Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, men kolla på vilken hopptävling som helst på hög nivå. Många sitter väldigt illa. Det är ju inte alla islandsryttare som rider på stil och finess, utan en del rider på styrka och hastighet, precis som inom hoppning till exempel.

Har du kännt på så många islandshästar? Många är ju väldigt kompakt byggda, och deras revben slutar ofta betydligt längre bak än bilden du visar. Jag har kännt på många islänningar som har revben som slutar mitt i virveln. Känns helskumt, och jag skulle inte vilja sadla så långt bak ändå för jag tänker att det kan hindra musklerna från att jobba som de ska ändå.
Oavsett så har jag faktiskt bara stött på en enda islandsryttare som förespråkat att man ska sadla långt bak på ryggen. Helt galet, och som sagt endast en enda av alla de jag träffat.

Jag håller i och för sig inte alls med dem som anser att islänningar klarar av att bära hur tungt som helst och det är självklart att man inte sätter sig på en liten häst om man inte får plats i sadeln.
Min häst är väldigt kort i ryggen, och det är svårt att hitta bra sadlar som är tillräckligt korta. Men man köper ju ändå inte den minsta hästen om man är stor. Det finns ju gott om större hästar. Jag skulle aldrig sätta upp en större ryttare på min häst.

Som sagt, väldigt OT, men jag tycker nog du får uppdatera dig lite. Visst finns det vissa skillnader, men det finns betydligt mer likheter i vad man strävar efter för typ av form och ridning. Visst finns det hästar som har rena gångarter oavsett vilken form de går i, men de flesta behöver ridas korrekt för att få fram rätt takt. Spänner de sig så påverkar det även takten.

Usch vad tråkigt att höra.

Håller tummarna för er. Tycker Lillen har haft sin beskärda del problem vid det här laget, räcker det inte nu?! :(

Det där med halsen är nog det värsta. Jag har ingen positiv erfarenhet alls av sadana, träffat ett par. De blir bara sämre och sämre:cry:

Jo, det är ju liksom det som mördat så många drömmar. Benbiten kan han ju bli helt u.a. efter op. Nu kan man ju givetvis inte garantera det, men det är generellt mkt god prognos på sådana bitar sålänge det inte blivit slipfåror eller broskskador. (K hade en likadan, op när den gav problem och sen helt återställd).

Så vad gäller nervskadan är det ju bara att som jag skrev be en stilla bön tills försämringen kommer. Eller nästa försämring är väl mer korrekt, det här är 'den första'. Det är enligt vet endera medfött eller så har han haft det sen han var föl. Men det är först nu man fått en försämring och därför man ser symptom nu. Diagnosen gjorde att två pusselbitar sen tidigare föll på plats med. Så med facit i hand så att säga har han haft två små minimala/obetydliga symptom även tidigare.

Men, det går ju inte göra mer än att hoppas. Det kan ju ta 3 månader, eller 3 år, eller 13 år - ingen vet. I dagsläget är det ju bara försöka glädjas åt enda ljusglimten i det - att HAN inte alls lider av det idag, och göra det bästa av det så länge det är funktionellt.

JA men man kan inte sadla för långt bak heller. Vilket många gör på islandshäst för att de har så korta ryggar. _
Mysigt med en sadel som trycker ner i den känsliga ländryggen.

Jo sen ser jag många som använder samma sadel till olika hästar och islandshästar behöver ju också anpassade sadlar, jag menar inte att man ska dra sadeln superlångt bak utan det handlar om centimetrar.

Det är nog vanligt i alla ridsportdiscipliner, jag vet flera som tar emot ponny/varmblodshästar för inridning/träning som använder samma sadel på flera hästar.

Min häst går nu på bete och 3 kg hö, några dl Granngårdens ORIGINAL Pellets.

Bild från 23 mars efter en vinter på 5-6 kg hö, 3-4 hg Krafft lusern hackad strå och 3-4 hg Krafft Groov 125. (den som vill kan kommentera sadelns placering)
R233.jpg

Nya bilder kommer kanske i morgon.

*KL*

Vet ringde nyss, absolut inga som helst problem med försäkringsbolaget, det var självklart att biten skulle opereras bort =) Så på tisdags opereras sockersöta Grå. Dessutom opererar en av Sveriges bästa och mest välrenommerade veterinärer när det gäller lösa benbitar.

Idag var han på äventyr i stora världen med, och ansåg sig helt som hemma bland massa urläckra kallblodstravare ;) Men liten var just vad han såg ut i 'stora' världen (och gud vad jag vill ha sådana där boxar när jag blir rik..)
http://img809.imageshack.us/img809/7674/ib3a.jpg

De är verkligen urläckra kallblodstravarna, när de är slimmade, musklade och fina :love: En sån skulle man ju kunna ta med sig hem vilken dag som helst!

Senast ändrad:

Jag avstår från att kommentera placeringen, men sadeln släpper väldigt i bak i alla fall när hästen står?

Ta jättegärna nya bilder, borde gömma sig en riktigt fin och smal ponny under pälsen =)

Hypotesen bygger jag på vad man vet om det på människosidan och på instinkt förstås. . Tänker att det är lika onaturligt för en häst att få kemikalier insprutade i blodbanan som för människor, och även om vi är olika arter så har vi ju samma normala smittovägar (slemhinnor, mag-tarmkanal).
Men människor utsätts för en vildare blandning, inte bara influensavaccin, utan 9 ordinarie vaccinsorter ingår i det svenska vaccinationsprogrammet nu, för alla barn från 3 mån ålder. Gratis!

Och testade.. ja av samma företag eller bransch som lever på att sälja dom. Vetenskapligt korrekta studier är en sak, men det förekommer fusk även inom vetenskapen, särskilt när det är stora pengar inblandade. Kända läkare får betalt för att skriva under rapporter som är uppdiktade, till vaccinets eller läkemedlets fördel. Och det här har inget med min instinkt att göra, det har läkare inom branschen erkänt och läkemedelsföretag har blivit dömda att betala böter för falsk marknadsföring. Och böterna betalar vi skattebetalare sen, genom att subventionera vacciner och läkemedel.

Jag tror att man på sikt underminerar både människans och hästens immunförsvar genom att vaccinera (och tidigare avmaska) slentrianmässigt. Som med antibiotika. Eller hästens parasiter. När man försöker utrota eller förtrycka vissa organismer hittar de nya vägar och kan slå tillbaka än starkare.

.

Jag förstår inte alls din inställning. Är det inte bra att ta mediciner när man blir sjuk? Och vad är det för kemikalier du skriver om? kroppen består ju av massor av kemiska ämnen.

Att påstå att godkända läkemedel inte är framtestade tillräcklig mycket är ändå ganska märkligt. Och att läkare skulle förfalska rapporter mm.

Hej!

Tråkigt att han inte är så kry din pålle.. Man tycker ju att du borde få en paus i sjuka hästar snart, kan inte påminna mej nån gång när du inte haft problem med pållarna. Hoppas op. går bra iaf och att han inte blir sämre på många år!

/Lavinia, som börjar få kommentarer om att hästen faktiskt gått ner i vikt!! Jippie, det börjar synas utöver att kännas..

Vad tråkigt med din fina pojke :(

Hoppas att operationen går bra!

Sadeln lämnar ryggen tidigt, bra för kortryggade hästar.

Jag hade med kameran på dagens ridtur men ska ta exteriör/hullbilder i helgen.

Rodis rumpa.
RI65.jpg

Jo, fast det kräver en enormt välbalanserad ryttare för att fungera, annars är ju risken den 'gungar' fram och tillbaka. Minsta bakvikt och bakvalvet kommer ju att tryckas ner?

Härlig ridterräng förresten!!

Senast ändrad:

Märkligt men sant. Det är inte jag som påstår det, jag bara för det vidare.

Kemikalier som inte hör hemma i kroppen är tex kvicksilver (tiomersal), formaldehyd, skvalen för att ta vad vacciner kan innehålla då.

*KL*

Jag har gjort bort mig, suck..

Lillen tvärvägrar all krubbmat igen. Och den här gången är det 'mitt fel'. Jag köpte ju efter viss fundering och ångest ett (svindyrt) ledtillskott på kliniken. Ångesten är över att det till 2/3 är i princip rent socker i olika varianter. De har fått in fascinerande många sockerarter. Men nånstans kände jag att 'nu ORKAR jag inte mer, dör han av 10 gr socker då var det rysk roulette ändå'.

Jag har provsmakat det och det smakar extremt sött. Står så fint på burken hur smakligt det är.

Lillen TVÄRVÄGRAR äta mat med det i. Punkt. Maten är förgiftad och jätteäcklig och helt enkelt oätlig.. Första dagen gick det bra, andra var han skeptisk och idag tittade han inte ens i krubban... suck..

Jag kan ju ge eländet i spruta i munnen, men jag måste försöka lura igång honom att äta opreparerad mat igen, på något vis. Och han var ju kinkig redan innan så :crazy:

Typiskt! Äter han morötter eller något så kanske du kan riva lite, lite morötter
i maten tillfälligt så att han tycker det är gott igen?

Min äter ju det som om det vore det bästa som finns, och hon äter ju inte ens
müsli längre. Jag får göra soppa på kli och soja till henne... Men ho blir helt tokig
när hon känner lukten av sitt pulver. :p

Lillen gillar ju inte socker sådär värst. Inte lika rabiat 'socker är äckligt' som t ex min arabvalack (som ratade sockerbitar men åt butta rent.. och butta smakar BESKT som bara f*n), men.. ock så på senare tid, senaste året typ, har han ju blivit EXTREMT kinkig med om man försöker ha i minsta lilla i maten. Luktar det annorlunda är det GIFT liksom.

Var ner nyss och kollade om han beslutat sig för att äta kvällskraften. Inte rörd. Så då gav jag honom pulvret uppblandat i vatten och en pytteliten skvätt av 'det godaste han vet' i spruta (med gud så jag spiller, måste försöka hitta en bättre metod). Varvid han bet efter sprutan och tyckte 'mera'? Och det smakade liksom lika slisksött i sprutan som rent. Och i maten lär det knappt smaka sött alls. Men han känner väl lukten, trots gurkmeja för att maskera.

Fjollponny. Han åt iaf sin medicin i lite ren lucern vid intag, slurp sa det. Så får väl försöka lura i honom en ingrediens om dagen och se vad han nu bestämt sig för är äckel. Jag tror det är pulvret, men han har u gjort såhär innan 'utan anledning' så man vet aldrig. Brukar få gå ner till EN grej, LITEN mängd och sen efter några dagar smyga ner EN grej till i liten mängd osv. Endera börjar han då äta igen - eller så hittar man grejen han bestämt sig för plötsligt är äcklig... Men proteinbristen blir ju sjysst under tiden så att säga =/

Men helt sjukt eg, han borde äta frigolit med tanke på hur hungrig han är jämt liksom. Synd det inte var smakgaranti på pulvret, samma sak finns ju i pasta så kunde jag bytt till det.

Morötter = du har lagt nåt nytt i min mat = GIFT! Fascinerande att han tror att jag siktar på att mörda honom, han borde vid det här laget insett att jag jobbar som en idiot på motsatsen...

Senast ändrad:

Haha pappas matvrak var ju likadan. Gick inte att mata i medicin eller mineral. Konstigt nog åt han råa ägg som min lillasyster läst var bra;) (detta var långt innan fången)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka