Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

ja han var en levande Mulle >___<" stackars liten, nu får han gå på både det ena och andra som följd för förra ägaren lät honom bli och vara så fet...

Men lite skillnad måste det ju ändå göra. Det blir ju iaf lite mer likt att gå o beta och söka föda?

Det kan man tycka ja. Men svaret är ändå nej. Beta = gå och strosa. Leta silagestrån = stressa runt för att hitta alla innan någon annan tar det.

Blir nog lite samma sak som om du försöker jämföra betandet och antal tuggor/minut osv, dvs hur fort hästen äter på en dygnet runt betesgående häst och en häst som får beta i 10 minuter/dag.

Den sista VET att 'maten tar snart slut' och kommer vräka i sig innan tiden är ute. Den första är helt lugn i att 'maten tar aldrig slut'.

Det är nog därför Lillen äter långsammast när hela silageportionen ligger i EN hög i hagen. Då VET han att HELA högen är HANS och ingen annan kan ta den. Men strösslar man maten gäller det ju att få fort det någonsin går hinna få i sig så mycket som möjligt innan någon ANNAN kommer och tar den.

Även mina hästar har det beteendet vid utfodring med hö, ruggigt snabba ättider.

Ger jag hösilage, med ts 60, så har de ett helt annat ätbeteende.

Jag tror att det beror på sockerhalten som triggar insulinet osv, men det är bara tror. Fodrar därför bara med hösilage just nu, även om jag personligen föredrar hö, men vill prioritera ättiden fram annat.

Intressant. Jag har faktiskt inte sett någon skillnad kopplat till hö vs silage, TS-halt eller ens grovlek på stråna (man kunde ju annars trott att det grovstråiga skulle ge längre ättid än det fiiiinstråiga, men icke). Utan här är det bara mängden som styr.

Dock, det finns antagligen en gräns, dvs vid en viss mängd - DÅ skulle det även här synas skillnad på om det är torrt, blött, grovt eller fint osv. Men 'under' den mängden då är det 'maaat, kasta i dig den' typ?

För mig är det självklart att lägre TS ger längre tuggtid eftersom låg TS ger mer mängd mat.

Har även veterinären sagt nej till blötlagd halm?

Provat aspbarkspellets?

För mig är det självklart att lägre TS ger längre tuggtid eftersom låg TS ger mer mängd mat.

Det stämmer bra. Det finns de hästar som inte får i sig tillräckligt med mat och går ner i vikt när dom går på fri tillgång av blött ensilage. Hade ett fölsto som inte såg så kul ut efter att ha gått på fri tillgång av ensilage och mjölkade bra. Hade hästen gått på hö så hade det sett annorlunda ut. Skillnaden är just mängden och ättiden.

Kl

J*kla skiiiit!
Har fått arbete (hurra, hurra!) men inget boende. Så nu ska jag pendla mellan Skara och Mölndal antingen tills anställningen är slut eller jag får en lägenhet. Det innebär 5 h resväg varje dag och nästan ingen tid alls till ponnyträning.

För krydda på bekymren har ponny gått upp kopiöst mycket sista två veckorna, + 6 cm, trots inga foderförändringar.

Jag hinner inte med någonting under veckan, så vetta faen hur jag ska lösa de närmsta månaderna.. Jag behöver köpa foder (kvarn ca fem mil bort, inte helgöppet) men åker hemifrån vid 04.00 och kommer hem runt 20.00 varje dag.. Lååånga dagar. Min medryttare kan ställa upp två dagar i veckan, och sambon har lovat att ta någon promenad i veckan. Men just nu känns det bara som en stor ansamling problem.. :crazy:

Jag ansluter mig till tråden ...

Har en liten fjordherre som, minst sagt, blivit trind i sommar. Han är bara ca 17 månader så han ska inte banta-banta precis.

Han går nu tillsammans med två 2-åringar. De trivs kanon ihop och de håller igång honom lite. Han är inte den som rör på sig om ingen drar igång honom ...

Vi ska köpa hönät att ha i hagen och då kom stallägaren med idén att hänga upp de stora hästarnas nät i en höjd som Uri inte når och så hänger jag upp ett nät i Uri-höjd som mest innehåller halm (typ 1-2 kg hö - 2-3 kg halm). Vi vet redan att de stora hästarna inte äter halm så han kommer få ha den i fred. Hur tror ni detta kan fungera? Han kan ju äta de storas spill också om det blir så och det finns mycket att pilla med i hagen

Alternativet är att ha honom tillsammans med en äldre ponny som också är ganska tjock. Men vi tänker att han kan behöva sina lekkamrater? Dessutom har unghästarna en roligare hage.

Här är herren i fråga. Han är ÄNNU rundare nu.
205889_10150247010447343_541737342_7929555_3619850_n.jpg

Detta var sista betet för den här herren ;) Nästa år blir det bantarhage och stödfodring med hö!

Det låter inget roligt alls! Provat att söka boende privat? Kolla blocket och sätt in annonser i lokaltidningar!

Flytta hästen först och dig själv när du får möjlighet. För då kommer du ju hinna med honom mkt lättare.

Glimfeather hann först. Jag tänkte också föreslå att du letar rum att hyra via privatannonser. Var bor sambon? Ska bara du bo på jobborten? Någon annan än du (medryttaren? Sambon?) kan väl åka och handla foder? Ber om ursäkt om jag har fått något om bakfoten, för jag minns inte riktigt var du bor, var hästen står, etc!

Hur har det gått med hästens fånganfall?

Det är mest Blocket jag kollar, bostadsbolagen säger tvärnej. Minst 1 års väntan, förmodligen mer. Men, den enda jag fått svar av via Blocket var en herre som kallade sig Mr Big och inte lät mig ta med sambon men gärna en tjejkompis som jag stod nära. :cool: Fick dessutom bara en veckas varsel på jobbet (fick veta i torsdags att jag fått det) så paniken har legat på lut hela helgen..

Söt liten boll du har! Håll koll på honom så han inte sväller ännu mer ;)

Men ta och lägg upp en annons i lokaltidningen också :) det var så jag fick tag på lägenheten jag har nu!

Jag visste redan innan betet att han skulle lägga på sig. Men jag tyckte han skulle få gå på unghästbete detta året. Nästa år flyttar jag honom till medryttarhästens bete som är MAGERT :p

Men nu är det dax att börja tänka på vikten på allvar :)

Vi bor i Skara båda två. Problemet är att jag behöver hans bil för att komma till stationen, så han kan inte köpa åt mig. Medryttaren är femton, så hon kan inte åka.. Just nu känns allting väldigt motigt :-/

Han är helt pigg från fången! Har börjat sätta igång honom lite smått, är ute ca 30 min om dagen. Hovslagaren säger att det bara är att tuta och köra, hästen är helt symtomfri och han kunde inte ens se att han haft fång (mkt duktig klinikhovslagare, men givetvis utan röntgensyn). Jag vågar inte gå för fort fram så vi ökar några minuter i veckan. Idag stack ponny för mig (!!!), så det blev några meter galopp innan jag fick ner honom i trav igen. Jättekul att han är så pigg!

Problemet är att jag behöver hans bil för att komma till stationen, så han kan inte köpa åt mig.

Fast hur ofta köper du foder? Sambon kan väl skjutsa dig till stationen någon enstaka gång ibland så att han har bilen sedan? Då kan han ju åka och handla.

Vad kul att pållen mår bra :)! Det låter klokt att du är försiktig med igångsättningen.

Vad roligt med jobb!
Men undrar som någon tidigare, flytta ponny i närheten av mölndal?
Han kan få bo här och gå med shettisarna utan mat:devil::angel:

I och med att jag inte vet hur länge jobbet är (kontrakt till årsskiftet, sen "får vi se") är jag inte jätteglad att flytta permanent till en stad jag inte trivs i. Så i första hand övernattningslägenhet som inte är snordyr, i andra hand liten lägenhet, sista hand inneboende. Måste erkänna att jag är lite rädd att hamna hos en "Mr Big" :crazy: Det verkar som ett rum där kostar lika mycket som en stor etta här... Det är ju lite skillnad på efterfrågan förstås.
Ja, jag får väl se vad som händer. Första dagen avklarad utan större bekymmer, men det lär bli värre :crazy:

Hej, jag har följt denna tråden ett bra tag och fått mycket pepp!:) Känns så otroligt bra att inte vara ensam om att banta häst!
Men i dag blev jag ganska ledsen :cry:faktiskt så jag vill gärna veta era åsikter. Mitt sto är 9 år, jag köpte henne för 2 år sen och hon har bantats sakta, hon har i dag som inte syns på senaste bilden stora fettvalkar bakom båda bogbladen nästan lika stora stora som mjölkpaket. Man känner inte minsta lilla av hennes revben, inte ens om man trycker handen mot sidan men om man sticker in ett finger rakt in kan man känna dom.....och i dag har två personer sagt till mig att hon är inte tjock, den ena har dessutom sagt att jag vill banta ner henne för mycket :cry:och att hon borde gå upp i vikt för hon anser att hon är kraftigt byggd...:crazy: Min häst har fettvalkar, eller som man säger fettdepåer, hon har lite kvar av sin fettnacke och inga revben som syns eller känns direkt...är jag helt snurrig eller vad? Jag anser att hon nog borde tappa så hon blir av med fettdepåerna? Inte fasen ska man låta dom ha det bara för att man tror dom är kraftigt byggda som min vän påstår? Och hon är inte speciellt kraftigt byggd heller....Lite pepp eller åsikter tack:cry:

Och ursäkta dom otrolgt dåliga bilderna men dom är bättre än ingeting...dock syns inte depåerna speviellt bra....

http://www.facebook.com/media/set/?....163758179441.117124.597914441&type=1&theater

http://www.facebook.com/media/set/?....163758179441.117124.597914441&type=1&theater

*kl*

Idag var jag inne till hovslagarmästaren och skodde om Malva. Vet tittade på henne med. Hon är så gott som ohalt (markerar lite i trav på asfalt) och kan börja sättas igång. :laugh: Så det är först nu som jag kan banta henne :) Dock fick jag beröm över att hon var i fint skick och egentligen inte behöver banta mycket mera. Men lite till vill jag ha bort. Jag vägde henne och transporten på väg till kliniken. När jag passerade Norrköping. Transport plus häst och gissningsvis 100kg kultryck på bilen vägde 1720kg. Så totalt blir det 1820kg - 940kg som transporten väger tom. 880kg och då hade jag säkert 20kg strö och 10kg hö i med. så då blir det 850kg och har jag inte riktigt 100kg kultryck så kanske hon väger 830-840kg. :) Förra sommaren vägde hon 930kg.. Förra hösten vägde hon 890kg..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka