Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

KL
Jag har en undran! Hur fungerar en betesbegränsare om man ger hästen hösilage? Det känns som om stråna är för långa för att kunna plockas in i den. Tänkte prova inne i en box men vi har inte öppnat nån bal en så jag forskar bara lite i saken.
Anl att jag funderar är inför vintern då det tyvärr inte finns några andra alternativ för min häst än att gå i en flock som har fri tillgång på halm hela dygnet och hösilage under halva dygnet:crazy::cry:

Mina äter utan problem både med greenguard och med hinkmodell. MEN, de äter på TOK för bra för det ska funka ha nån fri tillgång t ex. Lillen åt 10 kg silage på en förmiddag MED hinkmodellen...

feliciaklipplillen22.jpg

lillenminifrislpp201011.jpg

Stor skillnad ju! Ser inte ut som om han har tappat muskler om man jämför med bilderna innan, bara en hel massa fett!

De är ju ur olika vinklar, så man ser inte hur benig ryggen är nu :crazy:
Och för att undvika diskussionen fett vs muskler, ja det är muskler som har försvunnit över överlinjen. Både jag själv, veterinär och kiropraktor har gjort samma bedömning. Men som sagt, två månader på box är ju knappast gynnsamt för muskelutvecklingen.
På senaste bilden spänner han sig enormt dessutom, nyss dragit lite vagn och håller in magen.

Men självklart är jag glad att han gått ner i vikt, nu är det bara några få kilon kvar till ideal.

Det är verkligen jättestor sillnad!!!

I bästa fall kan man ju hoppas att han inte blir riktigt lika lättfödd när han får vara smal under en längre period nu. Jag tyckte i allafall att Godi kunde äta betydligt mer utan att gå upp sen när han hade legat på normal vikt ett år ungefär.

Då blir det ju lättare att få i honom proteinet som varit så krångligt att pussla med tidigare, så vi får väl hålla tummarna att det börjar hända saker på den fronten.

För att ha vilat tycker jag han ser jättebra ut! Stort grattis!!! :D

Han är färgväxlare, byter varje gång han byter päls. Har varit både mycket gråare och mycket gulare. Riktigt spännande, man vet aldrig vilken färg han får!

Jag har faktiskt släppt honom utan munkorg i en liten nedbetad hage. Det är en fålla, ca 10*60 m, där det gått minst fyra hästar innan honom. Så vi får väl se hur det går. Har även börjat blanda in ensilage i hans kvällshalm, inte mer än max 500 g i dagsläget. Vi får se vad som händer.
Han tycker Happy Hoof är bland det godaste han ätit på länge, har läst mycket positivt om det fodret så får väl se om det har någon effekt. Jag ger 200 g att blanda potatisproteinet och mineralerna med.

Men nu förvirrar du verkligen mig! Skrev du inte i tråden om fånghäst i skogshage att du inte vågar släppa på gräs alls i år, inte ens MED munkorg, och här säger du att du har släppt i en nerbetad hage UTAN munkorg... Eller har jag helt missförstått?

Jag hade låtit bli gräs alls i år. Nu när du fått honom smal är det väl hemskt synd om det börjar gå åt fel håll?

Jag plockade av munkorgen igår, det var så lite gräs i hagen att han inte fick i sig något alls. Som sagt har det gått minst fyra hästar där innan (fyra som jag vet om, innan dess har det gått ännu fler), så det är inget gräs att tala om i hagen. Det är mest gegga kvar sen allt regn nu i helgen :crazy: De andra hästarna på gården stödfodras, inte min. Han får 3 kg halm inne i boxen på natten. Han är ute ca 10-19.

Jag har ju flyttat runt en del i sommar, pga arbete och sånt. Så jag har inte riktigt kontroll på vad som händer alla gånger.

Tjohej!

Dagens bästa nyhet: 461 kg på klinikvågen.

Sen: Med lite mer ordning på skoning blir nog pållan bra i hoven.

Sist: Återbesök om 3 veckor, tills dess endast skrittpromenader, metacam i 10 dagar (aj, sa plånboken).

/Lavinia, som ändå:bump::bump: över att häst väger mindre än tidigare, även om det fortfarande finns att ta av:-)

Hej hopp alla! Fick med sockret på analysen som bonden gjorde och är nu nyfiken på vad som är mycket socker vad som är mer lagom socker i hösilage? :)

Ja men då är ni ju riktigt nära målet nu :)

*kl*

Bilder på mitt nya projekt. Sigge som egentligen är mammas häst är här på bantningsläger. Han har ju då lite att ta av...

Mmm.

Nära målet och 3 veckors vila. Hon har gått ner genom galen motion hela sommaren så vi får väl se. Jag tror hon är det enda hästen i stallet som inte stödfodras ännu..

Ditt nya projekt ser ut att behöva lite hjälp med viktnedgång, ja. Men han var söt!

/Lavinia

*KL*

La måttbandet om alla mina tre här omdagen....:crazy:

Ögn :390 kg
Aleiga :323 kg
Lokkur: 269 kg

A och L är födda 2009 och gått på exakt samma mängd mat och "motion"
Ö har gått med munkorg under utevistelse i NERBETAD hage och daglig motion fram tills för 3 veckor sedan när hon ställdes av pga hälta och svullen sena.:cry:
Vet. kommer i morron och jag hoppas på.... vet inte riktigt vad jag hoppas på...

Men åter till bantningen! Dom går som sagt i kraftigt nerbetad hage och har gjort hela sommaren. Ö med munkorg. Står på box minst 12h per dag med begränsat med halm, läs en kaka... L har fått en hal kaka hö då han är i lagom hull :banana:

Känner mig som världens sämsta människa när jag nu försöker lära lilla A att gå med munkorg... men det verkar iaf som om hon har fått lite koll på att där faktiskt ÄR ett hål i botten...:grin: uppklippt för att hon ska lära sig....

Hoppas jag kan fota lite idagarna och lägga upp.

Jag har svårt att se på bilder när de fortfarande växer och är lite ojämna i kroppen, då är det lättare att känna tycker jag. Men utifrån bilderna skulle jag nog vilja ha upp den vita i vikt lite mer. Jag hade nog gett mer hö faktiskt.
Men som sagt, det är bara grundat på bilderna.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka