Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Som jag sa flera gånger kunde jag inte ge tillräckligt med lucern för att täcka proteinbehovet utan att energin stack iväg för högt. Fick till svar att jag var en djurplågare, och att jag skulle ge soja.
Jag ökade på lucernet och gav soja (gjordes förmodligen för tätt inpå, men dum som jag är tog jag illa vid att bli kallad djurplågare..), dumtdumtdumt.
Förhoppningsvis lärde jag mig att aldrig mer lyssna på råd härifrån.

Folk sa väl inte att du skulle ge soja, utan att du faktiskt skulle ge hästen tillräckligt med protein?

Man föreslog soja, men du slog bort det för att hästen fick skorv på benen? Var det folk som påstod att han skulle ha soja trots det?

Som sagt, att sojan i sig skulle ha orsakat det tror jag inte. Men jag sa upprepade gånger att jag kan inte ge så stora mängder soja att det skulle kunna täcka proteinbehovet ensamt samt att jag inte kan ge tillräckliga mängder lucern utan att energin blir för hög.
De tips jag fick var att likförbannat spätta på med en massa proteinfoder, och det fort som fan! Djurplågare som jag borde minsann inte ha djur, speciellt inte när de jobbar röven av sig för att få ordning på sin sjuka häst.
Och baserat på det, än en gång; att be om råd här är inget jag kommer göra igen.

Som jag sa flera gånger kunde jag inte ge tillräckligt med lucern för att täcka proteinbehovet utan att energin stack iväg för högt. Fick till svar att jag var en djurplågare, och att jag skulle ge soja.
Jag ökade på lucernet och gav soja (gjordes förmodligen för tätt inpå, men dum som jag är tog jag illa vid att bli kallad djurplågare..), dumtdumtdumt.
Förhoppningsvis lärde jag mig att aldrig mer lyssna på råd härifrån.

Nu tycker jag du är rätt oresonlig. Flera föreslog öka lucernt iom magsnällt och fångsäkert. Du fick foderstatsförslag som gav SAMMA MJ som den foderstat du gav då innehöll.

Soja föreslogs som billigt proteinfodermedel då du inte hade råd med de dyrare, men hästen reagerade enligt din uppgift på soja varför det inte var ett alt. Vilket jag inte kan minnas någon hade synpunkter på? Däremot hade MÅNGA synpunkter på att av rädsle- och/eller ekonomiskäl ge hästen bara 2.5 dl lucern och i övrigt bara halm, dvs inga proteiner i princip. Och INGEN sa 'höj fort som fan', däremot att med den mycket långsamma takt du tänkt skulle hästen ha grav proteinbrist minst en månad framåt, samt att jag mfl talade om att det inte gett något problem höja LUCERN snabbare än du tänkt.

Om du sen valt att trots att du vet att hästen reagerar på soja ge soja igen kan du ju knappast skylla någon annan för?

Och som jag sa flera flera gånger i den diskussionen: Jag höll på att öka lucernet långsamt, just för att jag var rädd för fång. Jag ökade nu snabbt, i och med att så många här skrek att det var det enda rätta, samt la till soja i och med att så många gormade över den otillräckliga proteingivan.

Och som jag sa, jag höjde lucernen till cirka en liter på två dagar och la därefter till soja. Hästen fick fång.
Kontenta: Jag skulle ha lyssnat på min veterinär och inte på anonyma internet-människor. Men mitt dåliga djurägar-samvete tyckte inte om att bli kallad djurplågare, så jag valde det sämsta alternativet.
Självklart är det ingen annans fel än mitt.

Hur löser du det för att få helt gräsfritt?

När de fick komma ut i hage igen efter lång boxvila anlitade vi en grävmaskin som fraktade bort matjorden (och med det gräset) i hagen. Sedan lade vi på en flis- och grusblanding i hagen i stället. Liten rasthage, tyvärr, men garanterat gräsfri. Fast, tro mig, det går att ta sig fram i alla gångarter + obegränsat med hopp, bock och skutt trots att hagen är liten... :D:D

Nu tycker jag du är rätt oresonlig. Flera föreslog öka lucernt iom magsnällt och fångsäkert. Du fick foderstatsförslag som gav SAMMA MJ som den foderstat du gav då innehöll.

Håller med, och det är ju bara att gå tillbaks några sidor och läsa för att få det bekräftat. Det gick jättebra att få till en helt ypperlig foderstat baserad på lucernhack och halm. Energin rusade inte alls i höjden om man bytte ut en del halm mot en del lucern.

Men, sedan kan det ju också vara halmen det var fel på. Eller att han fortfarande inte var riktigt bra i magen pga den troliga reaktionen på hösilaget. Ett grovfoder med passande värden, och av bra hygienisk kvalitet, är vad hästen behöver!

Fast om man VÄLJER att dels FRÅGA/BE OM HJÄLP på ett nätforum, och sen VÄLJER att göra 'som de säger' så anser jag att det knappast ens är berättigat att formulera det som du gör. Faktiskt. För det var ett aktivt val i flera steg, och dessutom att addera soja var ju inte ens en rek från 'någon annan'?

Men bland BLIR det fel, det är nog ofrånkomligt. Alltså oavsett vem man lyssnar/inte lyssnar på. Jag har ju nojat en hel del över magsår just för jag tvingas ligga på så lite mat. Flera här har rekommenderat att sänka maten än mer, för magsårsrisken är överdriven. Jag har inte velat gå under ändå, just för magsårsnojan. Nu gick jag ju under tillslut då i vintras när han fick en fångvarning, och sen har jag ju behövt ligga kvar under för han inte ska gå upp. Jag fick ju rätt mkt mer komplicerat läge när jag inte kunde ge halm. Magsårsnojan har ju varit närvarande hela tiden, även om mer än en person tyckt att det är just noja/trams/etc.

Nu har dock mest troligt nojan blivit en realitet. Men inte fasiken har jag för en sekund tänkt att 'användare x sa, och det gjorde att jag'. MINA beslut är just MINA. Och om jag väljer att lyssna på användare x eller ej är just mitt beslut. Jag är tillräcklig kunnig på utfodring att veta att för lite TS är en risk, precis som du är nog kunnig att veta att proteinbrist är en risk. Jag vet dessutom vilken risk alternativet är - och precis likadant med dig. Det går aldrig att tycka att 'jag lyssnade på X, och pga dåligt samvete/annat för vad de sa gjorde jag såhär, och så blev hästen sjuk och det är pga de/deras råd'.

Så även om du tycker du tar på dig ansvaret och att det bara är ditt, så bara sättet du uttrycker på i stil med 'jag ångrar jag lyssnade på anonyma internetanvändare' (som iofs inte gav andra råd än vilken vettig agronom, veterinär etc skulle gjord, men det är eg irrelevat) så skjuter du ju ändå ifrån dig ansvaret (spec som problemet inte riktigt är att du följde råden du fick, utan att du fick dåligt samvete och gjorde något liknande men inte riktigt lika).

Alldeles oavsett hoppas jag som sagt rtg är ren och F snart måt bättre och att ni är igång igen till hösten. Och att du får tag i ett hö så du kan ge en vettig foderstat och inte i allmän fångrädsla kör på inga proteiner-alternativet och får nya problem längre fram. Ni har ju haft mer än er beskärda del nu.

Uppenbarligen har ni tagit åt er.
Det jag försöker belysa är att jag mådde så jäkla dåligt över att bli kallad djurplågare helt utan grund (ingen här har ju träffat vare sig mig eller min häst) just på grund av att jag i dagsläget inte kunde ordna något perfekt utan att slänga det foder jag redan hade köpt. När jag ändå försökte göra så gott jag kunde med det jag hade var det fel.
Jag satt ju redan i skiten i och med att jag blev utslängd med bara några dagars varsel från mitt gamla stall. Jag ser ingen anledning att behöva dra hela historien igen, responsen blir ju ändå bara den samma. Men det är inte alltid man kan styra hela sitt liv, tyvärr.

BM
Smidigt. Så får det bli när (om) jag har egen mark. Tror inte stallägaren uppskattar om jag gräver upp deras mark och sen flyttar :angel:

Med de orden lämnar jag nu bantningstråden. Lycka till, hoppas ni har bättre tur än jag.

Senast ändrad:

Och som jag sa flera flera gånger i den diskussionen: Jag höll på att öka lucernet långsamt, just för att jag var rädd för fång. Jag ökade nu snabbt, i och med att så många här skrek att det var det enda rätta, samt la till soja i och med att så många gormade över den otillräckliga proteingivan.

Och som jag sa, jag höjde lucernen till cirka en liter på två dagar och la därefter till soja. Hästen fick fång.
Kontenta: Jag skulle ha lyssnat på min veterinär och inte på anonyma internet-människor. Men mitt dåliga djurägar-samvete tyckte inte om att bli kallad djurplågare, så jag valde det sämsta alternativet.
Självklart är det ingen annans fel än mitt.

Det framgår ganska tydligt i din ton att du anser att det är de svar du har fått här som har gjort din häst sjuk. i alla fall så tolkar jag det så när jag läser dina inlägg. Det är klart att man själv måste göra en bedömning om vilka råd man kan/bör följa på ett internetforum. det är nog inte alla som kan det. Men eftersom du anser dig kunnig inom foderlära så borde du kanske kunna avgöra detta och i alla fall definitivt inse att veterinär-rådet med bara halm kanske inte var det bästa. Det finns i alla fall inte ngn av de mer respekterade forskarna inom fångområdet som anser detta. Jag har kanske inte läsa all forskning men en hel del av de senaste årens forskningsresultat om fånghästar.

Jag vill inte påstå att jag kan allt om utfodring av hästar bara för att jag har akademiska poäng inom detta ämnesområde (22,5 hp). Men jag kan tillräckligt mkt för att inse vilka råd jag bör följa.

Alltså, jag vill inte vara elak och jag har inte satt mej in i diskussionen om vad din häst ska äta, jag har ärligt talat inte orkat. Men du kan ju inte skylla på folk på ett forum när din häst får fång? Det är väl du som bestämmer vad han äter? Jag har blivit kallad djurplågare fler gånger än jag kan räkna för att jag "inte ger häststackarn mat", och ja, det svider men inte lassar jag in en massa mat till honom för det?

För jag vet att han blir tjock, jag vet att han inte mår bra av det, och sen får folk säga vad f*n de vill om det. Tycker de att det är hemskt, varsegoda att anmäla mej. Jag har dock aldrig blivit kallad djurplågare av anonyma människor på ett forum, utan folk i verkliga livet, öga mot öga, folk jag känner. Men det kanske inte är samma sak.

Kl

Som sagt kommer vi byta stall, och eftersom nytt silage snart ska köpas in känns det lite onödigt att ta en analys för bara några veckor. Om jag nu inte tar analys på silaget vore det i alla fall bra att kunna veta TS, vet att det finns ett sätt att ta reda på det hemma. Har försökt googla med tror jag har fel sökord eller nånting för får inte fram någonting. Är det någon här som vet? :)

Som sagt kommer vi byta stall, och eftersom nytt silage snart ska köpas in känns det lite onödigt att ta en analys för bara några veckor. Om jag nu inte tar analys på silaget vore det i alla fall bra att kunna veta TS, vet att det finns ett sätt att ta reda på det hemma. Har försökt googla med tror jag har fel sökord eller nånting för får inte fram någonting. Är det någon här som vet? :)

En digitalvåg, en bunke, en mikrovågsugn och gott om tid.

Ta bunken. Väg upp 100 gr silage. In i mikron med silagebunken. OBS, kör bara KORTA stunder åt gången, öppna och vädra emellan. Det blir en enorm värmeutveckling när silaget blir varmt och det kan lätt fatta eld, och snabbt. Så gå INTE bara och svara i telefonen, släpp ut hunden, kolla på nåt. Utan 'vakta' det hela hela tiden. Det kan välla ut vattenånga ur mikron när man öppnar och vädrar så se till att ev barn (eller du själv för den delen) inte har ansiktet precis vid luckan när du öppnar.

Väg silaget med jämna mellanrum, när det slutar minska i vikt (och är knastertorrt) så har du TS där.

T ex om silaget slutar minska i vikt vid 62 gram, så är TS-halten 62%

Jag brukar ta två likadana, identiska byttor. Ställa den ena tom på vågen, nolla vågen och sen väga upp 100 gr silage. In i mikron. Sen när jag vill kontrollväga ställer jag den tomma bunken på vågen, nollställer och tar bort tombunken och ställer dit silagebunken. Annars kan man ju enkelt väga bunken för sig och dra bort vikten från bunken från slutvikt.

Beklagar att din häst blivit sjuk. Det är djävulskt jobbigt med fångkänsliga hästar, man kan aldrig göra allt helt "rätt" men det går inte att veta innan tyvärr. Hade det gått bra så hade ju inget varit fel och vad är rätt och fel till en sådan häst???? ......
Hoppas din häst snabbt återhämtar sig!
Varma lyckönskningar och goda tankar till dig och din häst!

Tack så mycket, då har jag något att roa mej med :)

KL

Slänger in en fråga till alla er med viktväktarhästar!
Hur gör ni på sommaren? Äter era hästar överhuvudtaget gräs, hur gör ni i sådana fall för att hålla dem i någorlunda normalt hull?

Min går på gräs, men det är vääldigt magert bete. De får dessutom dela på 3 kg hösilage (eller vad det nu är, vet inte skillnaden på alla sorter, men ganska blött) morgon och kväll. Alltså bete + ca 3 kg/dag. Går ute dygnet runt.

Han är en liten islänning på 320 kg. Han rids dessutom inte jättehårt just nu eftersom han fått spatt, så det är ganska lugna ridturer, men han rids minst 6 dagar i veckan, helst varje dag.

Uppenbarligen har ni tagit åt er.

Direkta anklagelser brukar jag vilja försöka bemöta, och förhoppningsvis sakligt och lugnt.

BM
Smidigt. Så får det bli när (om) jag har egen mark. Tror inte stallägaren uppskattar om jag gräver upp deras mark och sen flyttar :angel:

Smidigt? Tja. Det är inte så himla smidigt, och inte heller jättebilligt, att få någon till att frakta bort matjord och en annan till att frakta hit grus och flis. Men vad hade jag för val om jag ville kunna släppa ut mina hästar och känna mig någorlunda säker?

Stella sparkade sig som bara den på sitt griffelben i måndagskväll, inte halt (som vanligt, men hon är ju lika smärttålig som en sten...)

Så tisdag förmiddag spenderades på kliniken då både veterinär och jag trodde att griffelbenet gått av. :mad:

Som tur var benet inte av utan hon har "bara" sparkat sig rejält utan att skada något "viktigt". Frågade veterinären om senan, men han
ansåg att det inte var någon fara, men jag vill göra ett UL i alla fall.

Jag är bara lycklig att griffelbenet inte var av för då hade det blivit operation = troligtvis inget föl.

Nu får hon gå inpackad tills hon ska åka till seminstationen nästa vecka. Vi tar bara långa promenader nu. (1,5-2 h per dag)

Här är Stellas blivande man. :)
http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/fsmrright26.png?t=1305226137
http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/25rhxm0.jpg?t=1305226564

Jag anser att du faktiskt beter dig helt utan kunskap och det är starka ord, men jag anser att du med ditt hattande och lustiga fodertänkt mm utifrån din utbildning mm har misskött sin häst under längre tid. Å som om inte det vore nog så har du ändrat riktlinjer och haft de mest lustiga ursäkterna hela tiden och varit mer eller mindre oresonabel för att du kan själv, säger du. Du påstår även saker i vårt försök att hjälpa dig gällande halm och lucernfoderstaten som inte stämmer och du har hela tiden varit mot soja för att hästen inte tålde det, TROTS DET så har du nu åter igen gett han foder du vet att han inte tålde och som vi inte pratade om i de sista trådarna. Så den som bär ansvaret är helt och hållet du själv där.

Din häst är sjuk inte bra i fång så att den med sina sjukdomar fått fång igen är för mig helt naturligt och han hade det redan innan även om du inte vill inse det utifrån va du själv skrivit så det var bara något kanske sojan, kanske lucernet eller att det gick en dag för länge med för lite näring eller att hans status invändigt sjukdomsmässigt ändrade sig iom värmen som fick fånget att tippa över den här gången. Men att sätta skulden på oss som försökte hjälpa dig är nog det mest omogna jag hört.

Personligen så hoppas jag bara att din stackars häst slipper lida mer och att du verkligen tar ditt ansvar.

Vad skönt att hon inte skadat något.

Vilken snygging, tänk vilken bäbis det kommer bli av dessa två! :love:

Jag vet att jag har frågat förut, så förlåt om jag är tjatig, men vad har han funkat på för värden innan? Har för mig du sagt något om max 45 MJ. Ligger han (oftast) still mellan 40 och 45 eller är det bara "ok en kortare period" när det inte går att få lägre.
Han har ju gått ner en hel del, vad har han legat på då? Dvs hur lågt behöver han oftast ligga för att gå ner och hur högt kan han ligga utan att gå upp?
Och vad behöver han minst i TS, och då menar jag inte vad som funkar, utan vad han mår bra av. Självklart så mycket som möjligt. Men för mig är inte 2 gram ifrån katastrof optimalt, så vad funkar han bra på?

Jag tror alldeles säkert att du har räknat på alla tänkbara kombinationer, men ibland blir det ju svårt att se igenom alla siffror och man snöar lätt in sig på vad man "vet" funkar och inte funkar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka