Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

En tryckvagn menar du? :D
Annars är ju gamla goda trähjul som stått lite för länge i en lada ofta ganska svårrullade, fast det är klart. Det finns nog inga sekelskiftesvagnar till så små hästar.
Fler passagerare/dövikt på vagnen kanske? De är djävulusiskt starka de små liven! Att dra stockar i skogen är också sjukt bra träning. Och roligt!

Moa: Jag tycker ändå att hon ser bra ut, kroppsformen tycker jag är likt en gammal travare som stått och skrotat ett tag :angel: Så jag tror nog att det kommer hända mycket nu när du börjar kräva lite arbete. Det är svårt på de där små liven som dels är så korta så magen ser stor ut, plus att hon är väldigt låg, så hennes smala hals blir ännu mer markerad.

Bra att hon börjar pusta lite, det ska ju vara lite jobbigt ;) Tror hon kommer bli jättefin med lite jobb och lite extra protein i maten. Ska bli spännande att se hur hon ser ut till vintern :D

Lavinia: Wow, hon börjar ju se ut som en riktig pegasus ;)

IronWill: Lika snygg som alltid! Och tack, hon är en riktig charmör min lilla sol.

KL

Nu har min lilla solstråle fått flytta över till den smalaste hagen, känns jättebra! Hon fick gå ett par veckor på det lite saftigare betet, men nu är hon tillbaka till det magra och snart ska hon börja komma in på natten.

Nu har vi kommit igång ordenligt med motionen, än så länge vågar jag inte ge mig ut själv så det har blivit mest paddockpass, och hon är otroligt positiv och duktig. Det är så kul att det går framåt.
Mitt mål är att våga mig ut själv om några veckor. Än så länge vill jag ha någon med mig, man vet ju aldrig hur de reagerar på nya saker. Kossorna var ju superläskiga! :p

*KL*

Dagsfärsk hullbild. Han har som sagt gått upp lite/lagt på lite sen han fått gå utan munkorg. Bandet säger 390 kg vilket är lite högt, men det är inte så pass att jag tänker göra något åt det, finns något som heter livskvalitet med..

294143_126246987471283_100002579461412_148314_5171200_n.jpg

Påklätt, jag tror den ponnyn är född till att bli ridhäst, han är så OTROLIGT positiv :love:
Sorry för hjonhuvan, grymt långa öron på den
295858_126246777471304_100002579461412_148313_6243810_n.jpg

Ingen som hade ngn åsikt som Lillens hull?

*Kl*

Moa - om du har möjlighet, så låt henne dra nån stock (avvägd storlek/tyngd) eller liknande i mer oländlig terräng (läs - skogen), då kommer rund och låg automatiskt. Det kombinerat med den rena konditionskörningen borde göra susen =) De brukar tycka det är roligt att få 'jobba ordentligt och ta i med' de små.

Jag tycker att han kan få se ut som han gör om han har bättre livskvalité. Han är ju inte tjock.

Nej, är ju så jag känt, men sen är det ju den där rädslan för att bli hemmablind med. Och jag inbillar mig han hellre går och gnager på 'ingenting' utan munkorg i hagen, än han går på mer att äta men med munkorg (då är han ju ironiskt nog smalare).

Men kommer nog aldrig komma ifrån rädslan för hemmablindheten, både att 'missa' att han blir för tjock igen, eller att 'missa' att han är på tok för smal (inte aktuellt just nu, men generellt).

Jag kommer behöva gå över på nytt, oanalyserat silage av förstaskörd ett tag - känns sådär roligt men känns som en extra anledning att ha dem kvar på 'bara lite gnaggräs' och inte öka betet men sätta på munkorg. DET gör honom ju smalare med det här silaget, men med det nya vet man ju inte alls vad det blir varken sockermässigt eller MJ-mässigt =/

Senast ändrad:

Lägg till att det är första hösten som den kommer att ridas o då ha helt annat att spela på. Den är heller inte överviktig så situationen är en helt annan- Lugnare.

Se till att den inte blir helt hagstående.

den borde vara ute dygnet om o på så sätt hålla vikten plättlätt.

Som någon har sagt så beroende på vad du har för sele och möjlighet så är det en bra styrketräning att dra en stock i skogen. Ett riktigt gympapass för både dig och häst. Börja med en kvart, ni löddrar snart båda två. ;)

Men allt hänger på vad du har för sele.

Lägg till att det är första hösten som den kommer att ridas o då ha helt annat att spela på. Den är heller inte överviktig så situationen är en helt annan- Lugnare.

Se till att den inte blir helt hagstående.

den borde vara ute dygnet om o på så sätt hålla vikten plättlätt.

Han var iofs smalare än sådär förra hösten. Men ja, om det bara får fungera nu så kommer det vara första hösten och vintern han är fullt igång - vilket jag hoppas kommer göra stor skillnad =) Det är också en anledning att jag inte 'tagit tag' i det lilla han lagt på sig. Det KOMMER ju att bli en försämring i hans IR sen när höst slår över till vinter, och den skulle tidigare år gjort att jag dragit i bromsen nu. Men, förhoppningsvis kan just ridning 'jämna ut' försämringen.

Han kan inte gå ute dygnet om pga knotten, men han skulle inte få mindre mat om han så gjorde det. Det är så nedgnagt som en hage kan bli, och de är SVINHUNGRIGA när de tas in (de går ute 10 - 18 som standard men lite beroende på hur jag jobbar kan det bli längre ibland), så skulle de gå ute dygnet om skulle jag behöva tillskottsfodra med samma mängd silage. (Frågan är om jag eg inte borde tillägsfodra lunch redan nu, men får se om det vänder nu med regnet, och blir liiite mer gräs i hagen då. Men de 'skriker' såfort de hör mig gå ut genom ytterdörren från tvåtiden och framåt, och står och stampar vid grinden innan 18.)

Sätt på eksemtäcket bara....
Klart att de ska ha mat när det inte finns ngt gräs:confused:

Han har eksemtäcke. Men med installning nattetid är han HELT symptomfri utan minsta smörja etc, dvs med 'bara' eksemtäcke. Med utegång nattetid är han inte symptomfri med täcke + smörja osv. Han har ju inte alls de jättebesvär vissa stackare har, men symptom. Så, därför får han fortsätta gå in på nätterna - för sin egen skull.

Jo, det är klart de ska ha mat när det inte finns bete, men hullet nu är ju på den mängd mat han får nu. Lägga på en lunch ökar mängden mat, så sålänge jag kan slippa det är jag glad - men det beror på hur gräset tänker bete sig nu efter regnet tror jag.

Inne får han ju som han fått hela sommaren, 1.5 kg kl 18 - 22 - 02 - 06, dvs totalt 6 kg silage. Och det törs jag inte sänka, iom magsårsrisken. Men samma risk gör ju att fortsätter de vara lika hungriga framåt em som de varit senaste veckan måste jag ju lägga på mat även om jag då adderar MJ (och risken är han går upp mer). Men iom att det kommit regn nu, så avvaktar jag några dagar till och ser åt vilket håll det går.

Det är ju lika stor risk för magsår på dagen. Jag skulle ta bort ett halvkilo varje måltid på natten och ge givor på dagen också.
Är de SVINHUNGRIGA som du beskriver är det inte ett dugg hälsosamt.

Skulle även se till att de har grenar och sånt att gnava på, på dagen.

De har grenar och sly osv i hagen.

Plockar inte bort något på natten, utan det ska läggas TILL strå om de inte får i sig tillräckligt i hagen - då visar det ju på att de får för lite TS och TS behöver ökas. Det jag menade med att om inte gräset tar lite mer fart igen nu av regnet och de slutar vara huuuungriga när de kommer in, då är det risk för magsår att INTE lägga till en lunch.

Att plocka från nattmaten ger så små mängder/giva att det blir för stor risk där. Jag kommer inte gå under den TS/giva som 1,5 kg TS av det här silaget ger till Lillen mer, ens när de står på full vinterfoderstat och får silage var 4e h. För det var liksom på det han fick magsår stackarn. Och då är han svinhungrig mellan givorna istället.

Han var iofs smalare än sådär förra hösten. Men ja, om det bara får fungera nu så kommer det vara första hösten och vintern han är fullt igång - vilket jag hoppas kommer göra stor skillnad =) Det är också en anledning att jag inte 'tagit tag' i det lilla han lagt på sig. Det KOMMER ju att bli en försämring i hans IR sen när höst slår över till vinter, och den skulle tidigare år gjort att jag dragit i bromsen nu. Men, förhoppningsvis kan just ridning 'jämna ut' försämringen.

Han kan inte gå ute dygnet om pga knotten, men han skulle inte få mindre mat om han så gjorde det. Det är så nedgnagt som en hage kan bli, och de är SVINHUNGRIGA när de tas in (de går ute 10 - 18 som standard men lite beroende på hur jag jobbar kan det bli längre ibland), så skulle de gå ute dygnet om skulle jag behöva tillskottsfodra med samma mängd silage. (Frågan är om jag eg inte borde tillägsfodra lunch redan nu, men får se om det vänder nu med regnet, och blir liiite mer gräs i hagen då. Men de 'skriker' såfort de hör mig gå ut genom ytterdörren från tvåtiden och framåt, och står och stampar vid grinden innan 18.)

Är dom SVINHUNGRIGA så kan det vara läge att ge dom mat på dan. Det känns inte så djurvänligt att ha hungriga djur i hagen och inte ge dom mat.

Här går Malva fortfarande på en så liten mängd mat som det går. Jag har tagit bort betfor,kli och linfröna nu. Hon har en så pass skaplig hage att hon kan röra sig och hålla igång magen för det. Dock så är den andra kraken tunn och behöver ha mera mat.. Dilemma när man har en åt varje håll... Jag kan inte ha dom i varsinn hage, då står den andra och häckar vid staketet mot Malva och inte äter vilket gör att hon tunnar ur mera (det är därför hon är tunn nu). Det jag gör nu är att dom går i samma hage, jag utökar den lite för var dag, så dom får några kvm med mat och sen knapra på resten. Tilläggsfodrar med lite hö. Jag ska på torsdag in med Malva till kliniken och sko om henne så nu hoppas jag att jag kan sätta igång henne så hon får göra av med det hon äter. Det går ganska fort bara jag kan sätta igång henne i arbete igen.

Jag lider verkligen med dig och alla andra som har omöjliga hästar som sätter depåer och går upp i vikt av 'ingenting'! :( Eller ja, det är ju hästarna jag lider med, men det förstår ni nog.

Jag känner mig lyckligt lottad att jag dels fick upp ögonen för fetman, och dels att min häst är så pass lättbantad. Han går upp lätt, men han går också ner lätt och är på inga sätt omöjlig.

Kan inte tillägga nåt till debatten känner jag, då jag inte bantan på det viset. I somras var han hungrig väldigt ofta men fick ju också lagom med mat. Efter en timma på rejält bete, dock högt och helt obetat gräs, så var han en helt annan häst. Han försökte inte fortsätta beta när jag kom med grimman och skulle rida eller byta tillbaka till den vanliga hagen, utan han var mätt och hade nog fått tuggbehovet väl tillfredsställt. På bara en timma.
Just nu är jag jag jätteglad att han kan gå på höstgräset hela dagarna, sen får han ganska mycket hö & hösilage också. Har även börjat med morötter, gillar det faktum att han får tugga rejält och inte bara slänga i sig maten.

KL

En fråga till er alla:

Hur mycket hö skulle ni ge över natten när hästen ska stallas in? Går på magert bete hela dagen, men där finns gott och väl att tugga på och de andra som går på betet har gått ner i vikt, men inte rasat på något sätt, så det finns nog tillräckligt med näring i det ändå.

Vill ju ge tillräckligt för att det ska räcka länge, men inte så mycket att det blir för mycket totalt sett ihop med gräset. Kommer troligtvis ge en del halm också, vet inte hur mycket men max 1 kg.

Har funderat lite själv, men vill ha era åsikter vad ni anser är "lagom".

De får kvällsmaten runt 22. Och sen får de frukost runt 7, då kommer hon bara få en liten mängd för att ha lite att tugga på när de andra äter. Hon kommer ju ändå att släppas ut på gräset igen efter frukosten så jag ser ingen mening med att ge henne massa hö då.

Fast du är väl medveten om att det är stor risk för magsår NU och det går inte att vänta. Jag skulle i så fall ge lunch fram tills gräset tar fart.

Du har inte funderat på ett småmaskigt hönät så ättiden förlängs?

Jag kommer prova det på mina hästar i vinter.

För egentligen så är inte de inte så känsliga för just för mkt mat utan det är ffa sockret som är boven.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka