Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Har ni skrittat i en månad nu? En timma om dagen eller en timma några gånger i veckan? Vet du om han va igång i turridningen innan det blev så att han bara vilade?

Jag tycker iaf det låter som att du absolut kan börja trava honom, att ha honom som handhäst när du kör vore ju super! När du rider kan du ju hoppa av under ridturen och jogga med honom om du tycker det är en för stor belastning med dig på ryggen. Tycker också du kan rida längre om du bara ska skritta.

Jag hade nog försökt börja rida i form i skritten, samt rida på sådant vis att ridmusklerna stärks - klättra, försök göra samlade halter och igångsättningar (till skritt i början, sedan halt - trav, du behöver ju inte trava många steg men försök rida honom i balans!). Övergångar skritt-trav istället för att trava längre sträckor. Dvs öka styrketräningen utan att för den skull överanstränga hans ben.

Vi har skrittat en månad, en timma/ dag ibland mer men inte mindre. Inte uppsuttet alltså, men nu tänker jag nog våga mig på att ut och skritta uppsuttet med lite övergångar. Jag kommer tyvärr aldrig få veta HUR han blivit riden de senaste åren då jag inte vill ha någon kontakt med förra ägaren pga av djurförbudet men enligt mellanhanden har han gått i turridning fram tills att det började "gå utför" med djurskötseln dvs för ca ett år sedan.

Alexandra_W: Då ska jag köra med munkorg och hoppas på att viktnedgången kan få en liten skjuts:)

Du behöver inte alls vara rädd för att motionsrida den-

Den är inte smällfet u o ju fortare den börjar att röra sig i trav o galopp o ev. andra gångarter ju mer flås o fett kommer den att att få/ få bort.

Är den inte gammal o ser ut som nu- kör på.

Det handar inte om att ligga o cantra utan om korta intervaller.

hästen är väl inte 25 så bygg upp den nu.

*Kl*

Ang motionen så.

Lillen har ju varit (är delvis) konv efter en benbitsoperation. Han har skrittat i snöre 1 h/dag ungefär innan vi fick igångsättningsschemat. Som bestod av, efter framskrittning, korta travintervaller. Börja med 2 min trav - 2 min skritt - 2 min trav. Varannan dag öka med en travintervall. Håll på tills du är uppe i 10 st travintervaller, dvs 20 min trav/pass. Sen börja sätt igång mer som vanligt.

På så visa ökar du långsamt påfrestningen, men får in mer och mer trav (och träning) utan att det sliter. Borde gå finemang på tjockisar som stått osv med? =)

*KL*

Stackars min lilla Ögn... inte rättvis att just hon som är sååå glad för mat är så lättfödd :(
Men vad mer kan man göra? box 12 h/dag med lite halm, nerbetad hage 12h/dag med munkorg och så mycket motion jag orkar med just nu?

Känns hopplöst!!:cry: Måttbandet visar att hon går ner medans vågen visar mer än någonsin....

Isis sto
9 år
132cm hög
402 enl. måttband
450 enl. våg....:confused:

KL

Har måttat Egonson till 649 kg i dag, tippar att det stämmer ganska väl.
Han borde nog väga runt 600-610 om man går efter bandet och ögonmåtten.

Ska börja motionera mer igen, har varit lite lugnt de senaste veckorna.

*Kl*

Ang motionen så.

Lillen har ju varit (är delvis) konv efter en benbitsoperation. Han har skrittat i snöre 1 h/dag ungefär innan vi fick igångsättningsschemat. Som bestod av, efter framskrittning, korta travintervaller. Börja med 2 min trav - 2 min skritt - 2 min trav. Varannan dag öka med en travintervall. Håll på tills du är uppe i 10 st travintervaller, dvs 20 min trav/pass. Sen börja sätt igång mer som vanligt.

På så visa ökar du långsamt påfrestningen, men får in mer och mer trav (och träning) utan att det sliter. Borde gå finemang på tjockisar som stått osv med? =)

Åh tack för ett konkret tips, det är den här typen av kött på benen jag behöver då jag aldrig satt igång en sån fet häst som vilat så länge! Görs detta ute eller på ridbanan eller spelar det kanske ingen roll?

Jag vet inte om det spelar roll, i Lillens fall gjordes det ju rakt fram ute, men i hans fall är det ju en konvalescent-igångsättning efter operation.

Men generellt sliter ju raka spår mindre än böjda, men spontant tror jag knappast det är någon fara göra det längs fyrkanten på en ridbana heller, om den inte är pytteliten.

Tillägg förresten: Han fick/får skritta precis hur mycket som helst. Dvs redan dag ett var det okej med t ex 30 min skritt, och så de där två travintervallerna. Så det är ju inte bara 'skritta fram 10 min' och sen 2+2+2 minuter ridning och sen avslut. Utan det är 'bara' själva traven som är reglerad i intervaller, och ska vara 2 min skritt mellan travintervallerna. (I just hans ex, sen kan man ju om man vill bygga på med längre intervaller, kortare skritt emellan etc istället för det med luddiga 'sätt igång som vanligt' om man vill)

Senast ändrad:

Backar och skog/stockar/cavaletti är ett bra sätt att öka ansträngningen utan att öka påfrestningen från vikten.

Om han skrittats en månad nu så borde han ha någorlunda kondition att börja klättra lite. Märks jättestor skillnad tycker jag, de får verkligen ta i och blir fort trötta, så börja lite försiktigt.
Sen tror jag inte heller det är någon jättefara att smyga in korta intervaller med trav och öka försiktigt.

KL

Hej igen, eftersom jag tydligen har svårt att hålla mig ifrån tråden så kan jag nu presentera mitt nya bantningsoffer :love:

Hon heter Sòl och är ett 5 årigt sto som blivit väldigt sparsamt riden sen i vintras och lagt på sig lite. Framförallt mage och lite på halsen, dock ingen extremt och inga depåer så det är absolut inget jag är orolig för.

Hon har lite dålig kondition så vi ska sätta igång igen lite långsamt nu framöver och jag gissar på att hon kommit i form till vintern/våren. Kommer inte att banta så aktivt utan kommer bara sätta igång henne. Tror att det kommer räcka för henne som är så ung och inte har någon "farlig" övervikt.

Bild kommer såsmåningom. :)

*kl*
Så här ser Prinsen och Nalle ut för stunden. De har fått 2 veckors sommar vila oh ska nu komma igång igen. För stunden varierar vi mellan ½ kg hö var och gå i sommarhagen eller inget hö och gå i en inte lika hårt nerbetad gång brevid hagen. Dom är lite gästa men det ska vi snart bli av med igen :p Prins mäter nu 111 cm runt magen mot i vintras 118 cm.

32625635.jpg

32625680.jpg

Tänkte uppdater lite sen jag startade uppdrag bantnings tråden första gången:)

Thengill valack 11år islandshäst

han har varit värre men här är två tjockisbilder
20780923.jpg
414kg(minst) med måttband.

nu(fast han är ännu smalare än denna bilden har inte hunnit ladda upp de nya)
bild1563_155162014.jpg
312kf på bilden men 308kg nu. har lite mer fett som ska bort. och lite mer muskler som ska till har stått pga graviditet tidigare.
han är 129cm hög.

sen kan jag visa bild på min hingst Glampi som veterinären häromdagen kallade för "perfekt hull" kan vara roligt att se.
Men sen har han en helt annan exteriör än Thengill med och är mer lättbyggd.
img_10351_160177499.jpg
ca 280kg med måttband nu. ca 138cm hög.

Senast ändrad:

Slänger in mina bilder här med. Nsv bruks 150 cm hög, 649 kg med måttband.
Säg gärna vad ni uppfattar av dessa bilder.
*håller handen för ögonen och kikar mellan fingrarna*.. :o
Han är absolut inte smal, det är jag medveten om. Men han har varit SÅÅ mycket värre.

224474_10150276816659648_568189647_7470804_1075973_n.jpg

185386_10150276816554648_568189647_7470802_5114063_n.jpg

254613_10150276817089648_568189647_7470809_4108018_n.jpg

252069_10150276817304648_568189647_7470811_4982190_n.jpg

Ja känns som att han är på rätt väg i alla fall. Vi jobbar vidare!

Tack :D Vill ha manen på en sida samt undvika kardborrar och annat skit i den, spara lite på manen helt enkelt.

*Kl*

Mina går utan munkorgar sen en vecka. Haken är att de lagt på sig lite. Samtidigt får de inte i sig NÅGOT gräs med munkorgarna längre. Knepigt läge =/

Utöka hagen vill jag undvika, blir ju lite samma resultat som utan munkorg iom att jag inte får ner gräset lika 'bra' då.

Munkorg av/på ledde till regelrätt anarki, och jag kan förstå dem.

Så, jag klurar än =/

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka