Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Tack!
Han har ju egentligen ingen fördelaktig exteriör. Men jag tycker också han är himla fin. Han har ett jäkla steg för att vara så liten och ha så korta ben. Väldigt vägvinnande om man säger så, med stort övertramp, så han känns ju inte som en liten häst på det sättet (är ju bara 128). Han är dessutom överaskande grov med tanke på hur liten och smal han blivit. Känns helt enkelt som väldigt mycket mera häst än vad han ser ut. :love:

Tack, håller med om att han verkligen har fått visa sitt riktiga jag nu! Fick hem honom i tjockisformen, så det är kul att se vad det blir av honom :)

Fin han är!
Tror att Godi och Hnokki ligger lite lika i formen, om inte Godi gått om lite tillochmed. Det allra mesta är borta, men det finns fortfarande lite kvar att strama upp för toppform liksom.

Ja, faktiskt. Farbröder båda två. ;)

Han har hållt vikten någorlunda jämnt det senaste året. Förra sommaren gick han upp en del eftersom han inte hade något betessällskap, han gick själv halva sommaren och ihop med de andra i en inte helt optimal hage sista delen av sommaren.
Men nu har han varit väldigt jämn sen tidigt i vintras. Han är väldigt fin i hull nu, men han hade definitivt kunnat stramas till lite.

Än så länge har han verkat väldigt obesvärad av spatten, men jag går fortfarande lite försiktigt fram. Nu är det över en vecka sen han fick medicin, och jag tycker bara han känns bättre. Så jag har vågat trappa upp lite de sista dagarna, fortsätter öka träningen försiktigt. Förhoppningsvis funkar det sålänge han hålls igång hela tiden och rids på en jämn nivå med mycket uppvärmning.

Förhoppningen är att han ska muskla till sig lite bättre, och hålla vikten. :)

Hnokki har ju utvecklats mycket fortare! Det var ju ett par år sen nu som jag började banta Godi, sen har det ju gått lite upp och ner, mycket på grund av stallen jag stått i. Nu står jag i ett superbra stall, där kan han gå ute på bete i stor hage och dessutom stödfodras med 3 kg ensilage.

Så gått om vet jag inte, vi har nog bara haft ett rejält försprång ;)

*kl*

Prinsen har fått ha det lite lugnt ett tag nu då jag jobbat. Men han rör på sig bra i hagen om dagarna iaf och har inte gått upp i hull heller :D Satt och tittade på hur han såg ut när jag fick honom och ja, halva ponnyn är nästan borta ser det ut som XD Men man såg även på man och svans att han inte var lika välmående då tycker jag nog. Kanske bara är en annan som vill se det så :p ... eller är det bara hans hals som blivit smalare :D

32413135.jpg

Senast ändrad:

Hej!

Han är jättefin nu, prinsen. Smalare än min arab kan jag säja! Bra kämpat. Svansen ser ju också bättre ut, men vad det beror på kan man väl bara spekulera i:-)

/Lavinia, som kämpar vidare.. Mer ridning, mindre mat = argare häst..

*KL*

Lillen har på band ökat 12 kg på en vecka. Återstår att se vad vågen säger på tisdag.

De 12 kg på band är i sig ingen fara alls, men haken är ju om det inte stannar av =/ Hans mat är ju höjd med 10 MJ nu, så det kan ju tyvärr vara starten på en mer omfattande viktuppgång och då sitter jag i en rejäl rävsax närmsta månaderna (dvs innan han kan motioneras nåt att tala om igen)

Hoppas att det bara är bandet som jävlas med dig. Hur går det med han annars? Visst var det nåt med benet?

Hoppas att det bara är bandet som jävlas med dig. Hur går det med han annars? Visst var det nåt med benet?

Mm, han opererade bort en lös benbit i en bakkota för 2 v sen. Det går vad jag kan avgöra utmärkt, ska ta stygnen imorgon men han belastar benet fullt ut, sköter sig fint på boxvilan osv.

Dock så fick han ju problem med att komma igång med ätandet efter operationen, nu äter han som en hel häst igen - men det krävdes magsårsbehandling för det. Så jag blev ju tvungen att höja maten för att få upp TS, och kommer inte kunna sänka den under den här TS mer igen. Däremot hoppas jag slippa höja ännu mer.

Men blev ju lite olyckligt med höjning och boxvila i samma veva, + 10 MJ från maten och minus X MJ förbrukat iom boxvilan. Så kan vara en äkta viktuppgång, men det är ju i så fall bara att 'ta' och hoppas det ger sig när han får ridas igen, men det är ju ett tag dit.

Hur lång tid har du som konvalescens?
Har ju varit med om benbitsop på travhästar och de har ju inte alls vilat länge.

2 v boxvila med lugn skritt vid hand fram till stygntagningen. Sen 4 veckor (i idealfallet, kan ju behöva förlängas beroende på hur det ser ut, men tror inte det) i liten sjukhage. Sen försiktigt sätta igång.

MEN... Lillen är ju SÄMST på det här med sjukhage... Han är ju en darling på box, men idkar osorterade skolor över mark, slidestops, spinns osv i sjukhage. Så, han kommer om han inte plötsligt blivit vuxen och vis kvarstå på box de 4 v med. Ska höra med vet HUR stor risk ett idiotutbrott i sjukhage är, är det inte jätteilla kanske man kan prova ha honom i sjukruta och se om han blivit vuxen och vis (eller snarare om gräset kan ha en lugnande effekt). Men beror på hur stor risk ett tuppjuck innebär...

Och han har 'travhästkonvalescens' förresten. Jag blev positivt överraskad när jag läste pappret från op vet ;P

Min vet innan hade tyckt 2 v strikt boxvila och 6 - 8 v i liten hage (eller ja box för L då) med succesivt utökad skritt vid hand. Dvs 'ridhästkonvalescens'.

Medan op vet kör på travhästkonvalescens. Dvs 2 v med lugn skritt vid hand, sen 4 v i liten sjukpaddock (står inget om skritt där men antar kallt det är tänkt han ska fortsätta skrittas vid hand) innan 'succesivt utökad träning efter det'.

Men, oavsett så även en i idealscenariot, så innan vi är uppe i skritt, trav och galopp igen är minst 2 månader framåt. Så innan dess kommer jag med motion inte kunna göra speciellt mycket åt vikten.

Senast ändrad:

JA men tur ändå med travhästkonvalescens, otur att det blev just nu med.. Vi håller tummarna att det går att hålla vikten någorlunda i schack

Var till vet idag, ett inflammerat gaffelbandsfäste och vila i fyra veckor, därefter igångsättning, bättre än väntat :)

så...

Här kommer bilderna jag lovade i mitt förra inlägg på min russvalack..

32426348.jpg

32426349.jpg

32426350.jpg

32426351.jpg

32426347.jpg

Hur f*n blir man av med fettdepån om mankammen?? Bara att fortsätta banta till lagom hull och träna honom? Eller denna försvinner aldrig??

Det var en rätt rejäl mankam ja. :o

Skulle tro den försvinner när han är i lagom hull om han inte har några problem. De här som fortfarande har problem med envisa depåer har väl hästar med IR och liknande metaboliska störningar.

På min såg det inte riktigt likadant ut, eftersom hela hans hals var så grov. Men den har blivit väldigt mycket mindre när han gick ner i vikt.

*KL*

En film från "betessläppet" för hästarna, 2.24 in i klippet kommer småttingarna och deras hage. Jag älskar den sommarhagen:love: Kommer ju aldrig kunna flytta där ifrån för det är tveksamt om man kan hitta en bättre hage för dom däringa små.

Innan 2.24 är min den mörka med störst stjärn, den som springer mest, haha.
Och dom tjockisarna går bara max halva dygnet på gräset, annars får dom klara sig på det lilla korta i stora skogshagen.

Film från "betessläppet".

joo... stor är den ja... :angel:

Var stenhård när han kom, men har blivit mjuk och "knådbar" bara på dessa 11dagar vi haft honom...

Jag måste fråga (med risk att framstå som total nymörjare), men vad är IR?? Läser det lite var stans här på forumet, men blir inte klok på det.. Är det annat för fång??

Helge har ju haft fång enl. den förra ägaren vid två tillfällen för två år sedan...

IR= insulinresistent
Hästen får depåer på vissa ställen som visar att den är insulinresistent, på mankammen, hålorna ovanför ögonen, över bogen och kring svansroten. Ibland bara en av dessa zoner. Då bör man minska den totala sockerhalten i fodret för att hästen löper stor risk för fång.
Hästar kan vara vara feta utan de farliga depåerna och då är de troligen inte IR.....än men löper risk att bli.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka