Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Magen blev bra när hösilaget försvann.
Jag har ingen möjlighet att åka ut till stallet fler gånger per dag, jag går trots allt fortfarande i skolan på dagarna. Stallägaren fodrar, blötlägger inte.

Oljan är för eksemen ja, ges året runt ca 1/2-3/4 dl.

Alexandra:
Jag håller ju på att öka, jag förstår inte vad det är du hakat upp dej så på?
Jag har inte gett så stora mängder lucern på flera år, så det är inte lucernet jag vet fungerar, utan totala proteingivan vilket jag som sagt håller på att öka.

Ja, i dagsläget är jag skitnojig med allt, som jag har sagt. Ska jag introducera nytt hö kommer jag göra det tussvis, ett hekto i taget.

Du kan blötlägga det lilla hö den får per dygn medan du rider o sen göra iordning påsar. Tror inte att stallägaren skulle opponera sig mot det.

Alexandra:
Jag håller ju på att öka, jag förstår inte vad det är du hakat upp dej så på?
Jag har inte gett så stora mängder lucern på flera år, så det är inte lucernet jag vet fungerar, utan totala proteingivan vilket jag som sagt håller på att öka.

Jag har 'hakat upp' mig på att du under iaf en månad kommer låta honom ha proteinbrist, mellan grav och tydlig. Detta är baserat på vad du själv sagt, att han igår fick 2.5 dl och att du under de närmsta veckorna kommer öka lucernet till 0,5- 1 kg.

Det innebär att om 3 v får han 55 - 105 gr SRP. Vilket är även med den högre siffran under tabellbehovet.

Och att det är beroende på vad man har som alt för att du inte har råd med annat än lucern eller inte vill/törs öka lucernet fortare.

Och det är enligt mig inte okej, men löser problemet på ett annat vis, inte på ett vis som är dåligt för hästen.

Och för ovanlighetens skull höll jag helt med axel i dennes fundering om 'inte råd/tid/ork/möjlighet-argumentet' i dina ögon kommer vara giltigt argument under djurskyddsinspektioner? Jo jag vet hästarna är magra och får för lite hö men jag har inte råd/tid/ork/möjlighet att ge dem med, men jag gör det bästa av den situationen, vad mer begär du?

Du ÄR och tangerar klassiska bortförklaringar varför man medvetet låter hästen ha det sämre än minimigränsen - och det skrämmer mig faktiskt.

Jag undrar dock igen, du svarade inte direkt på det, varför du inte kan lägga 4 (eller hur många ggr/dag det fodras) halmpåsar PÅ halmbalen? Stalläg kan då ta en påse, lägga på skottkärran och köra och fodra. Kan INTE vara svårare än att ta en famn och göra lika. Och jag köper INTE utrymmesargumentet - har du ens frågat? För X kg halm i IKEA-påse eller X kg halm i kaka/på bal tar INTE olika mkt plats nämligen.

Alt då fråga om du får sätta upp en krok/slå i en spik och hänga påsarna.

Tillägg: Ang oljan, så den tänker jag inte kritisera eftersom jag vet vilken skillnad den gör. Men du kan ju byta oljan mot linfrökaka t ex? (Testerna ang eksem är inte gjorda med olja ens, även om olja verkar funka lika bra). Då får du den positiva effekten på eksemen du vill, men får i honom liiiite mer protein i alla fall?

Men jag ser verkligen inte varför det är så otroligt viktigt att jag väger halmen och lägger i kassar?

Jag har redan sagt att jag kommer öka lucernet mer, men att det kommer ta tid för jag är skräckslagen.

Jag har också bett om mer tips på proteinfoder, för där vet jag inte heller vad jag ska göra. Och ja, även ett proteinfoder kommer introduceras långsamt. Och nej, jag har inte råd att köpa vassleproteinisolat. Inte just nu.
Jag har tagit ut mina sista sparpengar, får dem på kontot om några dagar, men de ska även räcka till min egen hyra.. Jag har snälla kompisar som låter mig äta hos dem, så jag får leva som snyltare ett tag.

Och dessutom förstår jag inte hur jag kunde bli djurplågare i allas ögon? Ja, han får väldigt lite protein just nu. Ni är hjärtligt välkomna att skicka en inspektör till mig. Det enda de kan säga är att ja, hästen är tjock.
Det har inte har tid/ork/råd att göra är att åka ut flera gånger om dagen. Varför ska jag åka ut massa med gånger? Vad ska det tjäna till? Jag kan väl inte göra snabbare foderbyten för det?

Jag funderar på att öka fortare. Men det knyter sig lite i magen av bara tanken, tänk om han får fång.. Då vet jag inte vad jag ska göra.

Men jag ser verkligen inte varför det är så otroligt viktigt att jag väger halmen och lägger i kassar?

Det är det väl? Annars har du ju inte koll på hur mycket han får. Det verkar ju väldigt viktigt att han inte får för mycket MJ, och ska du börja byta ut halm mot en del lucern behöver du väl ha koll på i princip exakt mängd halm han får i sig? Jag väger ALLTID mina hästars hö, till varje mål varje dag. Jag skulle aldrig klara av att ge "en famn", även om jag blivit så pass bra på att känna vikt att jag ofta har exakt det jag ska i påsen när jag hänger den på vågen. Lite fel här och lite fel där och, hoppsan, så har hästen fått 1 eller 2 kg mer grovfoder än man tänkt sig. Och det gör väl inte så mycket om det händer någon dag ibland, men om det händer hela tiden kan det ju bli katastrof. Men det kanske bara är mina nojjor...

I vanliga fall är jag skabbigt nitisk, väger precis allt som ska in i hästen.
Och visst, jag kan säkert övertala stallägaren att det är superviktigt att hästen ska få uppvägd mat.
Men på vilket sätt löser det några problem?
Varför ska jag lägga all energi på det, jag menar, ni kan väl inte gärna missat att jag är ett vrak just nu?

Jag kan väl ge honom 5 kg halm och 2,5 kg lucern om det är vad man behöver göra för att inte bli släpad i skiten. Det ger 48 MJ och 210 g protein. Ytterst tveksam till att det är tillräckligt lågt i energi, men sure.
Jag vågar fortfarande inte öka allt det i en handvändning, men vi kan säga att det är målet.

För att veta vad han får i sig och kunna kontrollera det? Någon sida bakåt var det iaf ett problem för dig i dina ögon att inte veta exakt hur mycket halm han fick, eller kunna dra ner den.

Jag har redan sagt att jag kommer öka lucernet mer, men att det kommer ta tid för jag är skräckslagen.

Då får du endera jobba bort skräcken (VAFÖR skulle han få fång av lucernet??) eller hitta ett alt där du är tryggare. Det alt du har valt går ju ut över hästen.

Om du tänker på det utifrån, ponera att jag la upp bilder på en närmast utmärglad Lillen. Folk tyckte 'men för fan Alex, han är för smal, du har tappat greppet' och jag skrev att 'men jag vågar inte ge honom mer mat, jag är rädd han får fång'. Skulle du då tycka 'jaha, ja men dåå förstår jag, dåå gör det inget om det är så en månad till eller mer'?

Jag är rädd varenda jäkla dag att jag ska hitta Lillen med fång. Men det skulle aldrig i livet falla mig in att ställa honom på svältkost och 'inga proteiner' för det.

Det jag menar med att det känns som du lite tappat greppet och inte ser skogen för alla träden. Vilket jag FÖRSTÅR, jag är rädd hela tiden att göra det, och därför jag trakasserar folk med bilder och funderingar hela tiden. För TÄNK om jag blir alldeles hemmablind, eller för insnöad, eller.. Och inte märker att det tagit en negativ vändning. Så jag FÖRSTÅR att du är jätterädd. Men du kan inte låta den rädslan gå ut över Figge - han kommer inte bli friskare av det, risken är han blir sjukare. De behöver sitt protein, och hovarna är otroligt beroende av protein. Sen är väl hans hälsa/sjukdomar generellt knappast betjänt av proteinbristproblem. Det tar tid innan en brist syns utanpå, men INUTI kommer den fortare.

Lucern är ju ett grovfoder, visst finns det hästar som inte tål lucern, men de brukar varken falla döda ner eller få fång. Utan du hinner ju se det då. Om han inte tillhör de som inte tål lucern så finns det dessutom forskning på att det har en positiv, buffrande påverkan på magen. Hjälper det så när Lillen stod med pågående fång, så la jag under loppet av en vecka på rätt rejält med lucern, för att just tillgodose proteinet. MJ höll jag på samma nivå som innan eller minskade (minns inte, men höjde inte). Han blev INTE ett dugg sämre.

Det kommer in fånghästar på klinik ofta ofta som får ett väldigt abrupt och fullständigt foderbyte, men där det som byts/ändras är grovfodret. Även icke fångisar kommer dagligen in på klinik till ett abrupt foderbyte. Visst KAN det gå åt skogen, men i 99% av fallen går det bra.

När D fick sin tandfraktur så fick jag ju i princip ersätta hela hans grovfoder med lucerngröt. I vintras när det var så jävla kallt och vattnet frös så häststackarna var utan vatten ett halvt dygn så såfort jag fick tag i vatten så gav jag dem hinkvis med lucernsoppa (E äter normalt inte alls lucern i maten, minns inte om L gjorde det då, det var det lilla i så fall). Inga problem.

Ännu mer pepp så Lillen är ju som han är med sitt ätande. Jag har medvetet många olika proteinkällor samtidigt, för att alltid ha BASEN. Sen när 'äckligt, vill inte ha' slår till ändrar jag bara proportionerna. Vilket t ex innebär att givan lucern över en natt kan tredubblas (och ngn annan dras ner). Så länge man ändrar givan av ett fodermedel (ej proteinkoncentrat) som hästen är VAN att äta är risken väldigt liten att störa magtarmfloran eller få problem.

Nu vet jag du 'nyss' introducerat lucern, men det är och förblir ett grovfoder. Jag VET att du iom en lucernökning inte bara ökar lucerngivan utan totalmängden protein. (Iofs stod han på högre protein tills du drog ner så kraftigt så så mkt ändras den kanske inte). Så jag tycker du vågar höja snabbare *pepp* OM det skulle skita sig, så hade det 'skitit sig ändå'.

Både du och Figge kommer ju må bättre när du fått mer balans i det.

Men när du höjer lucernet så måste du ju sänka halmen, därav mina förslag på hur du ska kunna styra givan av halm. Och du kan ju sänka den lägre än 5 kg om du vill, halmen alltså, så får du ner MJ. Du har rätt stort spelrum på TS, då 5 kg halm + 2,5 kg lucern ger långt över minimiTS för 400 kg häst (och Figge borde väl väga mindre va?)

Det jag menar med att det känns som du lite tappat greppet

Det är ju det jag sagt de senaste veckorna. Jag har tappat greppet om allt. Precis allt. Att få höra vilken fruktansvärd människa jag är, när jag försöker och försöker och försöker, det gör inte saken bättre.

Veterinären avrådde mig att öka fort efter mitt plötsliga byte mellan halm och hösilage. Jag litar mer på min veterinär än anonyma människor på ett forum. Jag har aldrig sagt att jag inte tänker ge min häst något protein! Jag har sagt att jag tänker öka det långsamt över en längre period.

Jag är mycket väl medveten om att lucern är ett grovfoder. Jag vet också att dess innehåll av stärkelse kan vara lite lurigt.

Veterinären ansåg det var okej att under en månads tid ge lååångt under proteinbehovet? Eller har du och veterinären olika syn på vad som innefattar 'öka långsamt'? (Det är en fråga).

Analysera stärkelseinnehållet på lucernet då så VET du? Om det är det som du är mest oroad för alltså, att det ska bli för mkt stärkelse.

Din häst, ditt val. Men jag förstår inte varför du skriver 'hjälp!?' när du inte vill ha hjälp.

Veterinären tyckte jag skulle ge bara halm. Jag ville inte, så då svarade hon "okej, men öka långsamt, max nån dl per dag".

Jag vill ha hjälp. Jag vill ha tips på bättre proteinfoder än lucern, just för att få ner energin.
Men jag vill inte ha "tips" som går ut på att jag ska sälja min häst eller att jag borde anmäla mig själv.
Att väga upp halmen löser inga problem.

Du vet vad jag menar med lucernet. Diskussionen har varit uppe många gånger förr.

Ja, men om du analyserar den har du raderat det problemet? Med en stärkelseanalys vet du precis hur mycket/lite stärkelse det är i den danska lucernen, och sen vet du exakt hur mkt stärkelse via lucern du ger honom/han får i sig. (JAG skulle vara mer orolig för sockerhalten i halmen omd et är grönt i den iofs, men samma gäller ju där, då kan man analysera och veta).

Och du vet lika väl som jag att det proteinkoncentrat du söker FINNS INTE. Det närmaste du kommer är pp.

44 MJ är acceptabelt som sagt.

Med GP alfalfa får jag det till att 2,5 kg lucernhack + 5 kg halm skulle bli 44 MJ och 290 g smrp, om jag inte räknat tokigt. Om 44 MJ är acceptabelt, skulle ju detta fungera!

Annars "måste" du ju nästan börja leta efter ett vettigt torrhö, tycker jag...

Jag har en säck Dangrönt, nyöppnad. Jag tror nog det får bli väl med den. De hade bara GP Lucern inne när jag var i butiken för lucern-inköp, och den är ju melasserad.

Ja, det är dumt nog inte alla som har GP alfalfa hemma. Numera har min hovslagare det, så jag köper när jag ändå är där. Men annars måste jag be affären att specialbeställa det åt mig, för i regel är det bara melassvarianten de har hemma.

Här brukar de ha, men det är väl fler som kommit på att melassfritt är bra :p
Pratade med Citygross om de kunde ta in till mig (bad om en hel pall, i vintras när jag hade pengar), de skulle ringa mig när den kommit. Har fortfarande inte hört något. Har påmint flera gånger, men inget hände..
Fattar inte varför det ska in så mycket socker i allt! :mad:

Pratade med fd stallägaren nyss, som har köttdjur. Han undrade om inte hästen kan äta samma foder som tillväxtungarna. Nu vet jag inte exakt vad det är i det fodret, ska kolla upp det. Vore ju smidigt om det gick, då får jag det billigt (2 kr kilot)..

Det är ju det jag sagt de senaste veckorna. Jag har tappat greppet om allt. Precis allt. Att få höra vilken fruktansvärd människa jag är, när jag försöker och försöker och försöker, det gör inte saken bättre.

Om det nu är sant att du läser till djurskydd så blir iaf jag mörkrädd...

Du om någon bör väl i så fall se att om man inte kan ge sin häst ett drägligt liv så tar man bort dem, eller ger dem till någon med bättre förutsättning. Sånt är livet...

Din rädsla och avsaknad av för dagen vettigt foder/hästhandlande och tänkande i kombination med att hästen går ensam i en grusfålla och har ont känns inte alls värdigt. Hade jag stått i ditt stall och inte kunnat resonera dig till förnuft så hade jag faktiskt anmält dig och hoppats på att dina blivande kollegor förstått bättre än du och din veterinär verkar göra för dagen.

Hästen har enl dig gott upp i vikt trots att du ger den svältkost men du ska ändå tankemässigt iaf ge honom mer och öka upp med tiden, om vi leker med tanken att han inte skulle gå ner i vikt (vilket iof en "normal" häst skulle göra) utan fortsätter att gå upp i vikt när du nu ökar. Vad gör du i det läget?

Kommer du då att endast ge hästen ngr kg halm som din kloka veterinär vill?
Allt handlar om hästen, så länge som den hästen nu varit dålig och inte verkar bli bättre på något vis, trots mediciner, foderändringar, problem med foder osv och du har tappat greppet, är det inte dags att ta ett seröst beslut och ansvar över hela din hästs situation.

*KL*

Oj, vad hetsigt det var här inne.
Det är en svår balansgång det där, vad som är skäligt och inte för hästen och hur mycket man vågar göra för att inte balansgången ska tippa över.

Jag tror de flesta av oss här inne mår skit över situationen, vi har nog alla någongång känt att det inte går och att vi ger upp?
Jag är inne i en sådan period nu. Det är värdelöst, skit och jag vet inte vad. Ständig oro över ponny, dag som natt.

Min ponny har dessutom rymt två gånger i vår (sällskapet har en tendens att bara gå igenom staketet) och stått med hela munnen full av gräs.
Dessutom går dom i en lite fålla nu, kanske 40x15 meter, men vad gör man? Jo man biter ihop och fortsätter kämpa! Hos mig är det är gräs över allt annanstans, dessutom frost på nätterna så den lilla hagen är nödvändigt nu. Däremot vet jag att det är övergående, dom har en större skogshage som dom ska gå i snart.

Förhoppningsvis, och det tror jag, gör alla sitt bästa för att hästarna ska må bra.

Nu har du inte läst igen, eller kanske bara läst vissa meningar ur sitt sammanhang?
Min häst har gått upp i vikt för att han har fått hösilage med för bra värden. Ja, det är dumt, jävligt dumt. Men vad kan jag göra åt det nu? Gjort är gjort och kan inte göras ogjort. Halmen kom som sagt in i slutet av förra veckan.
Hästen hade motionerats minst 1 h om dagen veckorna innan, sedan blev jag sjuk och kunde inte motionera på två dagar. Han svällde upp direkt, och surprise!
Jag blev orolig.

Ingen i mitt stall kan säga att hästen har ont. Det är endast jag som upplever, ingen annan än jag hittar några som helst tecken på smärta.
Alla hästar i stallet går i individuella rastfållor, inte bara min. Jag har aldrig sagt att jag tycker det är optimalt, men som jag har sagt var det en panik-flytt och jag kommer kanske flytta igen inom en snar framtid.

Vet du vad det är för fel på min häst?
Hans sköldkörtel fungerar inte. Det är därför han får medicin, och det kan jag inte göra något åt. Han kan inte svettas, och det kan jag inte heller göra något åt.
Vad ska jag göra? Du tycks ju veta allt.

Då de är väldigt mkt negativt här för stunden kommer jag med något positivt :)
Det funkar verkligen super på lösdriften med Prins. Han går i stor skogshage så ingen kraftigt bete här utan de fodras med hö nog större delen utav sommaren. Vilket jag tycker verkar super för att hålla honom i rätt hull. Har ingen aning om hur mkt hö dom äter om dagen dock :p När jag går dit (2 ggr dagen) slänger jag till dom en skiva hö som dom kan dela på, denne väger mellan 2-2½. Sedan vet jag inte hur ofta gubben är där och ger dom mat. Men dom springer som dårar i hagen så Prins har nästan tappat allt han gick upp på förra stället :D
3 bilder på lagom tjocka shettisar :p
Prinsen:
32364789.jpg

Putte:
32364797.jpg

Nasse:
32364794.jpg

Putte är otroligt söt. Ja din Prins med, härligt det fungerar så bra =) Fast jag skulle faktiskt vilja se Prinsen i lite lägre hull. Inte så jag anser du behöver hårdbanta, men jag skulle sas inte ge onödigt mycket hö - han har ganska välvadderad rumpa ;P

Skulle vilja se honom i samma hull som Putte (som säkerligen är lättare att hålla i hull då han väl är hingst, men ändå)

Men återigen, härligt det funkar så bra!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka