Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag kan se bilderna!

Oftast så tycker folk att hästar ska vara för feta. Har hästen fettvalkar så är den ofta
för fet. Hellre fullblodssmal än en häst som ser ut som dagens halvblodsideal.

:bow::bow::bow:
Jag vet! Känner mig bara så motarbetad av folk med sina tjocka hästar som verkar tro att jag är ute efter att banta ner min häst till skinn och ben....:crazy:Suck, och som du säger så tycker folk att dom ska vara feta nu förtiden.....:crazy:eller som dom säger normalt, anser det nog inte vara normalt hull om det finns en massa regäla fettdepåer?
Blir bara så trött på att hålla på att försvara mig heela tiden....:cry:

Skulle såklart stå att jag inte kunde se bilderna, min dyslexi är i farten. :o
Kan du lägga upp bilderna någon annanstans?

Men jag menar det jag skrev under.

Nu tycks normal hull vara = fet.

Sådär! :DNu har jag lagt in en förebild och en nubild på min Tico i galleriet. Gå antingen via min profil eller sök på henne på galleriet. (Tico)
Var enda sättet tydligen.....:angel:

Hittar ingenting. Ladda upp dem till ex. Photobucket i stället, så att du kan lägga bild alt. länk till bild direkt i ditt inlägg!

:) Tack för all hjälp! Jag är inte så jättehaj på sånt här men nu föröker jag få in bilderna igen så ni förhoppningsvis kan se dom:D

Ticofet.jpg

Dåliga bilder, men jag ska försöka ta nya bilder i dag och försöka få med depåerna. Tips på hur fota dom? Dom försvinner så att säga in i färgen på mina bilder dom som sitter bakom bogbladet...kan bero på dålig kamera oxå iofs (läs dålig fotograf :D )

De underbara människorna ordnade hemkörning till mig! Fick fodret idag, helt utan extra kostnad. Underbara underbara :love:

Tråkigt med ökningen, men gud så skönt med jobb!! Förstår precis hur efterlängtat det är efter att ha vänt på slantar som student. Hoppas nu att det löser sig med boendefrågan.

Vet att det fanns en del förslag på boende och stallplats i uppdateringstråden på islandsgnägg för ett tag sen. Har för mig att någon var i närheten av göteborg. Kanske kan finnas något där som är passande.

Hoppas det löser sig!

KL.

Operation bantning precis påbörjat för min lille grabb, en shettis val. född 2007. Vi cyklar en runda varje dag och inkörning är påbörjad.

pict0044_164524283.jpg

*kl*
Var idag flera (hästfolk) som frågade om Prinsen var en miniatyr eller falabella :p shettisar är ju mkt högre och fetare XD

Fråga...
Hittade denna tråden av en ren slump, men tänkte kanske få lite tips...
Har russ bla, och rent generellt kan man säga att ALLA mina hästar lätt blir feta... har helt enkelt för mycket bete, och för stora hagar.
Nu har jag, och SKA jag visa hästarna, dels hingsten (men han är i schysst skick dock,,,) och dels nästa år, stoet 3 årsvisningen...

stoet där,, fick avdrag för att hon var för fet nu i somras på premieringarna.. Och då hade jag försökt banta henne 2 månader... Begränsade hagarna, flyttade runt från BRA bete några timmar, till URUSELT bete i övrigt... motionerade så mycket man kan motionera en 2 åring, med löpträning, körning och promenader... 5 dagar i veckan.

Hon blev väll LIIITE lättare kanske,, men inte så mycket . Sen började hon växa -slutet på juli, till nu, så hon fick längre ben och hela hon blev större,,, ieoch med detta såg hon faktiskt lite tunnare ut en period (tunn är en lätt överdrift...) men nu är hon rätt korpulent igen...
Vill försöka banta såklart, men att strypa gräset helt och sätta dom i hagar utan bete... ledde till kolik på den ena hästen.. så det vill jag INTE få igen, hellre fet o frisk!

Tips?????
Dom går ute fortfarande dygnet runt och går 2 ston och ett föl tillsammans. Inga stora hagar, väl avbetade.
2 åringen har stått stilla nu ett tag pga prioriterat dom andra, men ska igång i slutet av september igen...

ska ordna bilder strax...

Fast de kommer inte fortsätta att vara friska om de är feta.

Fick de ingen mat alls när de stod i hagar utan bete? Då måste man ju stödfodra annars svälter man djuren.

Om de är för feta så är det för bra bete. Då är det munkorg som gäller.

mmmm... tack... eller nått...

Jag vet vad SVÄLT är..

Har haft häster i 15 år, kossor i 10....

Men lite nya tips om hur andra gör tänkte jag kanske inte kunde skada...

jag vet att jag har för mycket bete, har därför avgränsat hagarna och utökat undan för undan så det verkligen blir betat. Har även när det blivit för LITE bete, självklart utfodrat med HÖ.

kommenterar inte ens den meningen om "fick de ingen mat alls.."

Hästar ska ha fri tillgång på grovfoder dygnet runt... har därför Halm som uppblandning... men är även försiktig och matar med betfor på vintern, då jag är mycket rädd för kolik.
Har tillgång till hö och hösilage i olika former och kvaliteter, även det som håller bra hästvärden. Att hålla hästar i grushagar och utfodra med hö, begriper jag mig inte på... naturligare och hälsosammare borde väll vara om de får beta....

Nåväl,,,
får se om jag lägger in bilder. de som är intresserade hittar bilder på mina hästar på min hemsida.

konstigt.. min ras russ, härstammar från samma häst som alla andra raser... alltså stäppdjur som betade magert gräs (och ibland frodigt) dygnet runt och året om av varierande kvalitet allteftersom årstiderna växlade....

men det har vi nog kanske avlat bort ieof...

Även om jag vill tro att just russen borde tillhöra en av de "minst sönderavlade..."

Fast du erbjuder väl inte dina hästar ett vildhäst-liv? Då måste de ju ha väldigt stora ytor att vandra på, svälta vissa tider på året, etc.

Ja för hur skulle de annars få kolik? Då måste det ha varit en annan orsak till att ponnyn fick kolik, om du utfodrade med hö
och inget bete. Varför skulle den få kolik av det?

Det är inte hälsosamt för hästar att beta så att de blir feta. En fet häst lider oftast av betydligt mer sviter än en mager häst.

Hästar ska inte ha fri tillgång till grovfoder dygnet om. Hästar ska ha möjligheten att söka föda och tugga större delen av dygnet.
Dagens grovfoder är för det mesta på tok för näringsrikt för att ponnyer ska kunna äta det, de slår ofta i taket på MJ delen av
att bara ha fri tillgång till halm.

Betfor är inte så lämpligt för feta hästar då det innehåller en hel del socker om man ger just betfibrer av märket Betfor, det finns
betfibrer utan tillsatt socker som är bättre för feta hästar.

Vad är hälsosamt med hästar som är feta och får diverse sjukdomar till följd av sin fettma bara för att de ska gå och beta?
Är hästarna för feta så får de för mycket mat. Är betet för bra så kan man inte ha hästarna på det betet. Då får man sätta
på munkorg, motionera mer eller byta hage. Om det är mycket gräs eller inget gräs som är alternativen och du varken kan
motionera mer eller sätta på en munkorg så skulle jag sätta hästen i hage utan gräs.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka