Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, det är så jag tänker också. De andra märker ingen större skillnad, han är absolut ingen "gapig" häst annars heller, men nu är han extra loj och dämpad. Så jag känner av att han inte mår bra. Det är ju jättesvårt att veta hur ont han egentligen har när han inte visar något. Han sätter höger bak liiiite utanför, men det är det enda som syns. Ingen hälta så långt ögat når. Men en ovilja och han är helt enkelt nere.

Så jag ger det denna veckan för att se vad som händer när medicinen är ute ur bilden. På torsdag ringer jag vet igen så får vi se vad som händer. Kanske svarade han inte på metacamet lika bra som på finadyn. Men samtidigt så var förbättringen väldigt kortvarig på finadyn också. Och nu är han ganska mycket sämre än han var när vi först åkte in till kliniken.
Då var han stel i början av passet, men bra efter lite uppvärmning. Men nu känns han inte riktigt bra nån gång. Då hade han i alla fall vilja och framåtandra, nu bara "är" han utan vilja eller glädje känns det som.

Jag hade från början bestämt mig för att ge det sommaren ut och om han inte var bättre till hösten (så att han i alla fall kan travas och galoppera korta sträckor) så kanske det får vara dags att ta farväl. Men nu är jag inte säker på att det är rätt att vänta hela sommaren. Som han känns nu så vet jag inte om jag vill hålla honom kvar längre, jag märker ju att han inte mår bra eller trivs. Får se vad som händer och om vet tror att det finns något att göra. Jag håller tummarna att det blir bättre.

Sen finns det ju fler aspekter, spatten i kombination med annat gör det ju extra svårt. Jag kan inte ha honom på lösdrift (fri tillgång) pga vikten och jag bör inte ha honom på stall pga spatten. Jag kan begränsa tiden på box, men tyvärr kommer det ju vara svårt att få ner det under 8 timmar. Och han kommer bli stel.
Känns lite som ett moment 22. :(

Har leden behandlats något? Lite svårt komma ihåg alla olika hästar, ursäkta..

Min hjälpte ju inte NSAID på, men behandla leden hjälpte både gångerna han behandlades. Han klarade också en boxvila pga senskada utan problem.

Tredje gången han blev dålig (på 2 år tror jag det var), då ringde jag 'det där andra samtalet' istället...

Men första tecknet ang honom var just att han blev mindre aktiv i hagen och blev stel, nästa steg var att han stod för sig själv och just mest stod. Enligt dåv klinikvet ett tyvärr ganska typiskt tecken just för/när spatthästar har ont =/ Spatt är ett förbannat skit! Håller dock tummarna stenhårt att ni får rätsida på det, men tycker du resonerar klokt kring 'om utifall att..'.

Nej, ingen behandling i leden. Hon tog inte ens upp det som ett förslag. Det håller ju redan på och växer ihop och är redan nästan ihopväxt i några leder, så det kanske inte var någon idé på honom.

Jag har ju varit förberedd på det där "om utifall att" ändå sen vi var nere på klinik och hon sa att han i alla fall inte har så ont i dagsläget att han inte kan gå i en hage. Redan då visste jag att om det går så långt att han inte klarar av mer än att gå i hage, då är det redan kört för hans del. I och med att det är så långdraget. Hade det varit någon månad hade jag kunnat stå ut med att han var allmänt less på livet i en hage. Men nu handlar det ju om betydligt längre tid än så.

Och ja, nu är han ju sämre än han var när hon sa att han i dagsläget inte klarar att gå i hage och promeneras i skritt.
I och för sig sa hon nån vecka efter att det går bra att rida, bara inte flera km i galopp. Men det gäller absolut inte nu, det fattar jag ju. Han vill knappt gå fram i skritt, och några högre gångarter är det inte tal om.

Å ena sidan vill jag ju ge det tid, för jag vet ju att det kan vända. Å andra sidan vill jag inte utsätta honom för utdraget lidande (varken fysiskt eller mentalt), han är ju ändå 22 år och även om han hittills varit väldigt fräsch så vill jag inte bli en sån som håller en sjuk häst vid liv i onödan. Jag önskar ju innerligt att han blir bra igen. Men samtidigt har jag redan från början varit inställd på att det kanske inte blir så.

Samma för min, ang hopväxt etc. Men ledinflammationen som blev när spatten var aktiv var det som gjorde ooont, och att behandla den hjälpte honom.

Ok, får fråga henne om det kan vara något alternativ.

Tyvärr har han ingen försäkring som täcker, så det kanske var därför hon inte tog upp det.

*KL*

I nedre delen av bild - vad MATTE anser att hästarna ska gå på för 'gräs' och vad de gått på.

I övre delen av bild - vad HÄSTARNA anser att de ska gå på för gräs, inkl en vanartig ponnyj*vel som rivit en hel långsida staket.

Utanför bild - en välartad gulleponny som studerade eländet på rätt sida stängslet, dock mycket upprörd.

Och en sabla tur ingen skadade sig, det låg tråd över hela hagen :crazy: Och en himla tur att munkorgarna satt där de skulle. Men imorgon bitti efter jobbet hämtar jag gräsklipparen på verkstad, och ger dem större hage, dvs mer gräs - om än inte sånt där..

265107_107674109328571_100002579461412_64807_3689014_n.jpg

haha ja dom är inte dumma dom små XD
Prinsen har med börjat gå igenom igen, dock bara där jag satt upp så han kommer u på andra delen utav hagen men iaf >___<

Mina är ju tack och lov hemskt snälla. Men nu får de ju knappt i sig något alls i hagen, så för några dagar sedan såg jag tecknen på att anarkin och myteriet började gro.

Och när åskan slog ut överspänningsskydet och strömmen till stängslet bröts så blev det tydligen för frestande. Han har knäckt trästolpar med, så lär ha haft rätt stor 'determination' ang hela projektet..

Synd för honom att han (de) nu får stå inne till imorgon lunch som tidigast =/

Haha ursäkta, men det låter lite komiskt med anarki och myteri. :D Tur med munkorgen där, han kan väl inte ha knölat i sig särskilt mycket?
Min är som Lillen, tittar oförstående på trasigt staket och har inte klivit ut ens om allt legat på backen.

Vet inte riktigt hur länge han befunnit sig i gräshavet, så lite svårt veta hur mycket/litet han knölat i sig. Men förhoppningsvis just pga munkorgen inte så mycket. Hade han fått av munkorgen hade det varit katastrofläge dock.

Det var rätt snål kvällsmatstilldelning igår dock, just in case.

Jag TROR dock att det hade hänt ganska nyligen, dels för han stod så nära 'kanten', och dels just för Lillen var kvar på rätt sida. Lillen är förvisso mer välartad än sin lilla kompis, men inte SÅ välartad att han skulle stå och bara titta på ett hav av gräs hur länge som helst ;)

Haha, jag säger då det. Ponny måste ha varit riktigt nöjd med sig själv! I bland får man nog skratta lite åt eländet :)

Idag köpte jag en munkorg av hinkmodell till Stella, hon blev helt vansinnig! Så jag tog av den och åkte och köpte en greengard istället.
Det känns inte som att hon kommer bli helt galen av den i alla fall.

Alexandra_W; Vilken busunge! :mad:

Större hage = mer gräs = vanartig ponny nöjd! Rymmer han igen så har jag hört att nygrillad shetlandsponny är en delikatess...
Jag har dessutom av en tjänstvillig fångrussägare på Facebook fått ett utmärkt recept på helgrillad ponny, inkl marineringsteknik - om utifall att :devil:

Jag tror dock att det blivit vissa missförstånd ang begreppet 'arbeit macht frei' som jag brukar tala om gäller för mina hästar..??

För att få den halvmeterhöga djungeln till den välklippta golfgreen som är på nya hagbilden nedan tog ett antal timmars HÅRT arbete - för deras matte, med resultatet att hästarna fick mer lebensraum och frihet!?!

Och det var ju inte riktigt så jag menade...

281454_108237739272208_100002579461412_69137_1421685_n.jpg

Ett st häst född -04 behöver gå ner i vikt, normnalvikt 800-850kg. Varit på bantning sen okt MEN pga kolik och stillastående går det inget vidare..

Äter: 13-14kg hö nu.
6dl linfrön stöpta
5dl betfor för att få i linfröna
5dl vetekli

Står i ca 10*10meters ruta pga skadad hov

Får mycket lätt kolik

De gånger hon fått kolik är när jag minskat höet till under 12kg. Och att hon står. Hon har även fått kolik av att ha ätit halm.

Hon har fått kolik trots paraffinolja, loppfrön och ovanstående diet. Sista kolikanfallet var 22juni, det tidigare var 2feb och det innan var i okt. 22junis kolikanfall kostade matte 12300kr.. :crazy::eek: Så kolik vill jag INTE ha igen..

Hur skulle ni göra? Jag kan inte få tag på analyserat hö.. Eller jag hoppas att jag kan få tag på hö öht.. :crazy:

Kan bara beklaga - låter knappast som ett drömläge...:( Hur länge till måste hon stå i sjukhage? När förväntas du kunna sätta igång hästen igen?

Kan bara beklaga - låter knappast som ett drömläge...:( Hur länge till måste hon stå i sjukhage? När förväntas du kunna sätta igång hästen igen?

ja det var en bra fråga.. Vet skulle ha ringt upp idag, men jag ännu inget hört.. Men en 4-6v till är det väl.. Jag kan gå med henne en stund. Och det gör jag ju när jag har möjlighet. Jag kan säga att det är som att gå ut med en skenande bulldozer.. Det är ju inte det samma som att kunna rida eller köra.

Laka ur betforen
Minska/ ta bort kliet
Blötlägg höt.

Är den op. eller varför får den inte sättas igång?

Det är som regel boten till det mesta- axel tjatmaja:o

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka