Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Haha, menade mer 'går bra' rent övrigt när jag tyckte bettysmatte inte skulle tala så högt. Hullet tycks Murphy inte lägga sig i så - alltid något. Hullet har ju varit bra i över ett år nu, men det är kul att det nu får kompletteras med lite muskler och aktivitet/er.. Men där brukar ju Muppe kunna lägga sig i dessvärre om man blir för glad och tycker det går för bra.. *mutter*

Nu är Rodi i lagom hull enligt mig. 384 kg mäter han.
REtrav189.jpg

KL

Det var länge sen jag var härinne, trots att jag fortfarande följer tråden.

Min Wincent mår bra. Vi har flyttat till ett nytt stall, som har gjort allting lite smidigare för mig. Det bästa av allt är att han har fått sällskap av ett shettis- och ett fjordingsto, som också bara får äta torrhö och väldigt begränsat med gräs:bump:

Det är så underbart att se honom ha sällskap även om fjordingen kan vara lite bitchig i bland.

Han har dessutom nu börjat bli mjuk i mankammen och det verkar som att fångnacken äntligen börjar att ge med sig. Han får inte så mycket hö än (3,5 kg), men har lite att gnaga på i hagen, plus att vi har börjat öppna till skogsdeln i hagen där det är lite mera gräs. Men magen mår bättre än någonsin och jag känner därför att jag fortsätter såhär lite till om det betyder att vi kan bli av med depåerna en gång för alla.

Håller på att kämpa med bantning på en häst som fick fång förra veckan.. Står inne på box nu för han får medicin fortfarande.. Blötter fjolårs höet flera timmar innan för att en del av sockret ska rinna bort i vattnet..

Har hittat en som säljer gräsfröhalm som tyderligen ska vara bra för fånghästar.. Vad tycker ni om det till fånghäst som kompliment till höet??

Det är inte bra att ge hö som legat i blöt i flera timmar då man inte vet vilka andra lösliga ämnen som försvinner. Optimalt är att lägga höet i blöt en timme innan fodring i kallt vatten eller 30 minuter innan i varmt vatten.

Varför fick hästen fång?

*kl*

Hjälp, hjärnsläpp här nu! Men avläsa socker, då kollar man på:
Socker (NIR) 173 g/kg ts
Eller
NDF 611 g/kg ts

Jag gissar ju på den översta då den känns mest rimlig, men då innebär det socker på 17% va?

KL
Jag har en undran! Hur fungerar en betesbegränsare om man ger hästen hösilage? Det känns som om stråna är för långa för att kunna plockas in i den. Tänkte prova inne i en box men vi har inte öppnat nån bal en så jag forskar bara lite i saken.
Anl att jag funderar är inför vintern då det tyvärr inte finns några andra alternativ för min häst än att gå i en flock som har fri tillgång på halm hela dygnet och hösilage under halva dygnet:crazy::cry:
Med hinkmodellen får inte min i sig många strån, med greenguard får han i sig lite, men inte så han klarar sig utan mindre. Med det är samma på betet. Jag har beställt greenguarden från England så det är en med kanter, annars äter han på sidan

Binder du upp ponnyn med kedjor i repgrimma:confused:

Kan du annat än klaga?

Linan är lös, den kan lika gärna ligga över en boxvägg bara t ex, eller en annan person stå utanför bild och hålla i. Varför alltid anta det värsta just när det inte finns annat man kan göra än anta?

Hade varit skillnad om man utan tvivel sett att hästen är uppbunden i repgrimma (om det är med kedja eller snöre är ju sak samma).

Du verkar mindre intresserad diskutera trådens ämne, bantning/hull än utrustningsdetaljer som snokremmar och grimtyper??

Tycker det är stor skillnad mot när du fick ponnyn! :)

Undrar också över sockerhalt, vad är okej enligt er? Om jag minns rätt så säger analysen 9% socker i vårat.
Ska fråga hur bonden tagit analysen, vet inte hur noggrann han varit. Om han varit ordentligt så är jag faktiskt väldigt nöjd! Behöver inte komplettera med något, bara hålla nere energimängden och ge lite halm som extra tugg nattetid.

Tänkte komma ihåg att få med kameran till stallet idag och dokumentera lite. Men vi har börjat komma igång nu igen efter min armskada + dunderförkylning. Hästen är pigg så in i helskotta och har ork/kondition som aldrig förr. Märks inte att han vilat alls, inte fettmässigt heller. Hej höst och pigg häst, helt enkelt!

Och när man förklarar hur situationen är så försvinner axel spårlöst till hon/han hittar något nytt att klaga på.

Om man försvarar uppbindning i repgrimma- som är ett huvudlag för hantering liksom träns så..

Lika mkt som man låter hästen beta med fullt dragna dubbla nosgrimmor.

Antingen tar man bort gräset eller knäpper upp, men tydligen inte..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka