Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

KL

Funderar allvarligt på detta med betesbegränsare. Har varit väldigt anti mot detta förut men nu har hästen blivit för rund igen och jag funderar på att prova. Antar att han kommer bli vääldigt frustrerad i början men hur lång tid kan man vänta sig att det tar innan de slutar bry sig? :confused: Vilken sort kan man ha till en Nordsvensk med huvud modell brett och kort? Vill ju inte det ska skava.
Vilken modell är enklast/bäst, hinken eller den platta, finns det fler?
Ska läsa på mer men eftersom det är lite bantningsrelaterat så tänkte jag höra om ni har några tips ang detta.

Väldigt individuellt hur länge de är frustrerade. Från 5 minuter till 5 veckor typ ;) Kan bero på typ av begränsare med. Min shettis accepterade ALDRIG hinkmodellen, men accepterade greenguard på 5 minuter.

GGn ger mer gräs, är luftigare och brukar accepteras lättare, men är knepigare justera, lättare att smita ur och fuska osv.

Hinkmodellen ger mindre gräs, är mindre luftig och kan ofta ta längre tid att acceptera, men är enkel att justera och omöjlig att äta vid sidan av.

Båda kan tas av och båda bör i min meningen modifierad lite fastsättningsmässigt (eller så använder man greenguardgrimman till gg).

Hinkmodellen ska du ha rätt sort, med tillräckligt hård botten, annars blir det bara sopor av dem. Haken är att de är små i storleken, och din skulle nog kräva X-full, och det finns inte. Så jag skulle prova med greenguard - och får han i sig för mkt gräs ändå kan man limma igen dem och på så vis begränsa gräset ytterligare.

Jag hade hinkmodell under hela bantningen till welshen. Nu är han smal och fin och har greenguard.

Shettisen accepterade aldrig hinkmodellen så han har haft gg hela tiden. Han har dock nu lärt sig överlista den (se sep inlägg) och han får i sig för mkt med den så har fått modifiera den ganska kraftigt.

Som spinoff, så trots besvr och frustration osv initialt, så welshen stoppar huvudet själv i munkorgen. Det gör inte shettisen, men han drar sig inte undan heller. Och båda HATADE mig innerligt i början, och det tog welshen LÅNG tid och extrem frustration innan han fattade tekniken. Numera har de FÖR bra teknik eg, och båda kan äta silage genom både hink och greenguard. Så ge inte upp för tidigt om de blir frustrerade och 'inte fattar'.

*KL*

NU fattar jag varför Emil bara blivit tjockare, trots att jag limmade igen hans GG och han körs. Han har dock bara blivit tjockare och tjockare är och är över gränsen för fet :crazy:

Men den lilla ögontjänaren har överlistat greenguarden. Han gjorde ju det förr och jag modifierade och det var bra igen, förutom att han fortsatte gå upp. Men, så fort jag lämnar hagen har han kommit på hur man petar ut mulen och äter ohejdat. Vid intag/koll så petar kräket tillbaka munkorgen och ser oskyldig ut. Idag dök jag oförhappandes upp när de minst väntade det, och de hörde mig inte pga vinden. Emil hade en MYCKET skyldig min när han såg mig, och en GG under hakan!

Jag roade mig med att täppa till alla rymningsvägar medan han skoddes, och just nu går det en SKITARG ponny i hagen som febrilt försöker slinka ur den men misslyckas. HA.. Hoppas det blir hållbart resultat bara, han MÅSTE ner i vikt nu, den är åt helvete för hög och han är på tok för fet.

Ok, ja jag tror jag satsar på att prova en gg till att börja med. Han motioneras ordentligt 5 dagar i veckan och har hittils varit helt ok i hull, men var tvungen att byta hage till vinterhagen ett par veckor och då sa det "pling" så började han lägga på sig. Den hagen är gödslad med raketbränsle, tro mig. Han är tillbakavisad till moss-hagen nu iaf ;)

Den modellen Hööks har av gg, är det den "nya" modellen? Tycker den verkar bättre än gamla. Gamla säljs kanske inte ens längre.
Har ju Hööks ganska nära så det är enkelt att bara åka inom där och köpa en. Syrran sålde en hinkmodell på sitt jobb men som sagt var är jag ganska säker på att den är för liten.

:eek: Alltså, ibland blir man rent chockad av vad de kan hitta på de där fyrbeningarna! Särskilt då ponnyer och kallblod verkar det som :cool:

Sist jag såg hade Hööks gamla modellen. Enda jag sett nya hos är MyOne (finns på nätet). MyOne har VÄLDIGT bra pris på greenguardgrimman med, och den grimman rek verkligen! Det går med vanlig grimma med, men går så mycket enklare med tillhörande grimma.

Jag tycker också nya verkar bättre, inte provat den än dock då det (ja förutom nu på senheten med shettisen då) fungerat bra med gamla. Men den dag jag ska köpa en ny blir det 'nya' modellen. Så ska du köpa en ny (finns ganska ofta på tradera annars, gamla mod då) skulle jag beställa från MyOne.

Men, jisses, vilken buse :eek::D! Och att han "fattade" att det inte var tillåtet... Hoppas att du får rätt på det nu då så han inte ökar mer i vikt!

Hööks har Green guard. Jag var där idag och då var det en som höll i en så det finns. Dock finns det ju i stort sett inget som passar mina hästar.. Det fanns inte ens en grimma som passar.. Det blev ett träns och ett fleece täcke på rea.. Grimmor behöver jag för dom som jag har hela och lagom storlek använder hästarna och det kan ju vara bra en eller ett par hängande..

Min Malva går fortfarande på kontrollerad mat. Hon står ju igen så svulla får hon inte..

Ja, men Hööks har gamla modellen av greenguard. Egonsson vill ha nya modellen.

Om man beställer från UK eller US finns det större storlekar/draft sizes på hinkmodell av betesbegränsare - om man behöver alltså =)

Nej, ingen halm. Vågar inte ge honom halm just nu med tanke på fången och det faktum att han "hetsäter".

Lusern vet jag inte heller om jag vågar ge honom, han hetsäter just nu. :crazy: Jag vill ju inte ge för lite, men samtidigt inte för mycket heller iom att han måste gå ner i vikt för att överleva (ett till fånganfall och han får somna in).

Oj, fick han så mkt lusern? Jag har bara lusernpellets hemma, men kan ju kika på lusernhack om det är bättre?

Jag ska testa det där med att blöta höet, men han brukar inte vilja äta blött hö. Fast just nu kanske han äter det ändå, allt som har med mat att göra är intressant för honom.

Halm hade varit kanon om han inte vräkte i sig allt på en gång.. Jag sprider ut höet i boxen så tar det lite längre tid för honom att äta upp allt, annars går det hur snabbt som helst för honom att äta höet vilket inte heller kan vara så bra för magen. Han kastar sig verkligen över maten så fort den serveras.

Förhoppningsvis får vi hem det nya höet i veckan så jag kan skicka in det på analys, och sen ska vi även skörda eget hö i sommar som ska tas så sent som möjligt och det ska också analyseras.

Tack! Ska testa det med leksaken och se om det blir roligare då, han är jätteuttråkad och jag är lite orolig att han ska börja med någon ovana..

Precis som Alexandra sa så menade jag att du ger honom något små portioner med halm, precis som med höet. Vintertid får Godi som sagt 0.5-1 kg halm varje kväll, så har han att tugga på hela natten. Höet (2 kg) har han ganska snart tuggat i sig, så jag tycker det är bra att ge lite halm också, för den är inte så god att han äter den direkt, så han har något att tugga på hela natten och är inte vrålhungrig på morgonen när frukosten kommer (vilket i stort sett alla andra hästar är i stallet).

Om jag hade varit du så hade jag gett 2 kg hö och 2 kg halm. Det blir ungefär lika mycket energi som när han får 3 kg hö. Hö ligger ofta på runt 8 MJ, och halm brukar ligga på 4-5 MJ, så 2 kg halm är ungefär samma som att ge 1 kg hö, men hästen får mer i magen och får tugga längre. Vilket förhoppningsvis sysselsätter honom, gör honom lite lugnare och mättare.

En häst blir mätt när den tuggat tillräckligt länge, så att ge honom lite mer mat är bra både för att magen får mer att jobba med (minimum TS ligger som sagt på 1kg/100 kg häst, alltså 3.5 för din skulle jag gissa på. Det motsvarar drygt 4 kg hö/halm.)

Så om du blöter 2 kg hö, och ger honom 2 kg halm, så borde du få ner energin rätt så lågt, men täcker förhoppningsvis minimum TS. Åtminstone ligger det inte sååå mycket under.

Jag ger Green Power Alfalfa, (Dangrönt) det är hackat lusern UTAN melass, alltså bättre för våra tjocka hästar och fånghästar. Får du tag på det kan du utan problem byta ut höet mot detta. Det blir dyrare, men det blir lite bättre balans i foderstaten. Såklart ska det också vänjas in långsamt, som allt annat nytt foder.

KL*

Här går hästarna på bete ca 8h/dygn. Rider så mycket jag hinner, och Hnokki verkar hålla sig bra! Känns skönt att kunna ha honom på bete utan att han blir fet. Att han är i topphull bryr jag mig inte om nu, en liten kula är godtagbart så länge den inte övergår i kagge, då blir det bantarhage direkt! ;)

5840259408_1761d257d7.jpg

Tror jag börjar med att köpa en av gamla modellen, vill ju ha en helst igår eller förra veckan, så tar den som går snabbast att få tag på :D
Ska bli intressant att se hur det fungerar. Får väl modifiera lite om han lyckas äta bredvid.

Fine Hnokki!!! :love:

Jag skulle också vilja ha min häst på sånt bete. Grannhästarna har precis släppts ut på knähögt gräs, lite skillnad mot våra killars superdupernedbetade :angel:

Nu är det så lite gräs i deras hage att jag funderar på om de behöver stödfodras, men det ser inte ut så på hästarna i alla fall, så på något vis lyckas de väl få i sig tillräckligt ändå. :p

eget KL

Vafan, nu lär de varann med tror jag?! Känns inte som en slump att LILLEN imorse räknat ut hur man äter utanför GGn. Hästskrällen.

Men de vinner, ikväll efter jobbet flyttar jag stängslet så de får mer gräs. Man kan ju inte anklaga dem för att 'tala otydligt' i alla fall.

Men hoppas min snabba justering av hur den är spänd gör att Lillen låter bli att äta utanför den under dagen.. :crazy:

Hästar "ska" tydligen inte kunna lära från varandra, men jag undrar om det är sant för mitt stora spektakel har lärt min shettis hur mycket dumheter som helst...:D Jag har stått inne och SETT när shettisen har stått och studerat sin stora kompis, och sedan apat efter ett beteende som inte funnits hos henne förut. Så, ja, jag tror att hästar (kanske de lite smartare...;)) visst kan lära av varandra!

*svarar alla*

Då kanske jag vågar ge halm ändå! Har några balar kvar hemma, så jag kan börja vänja in honom på det redan ikväll.

Innan han blev sjuk i år stod han på en foderstat som såg ut såhär:

Morgon: 2 kg hö
Lunch: 1 kg hö
Eftermiddag: 1 kg hö
Kväll: 2,5 kg hö + 2 dl blötlagd betfor och en näve krafft groov.
De drack väldigt dåligt i vintras, vilket resulterade i att mitt sto fick kolik och då sa vet att vi kunde ge båda betfor så de fick i sig vätska. Min valack ville helst inte äta betforen så då testade vi att ge honom lite krafft groov i, vilket kanske var dumt.

Han fick sitt första fånganfall 2005, men sen dess har han varit symptomfri och kunnat gå på magert bete utan att lägga på sig allt för mycket (har hållit igång honom regelbundet) men i höstas då han ställdes av pga att jag bodde i en annan stad och ej hade möjlighet att rida varje dag så gick han upp fort i vikt.

Såhär såg han ut i februari 2010:

Den här bilden togs bara någon vecka innan han fick det tredje anfallet:

Ska även börja mäta honom nu, runt magen för att se hur mycket han minskar med den nya foderstaten. Har även telefontid med veterinären nästa vecka, så jag ska höra med henne mer om foder osv. Han är inte lika svälld över mankammen längre heller, så det borde väl gå åt rätt håll?

Kl
Jag såg dangroents foderrekommendationer o det kan vara så att man inte har tillgång till hö som vi eller att det är tradition att fodra med halm.

där fodrar man med 50/ 50 halm o hö o sen kompletterar med lusernfoder.

det låter ganska vettigt då man får ner energin plus att hästar sällan vräker i sig halm- längre tuggtider- förebygger övervikt.

Jag tycker tyvärr att han såg rätt så rund ut på februaribilden också, inte alls så fet som han var på den senare bilden, men han ser ändå ut att ha en del övervikt. Rumpan är rund och halsen är rätt stor, magen är svårt att säga något om i rörelse. Jag tror du måste sikta på att få ner honom mer i vikt om han ska hålla sig frisk. Hästar som haft fång och dessutom har problem med ämnesomsättningen har ofta svårt att klara ens lite övervikt, utan ska hellre ligga i underkant av normalhull.

Jag tror kanske inte att det är grooven som gjorde någon skullnad, en näve än väl typ en dl, och en dl är ju typ 1 MJ (om man räknar att det innehåller ca 10MJ/kg). Jag tror snarare att det kan vara så att höet blev för mycket. Antar att det är samma hö som du ger nu, alltså oanalyserat. Låt oss säga att höet innehöll 8-10MJ, (vilket är standard i mina trakter i alla fall) då fick han i sig 55-65 MJ bara från höet, vilket är ganska mycket för en islänning. Godi som väger 320kg, funkar bra på mellan 40-45 MJ/dag. Och då rids han ändå 5 dagar i veckan. Så det vore inte helt otroligt om ca 60MJ blev för mycket för honom när han vilade, även om han är lite större än Godi.

Kan ju säga att min stora D-ponny får ungefär 5.5 kg hö och 3 kg halm. (Har hittat torv som hon bara får lite röta av + att hon inte äter det. :banana:)

Vilket ungefär, högt räknat är 60 MJ, på det håller hon sig precis så att hon inte blir för tjock. En timmas skritt om dagen. Inget gräs alls med den foderstaten.
Nu ska hon börja gå på gräs och då plockar jag bort en del hö och lägger till halm istället. Men hon är 147 cm hög, utan någon direkt manke och väger 470 som slimmad.

Din borde säkert inte äta mer än 40 MJ, vilket säkert går att få till med halm och lusern eller sojamjöl om man vågar ge det.
Om man räknar på "normala värden" så är till exempel; 5.5 kg halm och 0.7 kg soja 39.5 MJ.
Eller 3 kg halm och 2.5 kg lucern om man räknar på kraffts värden, 38.4 MJ

Senast ändrad:

Om man räknar på "normala värden" så är till exempel; 5.5 kg halm och 0.7 kg soja 39.5 MJ.
Eller 3 kg halm och 2.5 kg lucern om man räknar på kraffts värden, 38.4 MJ
Jag begriper inte varför man ska ge tillskott när det går att pussla ihop halm o hö endast- tuggfoder.:confused:

hö innehåller dessutom en hel del bra näringsämnen o mineraler.

Plus att jag TROR att IR hästar har ett lägre behov samt kan omvandla även proteintillskott till att bevara depåerna. Protein från hö är en sak.

ett bra hö ger mkt för pengarna

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka