Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

KL

Några tips hur man bör tänka när man lägger upp foderstaten till en 5-åring som ska sättas igång?

Jag är så van vid att räkna på minsta möjliga, men jag gissar att en yngre häst utan depåer inte alls ligger på samma nivå som min gamling.

Nu menar jag alltså inte vilket foder jag ska välja (för jag siktar på enbart hö, ev. lite lusern) utan hur man ska tänka när man räknar ut behov. Kommer ju ta ett tag innan jag hittar rätt nivå, men det hade ju varit bra att börja någorlunda rätt. Ska jag gå efter tabeller som tex. hippocampus föreslår blir det väldigt lågt, lägre än jag gav Godi (pga mindre träning) och det känns inte OK!

Men var ska man börja?

Hur är hon i hullet nu? Hon går på bete? Ras?

Av den lilla erfarenheten jag har av att fodrat unghästar så har de fått en foderstat med högre kvot än 6, men
med ungefär samma energivärden som hippocampus rekommenderar. Lätt arbete.

Där jag jobbat så har de unga halvbloden helt enkelt ätit en hel massa bra grovfoder och litet havre eller något
avelsfoder för de svårfödda och varit urfina på det utan att man räknat ut foderstaten exakt.

Hej!

När jag räknar på okända hästar brukar jag utgå från att de är normalfödda och räkna med standardvärdena. Sen utvärderar jag efter någon månad och ser huruvida min beräkning stämmer. Och ändrar såklart om det gått åt nåt håll eller om motionen ökat/minskat.

Jag räknar inte på hippocampus utan räknar allting själv (mest för att jag tycker det är så roligt:-).

Jag håller med IronWill om att yngre hästar verkar ha ett högre behov av protein, men min erfarenhet baseras på 2 stycken så det är ju inte direkt en "trovärdig" källa.

Min nuvarande har gått från att vara svårfödd till extremt lättfödd på 3 år och räknas numera i underkant på vad jag tror hon behöver..

/Lavinia, kämpar vidare med vikten.. (pållans alltså.. min också iochförsej, men jag vill åt andra hållet...)

Jag tycker i alla fall att det är grymt elakt att pressa en häst med mycket motion när hon inte har muskler för det, men det är jag. Och om jag pressar min ponny, oja. Men nu får jag ju också se till att göra något åt situationen.

Hon har inte gått på tabellbehoven på länge helller för den delen. Hon har gått på bara hö, halm och mineraler vilket ju uppenbarligen inte heller fungerar för att minska depåerna. Istället ser hon ut som en uppstängd flodhästen med en allt större och större bukmage.

imag0293_161966590.jpg

imag0296_161966831.jpg

imag0295_161966905.jpg

Och bilden som jag skäms mest för.... Ni kommer säkert bara se en fet häst förmodligen behöver man känna på henne för att förstå hur hon faktiskt ser ut. Magen är bara en stor buk, det finns inget fett över revbenen eller så.. alls.
imag0298_161967030.jpg

Pressa:confused:
Det är en häst o för att bygga upp en häst måste man ta lite mer än vad som ligger i komfortzonen mellan varven. Man har en plan.

Vet inte om bilden ljuger men den ser ut att ha en depå på rumpan.

det är självklart svårt att få magmuskler på en dvärg:angel:, men galopp o klättring ger faktiskt såna.
Du kanske vet själv hur det känns när man är otränad o visst, men en häst blir aldrig så otränad om den inte bara står o äter hela dagarna.
Det hjälper inte att stoppa i dem proteiner utan att träna lite hårdare för att bygga muskler. De bryts ner för att byggas upp- förbrukar energin i musklerna. DÅ ska man äta protein efteråt.

Fråga på vilket gym som helst.

elitidrottarna stoppar inte i sig proteinbehovet mer än av vanlig mat. Det är i princip bara styrkesporter som det används i. De är även ganska restriktiva med energin om det inte handlar om uthållighetssporter- där sädesslag används som energi. Bröd, pasta, havregrynsgröt mm. Jo stärkelse ingår stort.

Har än sålänge inte sett ngn idrottare dricka olja för att prestera bättre.;)

Ge musklerna energi till att orka o protein för att laga dem.
Är man så otränad så att man aldrig ens kommer upp till ngn förbränning får man nog jobba vidare- envetet. Hjärtat o lungvolymen är det som sätter stopp när man är svag.

Fast du har missat en viktig detalj i det hela här. Min ponny är inte otränad!! Ponny tränas 6-7 dagar i veckan. Såklart med sunda förnuftet, vi konditionstränar inte två dagar i rad ex. Hon har haft en super kondition, orkat massor och springer lätt med på långa turer. Att hon alltid varit lat är en sak, men nu är hon extrem. Hon orkar inte längre lika mycket och trots mycket motion och varierad träning så tappar hon muskler.

Som exempel på hur våra pass ser ut.
Vi kör en runda på minst 9 km, kan också om man vill utöka den till 1,5-2 mil. Högsta tempot är 25 km /h och hela rundan tar 1 timme, inklusive 10 min framskrittning och 10 minuters avskrittning (eller mer avskrittning i grimma sen om det behövs).

En vanlig runda med mer skritt men ändå mycket tempo kan gå på 1.3 mil och max hastighet 21 km.

Dressyr, cirkus 45 min. Mycket "form" tempoväxlingar och magträning.

Paddockpyssel, antingen typ tömkörning eller typ precisionskörning i grimma och full fart.

Vanliga turer i skogen, mellan 45-1,5 timme, alltid en hel del tempo då jag avskyr att skritta min ponny framför vagnen då hon är så förbaskat långsam i skritten:o På våra rundor är det alltid också mycket backar, det är väldigt backigt över allt här omkring!

I höst kommer jag ev också kunna lägga in ett pass på travbana, kondition då helt enkelt.

Ja hon har en depå på rumpan, jag har aldrig sagt att hon inte har en depå. Och nej, klättring och kondition ger faktiskt inte magmuskler på ponny i nuläget.

Jag vet inte om du/ni missuppfattar men jag vill inte proppa ponny full med proteiner för att hon ska bygga muskler stillastående. Jag vill ge min ponny, lagom mycket proteiner för att hon ska ha en chans att bygga muskler av träningen. Någonting är ju fel när hon tappar muskler trots motion och enklast är ju endast att tillföra protein och se vad som händer.

Men då kanske ett blodprov skulle vara lägligt.

jag menar om den nu är så förändrad både till sinne o kropp.

Tänk på att en tung mage är jobbigt att springa med o svårt att få benen inunder.
Jag skulle nog byta ut en del halm mot blötlagt hö o se.

Missförstå mig rätt här nu:angel:
Jag är av den uppfattningen att du är mkt seriös med din ponny:bow:

Jag väljer att missuppfatta dig rätt då :)
Men när man säger att det är en A-ponny så förutsätter många att dom bara står som sällskapsponnyer.
Jag står och överväger blodprov, tror jag ska ringa favvo distriktarna och diskutera.

Jo du tillhör nog en liten skara som är engagerade i sin shettis.

Jo jag tycker att man ska lyssna på sin häst när den inte är som vanligt- vilket du gör.
Kram på Dig:)

Depåerna går sist- överlevarspäcket.
Blötlägg höet o ha halm i dieten samt att vitaminbehovet samt att den får i sig extra E vit. Proteinet ska ges efter arbete- för att bygga upp de muskler som urlakats på glukogenlagret. För att det ska ske på en häst- är arbetet ganska hårt- inte bara motion för underhåll. Klättring är ypperligt, galopp längre sträckor- intervall. En häst som endast rids lätt o hästen rör sig enrgisnålt behöver inte laga/ bygga upp några muskler. För den räcker det som finns i höt.
Först måste IRhästen få bort sina depåer- SEN!!! kan man följa tabeller men oxå se till vad den uträttar dagligen.

de allra flesta överskattar sin ridning o fodrar därefter- stort problem.

titta hur en galoppörs kropp ser ut- definierade muskelgrupper på rumpan.

Ja precis.

En IR-häst ser förjävlig ut innan den blir frisk.

Jag tycker du ligger på en ganska normal nivå av motion. Varken högt eller lågt.
Så jag tycker inte det är konstigt alls att hon tappar muskler eftersom hon tar av det som finns.
Skulle också gjort som axel säger.

Jag har inte hängt med riktigt, hinner inte läsa allt och definitivt inte komma ihåg alla, ursäkta.

Men jag tycker att jag ser en ponny utan fettdepåer (mkt svårt på bild i och för sig). Däremot så minns jag din ponny sedan tidigare. Har du provat med att öka proteinet, lusern, soja, krafft protein eller annat?

Hur är hon i hullet nu? Hon går på bete? Ras?

Av den lilla erfarenheten jag har av att fodrat unghästar så har de fått en foderstat med högre kvot än 6, men
med ungefär samma energivärden som hippocampus rekommenderar. Lätt arbete.

Där jag jobbat så har de unga halvbloden helt enkelt ätit en hel massa bra grovfoder och litet havre eller något
avelsfoder för de svårfödda och varit urfina på det utan att man räknat ut foderstaten exakt.

Hon är lite tjock, men inga depåer och ingen "valross". Inget direkt på rumpan, men magen och bogen/halsen är lite för tjockt. Hon går på bete, men det är hyfsat magert (lite mer än den magraste hagen i stallet, men betydligt mindre än vad som varit i de andra stallen jag stått i). Hon är en islänning så klart ;)
Jag vet att det är många som tycker att islänningar funkar bättre på en lite högre kvot. Hon är ju dessutom fortfarande ung (5) och kommer sättas igång och behöver säkert lite extra nu när hon ska börja bygga på mer muskler så sakta. Så jag börjar nog på lite över 6, närmare 7. Godi låg ju på över 8. Men jag räknar inte så mycket på kvot eftersom kvoten är så beroende på att de följer tabellvärde i MJ. Så om man ligger under så blir ju kvoten såklart högre eftersom jag inte sänker proteinet bara för att jag sänker MJ. Rätt eller fel vet jag inte, men det var då Godi var som finast, så nåt blev väl rätt hoppas jag.

Tog bilder på henne igår, de kommer in imorgon så hon blir ordentligt presenterad här i tråden :)

Senast ändrad:

*kl*
Så här ser mina småkillar ut nu :D Har nu börjat ge dom mer hö + lusern så dom inte tappar mer då jag tycker dom är i bra hull. Prinsen väger enligt mått 94 kg & Nalle 105 kg.

Prinsen:
32656460.jpg

32656457.jpg

Nalle:
32656488.jpg

Tjohej!

Tänkte bara visa bilder på min tjockis igen. Hon går nu på bete dygnet runt (nedbetat) och jobbas minst 1 timme varje dag (vanligast verkar vara 1h 40 min). Imorgon blir höstens första hoppträning och på lördag blir det dressyr.. Vi har mest ridit i skogen nu i sommar, sen några veckor tillbaka med RunKeeper så jag vet exakt hur länge vi är ute och hur långt vi tar oss.

IMG_0059.jpg

IMG_0060.jpg

IMG_0062.jpg

I vintras såg hon ut såhär:
IMG_0062.jpg

DSC_0079.jpg

och i maj var det såhär:
DSC_0157.jpg

Vi har fortfarande en bit kvar innan jag blir helt nöjd.

/Lavinia, som nu känner revbenen med våld..

Här kommer hon... *trumvirvel*

SÒL!!!!! :D

32659432.jpg

Nu står hon lite extra spänt, för hon fick syn på kossorna bakom träden på andra sidan vägen. :eek: Men så ser hon ut i alla fall.

Objektiva synpunkter är alltid välkomna.

Tjusiga pojkar. Ser att de också börjar sätta vinterpäls, tur att mitt russtuss inte är först ;)

Lavina Vilken smart grej! Måste ju göra träningen mer motiverad också? Härligt att se att det går åt rätt håll.

Nej då, din tuss är verkligen inte först. Jag hade ca 2-3 veckor utan fällande, början på juni var förra vinterpälsen borta och i slutet av juni började det flyga små vita strån igen. Suck... Han tycker nog att det är lika bra att förbereda sig ifall det blir en lika kall vinter i år igen :D

Ja hingsten är jätte lurvig :eek: Valacken är helrakad för bara några dagar sedan då jag inte har några planer på att ställa ut honom i höst utan han ska arbetas :D

Hej!

Ja det är sjukt motiverande att verkligen veta hur länge man rider och hur långt!! Sen kan man ju dressera sin RunKeeper att tala om när man ridit tex 1 km, om man vill öva temporidning.. Det är verkligen superskoj!! Och dessutom får man veta hur långa alla rundor är... I´m in loove:love::love:!

Elina8: Vilken sjukt söt rackare!!

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka