Sv: Uppdrag bantning del 5
*eget KL*
De här bilderna är flera veckor gammal, men ang gräsets blomningsfas osv, vid det här laget är det överblommat (även om det där inte är timotej)
Lite fascinerande (mest därför bilden är tagen), att om gräset inte klippts osv, och om gräset i hagen varit kort hela tiden så är det så mycket gräset växt om det fått växa fritt. Och det är ganska mycket gräs som hela tiden 'betas ner' även i en hage som helatiden är 'kortkort' och 'knapert med gräs'.
Så länge hagen hålls kort (och gräset inte utrotas) så finns ju tillräckligt med tillväxt för att hålla jämna steg. Det är nog mycket det man (me included tidigare) lurar sig på. Att man tittar på gräset i hagen och tycker 'det är ju sluut'. Samtidigt så det är ju inte slut, det är 'på gränsen' för att hästarna äter mer än tillväxten, men så länge det 'står still' så äter ju hästarna precis så mycket som växer, varken mer eller mindre. Och det kan bli rätt mycket..
Som bonus så såhär såg hagen ut då, innan torkan tog knäcken på den och det började likna en fläckvist beväxt öken (halleluja - iofs har det regnat och regnat nu så lite sol på det och det kommer explodera och bli som innan igen =/)
Det där var fullt tillräckligt att, på 8 h/dag och med munkorg, hålla Emils hull stilla för högt, och Lillens hull stilla lagom. Och hästarna var fullt nöjda, dvs de ansåg att det fanns gott om mat att peta i sig genom munkorgarna. (Och det gjorde det ju med, men tidigare hade jag tyckt 'det är sluuuut på mat, hästarna svälter om de ska gå där stackarna')
Sen tog som sagt torkan knäcken på hagen helt, och den betades ner till som på Urkellas bilder. Hästarna började ge sig på stängslen då de knappt fick i sig ngt genom munkorgarna. Och Emil började äta utanför munkorgen i smyg osv.
Resultatet, den här bilden är tagen idag, herrn går (förklarligt nog
) på den utökade delen av hagen, jag flyttade ju ena kortsidan av stängslet några meter så de fick lite mer gräs, resten av hagen är mest öken (eller ja, med allt det här regnet kanske inte öken, men ni fattar)
Men en FET Emil.. Med modifierad munkorg
(Han rynkar på mulen, munkorgen ligger inte emot och skapar rynkorna). Detta TROTS att han körs.
Hoppas verkligen jag avgått med segern i Munkorgskampen nu så att jag kan få vikten under kontroll igen.