Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Min får två kg hö och ett kg halm kl. 21.30, frukost kl. 06.00. :) Hon har kvar halm från kvällsfodringen på morgonen.

*KL*

Vi följer era råd och förenar nytta med nöje.
306214_10150267102725974_696415973_8024513_6734911_n_163493143.jpg

Resultatet blev...

Moa
Trött: Nej
Svettig: Nej
Nöjd: Nja

Matte
Trött:Ja
Svettig: Ja
Nöjd: Nja

Jag undrar fortfarande hur det kom sig att jag jobbade mest:angel:

Men visst var det lyxigt att hon fick dra upp sitt egna vatten till hagen så jag själv slipper bära det ;)

Hon blir ju så ledsen då ;)
Haha nej men hur mycket vågar man lasta på?
Skulle exempelvis 75 kg vara för mycket på en gång?
Tänkte vi kunde släpa omkring vattendunkar så man vet vikten hon drar.

Du har inte funderat på ett småmaskigt hönät så ättiden förlängs?

Jag kommer prova det på mina hästar i vinter.

För egentligen så är inte de inte så känsliga för just för mkt mat utan det är ffa sockret som är boven.

Jag har haft hönät innan, men undviker det gärna så länge det går. Nu har jag inte hunnit studera nya hästens ätvanor än. Men när hon ska börja gå in sen kommer jag såklart kolla hur hon äter löst hö, och hur hon äter ur nät.
Min förra häst fördröjdes inte ett dugg av nätet, utan det gjorde bara att han stod och ryckte och fick onaturlig ätställning.

Självklart ska inga hästar ha för mycket socker, men hon jag har nu verkar inte vara så särskilt känslig för just sockret. Hon har inga karaktäristiska depåer... än! Så jag tror bara att det handlar om att intaget av energi varit större än vad hon gör av med. Under en längre period, så därför vill jag ändå ta tag i det, hon har ganska kraftig nacke vilket oroar mig. I övrigt är hon mest jämnfet och bukig. Nu är hon fortfarande inte igångsatt ordentligt, hon var riden en gång i veckan det senaste halvåret när hon kom till mig, och nu har vi trappat upp försiktigt och hon har kass kondition och behöver mer muskler.
Så jag tror inte det ska bli några större problem sålänge jag håller koll på maten och fortsätter sätta igång henne. Det är en häst med mycket energi, så jag tror hon är rätt så bra på att göra av med den också när hon väl får komma ut. Hon rör sig stort och jobbar på flitigt, så det kommer nog.

Ja, det är så jag har tänkt också. Hö att äta och halm att pilla med. Om hon nu inte visar sig vara en sån som slukar halm också.

Får helt enkelt testa och se hur snabbt/långsamt hon äter. Men 3 kg är ungefär vad de andra i stallet får, och vad Godi fick innan. Jag har aldrig upplevt det som att någon av dem har stått hungriga och hetsat vid frukostfodringen, så det borde ju vara tillräckligt. Jag hade tänkt 1.5 kg hö och 1 kg halm på kvällen, och slussa in lusern, så småningom 0.5 kg. På morgonen 0.5 kg hö. Så får jag se vad som blir över, hur fort det tar slut osv.

Senast ändrad:

Nej det tror jag inte. Jag kör ju lite större hästar än du och då har jag en släpa med 3st 25-30cm stockar som är 3meter långa, eller om det är en som är väldigt ny, då kör jag utan stockar. Men bara släpskaklarna och släpan är så förbaskat tungt att jag orkar inte att dra det själv. Det är precis att jag orkar dra en av dom i taget..

Det är bara att testa sig fram. Sänker sig hästen och tycker att det börjar bli tungt när den drar igång lasset så jobbar den på bra. Och kom ihåg att en shettis är starkare än en ardenner i förhållande till sin storlek.

Jag tror att det är ganska lagom. De andra stora hästarna här i stallet, visserligen så är det mest unghästar, klarar sig finfint på 3-4 kg över natten.
På dagen går dessa visserligen på gödd vall. :p Så svälter gör de knappast.

Är dom SVINHUNGRIGA så kan det vara läge att ge dom mat på dan. Det känns inte så djurvänligt att ha hungriga djur i hagen och inte ge dom mat.

Ja, och fortsätter de vara de närmsta dagarna får de lunch. Men förhoppningsvis kommer de inte vara det för regnet sätter lite fart på gräset.

Man får liksom ta med i beräkningen att de ALLTID är HUNGRIGA - sån sort liksom. Och jag kan inte ge dem mat så de är mätta och belåtna - det är mer djurovänligt att göra det.

Fast du är väl medveten om att det är stor risk för magsår NU och det går inte att vänta. Jag skulle i så fall ge lunch fram tills gräset tar fart.

Risken för magsår är ju lika stor/liten hela tiden, den hänger ju ihop med TS osv.

Det är ju tyvärr hela tiden ett vågspel, risken för ditt vägt mot risken för datt. Lägga på lunch minskar risken för magsår, lägga på lunch ökar risken för han blir tjock.

Så, de får några dagar till, det är ju inte så de svälter även om de försöker intala mig det.

KL

En fråga till er alla:

Hur mycket hö skulle ni ge över natten när hästen ska stallas in? Går på magert bete hela dagen, men där finns gott och väl att tugga på och de andra som går på betet har gått ner i vikt, men inte rasat på något sätt, så det finns nog tillräckligt med näring i det ändå.

Vill ju ge tillräckligt för att det ska räcka länge, men inte så mycket att det blir för mycket totalt sett ihop med gräset. Kommer troligtvis ge en del halm också, vet inte hur mycket men max 1 kg.

Har funderat lite själv, men vill ha era åsikter vad ni anser är "lagom".

De får kvällsmaten runt 22. Och sen får de frukost runt 7, då kommer hon bara få en liten mängd för att ha lite att tugga på när de andra äter. Hon kommer ju ändå att släppas ut på gräset igen efter frukosten så jag ser ingen mening med att ge henne massa hö då.

Så att maten räcker fram till 3-tiden på natten. Men minsta möjliga mängd sas, så halm kan ju fungera perfekt om hästen inte är så förtjust i det.

Men inte ge t ex 1 kg hö kl 22, uppätet 23 och sen stå utan till 07.

Hon blir ju så ledsen då ;)
Haha nej men hur mycket vågar man lasta på?
Skulle exempelvis 75 kg vara för mycket på en gång?
Tänkte vi kunde släpa omkring vattendunkar så man vet vikten hon drar.

Nu har jag loksele, vilket gör en viss skillnad. Men Emil drog i vintras pelletssäckar UPPFÖR branta backen till huset. En säck väger 16 kg. Jag la på 5 först = 80 kg (han drar på pulka), och tänkte 'det kanske bli för mycket'. Han var INTE igång (jag fick ju vagnen insnöad).

Han travade uppför backen...

100 kg ungefär, där slutade han fnatta omkring och började JOBBA. Men då pulka (glider lättare), men å andra sidan brant uppför (= jobbigare, dessutom fick han stå 'i håll' med det medan det lastades av).

Jag vet dock inte hur mkt man törs belasta en bröstsele, men rent viktdragmässigt så ska 75 kg inte vara några problem dra =)

Nej det tror jag inte. Jag kör ju lite större hästar än du och då har jag en släpa med 3st 25-30cm stockar som är 3meter långa, eller om det är en som är väldigt ny, då kör jag utan stockar. Men bara släpskaklarna och släpan är så förbaskat tungt att jag orkar inte att dra det själv. Det är precis att jag orkar dra en av dom i taget..

Det är bara att testa sig fram. Sänker sig hästen och tycker att det börjar bli tungt när den drar igång lasset så jobbar den på bra. Och kom ihåg att en shettis är starkare än en ardenner i förhållande till sin storlek.
Ja det beror väl oxå på hur långt man har tänkt sig.

Om hästen inte kan rubba lasten- ja då är det lite för tungt:grin:

Nog bör det som du skriver se ut som om de får ta i en aning iallafall- inte bara promenera iväg...liksom;)

Ja det är ju starten och stoppen i sig som är det tunga för hästen. Har de väl fått upp farten går ju även ett tungt lass relativt lätt.

Ja det är ju starten och stoppen i sig som är det tunga för hästen. Har de väl fått upp farten går ju även ett tungt lass relativt lätt.

Precis! Behöver hästen sänka sig och ta i för att dra igång lasten så är den tung, men inte överdrivet tung. När jag kör i skogen "på riktigt" med mina och dom har gått i skogen ett bra tag så kan jag köra en stock som är 50-60cm i diameter och 4-5meter lång. (Den kan ligga på några 100kg) Eller ett lass på 4-5 mindre 3-4meter stockar på en gång. Men det är med lunnarbåge. Men det går tungt som sjutton med. Ligger då stocken lite illa till och kanske frusit fast lite i backen och man ska dra igång, då har man en häst som sätter näsan i marken och lägger sig i selen och går. DÅ är det tungt. En häst som sänker sig lite för att dra igång är ingen fara. Jag vet inte om jag har några igångdragninsbilder när jag kört liggande eftersom det är oftast jag som både kör och tar kort och har ett stort hästarsle framför mig.

Kör du släpskaklar och släpa så går det bra mycket tyngre, allra helst nu på sommaren. Sax går ju bra att köra med, men det är så lätt att stocken släpper med ett knyck. Kom ihåg att ge hästen töm så den kan sänka sig med.

Senast ändrad:

Ja det beror väl oxå på hur långt man har tänkt sig.

Om hästen inte kan rubba lasten- ja då är det lite för tungt:grin:

Nog bör det som du skriver se ut som om de får ta i en aning iallafall- inte bara promenera iväg...liksom;)

Så tungt hoppas jag inte att någon ens försöker köra med ens häst.. Ska man köra riktigt tungt så är det en välanpassad loksele som gäller. En bröstsele gör inte sitt jobb där.

Ska man dra tyngre så ska man inte dra så långt utan kortare med intensiva sträckor. Jag har legat på 50-100meter. Men mina har inte varit i toppkondis ännu.

Det ska absolut inte bara vara att promenera iväg, då kan man likagärna tömköra.. ;)

Jag hittar inga bra körningsbilder. Det enda jag har är när jag kör uppdrag på ett lanbruksmuseum. Där var Malva knappt igång och vi körde med fyrhjulsvagnen och en drös med folk på..

Om hästskrället kunde hålla ned huvudet lite så selen kan ligga bättre istället för att spänna upp sig som en kamel.. Men gillar man att syns så.. Och på den nedre bilden bromsar jag så det är därför draglädrena inte ligger intill längre.

Malvamuseum-1.jpg

Malvamuseum.jpg

Hon drog av sig skon veckan efter och blev stående igen.. Har jag tur så kan jag få igång henne nästa vecka igen efter at ha varit hos hovslagarmäster.

*KL*

Även jag sökte, men hittade inte heller någon bra när de verkligen lägger sig i selen och draar. Antagligen för man inte har tid/möjlighet att fota i de lägena.

Den här var närmsta jag hittade:
282099_120909714671677_100002579461412_129216_2654475_n.jpg

Det där är lite mer en avslappnad häst. Där syns skillnaden på mina bilder med frökan "jag vill absolut synas" och en avslappnad häst. Malva behöver jobba ett par timmar i skogen för att se ut sådär.. :eek:

Detta hände under en skogsdag jag var med på i Vingåkerskogarna. Jag hade precis åkt hem när detta utspelar sig..

http://www.youtube.com/watch?v=VSwlI2qINM0

Inte så mycket att lägga sig i selen, men just det där att det är tungt först ser man ganska lätt.. Krut är liiiiite taggad..

Här har vi en av sveriges bästa kuskar som varit med i SM, EM och tror även VM. Jag var hemma hos dom i våras på vårbrukardag med Malva, dagarna innan hon blev halt. Duktiga killar. Den här hästen jobbar dagligen i skogen och kör gigantiska lass så en liten volvo på släp kvittade.. Jag kan tillägga att Krut tillhör samma ägare och också är van att gå i skogen.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=9aPudJ00MIU

Nä nu blev det väldigt OT. Men det kanske kan inspirera :-)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka