Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, hon var verkligen riktigt fet. Måste erkänna att de första veckorna var jag mest rädd för att hitta henne liggandes med alla fyra i vädret.
Nu ser hon ut som de hästar gör som här i tråden benämns som feta :).

Jag tackar för uppmuntran. Är så oerhört glad att det går så bra som det gör. :banana:

Den hästen jag har nu är bara tjock, inte direkt fet. Hon har säkert 50 kg kvar att tappa, men det finns inga depåer och hon är inte extremfet.

Min förra häst var i samma klass som din när jag köpte honom. Han bantades enligt måttband ca 140 kg. Här hade han gått ner en del, då vägde han 440 med måttband, han låg strax över 450 när jag började.
32429970.jpg

Hon ser mycket mer avslappnad ut i muskulaturen och jag tycker definitivt att hon har gått ner i vikt :)

Alexandra_W Tycker inte det är ok när hästarna är så hungriga faktiskt. Då måste man göra nått åt det. Oavsett om det gäller högre giva eller smartare giva... Hur fodrar du hästarna?

Alexandra_W Tycker inte det är ok när hästarna är så hungriga faktiskt. Då måste man göra nått åt det. Oavsett om det gäller högre giva eller smartare giva... Hur fodrar du hästarna?

Men LÄSER du ens innan du svarar? Du har SVARAT på inlägg där det STÅR - både exakt hur de fodras, och att inte jag heller anser det är okej att de ÄR så hungriga???

Du menade hur de fodras rent tekniskt, hönät eller liknande? De får maten lös. Hönät sänker inte, inte ens finmaskiga, ättakten mer än med några minuter, så inte värt den skaderisk som faktiskt finns.

Provat en mängd olika begränsningssätt, men Lillen överlistar dem alla dessvärre, på max några dagar.

Så, maten ges 'löst i boxen'. (Ska man vara helt korrekt så ramlar maten ner löst i boxen var fjärde timme)

Det gör ingen som helst skillnad på ättiden dessvärre.

Jag vet inte om du var 'med då' - men jag har ägnat extremt många timmar åt att sänka Lillens ättakt, men utan större resultat.

Som sagt, att pilla ut silaget ur trippla finmaskiga hönät osv ökar ättiden på en 4 kilos-giva (som han fick då, innan automatiska nattfodringen kom) med - 10 minuter.

Så att sprida 1½ kg silage i boxen ger ungefär 2 minuter. Han är en veritabel dammsugare.

Han tar inte monstertuggor eller något, han tar nog faktiskt ganska små tuggor (mindre än shettisen), men det går undan.

Ute i hagen får de ju inget än, men där så det som funkar bäst är att ge Lillen hela portionen i EN hög. Då står han just och tar tuggor, tuggar och äter. Sprider jag det far han omkring som ett skållat troll för att hinna hitta allt innan någon tar det.

Men, så länge maten kommer med 4 h intervaller, så får han ju eg äta hur snabbt eller långsamt han vill, det 'gör' så att säga inte så mycket. Visst skulle idealet vara att maten räckte ända till nästa fodring, men i brist på idealet (som inte går att uppnå) så är det ju skönt att fått till så att de (under den säsongen utefodringar är aktuell) får mat var fjärde timme 24 h om dygnet. Då står de aldrig 'utan mat' för länge, vilket var ett enormt problem förr. När 22-maten var slut 23 och frukosten kom kl 06.. :crazy:

Spelar väl ingen roll att hästen får äta längre tid, förutom för magen. Den är ju lika hungrig i alla fall.

Även mina hästar har det beteendet vid utfodring med hö, ruggigt snabba ättider.

Ger jag hösilage, med ts 60, så har de ett helt annat ätbeteende.

Jag tror att det beror på sockerhalten som triggar insulinet osv, men det är bara tror. Fodrar därför bara med hösilage just nu, även om jag personligen föredrar hö, men vill prioritera ättiden fram annat.

Hon ser mycket mer avslappnad ut i muskulaturen och jag tycker definitivt att hon har gått ner i vikt :)

På bilden från två veckor sen hade hon precis fått syn på kossorna som skymtade mellan några träd kanske 100-200 meter bort. Hon stod väldigt uppspänd och blåste som en flodhäst!
På den nyare bilden är hon inte heller helt avslappnad, for som sagt runt som ett yrväder i stallet och ville inte stå still. Speciellt den bilden där hon står med huvudet inkrullat rör hon ju sig och spänner sig därmed också. På den andra bilden är hon lite mer avslappnad, och där ser man också att hon släpper ner magen lite mer.

Vad kul att fler tycker att det syns! Det verkar som att det går åt rätt håll, men måttbandet visar inget alls än så jag har bara min egen uppfattning att gå på.

Min äter nog hö långsammare än hösilage, men det beror ju också på kvalitén på gräset. Just nu har jag haft ganska grovt hö, och hösilaget är rätt så fint oftast. Så det torra, grova tar ju längre tid att äta än det mjuka, vattniga (fast det är väldigt torrt för att vara hösilage).
Min vill också gärna äta blött så han doppar helst varje munfull med hö i vattnet, då tar det också längre tid!

Sen vet jag inte om jag inbillar mig. Men nu sedan jag börjat ge stora bitar av morötter (1-2 stora/kväll) så tycker jag att han äter sitt hö långsammare, inte samma hets. Han har förvisso gått ute hela dagen på gräs då, men hans mage är alltid sugen på mer. ;) Det märks också att näringen börjar försvinna annars skulle han inte vara så hungrig, och han skulle ha gått upp i vikt.

Men jag tror det finns en fördel att han verkligen får TUGGA på dessa morotsbitar och inte bara slänga i sig allting. Tror jag ska börja köpa fodermorötter och ge ännu mer. Det måste man ju nästan annars blir säcken dålig.

Men lite skillnad måste det ju ändå göra. Det blir ju iaf lite mer likt att gå o beta och söka föda?

IronWill Nja hästens mätthetskännsla sitter ju "i" antal tuggningar inte hur pass full magsäcken är, så den blir ju mättare av att den äter längre tid. Sen om det är tillräckligt eller inte är en annan femma.

Elina8 Även om hon är spänd så syns det att hon har använt musklerna på ett annat sätt, de är längre och mer avslappnade även om de är spända eller hur man ska förklara det.

*kl*
Mina småttingar har fått ett slow feedning nät så jag hoppas dom har att äta längre stunder :p Nu har dom aldrig vräkt i sig maten innan heller men har dom så det varar någon timme istället för 20-30 min så e det bra :) Prinsen blev dock less pådet och gick där ifrån XD Nalle tyckte det var läskigt och vågade inte äta ur det. Får se om den e tom imorgom :p
Ser ni ur fin Prinsen är i hullet nu... och lång manen blivit på kort tid :love:
dsc00061xx.jpg

Så här FET var han i vintras >___<
32033657.jpg

Senast ändrad:

Verkligen jätteskillnad! Jag minns när jag såg honom första gången och tappade hakan. Han såg verkligen ut som en liten köttbulle :p

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka