Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ang hur lite foder så 1 kg TS/100 kg vikt är vad magen som absolut minimi behöver för att kunna fungera normalt. Det finns hästar som tål mindre än det men det är alltid en chansning - och det finns hästar vars mage far illa av 1 kg TS/100 kg och som kräver mer.

Om du ger hö är 1 kg TS = 1,2 kg hö.

Så t ex en häst som väger 400 kg kan du ge som minst 4 kg TS. Det motsvaras av 4,8 kg hö. Om det blir för mycket energi kan man byta ut hö mot halm, men då gäller det att ha koll på proteinet osv.

Det där är det enkla svaret, sen spelar individ, tuggtid och en massa annat med också. Går den på gräs är det som brukar ge mest skillnad att ta bort gräset (fast om den bara får skritta 15 min/dag går den kanske inte i hage alls?)

Det ÄR mycket svårare banta dem när man bara kan använda dieten och inte motionen, men kämpa på - det går. Både min och andras i tråden är 'bevis' på det och kanske kan fungera som 'pepp'.

(Nu har jag bara kollat på de små bilderna men där ser den inte så farligt tjock ut, så förhoppningsvis gör en liten neddragning ganska stor skillnad)

Ok, det kan jag förstå.

Är han helt vilande? Eller funkar promenader? Om det bara är en vecka så borde ju inte vara något jätteproblem med några extra promenader. SÅ mycket hinner man ju inte gå upp på 7 extra kg under en veckas tid.

Tjohej!

Bilder på mitt fetto..

Jag vet att hon är fet fortfarande, men lite har hon väll ändå gått ner???

DSC_0157.jpg

DSC_0159.jpg

DSC_0162.jpg

DSC_0117.jpg

/Lavinia

Stor skillnad tycker jag! Och hon är inte _fet_ nu, även om det finns lite till att ta av. Men fet - icke..

Vi promenerar som ordinerat 45 minuter om dagen, och vill inte öka det då jag är rädd att förstöra mer än jag hjälper, när vi trots allt inte vet vad det är som spökar i haserna.
Jag hoppas inte det, sen får vi ju se, åker som sagt hem och byter stall, där ska hon nog gå med några kallblod. Så då lär hon fortsätta öka, men det är inte bestämt hur alla ska gå där än :)

foto0113_147680526.jpg

Från gårdagens promenad :)

Haha..

Jag får fortfarande leta efter revbenen och måttbandet ligger still.. Så lite finns att ta av och i mina ögon är hon fet, men det går åt rätt håll. Vi får se om vi vågar släppa på bete tids nog- vila, det kommer hon inte göra:-)

/Lavinia

JO, det finns att ta av. Men jag skiljer på rund - tjock - fet, i den ordningen. Och jag tror du får svårt att hitta någon annan som går med på fet/obese. Men det spelar ju eg ingen jätteroll vad man kallar det - förutom att man får olika 'bilder i huvudet' av de olika orden.

Måttbandet kan stå still fast de gått ner på övriga kroppen (eller upp för den delen). Speciellt när de slimmat till sig såpass som går just runt där man mäter (och musklar de på sig kommer måttbandsvikten öka). Dvs om hästen tappar på rumpan efter den slimmat till sig såpass som går där bandet mäter kommer måttbandet inte 'uppfatta' nedgången.

Det finns ju eg en gräns, om man inte blandar in undernärd/för mager/ev depåer, för hur litet måttet runt kan bli - revbensbågen/bröstkorgen osv har en viss välvning osv.

säger som Alexandra - din häst är inte ett dugg fet. Dax att ta på sig de objektiva glasögonen nu :cool:

däremot är den totalt omusklad. därav dess form.

varför släppa på bete :confused: en sån lättfödd lär du ju bara ha allt slit och arbete ogjort med om du gör så? :confused:

Tillägg - revbenen är en ganska kass markör. Vissa hästar känner man revbenen ganska lätt på även när de är alldeles för runda, och andra känner man de inte så lätt på ens när de är snudd på för smala. Titta på HELA hästen, gärna 'på håll'. Och lyssna på andra. Jag får ju nån form av hemmablindhetsanorexi ang Lillen med jämna mellanrum, inbillar mig han blivit/är tjock.

Då brukar jag ta kort, och redan på korten brukar jag inse att 'hästen på kortet' inte alls ser lika tjock ut som 'hästen på stallgången' - även om jag kan tycka det är tjockt på kort med. Men säger 'alla som tittar på bilden' att hästen INTE är tjock - ja då har nog jag fel i min skräck att han ska gå upp och andra rätt. Även om det kan skilja lite mellan kort och verklighet.

Sen är 'står och äter' eller 'går i hagen' bilder inte de bästa att hullbedömma på, då kan man få rena skrangel att se runda ut. Titta på din ridbild t ex, och skillnaden jmf när hon står och äter. Och titta på bilden bakifrån och avsaknaden av fläsk (och muskler, men de kommer ju =))

Senast ändrad:

Stella har jag aldrig känt revbenen på och hon är inte tjock någonstans just nu, fick öka till 9,5-10 kg silage idag då hon
faktiskt går ner i vikt. Ökad ämnesomsättning som bara den eller kan det ha att göra med att hon är ute 10-12 timmar?
Förr var hon ute 4 timmar innan hon fick panik och skulle in.

Haha..

Fast jag vet att hon kan vara klart smalare än hon är nu och att jag då känner revbenen utan problem.

Musklerna jobbar vi på, men det tar tid.

Och bete har funkat tidigare utan problem, så länge vi kunnat rida. Jag får nog inse att hon kommer behöva gå på bete eftersom alla andra hästar gör det och hon inte är en "stå själv" häst och jag inte vill riskera att hon 1. spränger stalldörren och/eller 2. drar över vägen till alla andra hästar.

/Lavinia, som känner fläsket som inte syns så bra på bilder- men hon har klart tappat det värsta:-)

Det är lite kul, din häst hade ju nån gemensam släkting (samma pappa?) som min förra arab. Han var så otroligt lik din! Samma toppiga kors, samma färg... På bilden bakifrån kan man tro att det är samma häst.

*KL*

Ibland är hästar väldigt fascinerande djur. Jag har ju haft huvudbry att få i Lillen sitt krubbfoder/proteinfoder. Han är INTE förtjust i uppblött mat, och dessutom tröttnar han med jämna mellanrum på maten så jag får ändra om receptet lite (typ mer lucern och mindre pp, eller mer pp och mindre linfrökaka etc) - och för den delen haft svårt att övht hittat proteintillskott han alls ätit. Han har tydligt velat ha TORR mat före uppblött mat.

Nu har han haft svårt att komma igång med ätandet efter operationen, så jag har i flera dygn på alla möjliga och omöjliga vis försökt truga i honom mat överhuvudtaget - oavsett om det varit hösilage, gräs eller lucern.

Och av en slump insett att han älskar om maten är i soppform. Dvs ponnyn som INTE tycker om uppblött mat, ÄLSKAR soppa.. Förklara det den som kan ;) Fast vääldigt tacksamt, han slurpar i sig allt som hälls i krubban, och slickar den sen ren. (Och nej, han har inget fel på tänderna/problem att tugga).

Jag har ju gett lucernsoppa en gång förr när vattnet frös så de var utan vatten en fm, och han drack flera hinkar. Men då trodde jag ju det var pga törstig.

Men håller det här bara i sig är problemet att få i honom tillräckligt med protein/krubbfoder ett minne blott, bara göra soppa av det =)

:rofl:

Hästar. :D Stella gillar också soppa! Minst fem liter vatten ska det vara!

Hoppas det går bra nu efter operationen. Håller tummarna!

Hon har tappat rejält men som sagt behöver hon gå ner mer. Nu ser man tydligt hur "ir-påverkad" hon är. Det är lika dant med min kille nu han ser sjukare ut nu än för en vecka sedan men det är för att han rasar i vikt men behåller depåerna

Och min prinsessa äter INGETING om det är minsta lilla vatten i.. Hon har lämnar ren betfor för att det är vatten i..

Underliga djur..

/Lavinia, som kommer spendera minst en vecka till med häst ca 4 timmar/dag på gräs, sen får vi se vartåt det barkar...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31