Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Absolut, fast då brukar man ju behandla med fulldos, även om man kan dra ner den tidigare och se etc.

Men Elinas veterinärer verkar ju inte bedömt magen som något problem, så det har ju säkert med spelat in.

Har inte följt alla inläggen:-), men varför ger Du inte förebyggande dos av magsårsmedicin om det är magsår Ni misstänker.

Veterinären har inte sagt något alls om magsår, och inte undersökt honom för det heller. Men jag håller med om att det säkert kan vara så. Ska ändå ringa till veterinären imorgon, ska passa på att fråga henne då. Kan det hjälpa honom hade det ju varit helt underbart.

Absolut ska jag rota i det om det går bra med honom. Anledningen till att jag inte kollat upp det närmare ännu är att jag varit osäker på om det varit samma orsak till att magen är i obalans. Han brukar ju reagera vid foderbyten och bete, så jag var inte helt säker på att det inte var det som var orsaken. Han blev dålig i februari, och sen flyttade vi ett par veckor senare. Och då blev det långsamt foderbyte som kan ha gjort obalans. Sen dess har han fått ensilage och hösilage, och det är ju olika balar som det varit en del variation på. Så det kan också ha påverkat. Sen kom ju gräset strax efter det, och det kan också ha påverkat. Nu går han på bete (magert) och då brukar han också vara lös i magen.

Så även om han varit lös sen i februari så är jag inte säker på om det beror på den ofrivilliga svältdagen, eller om det varit många små faktorer som avlöst varandra.

Blir det ingen förändring till hösten (då brukar han bli bättre) så ska jag åka ner med honom och be dem kolla.

Och enligt klinikvågen på ATG-kliniken i Täby väger han 540-550kg. Han är 155cm hög.
Halvblodsvalack 3 år på 165cm+ och grov (men ej musklad) väger också 550kg i stallet... (vägd på mälarkliniken)[/QUOTE]

Vet du vad vi gör, när C är frisk & åter får röja i hagen så släpper vi ut C tillsammans med Z så ska vi se att Z blir av med iaf minst en 50 pannor den första veckan.... :banana:

KL*

Åh, min fångest har lindrats! Idag var hovslagaren ute och det första han utbrister "Fasiken vad snygg hon har blivit!"
Dvs, han tycker typ alltid att hon är smällfet och är aldrig sen med att kommentera det. :angel:

Men nu tyckte han att hon gått ner något i vikt och var i prima hull för att bli dräktig.

*kl*

Hur f*n blir man av med depåerna under magen ? Det är det enda kvar på Prinsen nu men dom vill inte bort :mad:
På denna bild ser nu hur tydlig depån är och den gör verkligen att han ser tjock ut vilket han inte längre är är bara denna fettbula under magen >___<
32587419.jpg

Och som ni ser på dessa bilder så ärhan inte fet på resten utav kroppen.
32587426.jpg

32587418.jpg

32587374.jpg

Tycker att han borde ha lite magmuskler nu :p Han arbetar flera dagar i veckan och då i form, Men hoppas hellre som du säger att det e magmuskler som saknas, tror det är lite lättare att få bukt på än depåer :D När han arbetas försvinner kullan, och då ser magen ut så här:
32554065.jpg

Några bra övningar för magen till honom ?

Rodi mätte 396 kg även denna vecka, och haflingerstoet har på 6 veckor minskat från 567 till 538 kg.

Rodi207.jpg

Stella är likadan, hon har en fin liten hängmage, men när hon rör på sig så ser hon finfin ut.
Galoppfattningar ifrån skritt är som situps för hästar. :d

Två bilder tagna tio minuter ifrån varandra.

I rörelse;
ww4.png

Hängmage;
baby2.png

När man ser bilden under så förstår man vart all vikt gömmer sig. Hon är bred som en jäkla ladugårdsvägg över baken. :rofl:

KL

Är det någon som är duktig på det här med betesgräsets kvalitet?

Alltså när man ta hö på en vall så har jag förstått det som att andra skörden kan ha lika bra värden som första skörden, om inte än mer energi?

Dvs efter att man slagit gräs så det som växer upp har lika bra värden?

Gäller det samma i en sommarhage där hästar betar?

Ponera detta: Jättestor hage med tre hästar som betat där sedan i början på Juni. Det är MASSOR med klöver i hagen men de hästarna som går där nu verkar inte äta så mycket av den? I mina ponnykritiska ögon har denna hage fortfarande väldigt mycket mat? De tre hästarna som går där står inne mellan kl 07-16-17 varje dag. En är superfet (halvblod), en är sommartjock (quarter med fullblodsinslag) och en är fin i hullet (eng fullblod).

Min häst är en connemara som blir tjock av att titta på mat. Han går nu fortfarande kvar i vinterhagen där halva hagen är skogsdel. Men denna hage måste vila.

Mina alternativ är hagen jag beskrev här uppe, massa klöver i.

Eller så finns ett alternativ 2: En skogshage med en ängsdel där ingen häst gått på hela året i denna hage. Gräset i hagen är väldigt sådär fint gräs. Eller hur man ska beskriva det?
Det lär vara mycket gräs men därför undrar jag vad det är för kvalitet på ett gräs som inte blivit slaget/betat alls i år?

Vilken hage borde jag välja till min dammsugande ponny som enligt veterinär inte får gå upp ett gram till...?

Åh vilket svårt val. Kan du inte sätta upp lite staket runt det värsta ängsgräset i skogshagen?

Stella var förövrigt halt nu på kvällen. :( Hon är ju även konstaterat dräktig vilket är underbart :love:, men vi kan inte ta oss ifrån gården
till klinik för att kolla upp henne på grund av risken att hon resorberar. Hade hon inte varit dräktig så hade det bara varit att boka tid hos
min vanliga veterinär imorgon och åkt in redan på fredag.

Pratade in ett meddelande till "hemma" veterinären som inte svarade, och frågade vad han tyckte att vi ska göra. Han har ju själv röntgen,
UL osv. Vi har en bra gång att springa i, men frågan är om man;

1, vågar göra en hältutredning när hon är på de känsligaste dagarna.
2, vågar man ens behandla med något preparat?

Jag gissar på att hon fått en inflammation/överansträngning på grund av när hon nästan sparkade av sig sitt griffelben i Maj.

Hon hade mycket ont i höger framben och hon är expert på att hänga på det andra frambenet för att avlasta.

Jag tror då att överansträngningen har grott nu under sommaren och i och med att hon inte blivit riden så värst så har den inte märkts av direkt.
Ser ut precis som sist hon fick en överansträngning i ett ben. Hon är pigg som en spigg, bockade halft av mig när jag satt upp idag och pep,
haltar inte direkt men tar inte ut rörelsen med hela benet. Men å andra sidan är hon ju lika smärttålig som en sten, så att hon inte är 100%
betyder ofta att det är något man behöver hjälpa henne med. SUCK. Hon blir ju inte bättre av att enbart vila när det gäller det här utan det
uppkommer ALLTID när hon vilar efter någon skada hon gjort på sig själv.

Bara för att hon är dräktig och fin i hullet så ska det här hända. :(

Jag är trött på hästar nu.

Du har väl en Vet. på gården som kan ge dig råd.
Man brukar ändå inte få tid samma dag o 3 dagar kan man ge det för att se om det blir bättre eller sämre.
Antingen sparkar de av det supertunna griffelbenet eller inte alls:grin:Kl

Sluta noja nu o var glad...:laugh:

KL
Min häst har bantat lite på betet o väger bara 797 kg :banana::rofl:
Nej det är ingen Shire utan ett proportionerligt halvblod.

Nu har jag läst på lite, man kanske i alla fall kan använda värdena som en fingervisning?

Har läst ur SLUs Utfodringsrekommendationer för häst

beräknat per KG TS

Åkermark högsommar-sensommar: TS 20%, MJ 10,7-11, Smb.rp 128-166

Åkermark förvuxet sensommarbete: TS 20% MJ 9,5 Smb.rp 72

Naturbete efter axgång: TS 20%, MJ 10,7 Smb.rp 72

Jag vet dock inte vad jag ska beteckna hagarna som.

Hage 1= Stor hage, gått 3 hästar där sedan i början på Juni, massor med klöver i.
Hage 2= Liten hage, stått tom hela året utan att betats av alls, skogshage med fint gräs i på ängsdelen.

Min häst: Av ponnyras som blir fet bara av att titta på mat. Behöver idag gå ner ca 50kg till, åtminstone inte öka i vikt, rids ordentlig träning 3-4 dagar/vecka och motion ute alla gångarter 2-3 dagar/vecka.

Jag håller med Axel, sluta noja och var glad! Det är ju jättekul att hon är dräktig! Tro inte det värsta hela tiden, det kan ju bara vara en vanlig sträckning eller så. Vänta på hemmaveterinären, det tror jag.

KL
Figge "fång-fri". Heja! Hovis tycker jag ska börja jobba ordentligt med honom nu.
445 kg, de senaste trettio rasade av på två veckor trots boxvila. Enda skillnaden var att jag gav Spiller High fibre, har läst att fler fått samma effekt av det. Dock inte en ryggmuskel kvar, spjälstaket över ryggen!

Jag brukar alltid få tid dagen efter hos "min" klinikvet. :)

Vi har en underbar smådjursveterinär på gården.
Men hennes häst går på bete så jag har inte träffat henne på ett tag.

Vi var inne och kollade henne är hon sparkat sig på höger fram, veterinären var stensäker på att griffelbenet
var av för att hon hade så ont. Röntgen visade dock att det var helt.

Sthu, med Stella så är det alltid det värsta. :p Hon har aldrig haft en sträckning utan så fort hon
är halt så är det oftast något riktigt illa.

Senast ändrad:

Hej!

Har du testat med munkorg?

Min stackars tjockis har fått gå med hinkmodellen det hela sommaren fram tills nu, när vi äntligen fick byta till en mindre kraftig hage (eller åtminstone mer nerbetad- det finns typ ingenting att äta, så det går inte att svulla i den).

Min gick ner lagom och långsamt med munkorg och massor med motion- motionen får hon fortfarande. Jag har ingen våg, men tom hovis såg att hon gått ner i vikt nu (även om det finns kvar att ta av, revbensjakten pågår fortfarande.. suck).

/Lavinia, som försöker få medryttarna att rida 2 gånger/dag eller flera dagar så jag kan ta den andra gången.. Sen har vi medisen som trots idoga påpekanden ändå bara "tar en promenad".. *suck*

Javisst, man ska måla fan på väggen. Alltid.

Idag när jag kom ut till stallet. Puls i alla fyra benen. Inga andra symptom förutom det onda vänsterframbenent.
Torvade upp boxen, ska försöka dra av skorna imorgon när jag har rätt verktyg. Lagt fjolårshö i blöt, sprutat i henne mag och tarm.
Veterinär är kontaktad och ska komma ut.

Finns det något annat jag kan göra?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka