Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag blötlägger morgon maten hela natten, kvällsmaten 4-5 timmar. Lunchen blir väl 2-3 timmar och eftermiddagsmaten ligger nog 7-8 timmar i blöt.
Men minst en timma antar jag. Men mitt blötläggs när det finns tid och så ligger det i vatten tills det ska fodras med.

Helst 30 min * 2 med vattenbyte emellan.

Märktes tyvärr noll skillnad på Lillen med blött hö - MEN det höet visade sig vara rena sockerbomben! Över 300 gr socker/kg TS. Dvs om man så fick bort 30%, dvs 100 gr, så på tok för högt för en IR ändå. När jag på riktigt fick ner sockret blev det EXTREM skillnad och det FORT dock.

Så kan man få ner det tillräckligt med blötläggning märks resultatet rätt snart =)

Som har har förstått det så ska man helst inte blötlägga mer än en timme eftersom andra vattenlösliga molekyler också försvinner. Så jag har fattat det som att det är mest optimalt att göra så men å andra sidan är det ju inte lätt att hålla på så när man har hästarna inackorderade... Jag har ju tur med konstiga arbetstider (perfekt att ha häst) och att jag har hästarna hemma på gården.

Men å andra sidan kanske han inte får i sig alls lika mycket av det alldeles purfärska gräset om han får lunch på dagen (= en mer rejäl portion= mätt häst= sovande häst). Annars går de ju och letar mat HELA tiden.

Senast ändrad:

Russlan idag:

Som synes har hon gått ner ännu mer i vikt och depåerna har också minskat. Men fortfarande en bit kvar :)

Men å andra sidan kanske han inte får i sig alls lika mycket av det alldeles purfärska gräset om han får lunch på dagen (= en mer rejäl portion= mätt häst= sovande häst). Annars går de ju och letar mat HELA tiden.

Here we go again... Det finns tyvärr inget som heter stor portion och mätt för mina. Ta Lillen - behov 40 mj. Hö med 8 mj. Behov täckt på 5 kg hö. Stor d-ponny. Han äter utan problem upp 1 kg hö på 15 minuter.

Nu får han inte hö utan silage men problemet är detsamma. En lunch =20 min han inte gånger gräs, men får i sig mer mj än 10 min gräsgnagande. Dvs totalt mer mj och viktuppgång.

Man måste haft en extremt lättfödd för att förstå tror jag?

Nu har ju "huuungrig" tidig em försvunnit, men det är som sagt hela tiden en balansgång och ett val mellan pest och kolera ..

Det fungerar skitbra på min och hon är superfin i hullet. :d

Tillsätter extra vitaminer, mineraler och protein. :)

Hästar är gjorda för att gå och leta mat heeela dagen. Gå och gnaga på grässtrån är det som de är till för, ponnyer i alla fall.
Jag menar min är också VRÅLHUNGRIG när hon ska få mat, trots 9 kg grovfoder. Det sitter så djupt inne i henne att hon alltid är
hungrig, men hon har lärt sig äta lugnt och stillsamt utan att slänga i sig maten, så ett kg hö kan ta lång tid att äta nu.

Så för henne spelar det ingen roll om hon äter 16 kg eller 6 kg, hon är lika vrålhungrig när man kommer med maten i alla fall.

Jag vet inte hur stor hage du har eller om den är helt platt, men kan du kanske gömma lite halm i hagen? Så att de får leta efter den?

KL

Hej!

Jag har en fråga till er som haft riktigt tjocka hästar.

I april köpte jag en kraftigt överviktig islandshäst. 16 år gammal, 133cm hög och en vikt på 500kg plus enligt måttband.
När hon kom till mig var hon svettig och flåsade efter en promenad på ca 200m.
Idag väger hon ca 400kg enligt måttband och jag kan rida promenadritt med mycket energi ca 1,5h utan problem.

Då jag inte vet och inte kan få reda på vad hon gjort tidigare i sitt liv vågar jag inte gå på henne för hårt. Hon motioneras dagligen. Promenader, skrittrundor och longering varvat med vartannat.

Nu händer det inte mycket när jag mäter henne, men rent visuellt ser hon ut att tappa vikt.

Undrar om ni som både vägt hästar på våg och mätt dem samtidigt märkt att hästen tappar även om man inte kan mäta sig till det?
I dagsläget har jag ingen möjlighet att komma till en våg.

Jag skulle ju behöva ha ner henne ca 75kg till, men förstår att jag får ha tålamod.

Att ni delar med er i denna tråd har gett mig mycket glädje i mitt arbete med min isis. Stort tack till er alla! :banana:

Jag vet inte hur stor hage du har eller om den är helt platt, men kan du kanske gömma lite halm i hagen? Så att de får leta efter den?

Halm = förbjudet. Hostar...

Och gissa vad det komplicerat det hela, alltså rakt av. Att inte kunna använda halm att dryga ut TS utan att få mer MJ, att kunna öka ättiden osv. Och som t ex nu, lägg halm i hagen - behöver de TS alt är hungriga äter de den, annars låter de den vara.

Men som sagt, halm går inte tyvärr. Jag har liiite ångest för det i vinter faktiskt, måtte det bli en andraskörd med tillräckligt låg MJ och hög protein, annars är jag körd (eller ja Lillens hull är det typ..)

KL
Undrar om ni som både vägt hästar på våg och mätt dem samtidigt märkt att hästen tappar även om man inte kan mäta sig till det?

Ja. Min Figge tappat 50 kg utan att det diffade en cm på måttbandet. Jag kunde inte heller se viktnedgången, men den var ett faktum. Vägd på våg båda gångerna.

Ang mätt häst. Jag har varit med om att Figge har varit mätt en enda gång under de 10 år han bott hos mig. Det var när vi var på kurs och han fick stå i halmad box över natten. På morgonen var boxen sopren, inte ett strå krav. Han hade satt i sig gott och väl 40 kg halm, om inte ännu mer. Han mådde inte jättebra på morgonen, men mätt var han!

*KL*

Lillen har gått både upp och ner utan att bandet märker det. Bandet märker ju t ex inte depåer.

Men, +/-25 kg har bandet legat på gentemot vågvikt på både honom och mina andra. Oftast mer exakt än så, men 25 kg diff är den största diff jag någonsin 'uppvägt' gentemot band. På Lillen brukar bandet + vågen i normalfallet diffa 10 kg, bandet mäter ca 10 kg 'för lågt'

Min upplevelse är att ett måttband inte stämmer alls jämfört med en våg.. Bandet är efter en viss typ av häst och är hästen grövre eller tunnare så stämmer det inte.

Hej!

Min tjej vägde i vintras 500 kg (på våg). Jag passade på att väga henne med måttband också- (eller med snöre iaf, men jag markerar på snöret hur långt det är runt magen). I maj hade hon tappat kanske 6 cm ? på snöret och hon ligger fortfarande kvar på dessa 6 cm, trots att hon uppenbarligen tappat mycket i vikt (eller iaf har fått en klart mindre mage och inga depåer kvar).

Så viktband är bra, men jag tror man måste titta på hur hästen ser ut också. Jag fotar min häst- försöker göra det minst 1 gång/månad för att se hur hon ser ut.

Snart ska vi tillbaka till kliniken igen och då tänkte jag väga och mäta igen, för att se hur det ligger till.

/Lavinia, som fasar lite för klinikbesöket som ännu inte är bokat

Delvis KL.

Tackar för era svar. Detta betyder att när vi börjar gå neråt härifrån behöver jag leta upp en våg inom rimligt avstånd för att hålla koll.

De första 50kg var inga problem att se, men nu börjar det bli svårare eftersom hon ju fortfarande är ordentligt överviktig.

Diffar det inte på mer än 25kg är det fortfarande ett bra redskap för mig det välanvända måttbandet :)

Kämpar på :bump:

Jag tror vi definierar svinhungrig olika faktiskt. Att de gnäggar och blir glada när man kommer med maten är en sak. Svinhungrig för mig är att de pillar i sig ALLT de kan hitta och i princip med våld försöker ta höpåsen ifrån en och verkligen kastar i sig maten. Då borde de få mer mat och då får man helt enkelt öka motionen också. Min häst blir inte heller mätt på det höet hon får men hon blir ändå nöjd och sen står hon ofta och vilar till nästa mål mat såvida hon inte leker eller mobbar de andra hästarna.

Angående halm, kan du inte blötlägga den också? Tillsammans med höt? Så slipper du kanske hostan.

IronWill Se mitt svar till Alexandra_W.
Ja ger man extra tillskott borde det ju funka men problemet som jag ser det är ju att många tillskott har annan skit i sig också. Jag vill försöka ge så rena foder som möjligt. Just nu ger jag min skrutta mineraler också eftersom jag fortfarande ger av fjolårets hö.

A_NN_A Jag använder mig inte av viktband jag ser om min häst går upp eller ner i vikt. Hade viktbanden varit mer tillförlitliga hade jag nog kanske användt det men som det är nu är våg det enda som funkar riktigt bra och det har jag inte tillgång till.

Eftersom bilderna från igår inte va så bra så provar jag igen:

Halsen, depån vid bogen är bra mycket mindre och nu kan jag komma in med fingrarna under bogbladet med lätthet när jag masserar (var helt omöjligt förut pga depån).
Rynkorna vid nacken är också mindre dock inte lika mjuka som bogen ännu.

Här ser man att depån hon hade vid virveln nästan är helt borta och hon börjar få en bra form istället för att se ut som en cylinder.

Depån precis bakom sadelgjorden är nu mjuk istället för stenhård däremot tycker jag den ser större ut men har svårt att avgöra om det är fettet som försvunnit eller om det är för att den helt enkelt inte är lika tight längre:

Skriv gärna lite feedback.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka