Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Laka ur betforen
Minska/ ta bort kliet
Blötlägg höt.

Är den op. eller varför får den inte sättas igång?

Det är som regel boten till det mesta- axel tjatmaja:o

Hästskrället gjorde en piruett i hagen(smidig som hon är) och drog av sig skon tillsammans med hela yttersidan av hoven .9*3cm.. :( Hon har stått med hovbandage sen månadsskiftet maj/juni och är numera skodd, men vi är mycket rädda om den skon så hon får inte göra några förhastade rörelser ännu på några veckor.

Kli skulle vara bra för maghästar, har jag fel?

Fast vad händer om hon gör en piruett åt andra hållet;)

KLi är ganska näringsrikt- bra för smala hästar:rofl:

Kli skulle vara bra för maghästar, har jag fel?

Kli ingår ju i en klassisk Mash, även linfrön som du ger brukar man ha i mash. Huruvida det hjälper eller ej kan jag inte svara på. Jag har inte sett någon märkbar förändring på min hästs mage när han får detta (dock har han inte kolik utan har lös avföring), å andra sidan har jag inte sett någon märkbar förändring på något, och jag har testat det mesta. Även svindyra veterinärpreparat som hjälpt kortsiktigt.

Jag måste säga att sen min häst blev smal är magen mkt bättre o är inte alls lika känslig längre- mot allt.

Om hästen får upprepade koliker så borde väl Vet. ha ngn bra idé:confused:

Vad kan det vara?
Tarmfickor, dricker dåligt ...

Jag pratade med vet idag om det. Och hon sa att det är som jag trodde. Det beror på att hon står still mycket. Hon ska stå i 4v till sen in på kliniken och se hur hoven ser ut.

Fast vad händer om hon gör en piruett åt andra hållet;)

KLi är ganska näringsrikt- bra för smala hästar:rofl:

Ja det är ju det. Finns det nåt annat som inte är så näringsrikt att ge en sån här som behöver ha fjutt på magen?

Nu kan jag inte innehållet på kli i huvudet, men linfrö är bra för magen - bättre än kli - och ganska lågt i MJ, dessutom behöver man inte ge så mycket. Kan ge linfrökaka/mald linfrö eller än hellre helt, kokt linfrö så man får rejält av slemmet.

Jag måste säga att sen min häst blev smal är magen mkt bättre o är inte alls lika känslig längre- mot allt.

Om hästen får upprepade koliker så borde väl Vet. ha ngn bra idé:confused:

Vad kan det vara?
Tarmfickor, dricker dåligt ..
.

Är det fetmarkerade riktat till mig?

Min häst har inte haft de problemen, han har haft "kolik" dvs. ont i magen (dock ej förstoppning eller gaskolik eller liknande, utan han åt av en giftig växt. Men det var inte det som satte igång det. Han har alltid varit känslig mot kraftigt gräs, men sen i vintras har magen varit mer eller mindre katastrof, det har inte varit några bollar sen dess, utan mer olika fasta komockor.
Magen blev så efter att den som fodrade i stallet vi stod i då (har flyttat såklart) glömde ge honom hans mat, så från lunchen, till frukosten dagen efter (ca 18 timmar) fick han 0.5 kg. Då blev magen katastrof, han fick svindyrt magpreparat från vet. och det blev lite bättre men inte bra(dvs. det var inte helt rinnande, utan mer komockor) och sen dess har det varit så. Har testat allt jag kan komma på, men det hjälper inte.

Detta har alltså kommit nu när han är smal, innan när han var fet kunde han reagera på gräs med lite lös mage, men enbart säsongsbetonat.

Tänkte fråga det samma!

UL på buken? Biopsi på tarmen?

Stella var ju en riktig maghäst ett tag, så då kollade vi upp det mesta, och det finns mycket som kan vara fel men lika många sätt att ta reda på problemen.

Nej, de jag har pratat med har inte tyckt att det varit någon fara eftersom han inte är påverkad i övrigt. Han är ju pigg och mår bra, äter som han ska och enligt dem så är det ingen fara förrän det är mer eller mindre rinnande. Detta är ju fast, bara inga bollar.

Jag tycker ändå inte det är normalt, men de har inte tyckt att det är något att oroa sig för så länge han inte mår dåligt av det eller det blir sämre.

I dagsläget kommer jag inte göra något åt det eftersom hans framtid fortfarande är rätt oklar, så länge han inte har ont av det.

Magsår är ju förvisso kanske 'ingen fara' rent så, de dör ju sällan av låggradiga magsår. (Ofta har de ju inte ens symptom). Men det skulle, speciellt med historiken hur det började, kunna förklara varför magen är som den är. Jag förstår dock att du nu-nu inte gör ngn gastroskopi, men får ni ordning på spatten så skulle jag faktiskt ta och 'rota lite' i det med magen.

För just att magen kraschade efter en period av (ofrivillig) svält, och inte blivit bra - det var ju precis så det blev för Lillen. Han hade ju med all säkerhet haft låggradigt, symptomlöst magsår långt innan dess (utlöst av bantningen), men sen när det kom ett halvt dygns svält på det, då blev det för mycket och symptomgivande.

Har inte följt alla inläggen:-), men varför ger Du inte förebyggande dos av magsårsmedicin om det är magsår Ni misstänker.

KL

Kan man ta bort 100 KG från den här hästen?

ZS_110716019.jpg

Jag tycker det inte, tror han skulle bara tappa muskler och bara bli tanig och benig. Tycker han ser jätte fin ut nu :) 20-30 kg ner max om du måste ha ner honom mer.

Han har ett lager över revbenen som kanske inte syns på en bild såhär men när man stretchar halsen så syns valkar över revbenen. Så jag kan nog se 50kg bort/omvandling till muskler.

Han skulle behöva mer magmuskler så att han arbetar upp buken lite mer. Kommer ju automatiskt när man cantrar tex. Så jag måste börja göra det mer. Samtidigt vill jag ju inte rida sönder honom för att han är överviktig. Så det är ju en svår balansgång.

Nu går han ungefär 4 ordentliga pass/vecka + 1-2 gånger lulla i skogen alla gångarter/vecka Så total rids han 5-6ggr/vecka och går kvar i vinterhagen där betet är ungefär som en stäpp... Nä inte riktigt men det kan inte kallas bete direkt...

Och enligt klinikvågen på ATG-kliniken i Täby väger han 540-550kg. Han är 155cm hög.
Halvblodsvalack 3 år på 165cm+ och grov (men ej musklad) väger också 550kg i stallet... (vägd på mälarkliniken)

Senast ändrad:

Den är ju skitfin:d:love:

Tycker verkligen inte den ska ner 100 kg utifrån den bilden. Kanske möjligen 30-40. Lite hull måste de ha tycker jag, en rund rumpa, utfyllt över halsen och allt sånt försvinner om man går till överdrift, oavsett hur mkt man försöker bygga muskler. Tycker lite magmuskelträning och det du skriver låter perfa. Tror inte den måste ner under 500, en del hästar har långa ben och kan väga mindre, medan andra har lite större kropp för sin mankhöjd och ser inte bra ut i samma vikt.

Jag kommer som alltid med Stella som exempel, hon är ju 147 och väger 470-480 på våg när hon är slimmad. Jag skulle gissa på att din ska ner på 500 kg kanske.
Hästar lagrar ju fett på olika ställen, min lagrar på halsen och bakom bogen = fettvalkar även om hon inte har någon buk.

Har inte följt alla inläggen:-), men varför ger Du inte förebyggande dos av magsårsmedicin om det är magsår Ni misstänker.

Fast förebyggande dos läker inte magsår. Utan det blir 'bara' hemskt dyyyyrt för plånboken. Det blir iofs många ggr dyrare med behandlande dos magsårsmedicin, men då får man förhoppningsvis mer för pengarna. Och sen kan man ju om det behövs ge förebyggande.

Men kanske se någon förbättring:-). Kostsamt är det som sagt.

Nu vet jag inte vad frågeställarens häst har för symptom, men en veterinär kan väl göra bedömningen även utan gastroskopi. Dvs istället för diagnos så symptombehandlar man och ser om förbättring uppstår.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka