Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag vill nog fortfarande påstå att det är mkt svårt att förbränna bort fettdepåerna. Man måste ändra utfodringen radikalt. Det är inte säkert att det fungerar om man inte ändrar villkoren. Man måste kanske tänka om och hitta en lösning som fungerar. Allt går om man bara vill. Det handlar om att prioritera. Inget kul svar kanske men du frågar ju vad vi tycker.

Jag tror att det är omöjligt att uppskatta hur mkt den får i sig med en betesbegränsare.

Sedan så tror jag, men det är min egen personliga uppfattning, att det är tveksamt hur pass bra det är för dem att gå med en betesbegränsare 24 h om dygnet.

*KL*

Herrejesus vilken stor bild som las in..

Ang banta på heldygnsbete, så enligt MIG är det - oavsett vilken betesbegränsare man använder komplett omöjligt. Mina går ju på bete MED betesbegränsare OCH jag gör mitt bästa för att på diverse sätt se till att det är minimalt med gräs som går in i munkorgen - men de får ändå inte gå mer än 8 h/dygn på gräs. Och det är i överkant det med för den ena. Så, heldygn eller ens halvdygn - nä jag tror inte på det med en häst som bantas. Tyvärr.

Hej!

Min går på bete ca 10 timmar/dag med munkorg (typ globus-hink) sen går hon resten i vinterhagen utan- där finns lite gräs, men inte mycket. Hon får en tuss hö när de andra får middagsmat. Sen rider vi minst 1 timme/dag.

Hon går ner- det går långsamt, men hon går ner. Mer och mer av revbenen känns, så det går att banta på gräs- men det kräver ridning också:-)

och jo, det tog min tjej typ 5 min att fatta hur man skulle äta- hon hatar sin korg, men accepterar att ha den på, protesterar inte särskilt mot den och äter, äter, äter. Dessutom rör hon sej mer med den på, innan stog hon på smörgåsbordet och rörde sej inte en mm..

/Lavinia, som hoppas kunna slippa korgen och som inte kommer ge fri tillgång på kraftigt silage i vinter

Fast jag skrev inte att det inte går att banta på gräs? Det gör ju jag med. Däremot att banta på heldygnsbete. Halvdygnsbete är jag tveksam till med såvida det är en häst som är ordentligt lättfödd - varierar ju en del det med.

Men att det går både att banta på gräs, och som diskuterats innan, banta en häst som inte motionerad - det går.

Men en tjock lättfödd häst på heldygnsbete, det är svårt nog upprätthålla normalvikt, och att banta ner till dito är i mina ögon omöjligt (tyvärr, det vore bekvämt =))

Din är ju i jmf med mångas i tråden inte speciellt lättfödd, och är om det inte ändrats sen senaste bilderna inte spec rund heller, så då fungerar det ju bättre. Sån har jag haft på heldygnsbete, men det är de ordentligt lättfödda jag tänker på =)

Apropå det, lite KL, någon skrev om munkorg dygnet om. Det skulle jag INTE ha. Alls. Jag anser de måste få möjlighet att klia sig osv och ska slippa munkorgen iaf 4 - 5 h/dygn, förslagsvis genom att de tas bort från betet

Min har fortfarande depåer fast han blivit rätt fin. I vintras vara han nere på bra matchvikt men depån på bogen är ett jävla sattyg.

Halsen är smal, rumpan är musklig men bogen..! Han har ju en manke nu för tiden och bogbladet syns tydligt istället för att vara en luddig övergång från hals till bål. Men där finns en bulle också.

Lite kul nu när han har bättre kondition än när vi bodde hemma... Ridturena är inte alls som de en gång var. Rundorna får göras längre, och platserna där man kan trava/galoppera utan att rida på bilväg är ganska få, känns det som. :p
Ska försöka hinna rida till sandspåret i veckan, har en känsla av att det kommer bli flitigt använt. 4 km dit enkel väg, sen kan man rida så många varv man behagar. ;)

Apropå hull, så jag körde veckans mätning idag, och herrn ligger still och är fortfarande kanonfin. Det är med lite vånda varje måndag, han har ju eksemtäcke och även om han får lufta sig med jämna mellanrum, så 99.9% av tiden jag ser honom är han ju inbyltad i ett tält, dvs det är omöjligt se om hullet ändrats lite. Det är först med täcket av, och studera honom på lite avstånd, klämma, känna och mäta man får det 'riktiga' svaret. Och jag är så skadad att jag varje vecka fortfarande är livrädd att det ska ha 'vänt åt fel håll'.

Men han ligger still och är skitsnygg, och snaaaart får jag vila igen. Han fick komma ut i paddock (från liten sjukruta) här i förra veckan, och gå med Emil igen. Så det går framåt. Snart får jag sitta upp igen och skritta uppsuttet, sen är det återbesök och går allt väl på det får han gå ut i stor hage och sättas igång. Jag längtar =)

Just nu velar jag mest om jag ska ta av munkorgen eller utöka hagen så de får mer gräs. De talar TYDLIGT om att 'gräset är slut för f*n matte!' och har senaste dagarna börjat försöka nå det långa gräset under stängslet.

O.T men vad har hänt med din häst?
Känns som den stått i liten sjukhage hur länge som helst(?).

KL

Kan varmt rekommendera boken "Cellbiologi" för den som är intresserad av hur olika metabolismer fungerar.

Mycket matnyttigt och lärorikt. Bland annat: en metabolism i vila, en i rörelse. Den i rörelse är då musklernas metabolism som tydligen kan ändras extremt, öka upp till åtminstone hundra gånger genom kraftig ansträngning.

Svarar på mitt eget:).

Om/att det är så att rörelseenergi är det som ändrar metabolismen, så borde väl all rörelse i muskulaturen innebära förbättrad metabolism? Tänker på ex vis häst på boxvila med massage och rykt (om det inte är skador som gör att hästen inte skall röras).

Kommentarer?

*kl*

Blev tipsad om denna tråd, så nu hoppar jag in här! :laugh:

Har en islandsvalack -91, 135-137 cm hög som fick sitt tredje (och förhoppningsvis sista) fånganfall för någon vecka sedan. Vi har röntgat honom på klinik och trots tre fånganfall har han ej fått några rotationer som tur är, utan det är "lindriga" fånganfall med "god" prognos enligt veterinärerna.

Enligt den veterinär som röntgade honom har han problem med ämnesomsättningen (på vilket sätt vet jag inte, jag var nog i chock under hela besöket på kliniken eftersom lastningen + resan dit var för jävlig) och det märks pga att han är fet (:o) och han är svälld över mankam + att han har fångnacke.

Försöker komma på vad man ska våga ge honom för något att äta, har fått många bra tips på ett annat forum men tänkte även ställa frågan här. Vad vågar man ge en häst som har fång + som behöver gå ner i vikt?

I dagsläget står han i en sjukhage, en lerig sådan. Han får ca 3-3,5 kg oanalyserat hö (ska få hem nytt hö snart som ska analyseras). Han får även 2 påsar Fenylbutazon om dagen just nu.

Såhär ser herrn ut just nu:

Såhär såg han ut i höstas pga ofrivillig vila:

I dagsläget väger han ca 410 kg med viktband.

O.T men vad har hänt med din häst?
Känns som den stått i liten sjukhage hur länge som helst(?).

Nja, nu är det ju inte så länge? (Eller så är det bara jag som är skadad..) Förra året däremot var han i 'arresten' mest hela tiden.

Men han opererades ju i ena bakkotan (lös benbit) 10:e maj. Så är konvalescensen efter det som snaaart är slut. Så på ett sätt så visst är 6-8 v konv eg en lång konv, men jag är ju så skadad så jmf med fångkonv -09, och gaffelbandskonv -10 så känns det här ungefär som 'en kvart-fjorton dar' i jämförelse.

Men anledningen nu är 'bara' för att läka ihop ordentligt efter benbits-op och succesivt öka belastningen på leden. (han skrittas ju parallellt med att han går i hagen. Jag gnällde över 40 minuter i stekhet sol, men 50 minuter i ösregn är... värre.. *gnällvarning*)

Får han någon halm?

Om 3 kg hö är det enda han får, så ligger han definitivt under minimigränsen vad gäller TS. Hans mage kommer mest troligt inte må bra av detta. Vet inte om det kan förvärra fången, men det kommer ju från obalans i magen, så jag hade ändå varit försiktig med att ge för lite.

När min islänning (någon mindre än din) bantades fick han 3 kg hö, 1 kg halm och 0.5-1 kg lusernhack (melassfri).
Svårt att ge några konkreta tips när du inte har någon analys än. Eftersom du ska köpa nytt hö snart så är det ju inte lönt att analysera, däremot kan du med fördel blöta/laka ur höet du ger honom. Det är många här som gjort så till sina IR/fång-hästar. Då får du bort lite socker som är farligt för fånghästar.
Det ihop med halm är nog det bästa att ge tills du bytt till nytt analyserat hö.

Var noga med att vänja in det nya supersakta, 2 veckor blev vi rekommenderade när sköthästen hade fång för några år sen. (också sommartid när nya höet skördats)

Håller tummarna att han ska krya på sig.

Ang. leksaken du gett honom, tycker han det är kul med godis i så kan du ju pilla i några lusernpellets, om du nu vill ge honom lusern, så håller han sig förhoppningsvis lite mer sysselsatt.

Håller tummarna för er!

Senast ändrad:

Får han någon halm?

Om 3 kg hö är det enda han får, så ligger han definitivt under minimigränsen vad gäller TS. Hans mage kommer mest troligt inte må bra av detta. Vet inte om det kan förvärra fången, men det kommer ju från obalans i magen, så jag hade ändå varit försiktig med att ge för lite.

När min islänning (någon mindre än din) bantades fick han 3 kg hö, 1 kg halm och 0.5-1 kg lusernhack (melassfri).

Eftersom du ska köpa nytt hö snart så är det ju inte lönt att analysera, däremot kan du med fördel blöta/laka ur höet du ger honom. Det är många här som gjort så till sina IR/fång-hästar. Då får du bort lite socker som är farligt för fånghästar.

Ge honom halm, är han hungrig så lär han ju äta det förr eller senare, du kan ju testa med olika sorters halm om han är kräsen. Min äter med glädje vissa sorter, medan han knappt kollar åt andra.

Håller tummarna att han ska krya på sig.

Ang. leksaken du gett honom, tycker han det är kul med godis i så kan du ju pilla i några lusernpellets, om du nu vill ge honom lusern, så håller han sig förhoppningsvis lite mer sysselsatt.

Håller tummarna för er!

Nej, ingen halm. Vågar inte ge honom halm just nu med tanke på fången och det faktum att han "hetsäter".

Lusern vet jag inte heller om jag vågar ge honom, han hetsäter just nu. :crazy: Jag vill ju inte ge för lite, men samtidigt inte för mycket heller iom att han måste gå ner i vikt för att överleva (ett till fånganfall och han får somna in).

Oj, fick han så mkt lusern? Jag har bara lusernpellets hemma, men kan ju kika på lusernhack om det är bättre?

Jag ska testa det där med att blöta höet, men han brukar inte vilja äta blött hö. Fast just nu kanske han äter det ändå, allt som har med mat att göra är intressant för honom.

Halm hade varit kanon om han inte vräkte i sig allt på en gång.. Jag sprider ut höet i boxen så tar det lite längre tid för honom att äta upp allt, annars går det hur snabbt som helst för honom att äta höet vilket inte heller kan vara så bra för magen. Han kastar sig verkligen över maten så fort den serveras.

Förhoppningsvis får vi hem det nya höet i veckan så jag kan skicka in det på analys, och sen ska vi även skörda eget hö i sommar som ska tas så sent som möjligt och det ska också analyseras.

Tack! Ska testa det med leksaken och se om det blir roligare då, han är jätteuttråkad och jag är lite orolig att han ska börja med någon ovana..

Det är ju klart han kastar i sig det om han får 3 kg/dag, han är ju hungrig. Man får dock med dessa hästar oftast stå ut med att de är 'alltid hungriga', men ligger man väldigt lågt i giva blir de ju dessto mer rabiata.

Men du kan ge halm som du ger hö, och så Elina menade. Inte att han ska stå på halm/ha fri halm. Utan ge halm portionsvis, som du ger hö. Halm är tryggare sockermässigt än hö (och innehåller mindre MJ). Halm innehåller i princip inget protein dock, där lucernet (som ska vara UTAN melass - de allra flesta märken innehåller melass) kommer in i bilden som en trygg proteinkälla. Strå eller pellets är valfritt, och blöter du det kan han inte kasta i sig på samma vis.

För att få höet/halmen att räcka längre kan du dels blanda ihop det så hästen får sortera ut (de brukar ta höet före halmen), och/eller ge i finmaskigt hönät.

Precis som Alexandra skriver, han svälter och därav hetsäter han.
Man får passa magen när du ger så lite grovfoder, det är värre för magen att han inte får någon mat och butta än att han hetsar i sig mat.

*Kl*

Sen hör det ju till sjukdomsbilden för de med IR att de ofta är väldigt matrabiata, att de beter sig som de aldrig sett mat förr även när de får en vettig giva. Vissa äter mossa och pinnat och 'allt möjligt' i sin rabiata mathysteri. Det brukar bli något bättre när de mår bättre metaboliskt.

Du finner både i den här tråden och i fångtråden flera som har hästar som är Insulinresistenta/har EMS/samma sak som din veterinär pratade om ang metabolisk störning. Som lite pepp hittar du ett antal sådana som nu lever smala, friska och fångfria liv. MEN, det har i samtliga fall (nästan iaf) tagit enormt mycket jobb, och man kan aldrig riktigt 'sluta jobba på det'.

Och det tar enormt mycket på en känslomässigt, det går tyvärr inte att komma ifrån. Men när (om) man kommer igenom det och ut på andra sidan så känns det oftast värt det, även om ingen som haft en IR-häst ens om de fick betalt skulle medvetet skaffa sig en till.

När min shettis fick fång förra året var hon överviktig. Du ordinerade veterinären fri tillgång på halm och ½ kg hö per dygn.
Det för att tappa vikt snabbt och skona hovarna. Första dagarna ratade hon halmen, men när hon förstod att hon inte fick mer hö än så lite en gång om dagen åt hon av halmen också.
Filipus kanske inte ska ha så lite som ½ kg, han är ju mycket större.
Men det var en bra bantningskur, det gick snabbt att få bort överflödskilona. Sen får man öka på högivan litegrann så mycket att hästen inte går upp i vikt av det och fortsätta se till att det finns halm att gnaga på.

Alexandra_W: Då är jag med i matchen. Jag har aldrig riktigt uppfattat vad som varit fel på hästen förutom fången. Kände mest att om han stod i sjukhage pga fång fortfarande kanske det inte är mycket mer att kämpa för.

Ah, då förstår jag att du undrade. Nej fånget har han inte stått i sjukhage för sen hösten 2009. Han fick ju ett atypiskt fånganfall där på senvintern i feb 2010, men då var det så himla atypiskt så både veterinärerna, hovslagarna och jag missade att det var fång förrän efteråt, men där vilade han ju i hage pga det våren -10. Men sen dess har han *peppar, peppar, ta i trä osv* inte haft minsta fångproblem.

Däremot drog han ju på sig andra problem så det räckte och blev över och var boxvilekonv från juli - november 2010 stackarn - så konvalescentat in absurdum har han ju ändå. Men nu innan benbitsop så var han ju igång, reds in i våras och reds i maj i alla gångarter osv. Förhoppningsvis är vi hyfsat snart tillbaka där =)

*kl*

Blev tipsad om denna tråd, så nu hoppar jag in här! :laugh:

Har en islandsvalack -91, 135-137 cm hög som fick sitt tredje (och förhoppningsvis sista) fånganfall för någon vecka sedan. Vi har röntgat honom på klinik och trots tre fånganfall har han ej fått några rotationer som tur är, utan det är "lindriga" fånganfall med "god" prognos enligt veterinärerna.

Enligt den veterinär som röntgade honom har han problem med ämnesomsättningen (på vilket sätt vet jag inte, jag var nog i chock under hela besöket på kliniken eftersom lastningen + resan dit var för jävlig) och det märks pga att han är fet (:o) och han är svälld över mankam + att han har fångnacke.

Försöker komma på vad man ska våga ge honom för något att äta, har fått många bra tips på ett annat forum men tänkte även ställa frågan här. Vad vågar man ge en häst som har fång + som behöver gå ner i vikt?

I dagsläget står han i en sjukhage, en lerig sådan. Han får ca 3-3,5 kg oanalyserat hö (ska få hem nytt hö snart som ska analyseras). Han får även 2 påsar Fenylbutazon om dagen just nu.

Såhär ser herrn ut just nu:

.
Den är fet över hela kroppen- en eunuckrumpa. Den ska ha ett sluttande kors som nu är inbäddat i fett som är svårare att få bort, då dess kropp försvarar fettet. Den är troligen matrabiat för att kroppen inte kan tillgodgöra sig maten som den ska, utan istället bildar depåerna- IR.

Få bort depåerna o hästen blir frisk o får heller inte samma sug.

Det är så synd att vi först börjar banta en sjuk häst som inte får röra sig.
Då behöver man som regel ta till hårdhandskarna.

Vad stog den på för foderstat innan?

Nästa gång den den måste vila- se till att den är slank innan o dra ner när den inte gör ngt.

Jättefin häst som nog bör väga 50 kg mindre.
Tyck inte synd om den för att den får äta mindre. Det är ju för att den ätit för mkt som den nu är sjuk.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka