Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Japp och jag binder ihop bena på henne också...(det ligger ju ett rep på marken) :devil:

Kedjorna sitter fast i stolparna med tunna rep som går sönder om hon bara skulle väga lite i grimman. JAG BINDER INTE MIN HÄST I REPGRIMMA kan vi sluta ha denna diskussion varenda gång jag lägger upp en bild.

Jag försvarar ingenting. Jag ifrågasätter varför du bara klagar på saker som inte har med tråden att göra.
När du skriver saker som har med tråden att göra så ignorerar du fakta och struntar fullkomligt i att folk
redan svarat på de osanna sanningar du drar om användarna här på bantningstråden.

Min ponny skulle inte få beta, men drog ner huvudet.
Nej hon är inte tillräckligt välupfostrad för att stå blickstilla utan att ta en grästugga när vi står på en åker.
Och ja, jag drog åt nosgrimmorna så hårt att hon inte kunde andas, det är självklart! Jag menar, det är ju fullt omöjligt
att hästen kan ha nosgrimma på sig och ha 4 fingrar till godo om man skulle stoppa ned handen under nosgrimman.

Det är inte bra att ge hö som legat i blöt i flera timmar då man inte vet vilka andra lösliga ämnen som försvinner. Optimalt är att lägga höet i blöt en timme innan fodring i kallt vatten eller 30 minuter innan i varmt vatten.

Varför fick hästen fång?

Han har varit tjock och gått på bantning hela sommaren och gått ner i vikt men inte tillräckligt mkt.. Han fick knäledsinflammation på båda bak och benhandlades då med LITE kortison i lederna då veteinären inte vågade ge full dos eftersom han va tjock.. Och så fick han Metacam i 12 dgr och efter dom dagarna fick han fången.. Hann stoppa det så han fick ingen rotation av hovbenet.. Stått på box nu 13 dygn och ska in igen på måndag för specialskoning och återbesök av knäledsinflammationen ...

Tycker det är stor skillnad mot när du fick ponnyn! :)

Undrar också över sockerhalt, vad är okej enligt er? Om jag minns rätt så säger analysen 9% socker i vårat.

Ju lägre dessto bättre, men jag är nöjd om det hållersig under 10 - 12%. Så 9% skulle jag vara utmärkt nöjd med.

Jag hade förr-förra säsongen 8.8% och förra säsongen 15.%. Hade lite ångest över det sistnämnda, men lyckades få totalsockret på ungefär samma nivå, och i Lillens fall verkar det vara det som är det viktigaste - totalsockret. Jag tror dock att det fodras jämnt över hela dygnet kan spela in.

Årets analys har jag ingen aning om. Bonden ringde dock idag och talade om att jag kan andas ut, han har fått in mitt silage. Jag vill ju ha blöt andraskörd, och regnet har ställt till det än del. Men nu har han 152 balar åt mig, med TS ca 50% på de han kollade. Bara hålla tummarna analysen är bra sen, men den är ju några månader bort tyvärr (dels ska ju silaget ligga till sig, sen tar det ju ett tag innan jag öppnat tillräckligt många balar för att fått ihop ett representativt prov)

Då skulle jag nog fortsätta med den foderstaten du redan har om han går ner på den eftersom att maten inte var den utlösande faktorn.

Från premieringen igår, långt ifrån perfekt men vi är på rätt spår!

Idag ska jag bygga en ny hage med lite gräs i ska bli spännande att se hur det funkar med madame.

_DSC4270.jpg

*kl*
Prinsen börjar bli tjock igen :cry: Har inte kunnat hålla igång honom som innan då i står utan vagn för stunden. Håller på bli galen. Dom har inget gräs i hagen , men har endå inte gått upp till full hömängd utan nu får de ca 1½ kg var om dagen. Fodras i småmaskathönät. Varierar träningen mellan longering och tömkörning för stunden men han tycker det är så tråkigt så får inget bjud i honom. Sedan då han gått upp i vikt igen så har han åter fått lite problem med sina bakknän T___T. Jag vill få hem en vagn nu !
32731936.jpg

Ingen bra hullbild men hullet är bra. :)
Rodi249.jpg

Han är såld i dag. Det känns skönt att överlämna en häst i gott skick.

Många hästar har gått upp nu de senaste dagarna. Jag tror det beror på en minskad proteinmängd i gräset, jag fick tillbaka hullet på min direkt efter att ha gett lucern ett par dagar. Sen att hon blev stel och ljuskänslig av det har ju inte med saken att göra... Bytte till soja idag så får vi se hur hon funkar på det.

Ger mina lusern + kwickbeet för att få i dom lite protein. (kwickbeeten bara för att alla pulver ska ätas upp) Måste analysera höet med då jag tror det har väldigt bra värde >___< så kan vara det dom blivit tjocka av med.

*KL*

Lillen han ligger pinstill i vikt (på band) han, även om jag tycker han ömsom gått upp och ömsom gått ner. Han ligger still på sadelgjorden med, fast får dra ett hål extra mot när jag köpte den =) Kapat metforminet med hälften och verkar funka! Eller, just precis nu får han inget metformin alls, så risken är han lägger på sig lite depåer närmsta veckan - återstår att se, men måste ju sätta ut det karenstidsmässigt.

För nu ber jag bara till hovslagargudarna eller vem man ska tillbe att hovis kan få på en sko imorgon - så ska vi - om inte Murphy förstör det - tävlingsdebutera i helgen!

Jag hoppas att hovslagargudarna är snälla idag.

I vilken gren ska ni debutera i?

Imorgon de ska vara snälla =)

Distans. Kors i taket. Återstår att se om det blir första och SISTA gången jag överhuvudtaget ger mig på något dylikt. (LILLEN kommer säkert gilla det). Men måste ju försöka hitta nån gren där ataxin inte sätter käppar i hjulet för oss, så.. får väl se om vi kan omvända fälttävlans-Alex till distans-Alex...

Åh va kul!!!
Hur långt ska ni rida och vart?

Försökte mig på en distanskarriär men kunde inte ta mig till tävlingarna :p

Kan ju inte ta bort höet när det inte finns någon mat i hagen då svälter jag ju dom. Har fått dela av hagen så dom går bara på 1/3:del då han vräkt i sig ekollon så e livrädd att han kommer få fång eller liknande. Dom är hungriga på det dom får och mindre kommer leda till att han bryter sig ut ur hagen >__< Där emot om jag har tur så köper jag en sulky till dom på fredag så jag kan börja träna honom igen.

*KL*

Lillen han ligger pinstill i vikt (på band) han, även om jag tycker han ömsom gått upp och ömsom gått ner. Han ligger still på sadelgjorden med, fast får dra ett hål extra mot när jag köpte den =) Kapat metforminet med hälften och verkar funka! Eller, just precis nu får han inget metformin alls, så risken är han lägger på sig lite depåer närmsta veckan - återstår att se, men måste ju sätta ut det karenstidsmässigt.

För nu ber jag bara till hovslagargudarna eller vem man ska tillbe att hovis kan få på en sko imorgon - så ska vi - om inte Murphy förstör det - tävlingsdebutera i helgen!

Kul!
Det blir intressant att se om han har blivit av med sin IR, eller i alla fall blivit mkt bättre.

Lycka till med skon imorgon och på tävlingen i helgen. Jag funderade också på distans ett tag, inte för att min ponny är en typisk distanshäst men för att man får tävla ponnyer i det. Men, jag vet inte, de planerna försvann.

KL

Jag efterlyser den där appen som mäter rundor och sånt, vad hette den?
Elina har nämligen tagit steget ut i den moderna världen och skaffat sig en androidtelefon :p

Nu har vi äntligen kommit igång igen! Sol fick ju vila nästan två veckor efter att ha dragit ut en vargtand. Så nu är vi äntligen på gång igen. :D Och det hade ju varit grymt kul att ha koll på hur vi rider med hjälp av nya telefonen ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka