Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej, det här är ett inlägg till alla i tråden.
Har själv en lite för rund islänning och har läst tråden med stort intresse!
Skulle vilja lägga in några tankar som jag funderar på nu när jag har både häst och litet barn som jag behöver ta ställning till när det gäller mat, vatten och vacciner under uppväxten..

På människosidan pratar man en del om förgiftning och försurning när det gäller systemsjukdomar som fetma, diabetes typ2, reumatism, hormonrubbningar, allergier, MS mfl. Och att förgiftning och försurning kan komma av förorenat vatten (mycket vanligt idag, vårt "fina" svenska vatten innehåller allt från uran från urberget, bekämpningsmedel från lantbruket, läkemedelsrester som p-piller, antibiotika och annat som kissas ut av alla som använder dem), för högt proteinintag (särskilt rött kött, nu äter ju inte hästar direkt rött kött utan protein från en lägre del av stegen såklart), för övrigt obalanserad kost (för mycket socker tex), övriga kemikalier i vår miljö (skönhetsprodukter, krämer, sprayer, tillsatser i maten, konserveringsmedel, flammskyddsmedel, plaster mm mm...) samt sist men inte minst läkemedel och vacciner (som innehåller kvicksilver, formaldehyd, skvalen, konserveringsmedel och gud vet vad..).
Avmaskningsmedel säger man inte är skadligt för hästen, problemet är resistensen hos parasiterna.. Hallå, jag tror naturen är mycket smartare än oss när det gäller långsiktiga lösningar och att immunförsvaret är det bästa försvaret. Var i alla kampanjer för vacciner och läkemedel får man höra: stärk ditt immunförsvar genom lagom vila, bra kost, motion och goda andningsvanor? Det tjänar inget läkemedelsbolag på... Glädjande nog har resistensrädslan gjort att de slentrianmässiga avmaskningarna minskat åtminstone. För vi vet inte vad som händer med avmaskningsmedlen när de kommer ner i markerna heller, hur de små "goda" maskarna påverkas.

På människosidan finns samband mellan vaccinationer och nervskador som narkolepsi och autism, systemsjukdomar och hör å häpna men även de sjukdomar som man vaccinerats emot kan man få en ökad benägenhet att drabbas av! Man kommer hela tiden på nya sjukdomar att vaccinera emot. Mässling ansågs förr som en ofarlig barnsjukdom, nu är den en självklar del i vaccinationsprogrammet och utmålas som en hemsk sjukdom som man ska undvika till varje pris. Ironiskt nog så uppträder en mer aggressiv form av mässling hos de som vaccinerats mot just mässling.. Minskningen av polio, tuberkulos, difteri mfl skedde innan införandet av vaccinationer. Det är förbättrade levnadsvillkor och hygien som är anledningen till det.

Ursäkta denna utläggning om människosidan, men jag tror att vi behöver börja ifrågasätta varför man ska spruta in gifter i våra hästars (och barns) blodbanor? Särskilt när det redan finns så mycket gifter för våra och våra hästars kroppar att ta hand om i vatten, grödor och luft. Och särskilt för individer som redan är uppenbart belastade med tex IR, fång, fetma, ömma leder, stelhet, allergier, eksem.. Och särskilt när den normala vägen för patogener (virus, parasiter, bakterier, gifter) är att komma in genom matsmältningskanalen eller slemhinnor i näsa, lungor, ögon och INTE rakt in i blodet, som vid en vaccinering.

Så mina tankar kretsar kring:
-När började man vaccinera hästar?
-Hur har vaccinationsprogrammet förändrats (dvs stegrats) över tid?
-Sammanfaller ökningen av antalet vaccinationer med ökningen av hästarnas "vällevnadssjukdomar"?
-Har ni här märkt något samband mellan vaccinationer eller avmaskning och utbrott av fång eller försämring i era hästars tillstånd? Kan vara direkt efter eller efter några veckor-månad.
-Hur vaccineras och avmaskas hästarna på Island? Är det först när de ska skickas utomlands som de får vacciner? Och sen Voila! kommer eksemen.. eller?
-Djurjouren: förstår jag det rätt att du bor i Spanien? Hur vaccinerar och avmaskar man där? Och hur är det ställt med vällevnadssjukdomar hos hästarna?
-Tänker ni på vattenkvaliteten? Hästar dricker ju många ggr mer än en människa och borde därför få i sig större mängder kemikalier den vägen.

Jag menar, behöver man inte ta sådana tankar i beaktande också när man försöker rehabilitera en sjuk individ med tex fetma, fång, IR, eksem, allergi?

/Ingela

Det hela började med att jag tyckte att hon hade svårt att sätta in höger bak under sig. Så vi for och kollade upp henne, ryggen var sned, inflammationer i hovleder fram och haser bak, varav dessa behandlades. De tre veckor som hon har skrittats nu fram till återbesöket har kännts förjävliga om man får säga så, var dag har bara blivit sämre och sämre. Så igår på återbesöket var hovlederna bra, men haserna var som sagt inte okej. Det var svårt att bedöva hasens glidleder, det var trångt. Så hon skulle få en sista chans att svara på behandligen, så ska vi röntga om cirka 2-3 veckor. det är väl först då jag vet egentligen, men allt stämmer så bra med spatt.

Det låter faktiskt inte helt illa ändå, det går trots allt att rida som sagt. Frågan är hur man ska få dom att må så bra att man kan gå tävlingar och den typen av ridning, för just nu har hon verkligen ont. Men man bör kanske vänta på en diagnos först.

Problemet är, tänk om det inte är spatt, vad gör man då? Flera dyra undersökningar igen? För att hitta vad?

Jag har nu ingen aning om isisarna har spatt genetiskt betingat, men en sak som jag är mkt bekymrad över är hur man sadlar dem. På ingen anna häst ska sadeln ligga bakom sista revbenet, men på isisar sadlar många t o m o sitter på länden- för att "samla den- rida på bakdelen.

det beror ju mer på att det är en liten häst med för stor ryttare som behöver en stor sadel. Det kan aldrig vara nyttigt att sätta en alltför stor vikt som de stackars isisarna får leva med iom sägnen att de "tål" stor vikt.

Sen lyfter ryttaren dessutom upp huvudet o hästen får en sänkt rygg. *Usch*

när man käkar upp travare har de åtminstone ingen klump på den sårbara ryggen.
Liite OT...

-Har ni här märkt något samband mellan vaccinationer eller avmaskning och utbrott av fång eller försämring i era hästars tillstånd? Kan vara direkt efter eller efter några veckor-månad.

Ang vaccination - inte minsta Lilla. Ang avmaskning så mina brukar nolla på träckprov så inte behövt avmaska alls senaste åren. Men de gånger jag behövt har ingen av mina reagerat, heller inte Lillen.

-Hur vaccineras och avmaskas hästarna på Island? Är det först när de ska skickas utomlands som de får vacciner? Och sen Voila! kommer eksemen.. eller?

Eksemen beror på svidknott (culicoides). Island har inga svidknott.

-Tänker ni på vattenkvaliteten? Hästar dricker ju många ggr mer än en människa och borde därför få i sig större mängder kemikalier den vägen.

Hästarna är iofs många gånger större med. Men ja jag tänker på vattenkvaliten, hästarna dricker ju samma vatten som jag, och då vi har egen brunn är vattnet analyserat och kontrollerat.

Sen ang att naturen klarar av maskar. Visst gör den det, det finns en anledning att hästar som inte MÅSTE inte äter på ratorna. Haken är att det är inget naturligt alls att stänga in dem i en hage, dvs på begränsad yta. I det fria byter de betesmarker hela tiden, och de växel-/sambetar med andra djur. Dvs stor skillnad mot 'i fångenskap'. Dock kan man minska återsmittan och därmed bryta cirkeln med rena beten, mocka rasthagar/vinterhagar osv.

Och det är ganska välstuderat vad maskmedel gör i naturen och ekosystemet faktiskt (vilket inte alla gånger är så bra grejer, men det går att som hästägare minska denna påverkan).

Sen, man avmaskar i första hand för att skydda markerna, minska smittspridningen, då hjälper man indirekt hästen. Så vill man slippa avmaska är det faktiskt på sikt väldigt enkelt. Bryt cirkeln, hindra återsmitta och i slutänden sålänge du kan hålla systemet 'stängt' kommer maskproblemet vara noll och inte. Det är dock svårt i stallar där hästar kommer och går.

Men jag har samma hage året om nu, och har förr bytt hejvilt kors och tvärs. Och avmaskat extremt lite just för inget behov behövts. Men en häst är på bete någonannanstans, eller en ny kommer in - då riskerar man att rubba balansen.

TIllägg - de mest välvaccinerade hästar vi har återfinner du på internationella tävlingar. Prevalensen välfärdssjukdomar på dessa hästar är extremt låg. Dvs det är knappast så att vaccinationer som utlöser dessa - utan de välkäna anledningarna för mycket mat och för lite motion. Visst, de flesta hästar som tävlar internationellt är INTE av ras/er predisponerade för IR/övervikt/etc. Men även för den kategorin är det ju för mycket in och för lite ut som är problemet, även om gränsen och behovet är så mycket lägre än för en normal häst.

Senast ändrad:

Jag har nu ingen aning om isisarna har spatt genetiskt betingat, men en sak som jag är mkt bekymrad över är hur man sadlar dem. På ingen anna häst ska sadeln ligga bakom sista revbenet, men på isisar sadlar många t o m o sitter på länden- för att "samla den- rida på bakdelen.

Så gör man inte inom islandsvärlden. Det är bara inkompetenta idioter som sadlar så, och ytterst få vad jag sett. De allra flesta har snarare problem med att sadeln åker fram istället så den ligger halvvägs till öronen. Att sadla för långt bak skapar ju bara negativ spänning som gör att hästen INTE kan jobba som den ska. Det där är förlegade fördomar, och de som fortfarande sadlar så är nog minoriteter som fortfarande lever på 80-talet.

det beror ju mer på att det är en liten häst med för stor ryttare som behöver en stor sadel. Det kan aldrig vara nyttigt att sätta en alltför stor vikt som de stackars isisarna får leva med iom sägnen att de "tål" stor vikt.

Kan bara hålla med. Kan dock inte säga att så var fallet för oss, jag är iofs ganska så lång, men varken tung eller obalanserad. Jag tror han fått spatt på grund av ålder eller ofördelaktig exteriör.

Sen lyfter ryttaren dessutom upp huvudet o hästen får en sänkt rygg. *Usch*

Inte heller sant, man strävar lika mycket efter samling och eftergift som i dressyren. Dock så sätter de under sig mycket mer i tölten och blir därmed kortare och högre i formen. Men om man tappar formen så har man ju misslyckats, precis som inom klassisk dressyr.

när man käkar upp travare har de åtminstone ingen klump på den sårbara ryggen.
Liite OT...

Jag tror du behöver ge dig ut i verkligheten och se dig om på riktiga islandsryttare. Det finns helt klart såna som lever kvar i de gamla tiderna när man inte visste så mycket, men de är klart minoritet vad jag sett och de är absolut inte högre ansedda än vad motsvarande folk är inom dressyren eller hoppning. Det finns okunnigt folk överallt, inom alla disipliner, så även bland islandsfolket.

Fast jag kan hålla men axel om att många islandsryttare sadlar extremt långt bak och drar upp huvudet på sina hästar när de ska tölta. :crazy:
Jag har varit på två islandstävlingar i mitt liv, och det var bland det värsta jag sett ridmässigt.

Senast ändrad:

Det är endast ett fåtal som sadlar bra, men sadlarna är även för långa för den korta ryggen. Vuxensadel på ponnyrygg.
När dessa rids av passande ryttare kan de ridas mkt bättre.

Det finns knappt en bild att uppbringa där sadeln passar hästen o där ryttaren sitter där den ska!
http://www.mokkur.com/images/kunskapsbanken/tavla/femgang.jpg
Titta på eliten- gynnsam arbetsform:crazy:- tjolahopp o mkt OT:angel:

Den sporten är mer av kapplöpningsstuk. Då borde ryttarna oxå avlasta ryggen- stå upp.

Fast den där sadeln ligger verkligen på bogbladet! Testa känn på en islandshäst, det ser ut som att sadeln ligger långt bak då deras exteriör ser ut så. Bogblanden sitter där dom sitter, vilket gör att det ser ut som sadelgjorden sitter mitt på magen för vissa. Däremot har allt för många på tok för långa sadlar.

I tölten ska hästen gå i en hög form och resa sig fram. Den ska ha en resning i bogen, och gå under sig med baken, i kort tempo nästan sitta på baken. Detta ser man inte tydligt så ofta, och vanliga skogsmullisar har ofta extremt sänkt bog. Hästen ska bära upp sig och arbeta med ryggen, men det är inte så lätt som det låter då man också måste ha kvar gångarten. På tävlingar bedöms även aktionen vilket gör att man vill höja formen=bättre frambenslyft. Hemma på gården ska de flesta klara av att gå i en djupare form.

Bilden du visar är en häst i pass, där man rider korta sträckor fort. Inte korta sträckor snyggt. Ändå måste hästen aktivera sin motor där bak och ta för sig under. Annars går det långsamt. men man fokuserar inte på formen där, nej. Stå upp i pass skulle sluta i galopp för huvuddelen.

Javisst, men att hästen spänner sin underhals och sänker hela ländryggen kan knappast vara skonsamt för hästen.
Fuxen på bilderna ser ut som en hängmatta i ryggen och banan i underhalsen. :crazy:

På bilden axel visar så sitter ju ryttaren nästan bakom bakvalvet i sadeln.

Ja, glömde skriva det, men den fuxen går sjukt dåligt, menade mer på texten :)
Det är helt enkelt ett helt annat ridsätt, rekommenderar er att åka och testa då jag inte kan beskriva, då menar jag inte turridning ;)

På bilden axel visar sitter han verkligen långt bak i sadeln, som ligger på tok för långt framm.

Tack!

Hehe det finns bildbevis på att min häst också har humör. :angel: Men är hemskt glad över vad han utvecklats till!

Jag har ridit islandshäst, nej inte enbart turridning. Jag förstår inte ridsättet, alls. Dessutom så är jag både för tjock och för lång för att rida små c-ponnysar. :p

Ne, det är annorlunda, väldigt annorlunda. Jag gillar det, samtidigt som jag inte gör det. Målet är inte att kunna utföra en lyckad piaff ler fina galoppombyten, utan att dra framm i tölt på en häst som dansar. Det är speciellt helt enkelt, kanske därför jag behöver en hobbyhäst alá pre ;)

De skulle jag inte tro, på dina fina filmer med stella ser du verkligen inte stor ut :)

man sadlar ju en islandshäst lite längre bak just för att undvika bogbladet så de får möjlighet till rörelsen i tölt och pass.
En gammal dressyrtränare till mig sa att det var nåt just ridhästmänniskor gjorde fel, de lade ofta sadeln för långt fram när de sadlade.

Det är endast ett fåtal som sadlar bra, men sadlarna är även för långa för den korta ryggen. Vuxensadel på ponnyrygg.
När dessa rids av passande ryttare kan de ridas mkt bättre.

Hej!

Fast det där problemet finns ju inte bara på isisar. Jag har själv en kortryggad variant av häst och har av flera sadelmakare fått testa just isis-sadlar "för dom är gjorda för korta runda hästar". Även dom sadlarna är för långa och jag kan precis se problemet. Har man sen dessutom inte min lilla rumpa är det jäkligt svårt att få ihop kort rygg med stor ryttare..

/Lavinia, som skräms av mångas okunnighet om sadling

Isisar har nu oxå annorlunda bogblad än ALLA andra hästar.

nej, men däremot har de väldigt mkt konstig muskulatur runt ikring- för att den använder halsens muskler fel till att lyfta frambenen.

Den där skrönan om bogfrihet o att samtidigt sitta på länden är gammal o okunnig.

Man ska sadla bakom bogbladet, men man verkar inte veta var det sitter- hur det ser ut.
På en större häst ska det ligga bakom MEN oxa inte längre bak än till sista revbenet- för vad sitter man på då:eek:

Bild
skelett.jpg

Nåväl. nog OT

Anledningen till att jag började tänka kring vaccinationer och sjukdom hos häst var att min förra islandshäst fick fång 2 veckor efter en vaccination, i slutet på maj. Men hon hade också flyttat till nya marker 1,5 månad innan anfallet, då hon också avmaskades. Sen var det mycket soligt och varmt veckan innan, och mycket stickmygg just då. Hon har aldrig visat tecken på eksem och hade inte haft fång innan, men hade väl anlag för det såklart. Men hon var i relativt bra kondition, hade ridits ordentligt och regelbundet hela vintern och har alltid stått på enbart hö i måttlig mängd, halm och mineraler. Det hade mycket väl kunnat bli fång med bara ingredienserna islandshäst, byte av mark, högsommar med sockerväder. Men jag tror det var en onödigt stor belastning av hennes system med vaccination och avmaskning på den redan gräddiga tårtan. Men jag var ju indoktrinerad i att man måste grundvaccinera med 3 sprutor och sen minst en spruta per år. Och ve om man går över tiden, måste man börja om från början då? Är min häst oskyddad då?

Sen kom en annan veterinär till nästa vaccinering. Hon sa "Nä gud du behöver inte vaccinera varje år om hästen är vuxen och har fått grunden. (Och du inte tävlar) De utvecklar ju också antikroppar av att träffa på smittor naturligt under livet (utan att nödvändigtvis visa symtom). Och dessutom tar det ju inte på alla (vaccinet alltså), bara ca 80%, precis som på människor."

Min andra häst flyttade samtidigt och utsattes för samma stressorer (avmaskning, vaccination, byte av miljö) och var i samma kondis som hon som fick fång. Men han är yngre och av en lite smäckrare sort från början. Och alla individer är olika och reagerar olika på allt!

Jag tror på receptet att den energi som kommer in måste göras av med, annars blir det problem. Och att den generella bilden av vad som är normalhull kanske för det mesta ligger något närmare övervikt än undervikt. Att fritidshästar vanligtvis får lite för mycket att äta och lite för lite motion. Och justerar man det så ordnar det sig för de flesta individer. Men så finns det dom som har ett så sjukt system att det receptet inte fungerar så bra, att de får näringsbrist, att de redan har näringsbrist trots övervikt, att näringsbristen gett upphov till övervikten. Och det är här jag menar att man kanske behöver fundera på fler parametrar också, som gifter från vatten, foder, vacciner, avmaskning. Att med sådana individer är det extra viktigt att väga för och nackdelar med att tex vaccinera eller avmaska. För att hjälpa till att ta upp det rena och göra sig av med det orena och komma i balans.

Jag håller helt med om att det gäller att ta hand om marken, att mocka hagen tex, för att i alla fall något balansera det onaturliga i att gå på inhägnad yta och minska parasittrycket. Att ta träckprov. Och att se till att tarmfloran mår bra. Största delen av immunförsvaret sitter i tarmarna. Mår inte magen bra, blir det kalas för parasiterna. Och jag tror att chansen att tarmfloran ska klara av att leva i symbios med parasiterna (symbios är naturens melodi, inte utrotning) ökar om man låter bli att stoppa in främmande ämnen, som ett avmaskningsmedel tex. Vem skulle själv vilja ta en dos ivermectin? Att det kommer in en ny häst med parasiter i hagen behöver inte alls påverka övriga hästars balans eller motståndskraft. Har de en bra tarm och immunförsvar så kan allt fortsätta som vanligt. Precis som om en förkyld person kommer in i ett rum blir inte alla i rummet smittade. Man måste vara mottaglig, dvs ur balans.

Och sporthästar, ja, de har fördelen att de får röra på sig ordentligt, vilket blir ett plus som kan motverka ett minus (tex vaccin) och hör som sagt oftast inte till de släkten som har benägenheten för fetma.

Hur stor andel av fritidshästarna blir vaccinerade en eller två gånger per år? Är det många här som har ovaccinerade hästar? Och hur många sprutor får en tävlingshäst per år?

Hästar är ju hänvisade till samma vatten dygnet runt. Vi människor tillbringar halva dagen på en arbetsplats, och köper drycker från helt andra platser. Svårt att göra något åt dåligt hästvatten förutom att skaffa lämpligt vattenfilter, kolla vattnet innan man flyttar in eller flytta. Har precis fått veta att vi inte har så väldigt bra vatten, funderar på vad göra.

Jag tror inte att det går att hitta en faktor som stämmer för alla överviktiga hästar, eller människor. Det är olika för olika individer och samverkan av olika saker som gör oss och hästarna sjuka. Jag har bara fått upp ögonen för vårt samhälles otroliga blinda tillit till vacciner. Det är tabu att inte vilja vaccinera. Det är osolidariskt. Livsfarligt. Och snudd på olagligt.

Jag vet en kvinna som hade en ovaccinerad häst. Det var den fetaste varelse jag någonsin sett, brutalt verkligen.

Min vaccineras en gång om året.
Jag ser inte riktigt sambandet mellan vaccin och fetma? Däremot tycker jag mig ana en del "svininfluensavaccinpanik"? Ja, otestade vaccin bör man undvika.

Tävlingshästar vaccineras ju inte mer ofta än en vanlig häst. Däremot är det hemskt viktigt att man inte gått 1 dag över tiden eftersom skyddet då räknas som okomplett på en tävlingsplats. Men om hästen sällan/aldrig byter miljö så kvittar naturligtvis en dag eller så, hästkroppar fungerar ju inte så att ena dagen är den vaccinerad och nästa inte. Men på en tävlingsplats måste man ju ha regler så att ingen häst blir sjuk i onödan.

Min vaccineras när den ska. Årligen mot hästinfluensa och botulism. Stelkramp är väl mer sällan?
Jag har aldrig upplevt att någon häst blivit allmänpåverkad av vaccin. Mina veterinärer har alltid hävdat att hårdpresterande hästar (trav, galopp, fälttävlan) kanske inte ska gå fullt de närmsta dagarna men en hobbyhäst påverkas sällan/aldrig av lite motion.
Något samband med fetma har jag aldrig hört. Det skulle väl vara att folk inte rider i samband med vaccinationen då för de är rädda att hästen ska bli sjuk. ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka