Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

hm... Förklarade lite... Tack så mycket.

Men ska jag utgå från att han har IR då?? Hur sköter man det??

Jag har fångvana sen tidigare, men aldrig haft någon med så kraftiga fettdepåer som han... Han har faktiskt lite depåer runt svansroten med (syns på bilderna om man tittar efter det).

Men vad kan jag ge honom för foder sen då?? Just nu får han enbart gräs (med munkorg). Men sen då?? I vinter? Han kommer motionera ca 4-6dagar i veckan. Varierat på ridning av medis ca 2ggr/v:a, körning 1-3ggr/v:a och sen utöver det så kommer han löshoppas, ledas, tömköras, tricktränas osv...

Han kommer att gå ganska så hårda pass när han är igång. Hoppträning en gång i veckan, långa körpass i kuperad och relativt backig terräng, dressyrpass både under ridningen för tränare, men även i töm. osv..

Känns som att han kommer behöva mer än bara hö... (?)

Känns som att han kommer behöva mer än bara hö... (?)

Beror ju helt på vad du har för hö. Med ett bra hö kommer man långt. Så kolla analys, och om du har möjlighet att välja vilket hö du köper så kan du ju oftast vara lite kräsen och välja ett som passar din hästs behov.

Det som har fattats för min har varit protein (det är väl det vanligaste problemet för de flesta här inne) och mineraler. Med det höet jag haft så fixade jag det bäst med vanliga mineraler (pellets, 50g/dag = tillför inget energimässigt) lusern (utan melass!!) och soja (också lågt stärkelseinnehåll, så det funkar bra för IR-hästar också vad jag förstått) De är ju inte bara känsliga för socker, utan även för stärkelse, som det ju ofta finns mycket av i spannmål.

Jag håller mig lååååångt borta från alla färdigblandade foder som säger sig vara så himla bra och täcka hela hästens bohov om man ger typ ett kg om dagen. Tycker bara det är massa energi och speciellt från socker och stärkelse i dessa.

Men ska jag utgå från att han har IR då?? Hur sköter man det??

Med den nacken skulle jag behandla honom som om han var IR. Det skadar inte en icke-IR häst att behandlas som en med IR.

Du ska ge så lite socker och stärkelse som möjligt. Stärkelsen är lättast, undvikt allt vad spannmål heter, dvs havre/korn/majs och kraftfoder och/eller musliblandningar med det i. Varning dock att det inte är så lätt som det kan låta.. Det finns omelasserad lucern, och man kan köpa omelasserad betfiber eller laka ur och skölja sin betfor t ex.

Socker så undvik (nu börjar det blir svårare..) allt melasserat foder. Observera att nästan alla mineraler och tillskott till häst är sockrade/melasserade både kors och tvärs. HELT är svårt att undvika men så långt du någonsin kan.

Gräs är svårt. Det kan innehålla enormt mycket socker, haken är att sockerhalten varierar bokstavligt talat från timme till timme. Men vår och höst/vintergräs, dvs när det är kalla nätter/frostnätter är rena sockerbomben oavsett. Tyvärr är många ogräs ( t ex maskrosor) sockerrika med, så ett 'skräpbete' kan råka bli ett sockerbombsbete.

Hö kan variera stort i socker med, man kan analysera det om man vill. Men om man bara misstänker IR, det inte är ett pågående fånganfall och de övriga kostråden ger effekt så kan man ju 'titta på hästen' om den klarar sockermängden i höet och avstå analys om man vill det. Analyserna är tyvärr ganska trubbiga. Att blötlägga höet och laka ur sockret kan minska sockermängden om man är tveksam eller vill 'gardera sig'.

I övrigt så att gå ner i vikt och bli av med övervikten (hellre lite för smal än lite för rund) och motion hjälper insulinkänsligheten att öka och är 'botemedel' mot IR (Jag sätter botemedel inom fnuttar då en IRhäst alltid kommer vara känsligare än en icke-IR). Och försök fodra så jämnt över dygnet som möjligt, hellre fem mindre mål spridda över dygnet än tre stora. Försök se på tiden hästen står utan mat, och sikta på att hålla blodsockret så hyfsat jämnt det går (t ex just med flera mindre mål = mindre blodsockerpeak än färre men större mål.).

Jag har fångvana sen tidigare, men aldrig haft någon med så kraftiga fettdepåer som han... Han har faktiskt lite depåer runt svansroten med (syns på bilderna om man tittar efter det).

IR-hästar är ofta mycket lättfödda. Så utgå inte från att den behöver mer än hö rent MJ (energimässigt), och sikta på ett hö som täcker proteinbehovet så du slipper lägga till protein via krubban. Den dag hö i fri tillgång inte räcker för jobbet - eller om du inte hittar hö som täcker proteinet på den giva som täcker MJ - så finns som sagt omelasserat lucern, omelasserad betfor och man kan även ge en viss mängd olja, gärna linfröolja. Men problemet är oftare att de är så lättfödda - ÄVEN i arbete att det är svårt att hålla hullet nere ens med bara hö.

Sen när han är smal och i fullt jobb etc kan det dessutom vara så att du utan problem kan ge t ex lite havre/vanligt kraftfoder, så det behöver inte bli så krångligt alls. Så ta det den dag det ev uppstår. Men försök hitta ett hö som passar honom och gör att du INTE måste proteinkomplettera så kommer du långt =)

vad tror ni...?

248651_10150180932696580_661986579_7434630_4596554_n.jpg

DSC_0138-2.jpg

Jag ska skriva min första reaktion som jag spontant utbrast här hemma.
Shit i h****e vilken snygging:love::love:
Jag är helt kär!

Hullet tycker jag dock är jätte svårt att avgöra på bild av kallblod.

vissa tycker han är lite stor ;) Inte bara hullmässigt :p
DSC_01772-1.jpg

Tycker det är lite svårt att se på honom, för jag tycker han har börjat bli snyggare över rygg osv, men mer motion skadar väl inte :p får höra vad bukeexperterna säger :)

*KL*

Lillen har på band ökat 12 kg på en vecka. Återstår att se vad vågen säger på tisdag.

Blev torsdag istället för tisdag, men vågen sa +4 kg på 2 v. Så inte lika illa som på bandet, men hade ju hellre fått vara 0 eller minus. Återstår att se om det är en smygande kontinuerlig viktuppgång eller bara 'normalvariation'. Jag är rädd det är det första..

Mja, manfri är han inte riktigt någonstans :p Se om dessa gör det lite lättare att se då, han går på magrare bete sen dessa bidler togs iaf.

DSC_0025.jpg

DSC_0136-1.jpg

Här tycker jag att han ser rätt så tjock ut, sen om det är en ofördelaktig bild eller inte går ju inte att avgöra.

Här hålls ju inte magen upp som när han rör sig, och jag tycker att han såg ganska kraftig ut på andra bilder också, framförallt från på bogen/halsen och även runt magen.

Men jag håller med, det är jättesvårt att se på bild om han bara är grov, eller om hälften av grovleken är fett.

Det var ju många som sa om min när han hade gått ner hälften att han är ju så fin nu, han ska väl inte gå ner MER!! :eek: Islänningar ska ju vara grova. Det är ju så de ska se ut. Och jag har ju tänkt mig honom som grov, och jämfört med vad han vägde innan såg han ju väldigt liten ut. Men nu i efterhand, när jag jämför med normalhull så såg han ju väldigt fet ut då. :o

Han är lite knepig så, jag tycker han är lite för stor, dock ÄR han GROV. Den bilden är några veckor innan "spring"bilderna så jag vill tro att det går åt rätt håll, de övre bilderna går han på magrare bete och har motionerats betydlig mer. Jag tycker ju han är betydligt tjockare än vår vet tex. Hon tycker inte alls han ser så farlig ut, och (än så länge) har han inge tendenser till fång, dåliga ben elelr så.

Jag tycker också han ser lite för tjock ut, tittar på ungefär samma ställen som Elina, dvs bog, övergång hals/bog osv. Men det är jättesvårt att se på grova hästar på sådana bilder som är utlagda så det blir eg bara en gissning.

Han är lite knepig så, jag tycker han är lite för stor, dock ÄR han GROV. Den bilden är några veckor innan "spring"bilderna så jag vill tro att det går åt rätt håll, de övre bilderna går han på magrare bete och har motionerats betydlig mer. Jag tycker ju han är betydligt tjockare än vår vet tex. Hon tycker inte alls han ser så farlig ut, och (än så länge) har han inge tendenser till fång, dåliga ben elelr så.

Utan att veta något om din vet. så kan jag säga att deras åsikt inte alltid är något att hänga i granen. Veterinären som besiktigade min häst när jag köpte honom kryssade i lagom eller normal eller vad det nu står.
Då såg han ut såhär:
32429970.jpg

Då vägde han nästan 150 kg mer än idag, när han FAKTISKT är i lagom hull.
Skrämmande att en veterinär inte har bättre förstånd än så. Varken jag eller förra ägaren höll med.

även Elina8.

tack för era fina råd... vet att det görs analys av höet för gubben odlar ekologiskt och måste skicka det till dom som kontrollerar det.. Dock så tar han från måååånga olika ställen med upp till 6mil mellan ställena, så det är omöjligt att utgå från en analys... :crazy:

det brukar dock vara riktigt bra "sprutt" i hösilaget, så min tanke är att han ska få 1kg uppblandat med halm i hönät med små hål morgon och middag som jag binder upp i hagen (längre tid att pilla med) och sen på natten ska han kunna få 1,5kg hö blandat med halm i höpåse även här.. dock mycket mer halm än ute.. han står på spån, så får inte i sig mer än det jag ger... sen kommer han nog agera dammsugare i hagen på det höet som araben inte länsar marken på när hon får ute morgon och middag. Hon tillåter inte andra att äta ur hennes hög, men pillar inte upp "alla" strån. Dock lämnar hon inte kilovis kvar... :D

Araben får ju proteinkoncentrat (igentligen träningspulver till människor), så funderar på om jag kan svälla upp hans mineraler (Solid pellets) i lite utblandat sånt proteinpulver? Han får ju ett halvt mått Solid (knappt en halv dl/dag). Hur känns detta??
Vill ju att han ska kunna ha grovfoder att pilla läääänge med, men vill absolut INTE ha fri tillgång på Hösilage (får bli hösilage till honom med pga. att araben inte tål törrt hö och dom går i hage ihop).

Varför skulle du inte kunna blöta upp mineralerna med koncentratet tänkte du? Ser inga problem med det =)

Ja det är sant, men denna vet tror jag på (hon har inga problem med att säga vad hon tycker och det är hästar hon håller på med i princip uteslutande) därmed inte sagt att han är smal! alltid bra med nya ögon, då känner jag inte fel, ävne om han som sagt är GROV. :) fortsätter som jag gjort nu, dvs magrare bete och mer motion så får vi se vad resultatet blir, ananrs får jag ta till mer drastiska åtgärder . :)

Jag tycker du gör helt rätt. Finns ingen anledning att börja tokbanta direkt.
Det är ju mycket möjligt att det räcker bra med magert bete.

Himla fin och maffig häst!

Tack!

Ja båda hans gamla medryttare kommer hem i sommar, så han kommer inte stå nått. Jag får utvärdera i slutet av juni, får lägga in nån bild då med, så får vi se hur det ser ut . :) Tack för åsikter iaf. :)

Varför skulle du inte kunna blöta upp mineralerna med koncentratet tänkte du? Ser inga problem med det =)

jag ser inga problem med det, men var mest frågande om det finns något i vassleproteinkoncentratet (Weigh 80) som är farligt för honom om han nu trots allt är IR häst.. jag kan och känner inte till något om just IR, så kommer väl med massa knäppa frågor...

Var hittar man information om just IR, vill läsa på lite mer och bilda mig en uppfattning från mer tillförlitlaga källor och studier än Buke (inte för att er kunskap inte är bra, men vill gärna ha svart på vitt själv själv... :P)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka