Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag skulle inte våga med det gräset , men finns ju bara ett sätt att veta vad som funkar för just dina - att prova.

*kl*

Apropå prova så provade jag dra ner Lillens metformin, det var en dum idé ...

Rodi har gått ner, mätte 414 kg i tisdags.
Han rids ungefär 4 h/vecka + promenader och (lös)longering.

här ser man hur högt gräset e och hullet på både pojkarna.
32535894.jpg

Är det detta betet de ska gå på 8-10 timmar per dag?

Jag hade börjat med 2 timmar per dag i en några veckor och sett hur det funkade. Jag kan säga att jag hade inte släppt min islänning på det betet. Han gick på något liknande halva dagen i två veckor ungefär i slutet av förra sommaren och han gick upp i vikt!

Som sagt, man måste ju testa. Men jag hade inte vågat testa 8 timmar på direkten, hellre börja försiktigt och se hur det funkar. Funkar det så testa att öka tills hästarna börjar öka, då är det bara att backa lite igen.

2 timmar är omöjligt med mitt arbetsschema. 6 timmar fick dom gå idag men då tyckte dom det var skönt att få gå över till den andra hagen när jag bytte. Hoppas på att såret ska läka snabbt så han kan få på sig den andra munkorgen och hoppas på att den inte skaver oxå >___< Nalle är ska visst hålla sig fin utan att bli tjock när han går på gräs sa gubben jag köpte honom av. Tror det har med att han är hingst. Men håller ögonen på honom med.

Målet är att han ska under 400 kg, men ska han se ut som hästarna på avelsbedömningar så ska han nog mäta nedåt 370 kg. Han är en stor islandshäst, lika stor som en som är mätt till 148 cm, men han har inte så hög manke.

Han är 7 år. Skuggi som är 4 behöver inte banta.

Ok, det var ju skönt att det inte var den lilla, jag tycker det verkar som att de ofta får värre problem med ämnesomsättning och liknande om de är överviktiga när de är unga.

Då är ni ju nära nu! Har du någon bild?

Urkella, jag vet inte om du läst mitt inlägg så jag lägger in det igen:

"Nu är ju din fine Prins en minishettis och jag vet inte om det finns någon likhet med dvärgshettisar. Men vad jag fått höra om dvärgshettisar är att de måste ha en stor mage för att de har inre organ som är lika stora som hos en normal shettis. Men en minishettis kanske har miniorgan? :)"

Har ingen aning om det faktiskt, men har bara sett en riktigt slimmad mini-shettis men sedan har den väldiga problem med magen med. Shettisar har ju en annan kropp än "vanliga" hästar så lite buk kommer han nog alltid ha :p

*KL*

Ett tips till er som kommer att fortsätta behöva hålla strikt diet och har svårt att få i dem halm. Testa halmpellets, ska ges uppblött då det sväller enormt.

Har givit det nu i en vecka och bara märkt positiva saker av givan.

Jupp...Hittade en tillverkare här i krokarna som pressar vetehalm till pellets utan tillsatser och det är verkligen uppskattad medicinmat, som jag har det till.

Kl...

Här går det fullständig käpprätt åt skogen. Jag orkar snart inte mer, den ständiga oron, ångesten. Varför kan det inte bara ge sig. Moa bygger depåer, massor. Men hon får inte mer mat. Hon går på samma foderstat som innan. Vet ska skriva ut metformin.

Moa har dessutom börjat ömma i hovarna. Märker ni något med era hästars hovar när dom är sämre i sin sjukdom? Moa ömmar och är stapplig och ovillig på grusväg. Hon är ju barfota men har aldrig gjort så tidigare. Fång var min först hysteriska tanke. Nu vet jag inte. Hon har vilat i en vecka. Körde i paddocken idag, hon gick fantastiskt och var pigg och glad. Skulle skritta av på grusvägen och genast kortar hon steget. Ska nog ringa och prata med vet imorn igen.

Kanske vill hon bara ha skor. Men det är så svårt att veta då hon ALDRIG har ömmat på grus innan. Ponny har kunnat gå på alla underlag. Varför kan det bara inte vara enkelt någonsin???

Ja om de äter det så är det nog bra! Försökte ha det som strö i vintras men hästen tog en titt på ströet, såg att där fanns pellets, och sen var det kört. :p Trots att vi trampat ut det mesta på förhand åt honom. Var ohållbart då han åt upp det översta, rena lagret. Medan andra hästar i stallet inte ägnade pelletsen en enda blick. Lite drygt, för det var väldigt enkelt att mocka i.

Min häst reagerade likadant... "Mmm... Boxen är full av kraftfoder! MUMS!" :d

Det var länge sen jag var härinne nu. Det går jätte bra med min W. Vi blev tyvärr av med medryttaren, så just nu känns det lite jobbigt att hålla samma motionsnivå som innan, men jag hoppas vi snart hittar en ny.

Galoppen börjar komma i gång på riktigt nu. Jag kan fortfarande inte korta den så mycket, men han orkar galoppera nu och hålla den lite längre sträckor. Vilket även börjar synas på magmusklarna.:bow:

Han är pigg och alert och svettas knappt även nu på sommaren. Så formen börjar kännas väldigt bra. Nu skal vi bygga muskler och bärighet:idea:

Han går i en hage nu, som påminner om det andra har lagt ut bilder på. Rätt så nerbetat. Jag utökar den ca 2 ggr/vecka, men nu är den snart i full storlek, så då får han troligtvis gå kvar i den som den är resten av sommaren och hålla gräset kort.

Men jag undrar lite hur mycket hö ni andra ger, som har era hästar på så kort gräs? Och hur många fodringar har ni. Han har gått upp lite senaste tiden. Inget farligt än så länge, men jag vill ju stoppa viktuppgången innan det blir för mycket.Tydligen får han alltså i sig en del på detta korta betet och jag undrar nu om jag kan ta bort hans frukost. Det är endast 1 kg hö. Men det är ju ändå något. Det jag är lite rädd för är att det ska bli för lite TS och fibrer för magens del. Vad tror ni?

Annars får han 3,5 kg hö varje kväll och ½ kg lusern efter ridning. Han går i hagen hela dygnet.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka