Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Behöver inte nödvändigtvis synas.
Vi började ju på över 190 cm, är nere på 174. Det enda folk ser är att han har tappat väldigt mycket muskler senaste månaderna (av boxvilan, medicinen och reducerat proteinintag). Längre bak runt buken har han gått från 220 till 194, så visst har det hänt massor.

Minns knappt hur han såg ut innan. Men han ser fortfarande farligt tjock ut, alltså alldeles för mycket fett på de farliga ställena. Med tanke på att han haft fång några omgångar.

Mamma rider inte honom då?

Vad äter han? Går det att dra ner mer? Har för mig att han redan låg lägre än vad som är ok för längre perioder. Har de kommit någon vart med utredningen om omsättningsfelet? Har han fått någon medicin för det?

Han ser ut att behöva all hjälp han kan få. Hoppas ni får bukt på det, annars är nog risken stor att ni hamnar i fångträsket igen. :(:cry:

Har nu insett att enbart motion inte hjälper på min feta häst. Denna sommaren har varit hemsk för lättfödda hästar! Svårt när man är inackoderad att ha inflytande över hagarna. Köpte först "hinkmodellen" men den är för liten även i storlek x-full! Har nu inhandlat en greenguard. Hon försökte beta den första timmen men gav sen upp och står bara och hänger. Jag lämnade henne i någon timme, då¨jag tänkte att hon kanske blir påverkad av mig, men kompisen i stallet sa att när hon kom och skulle ta av den stod hon bara vid grinden. Tror ni hon vänjer sig. Är lite rädd att om den inte funkar, kanske jag måste byta stall, där det är hagar som är mer lämpade till min häst?

Minns knappt hur han såg ut innan. Men han ser fortfarande farligt tjock ut, alltså alldeles för mycket fett på de farliga ställena. Med tanke på att han haft fång några omgångar.

Mamma rider inte honom då?

Vad äter han? Går det att dra ner mer? Har för mig att han redan låg lägre än vad som är ok för längre perioder. Har de kommit någon vart med utredningen om omsättningsfelet? Har han fått någon medicin för det?

Han ser ut att behöva all hjälp han kan få. Hoppas ni får bukt på det, annars är nog risken stor att ni hamnar i fångträsket igen. :(:cry:

Han är fortfarande tjock. Väldigt tjock. Och just nu står vi still i och med att jag är skadad.

Nej, hon gör tyvärr inte det. Hon har haft problem med sin rygg de senaste månaderna så hon vill helst inte rida.

Just nu äter han ca 4½ kg hö. Det är för lite, och vi väntar på analyser då vi nyligen tog in eget hö. Vi har inte kommit någon vart med utredning alls. Vi har fenylbutazon som vi får ge om han är stel, har inte fått någon annan medicin alls.

Jag hoppas också att vi får bukt med det, annars är beslutet fattat. :cry::cry:

fjordtokan: Har ganska dåliga bilder, men här är några från i juli.

Och några bilder från i juni:

Han är en islandsvalack på 137 cm, väger i dagsläget ca 410 kg.

Nej fy vad tråkigt. Känner en hund som haft problem med det. Och han kan få problem om han blir upprymd, börjar hosta och så. Kan tänka mig att det blir problem så fort de ansträcker sig för mycket och börjar flåsa. :(

Ja väldigt tråkigt, han är en sån fin körhäst! Men nu ska han få njuta av livet och gå i stor hage med kompisar och gå promenader och bli borstad och ompysslad varje dag :laugh:

Oj, vilken liten tjockis. Med tanke på åldern känns det extra illa. Lycka till med bantningen.

Nu är det svårt att se hull på bilder. Men din häst ser definitivt inte ut som en tvååring!

Jag hade bantat den rejält.

Säger som tidigare.. Vilken söt en!!

Sen får jag väl hålla med ovanstående om att hon är inte lite fet:-).

/Lavinia, som nu kan känna revbenen under ett tjockt lager fettt- men jag kan iaf känna dom (med lite våld)

I gamla stallet mätte jag upp alla rundor på nån hemsida för springare, då kunde man mäta hur långa de var, man kunde mäta särskilda sträckor som vi tex. brukade trava och galoppera, och man kunde även räkna ut medelhastighet och så. Riktigt kul att kunna ha någorlunda koll på hur långt man går. Vissa rundor är jag helt säker på att de är 1 timma, minst 45 min. Men så är de i själva verket 30 min :o och vissa som jag inte tycker är så långa, drygt en timma kanske, är i sjävla verket 2 timmar.
Bra att hålla koll på klockan när man är ute.

Hade varit kul med tidtagare så man kan mäta hastighet och så även på kortare sträckor. Kul att se om man kan öka/minsta hastigheten. (speciellt för oss tölt-nördar :angel:)

Måste nog plocka fram sidan igen så att jag kan mäta rundorna i nya stallet. :banana:

Vad är de för sida? Låter onekligen bra! :)

Vad fin Sól är! :)

Hej!

Ja det är sjukt motiverande att verkligen veta hur länge man rider och hur långt!! Sen kan man ju dressera sin RunKeeper att tala om när man ridit tex 1 km, om man vill öva temporidning.. Det är verkligen superskoj!! Och dessutom får man veta hur långa alla rundor är... I´m in loove:love::love:!

Elina8: Vilken sjukt söt rackare!!

/ Lavinia

Är det någon slags app?? Jag har inte hamnat i smartphoneträsket ännu... Men just sådana appar gör att det nääästan känns värt det!
Brukar hålla koll på tiden annars, men ibland glömmer man ju. Mäter upp sträckorna på karta men det blir ju inte lika exakt utan mer en uppskattning.

Japp det är en app, finns flera liknande.

Jag var ganska lindrigt intresserad av smartphones, tills jag ändå behövde köpa ny och blev med smartphone. Nu är jag helt fast i träsket, inkl app-träsket, och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till en osmart telefon ;P

En kollega visade bara en massa korkade appar som gjorde att jag tycker alla med smartphones är dumma i huvudet. :angel: Nej, inte så illa såklart. Men tjusningen har gått mig förbi. Nu verkar de dock ha två bra saker: appar i stil med Runkeeper, och möjligheten att ha spotify i mobilen. Men då måste jag betala mer. :p

Här är dagsfärska bilder på min grabb för att hålla sig lite mer till ämnet! Han går på gräs hela dagarna men det är mest tågväxter i hagen, mycket av gräset är redan brunt och trist. Sen äter han några kg hö på natten och en tuss hösilage för att vänjas in på det (har hö kvar sedan sommaren).
Har efterfrågat analys med mineraler, det tog de inte med mineraler förra året. Det gick de med på utan att vi behöver betala extra för det, najs. :D Så hoppas de fixar det snart!

6_162627631.jpg

7_162627699.jpg

Har kommit igång mer med ridningen nu. En massa galopp och lite längre rundor, superhärligt! Imorn blir det långrunda och upptäcktsfärd igen.

Så kände jag med, men det finns typ ziljoner appar, och jag hittade ganska snart en bunt som passade mig personligen =)

Ser ju kanonfin ut din herre =)

Så kände jag med, men det finns typ ziljoner appar, och jag hittade ganska snart en bunt som passade mig personligen =)

Ser ju kanonfin ut din herre =)

Själv har jag begränsat mej till appar med blåa ikoner.. (Det bara blev så från början och nu har det fortsatt så..).

Och håller med om nordis- så snygg!! Sällan man ser så fina:love::love:

Passar på att lägga in att jag precis fick kommentar från hästperson som tyckte min tjej såg bättre ut i maj än nu.. Eeek sa jag.. Den "överlinjen" personen tyckte sej se bestod ju bara av fett... Bristen på överlinje nu föredrar jag any day framför fettöverlinjen i vintras/våras. Och nu börjar ju träningen på allvar..

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka