Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Halvt KL

Har ni inte fått regn där borta än? Har nere vid kusten har det redan regnar några dagar (det kom i måndags natt). Trodde att det hade nått er där borta nu. Fast det verkar som att det kommit både uppifrån och nerifrån i två olika omgångar här, så det kanske inte går åt det hållet.

Här är det en del som slått redan, vet inte vad de ska göra med det, det kan väl inte bli hö? Det var för nån vecka sen.

Jag har bara vinterbilder och en ponny med 10 cm fluffpäls åt alla håll blir inte rättvisa på dom hullbilderna:angel:

Men det gör inget att du inte håller med, för på just honom är jag säker på att han är i okej (okej, inte bra) hull:D Revbenen känns, ingen tjockis nacke, inga depåer över rumpan eller bogen osv. Sen är han bred i halsen och har en väldigt låg halssättning, vilket förvirrar dom flesta. Han är rent av förskräckligt ful extriört!

Halvt KL

Har ni inte fått regn där borta än? Har nere vid kusten har det redan regnar några dagar (det kom i måndags natt). Trodde att det hade nått er där borta nu. Fast det verkar som att det kommit både uppifrån och nerifrån i två olika omgångar här, så det kanske inte går åt det hållet.

Här är det en del som slått redan, vet inte vad de ska göra med det, det kan väl inte bli hö? Det var för nån vecka sen.

Inte en droppe regn på flera veckor. Kom ett par skurar för ca 2 v sen, men innan dess så var det också lääänge sen.

Haha, en himla söt fuling i alla fall.

Vi stod och kollade på grannens åring häromdagen, hon är helt förskräcklig exteriört. :angel: Och jag kunde bara konstatera att hon är byggd precis som min gamling, bara det att hon troligtvis växer ifrån det, vilket inte min gör. :p
Breda höfter, överbyggd, rak och lågt ansatt hals.
Fast åringen är långbent och ranglig, medan min är kortbent och lite rejälare.

Men det gör inte mig nånting, han är ändå finast! :love:

Ang bilden så är ju just den vinkeln allra värst tycker jag. Även smala hästar kan ju se halvt gravida ut snett framifrån :angel: Så jag hoppas inte du tar åt dig för mycket, det var därför jag frågade efter annan bild.

*KL*

Sommar, sol, värme och gräs och Lillen gör samma trevliga sak som tidigare år, dvs blir lättare att hålla hullet på. Så funkat fint trots mathöjningen - lär bli knivigare hålla den i vinter men den dagen, det problemet.

lillenhull2011061011.jpg

lillenhull201106106.jpg

lillenhull2011061012.jpg

lillenhull2011061017.jpg

Och nu kan man nog med fog konstatera att han är bantad, färdig och lever sitt nya, smala liv. Hullet har ju hållit sig bra (inom godtagbara gränser vintertid) i över ett år nu =) Mankamsdepån får vi nog dras med ett bra tag till dock, den går ju heeemskt sakta - men sålänge det går åt rätt håll så =)

Senast ändrad:

Kan väl säga såhär, att mitt 170 fullblod, som drar 155 i täcken och är stor både på höjden och längden, väger 610 kg då han blir i överhull i början av betessäsongen. så jag har svårt att tänka mig att din hästs normal vikt borde vara 525 kg, då har du nog blivit hemmavan vid hans hull status......425 låter högst logiskt.

Stella som är 147 cm hög och inte supergrov väger runt 470 i slimmad tävlingskondition. Vägd på våg, enda gången jag kunde känna alla revben och både veterinär
som är van vid galoppörers hull och tränaren tyckte att hon såg smal ut.

Ja om du tror jag har ngn slimmad galoppör så misstar du dig :D

Jag har sett Seabaz häst på bilder genom åren och den är riktigt överviktig, så de bilder den varit slimmad tror jag är betydligt närmre 425 kg än 525. Om man säger så : ) Tycker inte det är så stor skillnad rent modell mässigt på era hästar, Ss häst är väl några cm högre typ 155 max.

*Kl*

Det kan skilja väldigt mycket i vikt på ungefär lika stora hästar i samma hull, men även jag reagerade på att 525 kg i normalhull lät väldigt högt för Seabaz häst.

Samtidigt, 3 cm i mkh (men olika typ, lätt vs grövre) och 70 kg i viktskillnad på mina fullblod fick mig inse att det verkligen kan skilja. (Och det skiljer grymt mycket mellan t ex Lillen och Ironwills Stella när de är i bra hull)

Men, vissa hästar döljer (för ögat) sitt överhull väldigt bra, de bär det jämnt. Så frågan är väl snarare om hästen är i sådant hull nu när den väger 550 kg att den verkligen bara är 'lite rund'?

Han har blivit riktigt snygg din grå :d

Har äntligen hittat en runda nu som jag kan köra Prinsen på i snabb trav och galopp så hoppas på snart att han kommer vara i prima form igen :D Men han har iaf tappat det mesta fettet på rumpan nu, är bara magen kvar >___<

32475800.jpg

*Kl*

Det kan skilja väldigt mycket i vikt på ungefär lika stora hästar i samma hull, men även jag reagerade på att 525 kg i normalhull lät väldigt högt för Seabaz häst.

Samtidigt, 3 cm i mkh (men olika typ, lätt vs grövre) och 70 kg i viktskillnad på mina fullblod fick mig inse att det verkligen kan skilja. (Och det skiljer grymt mycket mellan t ex Lillen och Ironwills Stella när de är i bra hull)

Men, vissa hästar döljer (för ögat) sitt överhull väldigt bra, de bär det jämnt. Så frågan är väl snarare om hästen är i sådant hull nu när den väger 550 kg att den verkligen bara är 'lite rund'?

Hej!

kort passus:

Min connemara på 160 cm hade sin matchvikt på 500- då var hon den grövre typen av connemara. Så jag håller med om att 525 låter högt, men det kan ju skilja som sagt.

Min har tappat mängder runt magen, på sidorna, men inte mer än nån cm runt magen.. Skumt..

/Lavinia

Jag hoppar in här och ställer min fråga... ni kanske har erfarenhet av sånt här

I vinter ska min islandshäst gå på lösdrift, fri tillgång på hösilage. Enligt förra ägaren har han gått på fri tillgång och funkat bra, är ändå rädd att han ska bli tjock även fast han inte är superlättfödd. Men i alla fall, till min fråga!
Eftersom jag tänkte rida mycket för att han inte ska rulla fram måste jag ju klippa, tänkte spårklippa/filtklippa/någon blandning av båda ;) Funderar då på hur tjockt täcke han behöver? Kan han klara sig med 100g täcke till -20 eftersom han går på fri tillgång? I vintras hade han 200g täcke från -10 och nedåt, då han fick väldigt lite mat ute i hagen. Känns ju dumt att täcka en tjock häst på fri tillgång... men samtidigt vill jag inte att han blir stel (börjar bli till åren). Såklart får han gå naken vid plusgrader :D
Alltså, har jag rätt om jag tänker att han bara behöver skydd från vind/regn och inte för värmen? Eller blir han kallare än när han är naken med 100g täcke vid -15?

Jag hade min ponny spårklippt och otäckad hela vintern, oavsett väder. När det regnade (dvs någon plusgrad ute) hade han ett ofodrat regntäcke.
Inga problem alls.

Okej, då tänker jag inte helt galet då :D det är ju så lätt att dalta med den söta lilla pälsklingen ;)

Min islänning står i och för sig inte på lösdrift, utan på box. Men han gick otäckad nästan hela vintern. När det var som kallast och jag märkte att han blev stel i ryggen (är 22 år) fick han på sig ett tunt 100g fleecefodrat täcke. Hade även ett tjockare (ca 200 g) men det behövde jag aldrig använda. Det tunna räckte absolut, och det hade han bara när det blåste mycket (som det gör här på kusten) och regnade/snöade blött och hårt.

Men som sagt, nästan hela vintern klarade han helt utan täcke, och då fick han ändå inte särskilt mycket mat (5kg/dagen) som värmde.
Han har dock väldigt tät päls, men jag har märkt att han är lite mer frusen så här på senare år. Så det kanske tar ut varann. Han rids 5-6 dagar i veckan.

Såhär var han klippt:
31979234.jpg

Såhär ser min häst ut. Ett 10årigt kallblodssto som i dagsläget har hyfsad kondition och en hel del muskler. Har ägt henne ca 1år nu och innan dess har hon stått helt tills hon var 6 pga tidsbrist och sen dess blivit "riden". Skrittad och travad på ridbana försiktigt i 3år, är sparsamt riden och var inte utbildad när jag köpte henne.

Hon har gått utomhus 24/7 nu sen slutet av april i en beteshage så har ätit sig större och större. Hon är inte farligt tjock direkt men har fettvalkar här och där så nu idag har jag bytt hage, från ett gräsparadis till det magraste du kan hitta. ;) Rider henne ca 6dagar i veckan varav minst 1 hårt dressyrpass samt klättring osv. Hon får en skvätt betfor och mineraler men inget annat förutom det. Vill absolut komma i bättre form och jag hoppas att hon inte blir lika fet den här sommaren av betet.
Att banta en häst som går på bete är som att skotta snö medans det fortfarande snöar..

32488153.jpg

Bilden tagen för någon vecka sedan. Ser ni randen som går snett nedåt på magen? Det är som ett lager med fett och man får trycka ordentligt för att känna revbenen. :grin:

Jag tycker nog tyvärr hästen är 'farligt' rund. Du har inte funderat på betesbegränsare och/eller att skippa heldygnsbete?

Söt är hon alldeles oavsett =)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka