Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Nu har jag varit ute och fotat i hagen, såhär ser det ut:

32700991.jpg

Inte så långt gräs precis, och de är ganska så glest mellan de små tuvorna.

Här ser man största delar av hagen, mestadels är det sånt gräs som på övre bilden, men i mitten är det ett fält med lite längre ogräs, en del klöver och sly (syns som lite grönare på bilden). Det har blivit nerklippt tidigare i sommar för de betar inte där, så tydligen finns inget smaskigt där.
Bakom det fältet fortsätter det med sånt gräs som är på närbilden. Inte så mycket alltså.

32700992.jpg

Och en halvnära bild på gräset så ser man bättre hur glest det växer.
32700993.jpg

Så ser det ut, nu är det riktigt lerigt och härligt dessutom eftersom det regnat konstant i ett dygn, det har varit kaos på vägarna med 2-3 dm vatten. Så det har kommit en hel del regn!

Prinsen har en globus, hur mycket han får i sig har jag ingen aning om men han har inte blivit fet i sommar iaf :p Nalle har en tysk modell utav "hinkgrimman". Den kan han äta lättare ur.

Ah oki , bra att han inte har blivit fet då borde det ju funka bra :laugh:

KL om betesbegränsare från "The Horse":

"The team studied four adult ponies either grazing freely or with a well-fitted grazing muzzle for "four three-hour occasions per pony" (a total of eight measurements per pony were taken). Each muzzle had a 2 cm diameter hole through which the ponies could eat."

"Upon reviewing results, the team found that:

On average, a properly fitting grazing muzzled significantly reduced the amount of dry matter consumed by about 85% as compared to ponies grazing without a muzzle;
Without a muzzle, ponies consumed an average of 0.8% of their body weight in three hours (with some eating close to 1%), which is equivalent to between a half and two-thirds of the recommended daily dry matter allocation for many horses on restricted diets; and
The grazing muzzle reduced average dry matter intake to around 0.14% of bodyweight over the three hours."

Hela artikeln finns på thehorse.com.

Ojojoj...

Jag började fundera på om vi skulle flytta hage på våra hästar, men när jag ser bilder på din hage inser jag att vi har gott om gräs i vår. Och fröken går ju inte ner när hon står så..

/Lavinia, som precis beställt hem silaget.

Hagen är hyfsat stor, de som går i småhagar går in på natten och får hö.
Men jag kan ju säga att min häst är absolut smalast av de tre som går i den hagen. De andra har gått ner i vikt, absolut, men de är fortfarande mellan 50 och 100 kg övervikt ungefär. Sol ligger väl runt 50 kg övervikt skulle jag gissa.

Förlåt, jag har helt tappat tråden. Vad vägde han innan och vad är målet?

Med tanke på :bow: så förstår jag ju att det är positivt :D Heja!!

Min egen har blivit en liten rund boll. Magen börjar hänga och pälsen är X antal cm lång. :angel:

Har ju inte kunnat röra på henne, med hovar(det ev. fånget) och hennes svullna has. Men idag kom veterinären ut med
sin portabla röntgen och tog lite plåtar. Fanns inget att anmärka på och hasen såg ut att tillhöra en fyraåring. Anledning
till att hasen fick bli plåtad var på grund av att hon varit svullen runt glidlederna och spatt är ju inget man vill ha och speciellt
inte på ett dräktigt sto. :crazy:

Men det är inte något sådant hemskt utan det är så att hon antagligen har halkat till ett par gånger för mycket på det benet,
för när jag väl tänker efter så har hon faktiskt halkat till rejält med just det bakbenet ett par gånger. Hon hade en liten reaktion
på böjprov högt men inget mer. Men nu vågar jag ju ut och gå med henne i alla fall och enligt veterinären så ska hon röra sig
så mycket som möjligt men i skritt då såklart. Hon har ju lekt hur mycket som helst med ungdjuren i hagen också, så vem vet
hon kanske fått en spark tidigare i sommar och det inte är förens nu när hon vilat som en stelhet och svullnad dyker upp..

Hovslagaren har också varit här och inget tydde på fång i hovarna i alla fall.

Vi kommer inte att göra något åt hasen, inte när hon är dräktig. Hon ska dock kollas om tre veckor igen om hasen blivit bättre
eller sämre och i sådana fall så ska vi diskutera om det ska göras något åt saken då.

Kanske till helgen. Men kan redan nu säga att det enda som syns är att han har tappat muskler sen boxvilan, han ser fortfarande tjock ut.

Jag har för mig att det syntes massor på gamla bilder som du lagt upp tidigare, så jag tror alldeles säkert att det syns!

Ser fram emot bilder frammåt helgen då ;)

Idag får jag hem ett till bantningsprojekt. Sigge är 16 år, fjording, har utvecklat IR under sommaren samt är en fd fånghäst. Han har varit symptomfri i 4 år. Så jag har lite att bita i... Kommer bilder ikväll :)

KL
Jag har en undran! Hur fungerar en betesbegränsare om man ger hästen hösilage? Det känns som om stråna är för långa för att kunna plockas in i den. Tänkte prova inne i en box men vi har inte öppnat nån bal en så jag forskar bara lite i saken.
Anl att jag funderar är inför vintern då det tyvärr inte finns några andra alternativ för min häst än att gå i en flock som har fri tillgång på halm hela dygnet och hösilage under halva dygnet:crazy::cry:

Gå ensam?

Det gör min och jag kan säga att hon är mycket gladare piggare och trevligare när hon går själv än när hon är sjuk och går ihop med de andra. Nu har jag ju turen och har lånat hem en annan häst som har exakt samma behov som henne men det har ju inte varit så senaste månaderna.

tror inte det blir några problem för hästen din att äta hösilage med betesreducerare. Min klarar det utmärkt, visserligen äter han hö, men han får i sig mat.
Min har hink modellen, och det går utmärkt. Tar ju bara längre tid.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka