Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

hmmm....
Jo, fast hästen MED kolik är inte samma ponny som är för fet. VIsst-hon är inte mager, men fick föl för 2 månader sedan (nu 3, för det är ett tag sedan koliken kom...)
Kolik har inte heller alltid enbart samband med MAT. Den ponnyn har haft detta förut i samband med just föl. Det kan bildas fickor osv.. vetrinären trodde även att det KAN ha samband med platsen i magen osv....

Jag misstänker snarare att det KAN ha haft ett samband med vattenpölar med dåligt vatten, alternativt att hon gnagt i sig något annat olämpligt -tex gammal frukt/grönt som min kära hyresgäst kastat in el dyl.

Fetponnyn har INGA problem med kolik.

Vet att betfor INTE är bra, och att det INTE är bra med feta hästar och allt annat "inte" ni beskrivit,, jag VET detta, -läs gärna mina inlägg. Men jag vill veta om det finns något som jag kan ge MER än att jag ska MINSKA hagarna, MINSKA gräset i dom och ÖKA motionen??
Jag kan oxå rapa alla INTEn...

Finns något foder el dyl som är stimulerande för magen som håller igång det, något som lämpar sig att kanske ge på sommaren i hop med betet som man försöker begränsa osv...?

är HÖ och HALM bra, eller finns något ANNAT?

konstigt.. min ras russ, härstammar från samma häst som alla andra raser... alltså stäppdjur som betade magert gräs (och ibland frodigt) dygnet runt och året om av varierande kvalitet allteftersom årstiderna växlade....

men det har vi nog kanske avlat bort ieof...

Även om jag vill tro att just russen borde tillhöra en av de "minst sönderavlade..."

Man kan inte jämföra med vildhästar.
De levde i en miljö med ett klimat dvs den växtlighet som de var anpassade till.
Dessutom så hade de ett annat näringsbehov. De var oftast antingen växande (unghästarna), digivande och/eller dräktiga (de flesta av de ston som levde) eller hingstar (vilka antagligen gjorde av med mer energi).

De vandrade också omkring i alla möjliga väderförhållanden.

Betfibrer är bra för magen.

Tyvärr. Lika lite som det finns mirakelmedel/mirakelmetoder för människor som vill banta, lika lite finns det det för hästar.

njae,,, tänkte inte på mirakelkurer heller kanske.. men
HÖ och HALM mao är BRA, betfibrer,,, är inte det betfor? Eller finns annat?
Tänker mest på att... om jag har dom på jäääättedåligt bete, alltså mycket mycket magert (avbetat av nötter tex) och vill stödutfodra istället, med lite hö och eller halm ett par ggr om dagen,,, för att magen inte ska stanna... vatten... jovisst.. men....räcker det?

Förstår självklart att det inte är samma förhållanden då som nu, och så vidare... Men jag menar bara det att själva MATSMÄLTNINGEN och hela den mekaniken kanske inte är FULLSTÄNDIGT OLIK "vildhästar" .. eller stäppdjuren från förr...

Du vet ju redan precis hur man gör, så jag tänker inte komma med några nya tips, utan mer diskutera kring det du redan skrivit att du gör.

För det första, du har dem på magert bete, och sen utökar du hagen efterhand... Gör inte det! Om de är feta så är det magra betet helt klart tillräckligt och då finns det ingen som helst anledning att utöka hagen. Låt dem gå på det avbetade betet.

Det finns så himla olika syn på vad som är avbetat, i ett av mina gamla stall tyckte de att det var avbetat när det var 2 dm högt gräs, en del var skräppor och annat ogräs, men det fanns inte ett grässtrå under 1 dm. Hästarna var fruktansvärt överviktiga allihop, en fick fång.
I mitt nya stall anser man att det är lagom med beta när gräset är max 2 cm långt, och ändå är en del av hästarna överviktiga. Dock inte så extremt som i förra stallet.

När hästarna på riktigt blir magra, alltså benen börjar sticka ut! DÅ kan du utöka hagen. Men så länge de är feta gäller det att minska ännu mer, och om de är i bra hull så är det bara att fortsätta på den mängden de får och hålla koll på om de går upp eller ner och öka/minska hagen vid behov.

Om det skulle bli extremt lite gräs, så att de knappt kan gnaga i sig något alls, så kan du ge ett kg halm för att få i dem TS. När gräset är helt slut får man såklart ge hö istället. Men börja inte lägga till massa annat innan det verkligen är slut.
De klarar sig på så otroligt mycket mindre än man tror. Min islänning gick på bete som jag trodde knappt var något att äta av, och ändå gick han upp ca 20 kg i vikt, trots att han reds 5-6 dagar i veckan i ganska högt tempo. Han hade massor med energi och var verkligen inte nära svält. Men gick man ut i den lillla hagen (typ 30*50 meter) så fanns det bara max 1 cm gräs i kanske 50% av hagen. Där stod han i knappt 2 månader, och på detta lilla gick han upp 20 kg.

Så även om man gör allt rätt så får man ibland omvärdera sin syn på vad som är mycket och vad som är lite bete. Dagens bild av bete är inte riktigt förenlig med vad de flesta hästar behöver/mår bra av/klarar av, speciellt då ponnyraser av kallblodsmodell som russ, islandshäst, fjording och shettisar.

njae,,, tänkte inte på mirakelkurer heller kanske.. men
HÖ och HALM mao är BRA, betfibrer,,, är inte det betfor? Eller finns annat?
Tänker mest på att... om jag har dom på jäääättedåligt bete, alltså mycket mycket magert (avbetat av nötter tex) och vill stödutfodra istället, med lite hö och eller halm ett par ggr om dagen,,, för att magen inte ska stanna... vatten... jovisst.. men....räcker det?

Förstår självklart att det inte är samma förhållanden då som nu, och så vidare... Men jag menar bara det att själva MATSMÄLTNINGEN och hela den mekaniken kanske inte är FULLSTÄNDIGT OLIK "vildhästar" .. eller stäppdjuren från förr...

Jag ska ta ett kort åt dig sen så ska du få se vad mina går på för 'bete'. Jag tror du skulle kalla det för INGET bete.

Hursom, det går de på mellan sådär 10 - 18, lite olika. Utöver det får de inne 4 givor silage, blött silage, som är små. De klarar sig finfint på det samt mineraler och selen - ja. (Eller, de får lite proteintillskott med men det är för jag har kasst protein i silaget).

Dina låter det som de har rätt bra med betet, som att BARA bete räcker ganska länge.

Men, om du har en hage HELT utan bete, en jordhage eller grushage. Så tänk på det som om hästen gick ute på vintern. Dvs JA det räcker med ett hö med passande värden, blanda med halm om det ändå blir för mycket, samt ev mineraler (om de inte täcks av höet). Selen måste du tillsätta dock, både svenskt bete och svenskt hö är väldigt selenfattiga. Ger du mineraler är selen tillsatt, men ger du 'bara' hö och vatten får du tillsätta selen.

Hästar är GJORDA för att äta 'bara' hö/halm och vatten. De är INTE gjorda för att äta kraftfoder. De behöver fibrer, mer fibrer och ännu mer fibrer för magen.

Betfor är melasserad betfiber. Det finns omelasserad att köpa, men du kan ta helt vanlig betfor, ta en stor hink, blöt i MASSOR med vatten. Häll bort vattnet (durkslag t ex) och SPOLA betforn tills sköljvattnet är klart och inte brunt. Det du har kvar är betfibrer utan melass/socker. Och det är i princip rena fibrer, och som sagt bra för magen som Forest Autumn påpekade.

Men, de BEHÖVER inte betfiber heller. Som sagt tillräcklig mängd TS från gräs/halm/hö och magen kommer må kanon. Gäller bara hitta mixen som täcker behoven men utan att ge för mycket.

Tänk på att nötkreatur och hästar betar olika, så även om nöten har ätit klart ett bete innebär det inte att det är "slut" för häst också.

Och nej, givetvis har matspjälkningssystemet inte förändrats radikalt hos hästdjuren de senaste tusentals åren. Men som det redan påpekats flera gånger, det moderna fodret är inte anpassat för fri tillgång till lättfödda individer. Om man betänker vilken miljö, vilka omständigheter, som gäller för en viltlevande häst inser man rätt snart att det är helt andra förhållanden i fångenskap. Det råder en extrem brist på predation (dvs hästarna har inget behov av att lägga energi på att spana efter och fly från rovdjur), det är aldrig någon foderbrist (dvs hästarna lägger på sig enormt för att klara den dåliga fodertillgången som aldrig kommer). Tamhästar behöver sällan lägga energi på reproduktion.

Så, man måste se till att hästarna äter ett foder som är anpassat efter just dem. Inte efter vildhästar eller någon annans häst. Man måste individanpassa, om det innebär att man måste göra om utfodringsrutinerna så är det så.

Själv håller jag min ponny i en liten hage med lite gräs och munkorg under dagtid och i box med ca 3,5 kg halm nattetid. Det är egentligen för mycket, och jag jobbar hela tiden på att hitta en annan lösning.

*eget KL*

Såhär ser mitt 'bete' ut:

bete4sept118.jpg

bete4sept1110.jpg

Om hela hagen ser ut så måste de få mat o kan oxå vara ute dygnet om med vinsten att de rör sig mer.

Men hon har ju redan skrivit att hästen inte kan vara ute dygnet runt på grund av att den reagerar på knott/insekter/kryp.

Hela hagen ser ut så ja, förutom att de har lite sly med.

Och de får mat, fyra mål mat inne som sagt (kl 06, 18, 22 och 02). Lillen får totalt 3,3 kg TS inne och Emil får totalt 1,76 kg TS inne.

Lunch kommer de få den dag de blir sådär svinhungriga igen som det var innan regnet, eller när de verkar minsta ostabila i magen (dvs visar tecken på att det är för lite TS). Än får de inget ute.

Och jag vet inte om du missat alla gångerna jag skrivit det, men de kommer INTE gå ute dygnet runt, Lillen är knottallergisk.

Tillägg: Det finns ÄNNU mindre mat vintertid, då får de två fodringar till, en kl 10 och en kl 14. 14-fodringen kommer läggas på den dag den behövs - hästarna talar om när det är. Samma med 10-fodringen (men den läggs dit sist)

Tillägg2: Lillen har INTE tappat ett dugg i vikt, så som du Axel brukar påpeka så - vad som ser ut som LITE gräs ger mycket mer än man tror. Emil har tappat lite men han är fortfarande för tjock så det går så att säga inte minsta lilla 'nöd' på honom. Utan gräset ger trots att det ser 'ingenting' ut lika mycket MJ som två fodringar till..

Senast ändrad:

Kl

Jag kan ta kort på vårat bete också när jag åker ut om någon timma.
Våra hästar går ute på bete dygnet runt och får ingen stödfodring. Alla hästar är dessutom mer eller mindre överviktiga, så det är knappast så att de inte får i sig vad de behöver.

Tror att de flesta hästägare skulle tycka att betet var slut eller att de behövde extra hö, men som sagt, det är ingen som svälter på detta betet.

Nej precis, det ger liksom mer än man ens i sin vildaste fantasi kan tänka sig.

Jag var och tog in dem nyss, ska rida.(De brukar få nån tuss när de kommer in, så de vet att matte ropar = maaaat). De kom - i sinom tid, men som sagt inte med någon överdriven fart. Däremot kastade de sig ju över maten inne, men så är dte ju alltid.

Så, det går verkligen ingen nöd alls på dem varken ang vad de tycker ang om det finns mat eller ej, eller MJ-mässigt. Iom att de håller hullet och lite 'plus' på det liksom (sockret kanske i Ls fall) så är det ju mycket lätt att räkna ut iaf hur mkt MJ betet ger. Jag vet ju hur mkt MJ de får inne, och deras behov. Och alltså vilket 'glapp' det är att täcka mellan behov och det de får från silaget. Och 'betet' täcker mer än väl det glappet. Även om det verkar sluuut.

FÖRR hade jag utan tvekan känt 'shit, maten är SLUT, de har INGEN mat och MÅSTE stödfodras ute med'. Men - nä det behöver de inte (än).

Du kan inte jämföra lera med det du kallade förr för "inget ätbart" = massor av ätbart ogräs..

Sen visar du väl inte hela hagen o då kanske det finns mer än precis vid grinden.

Varför ska de ha boxvila mer än halva dygnet när de inte kan föräta sig ute:confused:
Think bigger....

Hela hagen ser likadan ut som sagt, men jag iddes inte gå längre in. Biten som syns är den 'utökning' jag gjorde när de började ge sig på staketen och rymma, så det är liksom den bit det var mest mat på längst. Så - hela hagen är precis likadan som sagt, förutom att längre in har de en liten 'dunge' in i skogen med sly. (Bara 'pinnar' kvar, de har ätit upp skotten/löven).
Eller, nu ljög jag, det finns en ca 5*5 meter stor 'fläck' med grönt, frodigt gräs. Det är toaletten.. Dvs rator. Den rör de inte. I övrigt ser som sagt hagen ut som på bilden.

Och vad har LERA med något att göra? Självklart kan inte lera jämföras med ens en nedbetad hage, men det är ingen lera i hagen?

I övrigt så jag VET att oavsett hur jag gör tycker du det är fel. JAG å min sida är fullt nöjd med att jag har två friska, glada hästar i vettigt hull. Tiderna har jag motiverat förr, men tar dem väl igen då varför de fortfarande gäller. Lyssnar du den här gången då??

Kort gräs är STRESSAT gräs = HÖG sockerhalt. Nu börjar det dessutom bli KYLIGA nättern. Dvs jag vill inte ha ut dem på gräs tidiga mornar om jag kan undvika det. De går ut 06,30 ibland när jag jobbar dag. Förr togs de då in tidigare pga gräset, nu går de 'full dag ändå'. När nattfrosten kommer får de vackert stå inne till 10 oavsett.

In kl 18 (ibland 19 men oftast 18) gör de för knotten. Lillen är fortfarande knottallergisk.

Och, jag har som sagt två glada, friska hästar som trivs med det liv de har, och jag har en regim som visat sig fungera i flera år nu. Dvs inga fånganfall eller annat. DET är det viktiga för mig, inte att du tycker si eller så.

Men det finns ju inget gräs:confused: stampat jordgolv.
Du måste räkna mängden stressat gräs i kg.
totalmängden som ponniesarna kan få i sig torde vara minimal

Inte tror jag att isisar står inne för att det är lite knott- när det finns täcken.
Fråga norrlänningarna vad mkt knott är:eek:

Jag famlar efter att försöka förstå poängen med vad du skriver just nu. Vad skulle vinsten vara med att ändra på något som i nuläget fungerar :confused:?

Men det finns ju inget gräs:confused: stampat jordgolv.
Du måste räkna mängden stressat gräs i kg.
totalmängden som ponniesarna kan få i sig torde vara minimal

Inte tror jag att isisar står inne för att det är lite knott- när det finns täcken.
Fråga norrlänningarna vad mkt knott är:eek:

Jag vet inte riktigt vad du far efter? Men eftersom Lillen har GÅTT UPP sen jag tog av munkorgen (för att gräset var så kort att de liksom inte får i sig NÅGOT med munkorg), och fortfarande har 'hård' mankamsdepå (tidigare mjuk) så reagerar han helt klart på ett ökat sockerintag. Som enbart kan komma från gräset. Vilket är logiskt, just eftersom det börjat bli höst, kyliga nätter, det har varit tooorka och dessutom är det hårt nedbetat. Allt detta stressar gräs.

Och hur stor mängd de får i sig av det där, ja den torde vara minimal. Men helt klart så DET de får i sig av gräset räcker MER än väl för att täcka 'glappet' mellan det de får i silage och deras behov.

Och, jag skiter i vad andras hästar gör eller inte gör? LILLEN är HELT symptomfri UTAN bad, UTAN smörja, UTAN något alls mer än eksemtäcke och viktigast - installning. Tidigare har han haft symptom TROTS bad, smörja, täcke osv. Så, för mig är valet mycket enkelt - överge inte ett vinnande koncept.

Han har varit fångfri, smal och eksemfri både i år och förra året. Det räcker för mig. Jag har hittat ett koncept som fungerar för MINA hästar, och det behåller jag. Vad du ser för problem med det förstår jag dock inte.

Dagsfärska hullbilder. Inte världens bästa uppställd, var en geting han var rejält irriterad på (begripligt..). Men som synes så svälter han inte direkt av sitt 'obefintliga bete'..

302285_134229433339705_100002579461412_175985_4909455_n.jpg

315005_134229350006380_100002579461412_175984_2418191_n.jpg

305063_134229230006392_100002579461412_175983_6887864_n.jpg

292767_134230486672933_100002579461412_175988_3532858_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka