Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Min tar sin höpåse med våld. :rofl: Men när hon väl fått höpåsen i boxen så är det lugnt.
Då kan hon försöka ta den andra höpåsen man har i handen också! :p

Man tycker ju att en ponny som min borde vara mätt på 9 kg grovfoder, 0.5 kg muskel, 0.5 kg specialfoder/hackat strå. Dvs 10(!)
kg mat på en d-ponny. Men nej. Hon är inte mätt och flyger runt i lycka när jag kommer med maten. Länsar paddocken på de få
grässtrån som finns. Kollad på mask, tänder etc.

Jag tror vi definierar svinhungrig olika faktiskt. Att de gnäggar och blir glada när man kommer med maten är en sak. Svinhungrig för mig är att de pillar i sig ALLT de kan hitta och i princip med våld försöker ta höpåsen ifrån en och verkligen kastar i sig maten. Då borde de få mer mat och då får man helt enkelt öka motionen också. Min häst blir inte heller mätt på det höet hon får men hon blir ändå nöjd och sen står hon ofta och vilar till nästa mål mat såvida hon inte leker eller mobbar de andra hästarna.

Angående halm, kan du inte blötlägga den också? Tillsammans med höt? Så slipper du kanske hostan.

Svinhungrig = Jag hör hästarna 'skrika' (mat-gnägga) och galoppera ner till grinden i hagen när de HÖR mig gå ut genom ytterdörren. När de kastar sig (de är normalt mkt väluppfostrade) över allt de får syn på när man leder dem. När de på väg IN till boxen med fräscht silage kastar sig (släpar med sig mig) till högen med dåligt silage som ligger i skottkärran.

Sliter höpåsen - det gör de alltid, man kan aldrig få för mycket mat vet du ;)

NÖJD finns liksom inte matmässigt för mina om de inte fått äta MASSOR. Som när Lillen smitit och tuggat i sig 10 kg silage på 2 h. Då är han 'nöjd', men äter genast upp det som ev ligger i boxen när han återbördas till den - och sliter påsen ur händerna på en nästa mål..

Man KAN som sagt inte förstå det förrän man varit där - de där hästarna som det inte 'finns någon botten i'. Jag provade ju ha Lillen på fritt silage MED munkorg (hinkmodell). Han åt 10 kg på 4 h och där avbröt jag DET försöket. HAN var INTE mätt och INTE nöjd och hade INTE slutat äta vid det laget. Faktum är att Lillen ute aldrig slutar leta mat förutom den stund han ligger och sover (på den tiden de gick ute dygnet runt) eller när han fått syn på någonting alt väntar på personalen (dvs vid insläpp etc).

När han var liten och svårfödd, så det gick att trycka i honom HUR mycket mat som helst. Och på bete så förutom när han lekte eller låg och sov - han åt HELA tiden. När de andra stod och dåsade och viftade flugor - Lillen han betade. DÅ var det ju hemskt bra - NU är det.. inte det..

Sen, mina är nöjda med att de vet att 'det kommer snart mer mat'. De får mat var fjärde timme (dygnet om) inne. Och när de ätit upp sin giva, städat, städat igen och kollat en tredje gång om de missat något strå, då står de ju och sover. För de vet att det kommer mer mat sen, igen och igen. Att just ge dem lite men tätt har gjort STOR skillnad. Men de tackar aldrig NEJ till mat, och går jag i närheten av silaget när jag är i stallet blir de närmast rabiata 'nu kommer MAAAATEN' (även om de nyss ätit upp).

De gräver sig ner genom 1 meter snö (och ser helt knäppa ut när de står med framdelen därnere) för att försöka gräva upp rötter under snön vintertid. TROTS mat var 4e h, och även den vinter han fick halm.

När Lillen stod på halm, dvs hade 'mat hela tiden', så han slet höpåsarna ur handen på mig och kastade i sig silaget ÄNDÅ. De facto - enda gången han INTE varit sådär, och lämnat mat etc - det var när han hade magsår...

Så, nöjd finns inte rent så. Det skulle kräva mängder som är många, många gånger över deras behov.

Nej det hjälper inte att blöta halmen, det är sporer och grejer i den ändå. Hö blöter jag inget, jag ger som sagt silage och inte hö.

Men 'hungrig jämt' är inget som kommer ändras. Och jag kommer aldrig kunna ge honom mat så han är mätt sålänge han har så lågt behov. Och än har motionen ökat behov med ungefär 5 MJ. Det är alltså 1 kilo silage, ½ kg TS och 10 minuter ättid.

Däremot, han är som NÖJDAST när han får i sig mat hela tiden. ÄVEN om det är 'ett grässtrå i minuten'. Eller gnaga bark. Dvs 'mätt' tycks underordnat 'ÄTA!'.

Senast ändrad:

Det hjälper inte ens att lägga halmen i blöt?

Nix, halm innehåller en massa sporer och elände ändå, och jag är totalförbjuden att ens ha halm i stallet av vet. SÅ shettisen får finna sig i att inte ha halm han heller.

Tyvärr har Lillen ju bara blivit känsligare sen det började. Han blev ju dammkänslig när han stod på boxvila 4 mån, på slutet av den grävde han upp bädden hela tiden och nosade runt efter ev missade strån. Hörde honom hosta ett par ggr i början på promenaderna, men aldrig inne (har kallstall). Tog upp det med vet som hörde honom hosta i början på longeringen med, men tyckte 'det där är inget att oroa dig för, men ta bort halmen (han stod på halm då) och så ger det sig när han får komma ut igen'. Men sen stod han ju kvar på kliniken över natten. Och hade hostat förtvivlat där - de har ju innestall.

Så han medicinerades (slemlösande + inhalationskortison) och fick spån, och blev bra. Sen mitt i vintern började han hosta igen, han visade sig ha blivit allergisk mot spån. Byte till papper och ingen hosta.

Tills han plötsligt började hosta i våras. Enbart ute, aldrig inne. Jag fattade nada. Det gjorde veterinären rätt fort - pollen..

Så, jag tänker aldrig utmana veterinärens 'håll halmen borta', just för han trots bra miljö för hosthäst blivit spånallergisk och pollenallergisk 'efteråt'.

Ja, precis. Målet är ju att de ska ha lite kvar på frukosten, därför hoppas jag att hon inte älskar halm, men att hon ändå kan tänka sig att pilla i sig lite i brist på annat.

Jag ska göra test i helgen på hur fort hon äter. De andra hästarna har ätit ungefär 1 kg/timma. Så jag hoppas att om man ger 2-3 kg hö så räcker det till kl 1, och därefter finns det halm som lär räcka ytterligare några timmar. Dvs. om hon vräker i sig non stop. Godi var ju tack och lov en sån som kunde stå och tugga en timma, sen syssla med något annat ett tag, för att sen återgå till maten. Så han var ju himla enkel på så sätt. Och han hade alltid halm kvar, men han åt alltid lite av halmen (fyllde på några gånger i veckan så att det alltid fanns mellan 0.5 och 1 kg)
Storhästarna i gamla stallet hade ofta ätit upp kvällsmaten innan kl. 23. Och då kunde de få stå utan i 8 timmar. Inte så bra.

Än så länge verkar hon i alla fall hyfsat enkel i maten, hon har fått en dl mash ihop med mineralerna efter ridning och det har tagit henne en halvtimma att äta upp dessa 1.5 dl, utspätt med ungefär en liter vatten. Så hon är inte den som slukar, utan hon pillar ut det godaste, och sen dammsuger hon det hon sorterat bort väldigt lugnt och metodiskt :p

Just nu så tänker jag att hon ska få 2 kg hö och 1 kg halm, plus 0.5 kg lusernhack. Ska testa nästa helg hur fort hon äter de olika sorterna, och ändra efter bohov.

Jag har bara vägt på våg en gång så jag kan inte svara på det riktigt.

Men jag tycker inte man kan gå efter måttband enbart när det gäller viktminskning. Min gamla isis hade mycket av övervikten på rumpa och även en del på bogen/halsen. Han kunde hålla sig lika smal och fin över magen, men gå upp och sätta depåer så det dallrade på rumpan :angel:

Så jag tror mer på att känna, och jag tog jättemycket kort, vilket verkligen har hjälpt massor!! Ibland luras ju bilderna mer än de hjälper, så då har jag fått ta kanske 20 bilder tills jag får en som jag tycker stämmer hyfsat bra överens med verkligheten. Så kan man jämföra en månad senare och oftast så ser man ju lite skillnad, speciellt om man samtidigt känner på hästen varje dag. Då lär man sig ganska snabbt att känna hur det brukar kännas, och vilka områden som är svårast. Och när man börjar känna skillnad dröjer det oftast inte så länge innan man rent visuellt även kan se skillnad.

Lägg gärna in bilder, det är alltid kul när det kommer in nya. Hade varit roligt att se om du har några bilder från när hästen kom också, för den hade ju redan gått ner massor.

Typiskt. Det låter inte alls bra :confused:
Det finns inte många enkla sätt här i världen :crazy:

Jag vill bara att stackaren ska slippa vara tjock. Vi hoppas hon inte smyger upp i vikt utan att jag märker det. Petar på henne och drar i henne hela tiden :D. Hon har hur mycket löst skinn som helst och uppskattar inte mina ständiga kontroller.

Ja men det jag menar är att det finns ett ganska stort spann på "hungrig" eller hur man ska säga. Din häst går väl ändå att hantera menar jag, den kastar väl sig inte över mat så fort den ser det? (Jag förutsätter att hästen är uppfostrad).

Alexandra_W Det är skillnad på att vara hungrig och hungrig. Och när du skriver svinhungrig så menade du uppenbarligen en helt annan mot vad jag gjorde. Hästar ska vara "hungriga" hela tiden, det är inte mängden mat som är avgörande utan det är hur mycket de tuggar. Men det vet du väl redan.

Ja jag tycker också det låter oerhört långsamt mitt russtuss äter ett kilo hö på kanske 20 min, genomsnittet 15 min.
Men när jag sprider ut det tar det ungefär en timme att pilla i sig alla strån och då är hon mycket nöjdare än om hon bara får det i en hög på marken.

+ Bettysmatte:

Jag har väl kanske haft turen att ha en långsamätande häst då. Men jag är ganska så säker, för i förra stallet var jag ofta kvar när vi frukostfodrade och då kunde man ju enkelt se hur lång tid det tog. Nu har jag ju inte sett hur fort min nya lilla stjärna äter, men jag håller tummarna att hon äter MINST lika långsamt.

Godi hade inte alls samma mathets, visst kunde han också bli väldigt tiggig och ville gärna äta ur höpåsen när man kom förbi med den. Men han har nog aldrig slängt sig över maten. Han kunde ju stå i boxen med dörren vidöppen och titta på när jag blandade ihop maten till honom. Och när han fick frukosten stod han inte och gnäggade vid dörren och trampade runt, han stod ofta borta vid fönstret och när man kom in i boxen med maten kom han fram. Jätteskönt!

Här kommer dagsfärska bilder på min lilla Sol!

Vad tycker ni? Är det någon skillnad?

Idag: (Hon ville INTE stå stilla :p)
32680207.jpg

32680221.jpg

2 veckor sen:
32659432.jpg

Insåg att jag inte kan länka till album jag har så jag har provat att skapa nytt. Här bör bli en länk till hela albumet.

Bilderna från April är när jag var och tittade på henne första gången. Det är alltså inte min hage.

http://s1211.photobucket.com/albums/cc438/A_NN_A_4/Isis/

När hon först kom var hon formad som en eka med väldigt tydlig "akter" framför ljumskarna. Jag tycker att det är svårt att se skillnad på bild då hon fortfarande är ordentligt överviktig. När jag känner på henne är det enorm skillnad.

Jag tror dig:)! Tror snarare att det är jag som har ett ovanligt snabbätande matvrak ;) - tyvärr! Det finns, vad jag förstår, hyfsat många hästar som är supernöjda hela natten på 3 kg. Och som kanske till och med har ett och ett annat strå över. Min får nu 3,5 kg hö till natten, och det finns inte ett endaste litet strå kvar på morgonen. Hon dammsuger totalt rent.

Finns ett tvåårssto här som tydligen, i vissa perioder, tycker att 3 kg räcker gott och väl i 1-2 dagar. Kräsna djur är inte heller så roligt. :p

Då kanske det inte bara är som jag inbillar mig. För hon KÄNNS smalare. Det känns inte riktigt lika mycket som att jag sitter i split när jag rider :p:angel: Även om hon fortfarande har en fin liten fåra mitt på ryggen. Dock inte på rumpan, den är rätt så rund och fin.
Fast hovslagaren kommenterade dock rumpan med att hon ser ut som en 4-gångare :rofl::angel::rofl:

Ja men det jag menar är att det finns ett ganska stort spann på "hungrig" eller hur man ska säga. Din häst går väl ändå att hantera menar jag, den kastar väl sig inte över mat så fort den ser det? (Jag förutsätter att hästen är uppfostrad).

Alexandra_W Det är skillnad på att vara hungrig och hungrig. Och när du skriver svinhungrig så menade du uppenbarligen en helt annan mot vad jag gjorde. Hästar ska vara "hungriga" hela tiden, det är inte mängden mat som är avgörande utan det är hur mycket de tuggar. Men det vet du väl redan.

Ja, och enligt både din och min definition har mina varit svinhungriga den senaste veckan, tom igår. Dvs varit rabiata vid mat, knappt gått att leda för de kastat sig över allt ätbart - även sådant de normalt skulle rata (som dåligt silage) osv.

Däremot tog du 'sliter höpåsar ur händerna' som ex på svinhungrig, och så är mina 'alltid', även bara normalhungriga.

Men innan regnet (+ solen) ordnade till det igen var de svinhungriga enligt både din och min definition. Dvs skrek och sprang i hagen för att få komma in oavsett tid de hörde mig, var ett helsike leda till/från hagen för de försökte kasta sig (om det så innebar släpa matte) över ALLT som gick att äta - och lite till.

Så nej, jag kan inte se att jag menade något helt annat än det du menar faktiskt?

Det tog ett tag för min dator att få upp alla bilder, men nu har jag kollat och jag måste säga att det redan är stor skillnad. Jisses vilken rumpa hon hade!!! :eek::eek::eek:

Håller med dig om att det är en del kvar, men ni har kommit långt, och på så kort tid också! Bra jobbat!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka