Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ok, då förstår jag. Gissar att de inte ligger bredvid varandra, annars hade man ju kunnat göra en liten, liten ruta där det finns bete. Då får de mer yta utan att få mer bete. Ligger de långt ifrån varandra så att det inte går att stängsla utanför skogshagen är det ju värre. :(

Renskinn var ju en bra idé annars! Hoppas det löser sig med munkorgarna.

Haha, är det de superlåga bommarna han hoppar så stort över eller har han rivit någon bom?
Han ser ut att gilla det i vilket fall.

Hagarna ligger brevid varandra men går inte öppna upp mellan dom >__< Själva "betet" är bara en fd väg brevid hagen som jag stängslat in som dom ska gå på medans deras vanliga hage återhämtar sig lite så betes hagen är kanske bara 5x max 30 m stor, men det räcker gått och väl för 2 minisar :p
Renskinn är inte det lättaste att få tag på här nere. Har bomullspaddar (sådana vet. använder till benpaddar) som kanske hjälper lite. iaf borde man kunna ta det som paddning :)

Renskinn finns att köpa på internet. Jag har hittat 50*50 bitar för under 300 kr. Gissar att det går att hitta mindre stuvbitar betydligt billigare.

*kl*

Såhär ser min valack ut nu:

och såhär såg han ut för en månad sedan, dagen innan vi åkte till kliniken:

I dagsläget äter han 3,5 kg hö + knappt 0,5 kg halm. Han hetsäter inte längre utan har en längre tuggtid som tur är. Nu har han varit utan butta sen i söndags och än så länge går det bra.

Har beställt hem en betesreducerare men han kommer få stå i grushagen sommaren ut.

(Liten bakgrund för er som inte vet: Fick tredje fånganfallet i juni, det första fick han 2005 och det andra fick han i mars. Dock har han klarat sig från rotationer och sänkningar. Har alltid varit rund och grov men ökade drastiskt i vikt i höstas pga ofrivillig vila. Gick upp ca 60-70 kg på bara en-två veckor.)

Det är galet hur bilder kan missleda! När jag tittar på min i verkligheten så ser hon tjock ut.

På de här bilderna ser hon helt okej ut, förutom bogen då, som vanligt.

Bogen är inte helt missbildad här utan hon har fått flugmedel inkletat som gör att det ser konstigt ut.
ll-3.jpg

lll.jpg

Haha, du skulle tagit i trä! :p

Har han sprängt igenom eller tar han sig ut på annat sätt? Kanske behöver stängsla med fler trådar?

Han springer blixt snabbt under >___< Men är jag som slarvat lite, hade bara ett grindhantag så den understa tråden går därför snett upp och då hittade han snabbt att det var större glipa vid grinden. Tur väl så kom han bara ut i hagdelen som jag vill ska hämta upp sig så ingen större skada skedd så. Idag blir det dock iväg och köpa ett extra handtag XD Har tråda lågt redan den översta är den som är mittentråden i en normal hage sedan en där under :p

Har det anpassat för minisar XD
32552289.jpg

Haha. så söt han är! Tur att han inte kommer ut på någon väg eller liknande.
Hoppas inte han lär sig hoppa över, om han är bra på att hoppa så är det nog gränsfall med den höjden.

Han gillar inte att hoppa XD som tur väl e :p Hingsten stod iaf snällt på rätt sida utav staketet vilket alltid är något iaf :D

Tror ni han får i sig gräs med denna munkorg ?
32555385.jpg

ok så bra :) är Nalle som har den och han behöver mer gräs, Prinsen går med en vanlig med plastbotten då han inte ska ha lika mkt :p

kl

Det hände något med Bellman när vi flyttade till nytt stall :o

Nu går han på gräs ca 8 timmar om dagen, inte mycket men inte heller jättelite, och äter 6 kg silage, utan att bli minsta tjock! Han har en liten kula på magen när man tar in honom från hagen, men efter en ridtur är den borta igen. Tycker inte att jag rider så mycket mer heller, men han är mer aktiv i hagen än innan. Finns en massa att titta på :)

Hoppas det håller i sej, det är väldigt skönt att inte behöva "svälta" honom utan han kan äta nästan så mycket han vill :)

Vad skönt att han inte hetsäter! Hur mår han?

Han mår bra, ingen hälta och medicinfri. Fortfarande fet men det går åt rätt håll så att säga. Ska ev rida igång honom sakta nästa helg. :bump:

*kl*

Man ser fortfarande tydliga depåer på halsen/bogen/rumpan men de har minskat ännu mer nu.

Dock är det dags att banta mitt sto också, hon har haft tillgång till beteshage medan F stått i sjukhagen och trots att jag hållit igång stoet så har hon fått en jäkla mage. :o

Inte bara mage ser det ut som :angel:
Fast på sätt och vis kanske det underlättar, att ha två bantarhästar menar jag. Så kan de ju hålla varandra sällskap i alla fall delvis. :)

Skönt att han mår bra igen! Hoppas det går bra med igångsättningen nu. Det är väl ganska "riskfyllt" har jag för mig just under igångsättningen, att de kan bli sämre igen menar jag. Eller hur funkar det?

Usch, jag har världens fångest, Stellas nacke har börjat tjocka på sig. :(

När hon var på seminstationen sist så fanns det inget gräs alls att tillgå, så hon gick i trampad jordhage en vecka så har börjat vänja henne vid gräs igen.
Första dagarna gick hon en timma på ordentligt med gräs, har nu utökat tiden till 3-4 timmar per dag på det här;

DSC_0255.jpg

Hon går absolut inte i närheten av det högst upp i hagen, då hon är rädd för skogen. (Jag vet det eftersom att jag sitter och läser utanför hagen, när hon är i gräshagen.)

Ändå så är nacken tjockare, bilderna ovan visar hur halsen ser ut, ingen meganacke, men den känns tjockare.
Blev inget gräs för henne idag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka