Sv: Uppdrag bantning del 5
Det gör ingen som helst skillnad på ättiden dessvärre.
Jag vet inte om du var 'med då' - men jag har ägnat extremt många timmar åt att sänka Lillens ättakt, men utan större resultat.
Som sagt, att pilla ut silaget ur trippla finmaskiga hönät osv ökar ättiden på en 4 kilos-giva (som han fick då, innan automatiska nattfodringen kom) med - 10 minuter.
Så att sprida 1½ kg silage i boxen ger ungefär 2 minuter. Han är en veritabel dammsugare.
Han tar inte monstertuggor eller något, han tar nog faktiskt ganska små tuggor (mindre än shettisen), men det går undan.
Ute i hagen får de ju inget än, men där så det som funkar bäst är att ge Lillen hela portionen i EN hög. Då står han just och tar tuggor, tuggar och äter. Sprider jag det far han omkring som ett skållat troll för att hinna hitta allt innan någon tar det.
Men, så länge maten kommer med 4 h intervaller, så får han ju eg äta hur snabbt eller långsamt han vill, det 'gör' så att säga inte så mycket. Visst skulle idealet vara att maten räckte ända till nästa fodring, men i brist på idealet (som inte går att uppnå) så är det ju skönt att fått till så att de (under den säsongen utefodringar är aktuell) får mat var fjärde timme 24 h om dygnet. Då står de aldrig 'utan mat' för länge, vilket var ett enormt problem förr. När 22-maten var slut 23 och frukosten kom kl 06..