Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Elina8: Jag är väldigt noga med att rida FRAMÅT. Hon är fortfarande ung och har ju missat ett år av utbildningen så jag har kvar mkt av unghästtänket fortfarande. Bjudning är a och o. Men du kanske menar mer regelrätta ökningar? I så fall tränar vi liiite grann på det. Hon är inte jättestark ännu så ökningarna blir inte jättebra. Däremot jobbar vi mkt med bommar för att korta/länga steglängden och lyfta på benen.

Jag menar bara att länga steget helt enkelt. Jag är inte så himla insatt i dressyrtermer, så jag vet inte vad du menar med regelrätt ökning.
Men man skiljer väl på takt och tempo. Du kan ju öka tempot och ändå har kvar samma takt och steglängd. Alltså att hästen bara flyttar benen snabbare. I alla fall tycker jag att det funkar bra att länga stegen ordentligt emellanåt.
Det känner man ju själv också, när man länger stegen ger det en annan effekt än om du tar kortare steg. Därmed inte sagt att man inte ska korta också.

Jag kan ju inte säga något om hur du rider efter två bilder, men för att jämföra bara så rider du ju ganska kort på bilderna. Låt hela hästen bli lite längre emellanåt, tänk lång och låg och stooora, lååånga steg!
När du gör fattningar och övergångar så har du troligtvis honom kort och samlad, så då kan det vara bra att bryta av med lite längre steg.
Funkar jättebra både när du rider ut och under dressyr och hoppassen.

KL

Jag provade sadlar idag. Godi's har ju varit för vid sen han gick ner i vintras, och det har bara blivit värre och värra. Fram till för 2 månader sen var det inte så farligt, men nu har han gått ner lite till och det märks! Har haft en gelepad under som fyller ut framtill, men det funkar inte längre.

När jag provade sadlar så förstod jag varför :angel:

Han har gått ner hela 2 bomstorlekar. Från 38 till 34!!! Och Globus 38 är väääldigt vid (xx-vid), den motsvarar ca 120 grader har jag för mig. 34 är normal. :o

Hittade tyvärr inget som passade helt hundra, så det blir till att leta vidare.

Den där hästens rids bra. Det syns på hela hästen- musklad o har aktiva bakben:bow: Inget behövs tilläggas.
För den räcker det med att dra ner en gnutta... om man nu tycker att den är för rund om magen. Kanske går den på gräs- då blir de sådana.

skitfin häst:love:

*kl*
Satan min lilla ponny har lyckats gå och bli fet iaf >__< Dom får för dagen ca 2 kg hö/ att dela på, då det inte finns något bete i hagen. Har varit rädd att dom får för lite men det får de tydligen inte då *suck* Putte har med lagt på sig lite, tror det har med att han inte stressar och springer runt nu när den andra hingsten inte går med dom.

Prins:
pict0076-2_150659152.jpg

Putte:
Början på maj
32364797.jpg

Idag
pict0083_150659412.jpg

Ingen av dom står i hagen på de nya bilderna så här ser det ut i den.

Senast ändrad:

Så ser min hage nästintill ut till islandshästarna som går här. Och dom stödfodras inte:angel: Nej, lite mer kanske dom har, men inte mycket. En del går upp på luft.

Äter dom upp allt dom får? Hur snabbt?
Har du köpt Putte?

Dom äter upp allt dom får och det går nog ganska snabbt då dom springer in i lösdriften för att äta. Därför jag inte vågat sluta med hö'et då de beter sig som de vore på svält. Putte är min men har inte betalat för honom ännu.

Dra ner höet skulle jag. Jag brukar iofs också gå efter hur huuuungriga de verkar, men 2 kg hö till en minishettis(?) blir ju ganska stor del av totalbehovet.

Emil är ju stor standardshettis, och 2 kg hö med 8 MJ/kg (kan ju vara mer också) blir ju 16 MJ vilket är drygt hälften av hans totalbehov/dag. Och de plockar nog i sig rätt bra även på liiite gräs, spec som det gräset ofta kan vara energirikt.

Så fortsätt stödfodra, men ge dem ½ kg hö/ponny istället?

Dom får ju dela på 2 kg så blir 1 kg var :p Men blir nog att dra ner på hö mängden. Hade först tänkt att jag kunnat motionera dom genom att köra Prins och ha Putte med på släp, men visat sig att Putte är för ömhovad för att vilja springa på vägarna. Men ska testa börja tömköra honom lite. Han är ju verkligen dumsnäll ponnyn :D

Den där hästens rids bra. Det syns på hela hästen- musklad o har aktiva bakben:bow: Inget behövs tilläggas.
För den räcker det med att dra ner en gnutta... om man nu tycker att den är för rund om magen. Kanske går den på gräs- då blir de sådana.

skitfin häst:love:

Jag har väl inte sagt något annat heller. Det enda jag har sagt är att jag tycker att ökningar är bra för magmusklerna, utöver det hon redan skrivit att hon tränar på. Efter hennes beskrivning av träningen verkar den ju allsidig och det är ju ingen tvekan om att hästen inte är välriden.

Varför skulle man inte kunna tillägga ett tips bara för att hästen är välriden?

Nej du skrev en massa tips o analyser som inte var så strålande.
Jag menar bara att länga steget helt enkelt. Jag är inte så himla insatt i dressyrtermer, så jag vet inte vad du menar med regelrätt ökning.
Men man skiljer väl på takt och tempo. Du kan ju öka tempot och ändå har kvar samma takt och steglängd. Nej det går inteAlltså att hästen bara flyttar benen snabbare. I alla fall tycker jag att det funkar bra att länga stegen ordentligt emellanåt.
Det känner man ju själv också, när man länger stegen ger det en annan effekt än om du tar kortare steg. Därmed inte sagt att man inte ska korta också.

Jag kan ju inte säga något om hur du rider efter två bilder, men för att jämföra bara så rider du ju ganska kort på bilderna. Låt hela hästen bli lite längre emellanåt, tänk lång och låg och stooora, lååånga steg!
När du gör fattningar och övergångar så har du troligtvis honom kort och samlad, så då kan det vara bra att bryta av med lite längre steg.
Man vill att hästen sätter sig lite o bromasr med rumpan- är samlad för att inte ramla framåt som en lång i kroppen- häst måste göra.
Däremot kan man göra precis tvärtom- ha hästen lite längre iom att en rätt skolad häst samlar sig i fattningar o inte bara kastar sig iväg.

Nej du skrev en massa tips o analyser som inte var så strålande.
Man vill att hästen sätter sig lite o bromasr med rumpan- är samlad för att inte ramla framåt som en lång i kroppen- häst måste göra.
Däremot kan man göra precis tvärtom- ha hästen lite längre iom att en rätt skolad häst samlar sig i fattningar o inte bara kastar sig iväg.

När jag säger att det kan vara bra att bryta av med långa steg emellanåt, så menar jag såklart i träningspassen, att det blir en bra omväxling, något som bryter och ger variation och mångsidighet. Inte att man ska rida hästen lång i övergångarna :crazy:

Ang, det du rödmarkerat så reagerade jag inte ens. Jag ändrade lite fram och tillbaka (har lite svårt att formulera mig ibland) och fortsatte på meningen före (som inte fanns där först). Ta bort takt, det ska stå att man kan öka temot utan att länga steget. Därför menar jag att en ökning inte alltid är en längning av steget. Det får fortare, men hästen tar inte längre steg, bara snabbare steg. Visst säger man väl ökning när det gäller tempo? Och längning när det gäller steglängd? Är som sagt inte så insatt i termer och väldigt dålig på ord. Men jag tror du förstår vad jag menar ändå.

*KL*

Snabb fråga:

Om ni hade en häst som fick enorm fångnacke när den gick ut på betet (och som varit fet hela vintern) skulle ni då banta den 3 veckor för att sen skicka ut den på dygnet runt bete igen??

/Lavinia, vars häst nu går halvdagar på bete och jobbar på att få mera muskler:-)

Går inte svara på med så lite info tycker jag. OM den på dessa 3 v gick ner i normalvikt och blev depåfri med normal nacke, och den höll kvar det hullet på dygnet runt bete skulle jag slå kullerbyttor av lycka och låta den gå på dygnet om betet.

Om någon av ovanstående fallerat är svaret nej.

Jag är kanske mer superhysteriskt jätteorolig än AW.

Men - nej - jag hade inte släppt ut den på bete igen även om den blev smal på tre veckor (hur nu det ska gå till).

Jag tror det tar mkt längre tid än så innan Ir går tillbaka.

Fast jag förutsatte att det inte var SAMMA bete den åkte ut på igen? Om den skickades ut på SAMMA bete är mitt svar också nej.

Min i mitt 'best case'-scenario såg jag en övermatad häst som var tjock sen vintern, som reagerade med en nackdepå på bete och som var i normalhull på 3 v (dvs INTE speciellt överviktig och INTE speciellt IR) som sen gick ut på bättre lämpat bete.

Jag kommer ju aldrig oavsett vad släppa mina på dygnet om bete, men en häst som tar tre veckor att få ner i normalvikt - den hade jag inte betraktat som speciellt sjuk, och kunnat släppa på bete mer lämpat för den. Samma skulle ju bara bli en repris dock.

Hej!

Ja alltså.. Hästen är på "bantning" nu, tydligen har nacken gått ner på bara 1 vecka och hästen kommer hem 1 vecka tidigare än planerat. I mina ögon har den haft nacken hela vintern och varit rejält "depåig". Min har ju varit fet- men den här har haft en rejäl hingstnacke "men den ser ut så- det är muskler" (den stog ca 2 månader i vintras). Nu går den tydligen i en grushage och står på stall. Hur den ser ut vet jag inte.

Så jag undrade mest hur ni hade gjort. Jag hade ju inte vågat släppa ut den på bete om det varit min (min egna går halvdag på "kraftiga" betet och nattetid på magert skogsbete).

Hagen den ska gå i är en del av den hage den gick i när fångnacken dök upp, men kanske inte den kraftigaste delen (svårt för mej att säja, har inte stått i stallet så länge). Eller det är iaf så det är tänkt från ägarens sida. Jag ville mest ha lite info som jag kan mata ägaren med så hen slipper riskera samma problem igen.

/Lavinia

Passar på att lägga in bilder på min igen:

DSC_0037.jpg

DSC_0099.jpg

DSC_0112.jpg

DSC_0043.jpg

I januari såg hon ut såhär:
IMG_0066.jpg

IMG_0062.jpg

och i maj:
DSC_0157.jpg

/Lavinia

Det är ju rätt stor skillnad sen i vintras.

Sen måste jag bara säga: Himla läcker färg! :love:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka