Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Senaste bilden, ca två veckor gammal.

cimg5528_159574083.jpg

Fiin!!

*KL*

Nu har jag problem!
Jag måste få "upp" hullet på Moa. Nu är det fler än en person som faktiskt säger det. Duktiga personer som ändå kan sin sak. Hon ser faktiskt fördjävlig ut just nu. Jag skäms för att visa henne för folk. Hon är väldigt tunn över ryggen, manken står rakt upp, revbenen känns supertydligt (hade hon inte haft fluffpäls så tror jag man sett dom tydligt) och hon är väldigt insjunken.

Men vad gör man, jag vill helst inte lägga på lucern då det ändå är relativt mkt mj. Soja känner jag sådär inför, tycker inte jag märkte någon skillnad alls när hon gick på soja i vintras. Jag funderar på ett kraftfoder, hur jädra galet det än är. Typ hippo eller kraft eller något liknande. För att få upp proteinet menar jag. Ett enda bekymmer med den ponnyn! Men nu känner jag att hon faktiskt har brist på någonting, hon är seg och ovillig och tappar muskler istället för tvärt om!

Få upp hullet är kanske fel uttryck dock, för det vill jag ju inte. Hon har ju depåer som ska bort fortfarande och som sakta men säkert försvinner. Dock ska muskelmassan upp! Och att hon inte är så tunn över överlinjen och vid virvlarna typ!

Om det är muskler du vill ha är det ju träning som gäller. Att fodra fram muskler funkar inte.

Va äter hon annars?

Sant att det bara är träning som bygger muskler, men äter man inte rätt så hjälper det inte hur mycket man tränar för då finns det inget att bygga muskler av.
Proteiner är ju kroppens byggstenar och intaget av protein måste vara tillräckligt stort för att kroppen ska kunna försörja sin egen kropp både till att bilda hår och annan vävnad som muskler tex.

Det måste även finnas tillräckligt mycket energi för att kroppen ska orka omvandla proteinet till muskler. Så om hästen går på svältkost kan den såklart inte heller bilda nya muskler.

_moa_: Om du inte vill ge lusern (ca 7.5-8 MJ och 110g smrp) så borde det väl inte bli bättre av att ge kraftfoder (som ofta ligger runt 10 MJ och 60-120g smrp)
Om du ändå vill ge kraftfoder så kanske groov 120 vore ett bra alternativ?

Se Elinas svar, hon skriver bra och jag håller med henne.
Kan tillägga också att på min ponny är det inte träningen som är boven i muskeldramat.

Hon äter 4 kg hö.

Elina: Jag tänkte mest ifall det fanns något mirakelkraftfoder med typ 5 mj och 100 smrp ;) Fast det vet jag egentligen att det inte finns.
Men min tanke var kanske om det fanns något bra kraftfoder, med mycket protein och där man kan ge mindre mängd för att komma upp i en högre proteinnivå. Lucern är bra och jag föredrar helt klart det, egentligen. Men i det långa loppet hade det varit trevligt med något hon inte behöver äta så mkt av :)

Men det är svårt, såklart..

Jag kollade lite också, för jag är också lite nyfiken på detta.
Och om jag fattar det rätt så säljer Kvarnbyfoder potatisprotein, det finns ju en ÅF av Kvarnby i Borås, de borde kunna ta hem. Alla som är försäljare av märket kan ta hem foder. Jag har fått hjälp att ta hem Proteinmineralen av en ÅF här hos mig.

Nu när jag blev lite nyfiken, vad finns det för nackdelar med proteinmineral? Finns det hästar som inte tål det, och i så fall hur reagerar de?

Jag gav ju soja till min gamling, men vet inte riktigt hur jag ska göra med den nya. Vill helst bara ge hö, men det beror ju lite på vad det blir för värden på det. Så om jag måste lägga till något så vill jag se över vad det finns för bra alternativ. Gillar ju egentligen inte alla färdigblandningar, mest för att jag tycker det är svårt att veta exakt vad som är i, då blandar jag hellre själv.

Så hur är potatisprotein, är det ett "snällt" foder, trots att det är så starkt koncentrerat? Eller finns det några speciella risker med det, som med soja?

Några andra tips vad ni skulle välja till en 5-åring som behöver en bra start nu när hon ska sättas igång? Just nu går hon ju på gräs, men hösten närmar sig med stormsteg! :o

Jag ska försöka få ihop en foderstat till min dam nu i höst utan sojamjöl.

Men jag vill inte ha ett foder med mycket socker i och kraffts foder vill jag inte ge.
Som jag har förstått det så ska potatisprotein vara snällt, det ingår ju i de flesta proteinfoder man ger till hästar.

Vitafors proteinmineral har jag tittat på, är intresserad av det fodret! Så jag hör gärna om det också.

Proteinmineralen kan jag dela med mig av.

Det är det enda foder som jag inte lyckades få i Godi, oavsett vad jag blandade det med. Han totalvägrade!! Har hört det från många andra också, så det har nog en speciell smak. Eller rent ut sagt, skitäcklig! :angel:

Dessutom har det (eller hade förr, har inte kollat nu) väldigt högt seleninnehåll, vilket gör det svårt att ge några större mängder utan att selenet skuter i höjden totalt.

Jag vill inte heller ge soja. Godi tålde ju det jättebra, till skillnad från ex "muskel" som han inte funkade alls på. Men jag vill inte ge sånt till lillflickan, måste ju gå att få till något vettigt, så tjock är hon inte och hon är ju fortfarande så ung. När vi väl kommit igång tror jag inte att det blir några större svårigheter att få till en normal foderstat till henne utan massa koncentrerade tillägg.

Nu har ju min blivit normalfödd, men det är fasiken inte lätt att hitta foder med protein i. :mad:
Jag funderar på att köpa salas gräspellets till min med 10.5 MJ och 160 smrb per kg, frågan är dock om det finns massor med socker i det.

Nej men det behövs för processen. Och får hästen i sig tillräckligt mycket protein för att det fortfarande ska finnas depåer så anser jag att behovet är täckt. Risken med att ge mer protein är ju att det omvandlas till fett och depåerna blir större.

Fast om hästen har proteinbrist så hjälper det inte att träna, den kommer fortsätta tappa muskler oavsett. Depåer sätter de oftast av MJ enligt min erfarenhet.
Min har käkat överskott av protein jämt utan några depåer men tex när hon fick börja gå på gräs blev det depåer med det samma.

Utan protein kan den inte bygga muskler, men vräker man i sig MJ är det inte svårt att sätta depåer.

Jag funderar på att häda och ge min häst kraffts muskel i alla fall.
Har inte haft bra erfarenhet av krafft, men om jag blötlägger det till soppa borde det kanske inte vara någon fara.
Skulle behöva ge ett halvt kg om dagen, vilket kan uppdelas till tre mål per dag, eventuellt fyra. Till det blir det nog
0.5 kg av salsas gräspellets. Hennes foderstat blir perfekt då. Men vågar man? :crazy:

Smidigt vore det med muskel också, det köps in av stallägaren.

Fast om hästen har proteinbrist så hjälper det inte att träna, den kommer fortsätta tappa muskler oavsett. Depåer sätter de oftast av MJ enligt min erfarenhet.
Min har käkat överskott av protein jämt utan några depåer men tex när hon fick börja gå på gräs blev det depåer med det samma.

Utan protein kan den inte bygga muskler, men vräker man i sig MJ är det inte svårt att sätta depåer.
Det är bara de som är IR som sätter depåer o som är experter på att överleva- bildar fettdepåer av troligen allt.
En normalt fungerande häst blir bara jämnt tjock o kan fortfarande ta upp proteinet som det ska- fungerande metabolism.

Då kan den vara smal men ändå ha depåer.

Din har inte de karaktäristiska depåerna- även om du själv anser att den varit ngt överviktig ibland.
Din häst har dessutom tränats mkt hårdare än de flesta andra då den varit frisk.

De som är IR fungerar inte o är därmed flegmatiska o ständigt hungriga.

När de fått bort depåerna blir de mindre frenetiska i matletande o börjar orka mkt mer.

Jag förstår inte hur hon skulle kunna ta av sin fettnacke och kudden över korset för att bygga muskler?

Jag vill inte fodra med mer än hö, hade gärna fodrat med hälften av det jag gör, billigt och bra. Men då kan jag ju inte heller träna ponny. Det känns inte okej någonstans längre. Hon orkar inte alls som förr. Om depåerna är tillräckliga resurser, varför tappar hon då muskler??

Jag förstår inte hur hon skulle kunna ta av sin fettnacke och kudden över korset för att bygga muskler?

Jag vill inte fodra med mer än hö, hade gärna fodrat med hälften av det jag gör, billigt och bra. Men då kan jag ju inte heller träna ponny. Det känns inte okej någonstans längre. Hon orkar inte alls som förr. Om depåerna är tillräckliga resurser, varför tappar hon då muskler??
Depåerna går sist- överlevarspäcket.
Blötlägg höet o ha halm i dieten samt att vitaminbehovet samt att den får i sig extra E vit. Proteinet ska ges efter arbete- för att bygga upp de muskler som urlakats på glukogenlagret. För att det ska ske på en häst- är arbetet ganska hårt- inte bara motion för underhåll. Klättring är ypperligt, galopp längre sträckor- intervall. En häst som endast rids lätt o hästen rör sig enrgisnålt behöver inte laga/ bygga upp några muskler. För den räcker det som finns i höt.
Först måste IRhästen få bort sina depåer- SEN!!! kan man följa tabeller men oxå se till vad den uträttar dagligen.

de allra flesta överskattar sin ridning o fodrar därefter- stort problem.

titta hur en galoppörs kropp ser ut- definierade muskelgrupper på rumpan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka