Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

KL*
Nu börjar vi bli färdiga med projekt mumintroll!
Har egentligen inte "bantat", utan bara motionerat och haft ordentlig koll på foder. Började på dryga 500kg, och vad nuvarande vikt ligger på är osäkert, men det är straxt under 400kg.

Exakt ett halvår imellan!
Tjock_omusklad_stel_och_om_Men_liiiite_steg_har_han_kvar_iafll_Blir_spannande_att_se_hur_han_ror.jpg

Hnokki.jpg

Tack:bow: Känns underbart att ha en häst som äntligen är normalviktig och kan röra på sig!

Ny bilder, om än inte bättre... (Fy fan vilken dålig fotograf jag är)

Stora:

32406927.jpg

32406926.jpg

Dock upplever jag dessa som "ärliga" bilder, det som är på kortet är vad jag
ser i hagen. Det enda är att att buken drar upp sig mer när hon hon inte "släppt"
den. As in undre bilden är worst case scenario vad gäller "bukhäng"... :D

Lilla:

32406925.jpg

Hoppas att hon ska bli mindre bukig av inridning, då revbenen ligger precis
under huden, men ändå ser hon fet ut...

Där ser man vad vinkel och kort kan göra skillnad. Den vita ser BETYDLIGT 'mindre' ut än på den förra bilden! Och jag skulle faktiskt INTE anse den tjock utefter de bilderna du la in nu - och således inte 'dietbanta'. Utan samma sak som jag sa ang den unga i förra inlägget - sikta på att hålla vikten.

Dock, stark reservation för att bilder kan luras grymt (åt båda håll) och man kanske 'bedömt' helt annorlunda om man fått känna på hästen.

Största tveksamheten är kring bakdelen - hur mycket är quarterrumpa och hur mycket är fett? Bild rakt bakifrån brukar vara lättare att se sånt på.

Men hade du lagt in förra bilden på den vita som 'före'-bild och de här som 'efterbild' hade jag tyckt 'Heja!'. Men som jag fattar är de tagna hyfsat samma period? Läskigt eg vad bilder/vinklar kan göra =)

Största tveksamheten är kring bakdelen - hur mycket är quarterrumpa och hur mycket är fett? Bild rakt bakifrån brukar vara lättare att se sånt på.

Läskigt eg vad bilder/vinklar kan göra =)

Keine fett på rumpan, hon lagrar in hals, bog (både framför och bakom) samt
ljumske-området. Det var när jag kände över (framför) bogen som jag
beslutade mig för att lägga upp bild och få en opartisk bedömning.
Därav att jag inte heller ansträngde mig till att fota i "fördelaktig" vinkel.
Halsen sitter inte längre ihop med bogen, utan hon har faktiskt en midja.

Vad gäller vinklar: Absolut, visst kan dom!

(2 veckor mellan bilderna, ingen synlig viktnedgång)

Senast ändrad:

Då skulle jag vara utmärkt nöjd med hullet och sikta på att behålla det men inte aktivt jobba dietmässigt på att få ner mer i vikt om det vore min häst. Det som saknas är ju motion, och det kommer ju ynglingen få, och med den äldre får det ju bli den dag hon är i skick för det och tillsdess får man vara nöjd med hur hon ser ut nu.

För jag ser då inget fett på den halsen inte, och det lilla som är vid/bakom bogen kan du inte 'punktbanta' i alla fall.

KL

Men jisses säger jag bara! Vad sjutton har hänt?!? :eek:

Mätte Godi idag och han har slagit lägstarekordet med hästlängder! Hela 5 cm, motsvarande 20 kg!!!!
Han är nu nere strax under 300 kg gränsen på måttbandet. Min lilla plutt! Tycker ändå inte att det känns som att han tappat något, han känns fortfarande fin över revben, och han till och med små kuddar precis bakom bogbladet. Är rädd att förändringen beror på att han tappat muskler, men jag tycker inte att det är någon skillnad på ryggen heller. Så jag tror att han har dragit in magen lite. Hade ett riktigt bra träningspass så jag tror att det kan ha hjälpt lite. Ska mäta imorgon innan och efter ridning och se vad det ger för siffror.
Jag är nu inne på näst innersta hålet på sadelgjorden, och det är 4 hål kortare än vad han haft innan. :eek:

Enligt vågen så stämde ju bandet väldigt bra på honom, det var nästan exakt på kg. Han har legat mellan 318 och 330, och han vägde 320.

...Stellas blivande maaaan läste jag och funderade en stund på hur man kan visa bilder på det ;) Han är skitsnygg hur som helst och står på min dreggellista inför framtiden! Vad hade du mer för alternativ till din ponny och har du fått filmerna på Mr Right?

Mvh JV

Nope, FS Stuteriet struntade nog i det trots att de lovade över telefon att de skulle skicka... Sett en filmsnutt på honom, men har varken länk eller filmen själv.

Jag ville betäcka med Golden Rock men den finns inte på semin för EU transport, nästa år flyttar den till Australien. Annars har jag tittat på Champion de luxe, jag
gillar Golden Highlight trots att galoppen inte är den bästa, men traven är fantastisk. Annars så vet jag inte.

Hon skulle ju seminerats idag men livmodern var helt stängd så det gick inte, med min tur så är det säker något fel på henne.

hej. Hoppar in här..

Köpte en Russvalack för 6dagar sedan. Fet och omusklad, så där har vi att jobba med!! :P

Han är 11år och ca 130cm i mkh.

Dåliga bilder, men ska försöka ta bättre när jag e i stallet dag... :)

När vi tittade på honom för 20 dagar sedan:
32397946.jpg

för 6dagar sedan:
32397947.jpg

32397948.jpg

32397949.jpg

32397944.jpg

Revbenen syns inte alls, och det är fläskdaller i varje steg... Men det ska bort nu. Går på bete med munkorg dygnet runt, får ca 0,3dl torr betfor (blötas under natten innan giva självklart) tsm. med sina mineraler (solid). Inget annat.

Planen är att han ska röra på sig helt enkelt.. Vagn och sele finns hemma inom några veckor, men fram tills dess så kommer han longeras, tömköras, löshoppas och ridas av nya medisen (ej hon på bilden, ville bara se om han gick att rida på. Han är i princip inte inriden).

KL

Men jisses säger jag bara! Vad sjutton har hänt?!? :eek:

Mätte Godi idag och han har slagit lägstarekordet med hästlängder! Hela 5 cm, motsvarande 20 kg!!!!
Han är nu nere strax under 300 kg gränsen på måttbandet. Min lilla plutt! Tycker ändå inte att det känns som att han tappat något, han känns fortfarande fin över revben, och han till och med små kuddar precis bakom bogbladet. Är rädd att förändringen beror på att han tappat muskler, men jag tycker inte att det är någon skillnad på ryggen heller. Så jag tror att han har dragit in magen lite. Hade ett riktigt bra träningspass så jag tror att det kan ha hjälpt lite. Ska mäta imorgon innan och efter ridning och se vad det ger för siffror.

Enligt vågen så stämde ju bandet väldigt bra på honom, det var nästan exakt på kg. Han har legat mellan 318 och 330, och han vägde 320.

Bandet stämmer väldigt bra med vågen för Lillen med, bandet har visat ca 10 kg för mycket - ner till en viss gräns. När bandet visade 390 kg växte han just 390 kg, och när bandet visade 375 kg vägde han - 390 kg. När han vägde 385 kg visade bandet 370 osv.

Så när han ligger kring 380 - 390 kg visar bandet väldigt avigt, dvs det är ett väldigt stort 'spelrum' på bandet där han faktiskt inte ändrats ett kilo i vågvikt.Och det där spelrummet har kommit just kring idealvikten.

Kände att det var dags att bjuda på lite nya bilder från oss. Han stod så fint idag när jag hade svampat av honom efter ridturen så jag kände att jag var tvungen att knäppa några kort på sötnosen. Tyvärr var det lite dåligt ljus, skugga på halva bilden, men man ser ändå siluetten. Han ville inte alls stå lika fint utanför hagen. Undra varför :angel:

Om ni undrar över "skarven" på magen så är det där han blivit tvättad. Han är fortfarande väldigt lurvig. Så det blöta framtill är platt, och resten under magen är fluffigt, ni ser ju hur tydligt klippningen från i vintras (innan nyår) fortfarande syns! :o

Här är han, skönheten!
32409784.jpg

Jo visst, det är ju klart att det diffar olika mycket vid olika tillfällen och vikter. Men han har definitivt minskat runt magen, märks ju även massor på sadelgjorden. Sen vad den minskningen säger i kg är ju en helt annan sak. Om det är så att han stramat till magmusklerna lite mer efter all trav så finns ju risken att han väger mer idag än vad han gjorde på kliniken.

KL*
Nu börjar vi bli färdiga med projekt mumintroll!
Har egentligen inte "bantat", utan bara motionerat och haft ordentlig koll på foder. Började på dryga 500kg, och vad nuvarande vikt ligger på är osäkert, men det är straxt under 400kg.

Exakt ett halvår imellan!
Tjock_omusklad_stel_och_om_Men_liiiite_steg_har_han_kvar_iafll_Blir_spannande_att_se_hur_han_ror.jpg

Hnokki.jpg

:bow::bow:Grattis, vilken snygging som kom till sin rätt :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka