behovet (allt lägger till det via rätt kraftfoder då, men det blir ju en sämre lösningar för kategorin hästar i den här tråden). Då är det alldeles utmärkt.

Härligt det låter! :)

Stella går också otäckad. I stallet så måste vi stänga igen på grund av alla vidriga knott så det är ju varmt inne på
natten också, så otäckad lär hon få gå ett tag. Ska dock ut i garaget och leta reda på alla täcken jag packat undan.
Hade ju tänkt låta henne gå otäckad och oklippt hela vintern, men nu blev det inte så.

Kan du inte ge fosforbalans då om det bara är fosfor du behöver? Det pyttsar jag i min och det fungerar super. :)

Sitter och räknar på foder och kommer fram till att W får för lite fosfor. Jag räknar i Nutrina och kollade lite av deras standardfoder att med 0,2 kg linfrökaka och 0,1 kg Krafft Miner vit skulle det bli rätt så bra.

Men jag har ingen erfarenhet av dessa två fodersorter. Är det någon här som har erfarenhet? Är det foder som går att använda till en fångis och hur mycket är 0,2 kg linfrökaka resp. 0,1 kg krafft miner vit i t.ex. dec.? Hur pass lätt är det att få tag på och hur dyrt är det?

Kraft miners alla varianter är melassade. Miner vit är dyrt. Nu minns jag inte pulvret, men pelletsformen (än mer melass dock) så 1 dl = ca 80 gram.

Linfrökaka är säkert till fångis.

Dock, söker du BARA fosfor så finns det något som heter fosforbalans, ett tillskottspulver. Sockerfritt =) Innehåller fosfor och natrium (salt) Inte farligt dyrt heller om du inte behöver lägga till massor med fosfor.

Här har vi ju kalkrika men fosforfattiga marker så här är fosforbalans stapelvara ;P (Finns på bla GG)

Härligt det låter! :)

Stella går också otäckad. I stallet så måste vi stänga igen på grund av alla vidriga knott så det är ju varmt inne på
natten också, så otäckad lär hon få gå ett tag. Ska dock ut i garaget och leta reda på alla täcken jag packat undan.
Hade ju tänkt låta henne gå otäckad och oklippt hela vintern, men nu blev det inte så.

Mmm, än går Emil otäckad inne med. Har ju kallstall men är ju cirka 10 grader på nätterna nu. Och han frös inte igår iaf. Men han har SJUK tät päls även klippt, två tvättar och femtioelva spolningar och jag kom inte 'ner i botten'. Insekterna har inte en chans heller bita igenom (var och kollade det idag, då solen strålar och insekterna vakna).

Hade ju tänkt ha honom halvklippt och otäckad som förra året, men tror faktiskt han kommer få det bättre att vara helklippt, ren, okliig och täckad. Han har ju ett ofodrat regntäcke han typ aldrig använt, och så har jag beställt ett 150 grams Amigo lite termostalltäcke till honom. Räknar iskallt med att det ska räcka hela vintern, det är en liten kamin det där, och pälsen kommer ju växa ut en del.

Men även Emil hade tapirnos och somnade sen under klippning, måste varit enormt skönt bli av med både pälsen, stövet och smutsen.

Ja de har mycket päls men de får behålla den eftersom det blir kallt snart, vill inte hålla på o täcka dem i vinter.

axel Det går inte riktigt att jämföra foderstater från andra länder då de oftast har en annan flora och annorlunda väder vilket gör att värdena i höet blir väldigt olikt vårat. Dessutom är det olika jordmåner.

Sen tror det det finns lika många hobbyryttare i sydligare länder också.

I andra länder odlar man inte lika mkt hö. har svårare med andraskörd pga torka o brist på mark.

De har troligen mer alfaalfa o mer baljväxter vilket ger ett bättre hö men med samma energivärde.

jag tyckler nog att man ska ta tillvara på kunskap från stora hästnationer med sporthästar.
Vad säger att vi är bäst:confused:
"6-8 brödbitar om dagen" o alla andra myter som vi fått till oss.

Öken i södra Europa får nog lite hipp som happ o jag skulle aldrig sätta mig på en sdn för att jag är på semester:grin:

Vore intressant o höra en italiensk foderstat.

Jo, och därför går det inte jämföra rakt av.

Lucern + halm t ex blir ju en perfekt foderstat som rek som trygg fånghästmat här mer än en gång... Men vi har inte samma möjlighet odla lucern här.

Stod förresten i senaste ridsport om att man INTE ska sky rödklöver till fångisar, utan att tvärtom, att ta en sen förstaskörd (aug) med hög andel baljväxter t ex rödklöver ger oftast ett förträffligt hö för de lättfödda. Och rödklöver är lättodlat här. Men gemene hästägare är paniskt rädd för klöver..

Sen, t ex i Spanien har de våldsam grovfoderbrist. Men det finns ju ingen anledning att ta efter t ex deras foderstaten, nr vi har förmånen att bo i ett land där vi har möjlighet att ge en grovfoderbaserad foderstat UTAN att (om man väljer rätt grovfoder) behöva varken ge kraftfoder eller halm. För haken med halm i Sverige med dess klimat är att det är svårt hålla fullgod hygienisk kvalitet då den skördas på hösten då det gärna regnar och om inte ändå är hög luftfuktighet.

Visst är det så, men man behöver inte ge upp o ändra så kapitalt.

ang. klövret så vet jag inte hur mkt som propagerats för just klövrets ökade stärkelsehalt på sensommaren= livsfarligt för fånghäst.
LITE... samma som havre.

jag tror man måste vara lite mer vidsynt o se till att fetman gör att man DÅ måste tänka lite socker o stärkelse. Vad tål min häst? Vad behöver DEN?

Jag är inte rädd för klöver o hästarna älskar det, men det är måttan det handlar om... som med allt. Maskrosor är lika poppis. Jag vill bara inte ha det i silage OM det bara innehåller det eller om hästarna inte går.
Rödklöver är svårodlat på en flerårig vall- därav man odlar alsikeklöver istället.

Vi o de kan äta allt med måtta o mer om man är en atlet.

Senast ändrad:

+ Alex

Det är fosfor och selen som fattas och på sikt kommer jag troligen behöva mer protein än vad GG Alfalfa ger.

Tack för tipset om fosforbalans. Det är ju skönt att slippa köpa melasserade mineraler. Finns det några mineraler som inte är melasserade?

Tokosel har jag redan, så för dets skull behöver jag ju inget mineralfoder.

Rödklövern har en tendes att bli ganska trådig. Med hårda grova stjälkar. Men hästar kanske äter det. Jag fick tag i ett hö för många år sen till ponnyerna när jag hade dom, där det var mycket rödklöver i. Dom ratade det :eek: Och gammelponnyn som verkligen åt allt.. Men i ladugården jag jobbar i nu så har jag kört ut 5-6 bal med rödklöver, kossorna älskar det, men det är silerat. Ser tråkigt ut, men det är tydligen gott och det luktar lite skumt med.. Jag är ju van vid "vanliga" rullar..

På hösten klövern lagrar stärkelse. Inte i augusti (iaf inte i den här delen av landet och ett normalt år). De forskar ju massor just nu på hur få fram foder till de lättfödda, dvs få ner MJ och socker samt stärkelse, och bibehålla proteinet. Var från SLU det kom btw.

Abslut så en frisk, normalviktig häst är en annan femma, men det är ju inte direkt sådana hästar den här tråden handlar om till större delen, så då blir diskussionen naturligt just med hänsyn till dem.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka