Sv: Uppdrag bantning del 5
Fast om man VÄLJER att dels FRÅGA/BE OM HJÄLP på ett nätforum, och sen VÄLJER att göra 'som de säger' så anser jag att det knappast ens är berättigat att formulera det som du gör. Faktiskt. För det var ett aktivt val i flera steg, och dessutom att addera soja var ju inte ens en rek från 'någon annan'?
Men bland BLIR det fel, det är nog ofrånkomligt. Alltså oavsett vem man lyssnar/inte lyssnar på. Jag har ju nojat en hel del över magsår just för jag tvingas ligga på så lite mat. Flera här har rekommenderat att sänka maten än mer, för magsårsrisken är överdriven. Jag har inte velat gå under ändå, just för magsårsnojan. Nu gick jag ju under tillslut då i vintras när han fick en fångvarning, och sen har jag ju behövt ligga kvar under för han inte ska gå upp. Jag fick ju rätt mkt mer komplicerat läge när jag inte kunde ge halm. Magsårsnojan har ju varit närvarande hela tiden, även om mer än en person tyckt att det är just noja/trams/etc.
Nu har dock mest troligt nojan blivit en realitet. Men inte fasiken har jag för en sekund tänkt att 'användare x sa, och det gjorde att jag'. MINA beslut är just MINA. Och om jag väljer att lyssna på användare x eller ej är just mitt beslut. Jag är tillräcklig kunnig på utfodring att veta att för lite TS är en risk, precis som du är nog kunnig att veta att proteinbrist är en risk. Jag vet dessutom vilken risk alternativet är - och precis likadant med dig. Det går aldrig att tycka att 'jag lyssnade på X, och pga dåligt samvete/annat för vad de sa gjorde jag såhär, och så blev hästen sjuk och det är pga de/deras råd'.
Så även om du tycker du tar på dig ansvaret och att det bara är ditt, så bara sättet du uttrycker på i stil med 'jag ångrar jag lyssnade på anonyma internetanvändare' (som iofs inte gav andra råd än vilken vettig agronom, veterinär etc skulle gjord, men det är eg irrelevat) så skjuter du ju ändå ifrån dig ansvaret (spec som problemet inte riktigt är att du följde råden du fick, utan att du fick dåligt samvete och gjorde något liknande men inte riktigt lika).
Alldeles oavsett hoppas jag som sagt rtg är ren och F snart måt bättre och att ni är igång igen till hösten. Och att du får tag i ett hö så du kan ge en vettig foderstat och inte i allmän fångrädsla kör på inga proteiner-alternativet och får nya problem längre fram. Ni har ju haft mer än er beskärda del nu.