Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

hej.

Mitt russ som är fet och har rejala depåer och som haft fång för 2-3år sedan går med sin munkorg dygnet runt. Han har i dagsläget munkorg av hinkmodell, men kommer få byta till en i hårdplast eller liknande för han har förbrukat 4st på 3veckor nu ... :eek:
Han sliter upp den undertill så hålet mitt under blir större och större... :crazy:

Köp en globus med HÅRD botten slipper du det problemet =) Känner igen det, men globusen av rätt modell är opåverkad av två års användning.

Bättre bild på Prinsen. On man känner på honom så känns han inte fet mer än nere på magen. Halsen är ganska tunn utan depåer, bogbladen syns, man känner lätt revbenen men de syns inte, ryggen lätt takformad, dvs ingen skåra där ryggraden ligger under fett, rumpan är fast, utan kuddar vid svansen. Men sedan kommer som sagt magen >___<

32512460.jpg

Axel: Så här ser gräset i hagen ut, det är ca 1, max 2 mm högt.
32512457.jpg

Såg bättre ut på den bilden, även om 'inte ett uns fett' går jag inte med på. Däremot såg bogen inte lika välvadderad ut som på de andra bilderna =)

Ang gräset, så det där är som mitt ser ut, och där Emil la på sig utav bara helvete när han kom åt det utan munkorg 8 h/dygn i typ 3 veckor (vet inte exakt hur länge han roat sig med att fuska).

Håll extrakoll om/när det blir väderförändringar btw, när det kommer regn efter torka, eller sol och värme efter regn - det är en rejäl risk med så kort, stressat gräs då. (Jag har ju likadant gräs som sagt, men jag begränsar det, just för mängden är en sak och 'farligheten' en annan, och här fungerar LITE men farligare bättre än mer men tryggare).

Men, inget unikt (tyvärr, de är hopplösa känns det som ibland) att lättfödda ponnyser hullmässigt står sig mer än väl på luft och sånt gräs =/

Vi har haft mkt regn nu de senaste dagarna, men ännu ingen sol. Gissar att jag får hålla ögonen öppna efter soligt väger. Fundera på dela av hagen, så denna del med gräs får vila så får dom gå i skogs delen och äta hö någon vecka sedan släppa dom på hela igen utan hö. Troligen får jag hem stor hästen och då blir det svårare då han var tvungen gå på gödslad vall för att inte tappa hull när han gick på betet >__<

Om stora kommer hem, den kan inte gå halva dygnet på bättre bete och halva med knattarna? (Antar du inte vill ha den själv hela dagen).

En så pass tung och stor häst som är van att gå med skor skulle jag vara väldigt försiktig men på grusväg. Hoven brukar gå sönder där sömmarna suttit. Jag har en stående här som pajjat sin hov så pass när hon drog av sig skon att hon blev jättehalt och stod på klinik och numera står hon på box på nätterna och i boxhage på dagarna. Och jag kan inte göra nåt med henne så i förrgår fick hon ett kolikanfall.. Magen hade stannat av nu när hon står så mycket still.. Hon överlevde detta som tur var. Men var försiktig och ha hästen skodd om det bara går att få på skor så det inte trycker någonstans! ÄR hoven så trasig att den inte kan skos så ha hästen stående så slipper du mycket bekymmer som kan komma.

Finns inget bete på stället jag hyr. Fanns innan men gubben jag "hyr" av har plockat ner stolpar och allt då någon utav grannarna ska använda den vallen (är kommunal mark). Gissar på att jag får i så fall dela av en hörna till honom som han får stå med x antal kg hö. Sedan gå med dom andra resterade timmar. Tänkte kolla med dom om jag kan få använda vallen efteråt. Blir jag nu stående med 3 hästar måste hagen bli större i vilket fall som.

*KL*

Förstår inte hur min häst INTE kunnat få fång.. Hon har som kuddar längs mankammen och fettdepåer här och där.. Ingen gräsmage men fettreserver. Nu menar jag inte att jag inte har koll på henne utan hon går i en hage med magert bete 24/7 och rör sig minst 1h per dag. Tränas för fullt men att hon inte har fång är ju ändå lite otroligt. Tur jag har haft, hon har varit fet väldigt länge men än så länge har hon klarat sig!!

Det funkar sålänge den rids, men försök att få bort kuddarna- ett litet välment tips bara.

Urkellea.

Jo det var nedbetat:angel:

Vi har sett stora hagar med vad en känd profil förr menade var nedbetad o bara innehöll skräp.

Det skulle ha räckt till att föda flera stora hästar- överlevnadskonstnärerna.

Det bästa man kan göra som jag ser det är att hålla kvar hästarna i istället utöka hagen med ngn meter per dag- plaststolp. Att de hela tiden både trampar o knaprar i sig så gräset inte får en chans.

Kl
Felet som man gör är att flytta dem från det ena frodiga betet till nästa. när de borde gå kvar o gå ner lite mellan varven- som det funkar i naturen.
Unghästar, avelsdjur o högförbrännade hästar eller de som bara går 4 v. under juni- juli klarar av bra bete

Hästar äter selektivt- de godaste först o sen annat. Måste de äta det andra så gör de det.

Senast ändrad:

kl

Det står säkert tidigare i tråden men kort, nerbetat gräs innehåller mer socker än ett långt gräs. Det behöver inte vara bättre med en mer nerbetad hage än en med högt, lite äldre gräs. Det höga gräset består av en större andel fibrer och mindre socker.

Det säkraste alternativet till ett mer ofarligt sätt att låta hästen gå i gräshage är att använda betesbegränsare.

Här en länk till en intressant artikel om att använda en sådan. Lite att tänka på är att det tydligt framgår att den ska användas på rätt sätt.

http://www.equinescienceupdate.com/articles/rcegm.html

Jag tror att ärftlighet spelar roll. Jag tror också att ett fånganfall ofta orsakas av att många olyckliga faktorer inträffar samtidigt. Med det menar jag att en överviktig häst kanske klarar sig så länge grovfodret inte innehåller alldeles för mycket socker, eller så länge den inte utsätts för frostgräs, eller...

Du måste oxå se till vilken mängd av superkort gräs den kan få i sig.

Som urkellas bild visar är mängden nästan obefintlig.

Hästar är inte korkade.
Nedanför äldre gräs växer nytt upp hela tiden o den mängden kan du inte kontrollera.

Det är ju det gräset som hästar med munkorg kommer åt. Inte det långa som de inte kan få in i hålet.

Vi har sett stora hagar med vad en känd profil förr menade var nedbetad o bara innehöll skräp.

Det skulle ha räckt till att föda flera stora hästar- överlevnadskonstnärerna.

*KL*

För er som vill ha en något mer nyanserad bild, så det axel försöker beskriva i raljerande ordalag ovan var det här. Jag kan inte uttala mig vad axel tänker på för stora hästar som i plural kan föda sig på det. Men här är det axel beskriver ovan.

lillenfng1.jpg

lillenfng2.jpg

lillenfng25.jpg

Det var det han gick på (med munkorg) när han fick fång. Han gick på bättre innan, men gick ju hejdlöst upp i vikt, jag drog ner men han fortsatte gå upp hejdlöst. Då förstod jag ju inte varför utan slet mitt hår, men nu i efterhand så han var aktivt IR så det skrek om det - och jag gjorde det bara värre när jag bytte till den där hagen. Just för att han fick i sig mindre men det han fick i sig var rena sockerbomben.

Det kom regn efter torka, och sen kom solen efter regnet. Fång. Och fånganfallen haglade i länet den dagen. Därför min lilla varning om 'håll koll när vädret ändras'

Han går i år på extremt hård nedbetat, som Urkellas hage. Han gick förra året på bättre gräs, nedklippt istället för nedbetat, och fick då i sig mer. Båda har gått bra, men så är han inte lika IR osv nu heller - tack och lov =)

Däremot, även det i år/så som på Urkellas bild räckte utan munkorg och med blott 8 h/dag för att shettisen skulle bli FET. Så, jag håller inte med axel hur 'säkert' det är hullmässigt att ett nedbetat och nedtrampat är 'knapert nog' hullmässigt - det är ju rätt individuellt.

Men, jag har ju med Lillen fått bäst resultat med att få strikt kontroll över MÄNGDEN gräs. Gräset är farligare, men totalmängden socker och MJ blir mindre än om han går på ofarligare gräs men får i sig mer, så det har fungerat. Med Emil misstänker jag att jag skulle få bättre resultat med en annan regim, med övervuxet långt gräs.

Nej det var när du hade hela betet inkl. lite skog.

Övervuxet?
Ja då är vi inne i slutet av juli o då kan man titta hur det ser ut närmast marken. grönt

Nej det var när du hade hela betet inkl. lite skog.

Övervuxet?
Ja då är vi inne i slutet av juli o då kan man titta hur det ser ut närmast marken. grönt

Det där är det enda de gått på som jag kategoriserat som nedbetat (förrutom det i år men det finns det ingen bild på) så då har du blandat ihop dina minnesbilder.

Sen har han ju efter fånget gått på gräsklipparnedklippt bete, men det har jag aldrig kallat för nedbetat, och det har varit grönare (inte de torra fläckarna) och frodigare.

Ang övervuxet så är det övervuxet redan nu här, timotejen har blommat över osv. Naturligtvis kommer det grön i botten hela tiden, men det gör det på det nedbetade med, det växer ju hela tiden det med, men hästarna äter av det.

Men jag tror att Emil skulle fungera bättre på ett övervuxet, grövre än det blir när det klipps/betas ner och blir spätt och stressat. Alltså om han ska gå utan munkorg vilket han ju inte ska även om han och jag haft lite olika ideer om den saken på senheten.. *mummel* Men iom att han på 3 veckor blivit fet av att äta av det nedbetade utan munkorg, så det föder honom åt helsike FÖR bra. Med munkorg håller han ju ett för högt hull på det med, men den delen kan motioneras under kontroll.

Men jmf med Lillen, som på samma bete men inkl ett tag/dygn utan munkorg, och med större tillskottsfodring, håller ett lågt och bra hull alt går ner.

Dvs, för den ena är det 'bästa' ett sätt, för den andra ett annat. Nu får ju dock Emil 'följa Lillen', det är Lillens behov som styr i första hand. Så Emil får förutom en modifierad munkorg jobba ännu mer framför vagnen helt enkelt så ska det nog bli under kontroll igen med hans vikt.

Nej det var inte vinterhagen, men skit samma.

Menar du på fullt allvar övervuxet då man i alla tider tagit hö- runt midsommar:confused:
Nej det som händer när axen blommat ut är att värdena långsamt avtar.
Gräs i sept-okt kan vara grönt o ändå innehålla mest vatten o fibrer- bra bete för IR benägna.

Det där med att ta hö efter almnackan och inte gräsets växtfas är en gammal tradition som borde dö. För ena året blir det excellent att slå vid midsommar, andra året har man då ett lågproteinhö (men med bibehållet MJ).

Det ska slås innan det blommat över ja. Oavsett vad det är för datum i almanackan, och när det blommar skiljer beroende på väder och vind.

Ang hage så har du då återigen snurrat ihop det, för det där är enda gång jag benämnt det nedbetat sommartid. Så finns bara den att välja på. Jag skiljer btw sen flera år inte längre på sommar- och vinterhagar.

*eget KL*

De här bilderna är flera veckor gammal, men ang gräsets blomningsfas osv, vid det här laget är det överblommat (även om det där inte är timotej)
junic.jpg

Lite fascinerande (mest därför bilden är tagen), att om gräset inte klippts osv, och om gräset i hagen varit kort hela tiden så är det så mycket gräset växt om det fått växa fritt. Och det är ganska mycket gräs som hela tiden 'betas ner' även i en hage som helatiden är 'kortkort' och 'knapert med gräs'.

Så länge hagen hålls kort (och gräset inte utrotas) så finns ju tillräckligt med tillväxt för att hålla jämna steg. Det är nog mycket det man (me included tidigare) lurar sig på. Att man tittar på gräset i hagen och tycker 'det är ju sluut'. Samtidigt så det är ju inte slut, det är 'på gränsen' för att hästarna äter mer än tillväxten, men så länge det 'står still' så äter ju hästarna precis så mycket som växer, varken mer eller mindre. Och det kan bli rätt mycket..

Som bonus så såhär såg hagen ut då, innan torkan tog knäcken på den och det började likna en fläckvist beväxt öken (halleluja - iofs har det regnat och regnat nu så lite sol på det och det kommer explodera och bli som innan igen =/)
juni2m.jpg

Det där var fullt tillräckligt att, på 8 h/dag och med munkorg, hålla Emils hull stilla för högt, och Lillens hull stilla lagom. Och hästarna var fullt nöjda, dvs de ansåg att det fanns gott om mat att peta i sig genom munkorgarna. (Och det gjorde det ju med, men tidigare hade jag tyckt 'det är sluuuut på mat, hästarna svälter om de ska gå där stackarna')

Sen tog som sagt torkan knäcken på hagen helt, och den betades ner till som på Urkellas bilder. Hästarna började ge sig på stängslen då de knappt fick i sig ngt genom munkorgarna. Och Emil började äta utanför munkorgen i smyg osv.

Resultatet, den här bilden är tagen idag, herrn går (förklarligt nog ;)) på den utökade delen av hagen, jag flyttade ju ena kortsidan av stängslet några meter så de fick lite mer gräs, resten av hagen är mest öken (eller ja, med allt det här regnet kanske inte öken, men ni fattar)

Men en FET Emil.. Med modifierad munkorg :devil: (Han rynkar på mulen, munkorgen ligger inte emot och skapar rynkorna). Detta TROTS att han körs.

emil1106241.jpg

emil1106242.jpg

eltejpmunkorg.jpg

Hoppas verkligen jag avgått med segern i Munkorgskampen nu så att jag kan få vikten under kontroll igen.

Kom på en sak ang det här med nedbetat hage och hur bra de kan eller inte kan föda sig i den.

Det här är en nordsvensk travare, som var fullt igång och reds minst 1 h dagligen, hoppades osv när bilden togs. Hon var INTE extremt lättfödd heller, lättfödd ja men eg inga problem hålla hullet på alls om man bara undvek att ha henne i knähögt gräs utan motion. Dvs hon klarade finfint att hålla hullet okej på normalt bete, och hon åt senare (flera år efter bilden är tagen) fri tillgång på hösilage utan att bli fet.

Men efter hon fick fång höll jag ju henne av gräs så gott det gick, sommartid gick hon på det här. Dygnet runt, men fick ett par kilo hö på kvällen. Thats it.

Och som synes så räckte det 'obefintliga' gräset gott och väl till att förse henne med en hel massa MJ. Hennes behov låg på ca 60 - 70 MJ, höet gav 15 MJ, så gräset på bilden gav alltså 45-55 MJ/dygn.

Rätt fascinerande, men förklarar ju att det inte är 'luft' små lättfödda ponnyer lever på när de är/blir tjocka trots 'magert bete'.

importeradebilder5057.jpg

Bättre hullbild utan massa päls
importeradebilder5054.jpg

Nej det var inte vinterhagen, men skit samma.

Menar du på fullt allvar övervuxet då man i alla tider tagit hö- runt midsommar:confused:
Nej det som händer när axen blommat ut är att värdena långsamt avtar.
Gräs i sept-okt kan vara grönt o ändå innehålla mest vatten o fibrer- bra bete för IR benägna.

Haken är att det ffa är proteinet som sjunker efter blomning, inte så mkt energin.

Gräs i sept - okt beror ju VÄLDIGT mycket på var man bor och vädret. Här t ex är oktobergräs rena dödsfällan för IR-benägna, eftersom nätterna är kalla (frostnätter) och sockerhalten hög. Medan i Skåne borde nätterna vara varmare och gräset förhoppningsvis mindre stressat.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka