Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

KL* Jag gjorde INTE hålet större i hinken, efter att ha läst här på buke :p
Han har haft den halva dygnet nu någon vecka, men vet inte om han kommer på hur man äter (lite) med den? För han är jäkligt hungrig när han haft den på sig några timmar.
Men det kanske bara är "ovana"? :confused: Får väl sätta mig ner och studera honom i någon timme annars, så jag ser att han får i sig nåt strå. Vill ju inte ha magproblem, han har väldigt känslig mage för förlite ts bland annat.

Och nu har vi byggt en ny hage där gräset är väldigt övervuxet (ängsgräs på enbart obrukad stenig mossig skogsmark, ormbunkar etc. Kan ta en bild.), den han går i nu är samma sorts mark men har relativt kort gräs.
Kan han ha munkorgen i hagen med mkt gräs, får han i sig något öht då?

*KL*

Suck, hoppas verkligen vi får grönt ljus imorgon på kliniken.

Jag provade ju sätta ut Lillens metformin. Det visade sig vara en dum ide. POFF började han sätta depåer och lägga på sig. Gick på en vecka från 378 kg på band till 392 kg på band. Och ser ut som han gått upp typ 50 kg, och värst av allt har han byggt depåer på alla klassiska ställen. De som var boooorta förutom lite vid mankammen =/

32540403.jpg

32540404.jpg

32540405.jpg

Så här ser det ut i Ws sommarhage där han går dygnet runt, det är han och stundtals 4 till, de har en annan hage som de pendlar mellan i den är det mer buskar men ngt mer gräs i. Ingen av dem får tillskottsfodring och ingen har blivit mager än. Alla får endast någon ell några dl musli eller halmpellets av olika skäl när de tränat, ananrs inget grovfoder alls. Trots den lilla mängd de får i sig så mår de bra och magarna är helt normala och friska. Det finns två individer i den här flocken som är mer matgalna än andra de kan bete sig lite jobbigt när möter gräset utanför hagen.

Så länge vi inte har för lång torka så växer gräset hela tiden och de stoppar i sig det nya innan vi hinner se det, därför tror vi ofta det inte finns tillräckligt med mat, men så länge hästen håller hullet och sina muskler och som många verkar göra här även går upp i vikt nu så får de mer än de behöver och bör således inte heller tillskottsfodras nåt speciellt.

Detta hemska bakslag bara av att du tog bort medicinen eller ändrades något annat i foderintag med?

Jag kan fota våra hagar på torsdag, våra hästar får inget alls extra trots att det är väldigt kort gräs och de har definitivt inga problem att hålla vikten nån av dem. Inte ens den svårfödda som de vräker i mat året om har gått ner. Så jag tror inte man behöver oroa sig för mycket om att de inte ska ha något att äta.

Uppdatering från oss.

Här går det rätt pissigt faktiskt. :(
Godi har blivit sämre och har nu fått metacam i 6 dagar, har tyvärr inte märkt någon superförbättring. Känns hemskt och motivationen är nere i botten ungefär. Just nu är det mest ett stort måste att ta ut honom på promenad för att jag vet att det är bra för honom, samtidigt lider jag av att tvinga med honom ut eftersom jag faktiskt inte vet riktigt hur ont han har. Känns jättejobbigt, och han känns rätt nere han också. Häromdagen såg han riktigt ledsen ut :cry: och det känns inte bra helt enkelt.

Han ska äta metacam i 10 dagar, så det finns ju fortfarande några dagar som kan göra skillnad, jag håller tummarna och fortsätter med promenaderna (som han hatar). Det enda som gör det bättre är att han faktiskt gillar metacamen, så det är inte samma ångest som när han fick finadynet då han vägrade gå in i stallet för han visste vad som väntade där inne.

Han har hållt vikten ok tack vare det magra betet, men jag tycker att han har byggt på depån vid svansen en del, samt den bakom bogbladet. Känns inte heller kul, men tyvärr finns det inte mycket att göra åt det. Jag vill inte sätta in honom på box pga. spatten, han behöver all rörelse han kan få. Box gör honom stel i normala fall, så det är definitivt inget alternativ med spatten. Så länge han inte ökar mer eller visar någon annan reaktion så får han helt enkelt ha lite svampiga depåer.

Så 2 stora hästar klarar sig på det:rofl:

Ja där ser man. mina har mkt mkt mer bete o tycker att de ska få byta hage.
Men nej de ska få leta o äta gräs som de tycker är mindre gott minsann.

Senare ska de få gå ngn timme i början vid varje hagbyte o efter träning.
En anledning till varför hagar med träd o buskar är bättre för lättföddda är ju att gräset lagrar mindre energi i skugga, men ändå har en bra tillväxt för att det ät tillräckligt med fukt.

Jag gillar soliga dagar då de inte äter hela tiden:devil:

Varför har du dem inte ute dygnet runt?
Det gör ju att de både äter o trampar ner det hela tiden plus bonusen att de gör som man vill- letar o rör sig hela tiden. Rör sig för att de måste.

Varför har du dem inte ute dygnet runt?
Det gör ju att de både äter o trampar ner det hela tiden plus bonusen att de gör som man vill- letar o rör sig hela tiden. Rör sig för att de måste.

För att det blir för mycket gräs då. Det blir för mycket gräs redan med halvdygn. Och den extrarörelse som blir är långt från tillräcklig för att ens vara i närheten av att uppväga gräsintaget.

Det är alltså för mycket att gnaga i sig kortkort gräs halva dygnet, som jag sagt förr, vad är det som du inte förstår med det?

Sen, återigen - vad är det du har 'problem' med? Jag har haft flera år såhär, och det fungerar. Så ser ingen anledning att ändra det, utan förutom då mitt misslyckade försök ta bort medicinen, så det här ger två glada hästar utan fång, en SMAL Lillen och tja - varför vill du nödvändigtvis jag ska ändra allt jag gör till något annat? Jag ändrar helst inte ett fungerande koncept.

Senast ändrad:

Hur kan du veta det?
Du har inte haft den lilla plätten till 2 hästar dygnet runt iom att lillen mest stått på box de sista somrarna o innan dess var det stora riktiga beten.
Klart att de inte hinner äta o trampa ner på endast utnyttjande av hagen 1/3 av dygnet.

De har väl även munkorgar på:confused:

att det blir grönt på våren fast hästar beträder marken är normalt, men inget som de kan leva på- iallafall inte fullblod.

Jag ser hur hullet är på 8 h/dygn på gräs. Det finns ju en anledning det bara är 8 h/dygn, det är nedsänkt dit från det jag började med, för det blev för mkt - ffa för shettisen.

De kan dessutom inte gå ute dygnet om på den lilla plätten de har nu, för lite skydd.

Sen, Lillen är oavsett hull inte betjänt av att gå ute dygnet om på grund av sitt eksem.

Och jag har haft fyra stora hästar dygnet om i vinterhagen - utan gräsdöd. Så som sagt, det blir för mycket gräs.

Och jag är nöjd med att ha hittat ett sätt som fungerar och alla är nöjda med =) Så jag kommer fortsätta så, och inte ta idiotrisken med att försöka ge dem mer gräs.

Kan du skriva om ditt svar till mig för jag förstår absolut ingenting vad du skriver så kanske jag kan ge något vettigt svar tillbaka.

Jag ménade:angel: att "betet" kan se ut att vara noll o inget, med ändå föder sig hästarna på det.

*KL*

Ett tips till er som kommer att fortsätta behöva hålla strikt diet och har svårt att få i dem halm. Testa halmpellets, ska ges uppblött då det sväller enormt.

Har givit det nu i en vecka och bara märkt positiva saker av givan.

Vad spännande! Hur doserar du det och har du i någonting mer för smakligheten? Hos mig har pålle smakat på pelletsarna i boxen, men bestämde sig snabbt för att det inte var mat. Ser framför mig hur han stoppar ner mulen i hinken och sedan tittar på mig med en "Vad har du gjort?!?"-min Det är ju bäddströ i hinken!!! :eek:

Jag ménade:angel: att "betet" kan se ut att vara noll o inget, med ändå föder sig hästarna på det.

:idea: det var fan så mycket enklare att förstå, började undra där en stund eftersom det var bild på två välmående icke magra hästar.

Jag är ju av åsikten att folk TROR lite för mycket att ett snålbete med lite för ögat gräs inte räcker utan matar i dem än mer dag ut och dag in och detta trots att hästarna vare sig går ner i vikt eller blir friskare många gånger.

Av 5 hästar en stor, en D, en B och två C så är det bara min som inte har överhull av detta bete som visas på bilderna resterande skulle kunna klara sig på ännu mindre / dygn igentligen utan skada och alla motioneras dagligen till detta.

*KL*

LILLEN ÄR FRISKFÖRKLARAD!! Det tog två år av blod, svett och tårar - och en satans massa pengar. Men det var tveklöst värt det, för idag friskförklarades världens finaste och underbaraste häst! :love:

Han vägde in på 495 kg, så vikten håller sig fortfarande på rätt sida gränsen trots bakslaget när jag tog bort metforminet =)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka