Sv: Uppdrag bantning del 5
Men jag ser verkligen inte varför det är så otroligt viktigt att jag väger halmen och lägger i kassar?
För att veta vad han får i sig och kunna kontrollera det? Någon sida bakåt var det iaf ett problem för dig i dina ögon att inte veta exakt hur mycket halm han fick, eller kunna dra ner den.
Jag har redan sagt att jag kommer öka lucernet mer, men att det kommer ta tid för jag är skräckslagen.
Då får du endera jobba bort skräcken (VAFÖR skulle han få fång av lucernet??) eller hitta ett alt där du är tryggare. Det alt du har valt går ju ut över hästen.
Om du tänker på det utifrån, ponera att jag la upp bilder på en närmast utmärglad Lillen. Folk tyckte 'men för fan Alex, han är för smal, du har tappat greppet' och jag skrev att 'men jag vågar inte ge honom mer mat, jag är rädd han får fång'. Skulle du då tycka 'jaha, ja men dåå förstår jag, dåå gör det inget om det är så en månad till eller mer'?
Jag är rädd varenda jäkla dag att jag ska hitta Lillen med fång. Men det skulle aldrig i livet falla mig in att ställa honom på svältkost och 'inga proteiner' för det.
Det jag menar med att det känns som du lite tappat greppet och inte ser skogen för alla träden. Vilket jag FÖRSTÅR, jag är rädd hela tiden att göra det, och därför jag trakasserar folk med bilder och funderingar hela tiden. För TÄNK om jag blir alldeles hemmablind, eller för insnöad, eller.. Och inte märker att det tagit en negativ vändning. Så jag FÖRSTÅR att du är jätterädd. Men du kan inte låta den rädslan gå ut över Figge - han kommer inte bli friskare av det, risken är han blir sjukare. De behöver sitt protein, och hovarna är otroligt beroende av protein. Sen är väl hans hälsa/sjukdomar generellt knappast betjänt av proteinbristproblem. Det tar tid innan en brist syns utanpå, men INUTI kommer den fortare.
Lucern är ju ett grovfoder, visst finns det hästar som inte tål lucern, men de brukar varken falla döda ner eller få fång. Utan du hinner ju se det då. Om han inte tillhör de som inte tål lucern så finns det dessutom forskning på att det har en positiv, buffrande påverkan på magen. Hjälper det så när Lillen stod med pågående fång, så la jag under loppet av en vecka på rätt rejält med lucern, för att just tillgodose proteinet. MJ höll jag på samma nivå som innan eller minskade (minns inte, men höjde inte). Han blev INTE ett dugg sämre.
Det kommer in fånghästar på klinik ofta ofta som får ett väldigt abrupt och fullständigt foderbyte, men där det som byts/ändras är grovfodret. Även icke fångisar kommer dagligen in på klinik till ett abrupt foderbyte. Visst KAN det gå åt skogen, men i 99% av fallen går det bra.
När D fick sin tandfraktur så fick jag ju i princip ersätta hela hans grovfoder med lucerngröt. I vintras när det var så jävla kallt och vattnet frös så häststackarna var utan vatten ett halvt dygn så såfort jag fick tag i vatten så gav jag dem hinkvis med lucernsoppa (E äter normalt inte alls lucern i maten, minns inte om L gjorde det då, det var det lilla i så fall). Inga problem.
Ännu mer pepp så Lillen är ju som han är med sitt ätande. Jag har medvetet många olika proteinkällor samtidigt, för att alltid ha BASEN. Sen när 'äckligt, vill inte ha' slår till ändrar jag bara proportionerna. Vilket t ex innebär att givan lucern över en natt kan tredubblas (och ngn annan dras ner). Så länge man ändrar givan av ett fodermedel (ej proteinkoncentrat) som hästen är VAN att äta är risken väldigt liten att störa magtarmfloran eller få problem.
Nu vet jag du 'nyss' introducerat lucern, men det är och förblir ett grovfoder. Jag VET att du iom en lucernökning inte bara ökar lucerngivan utan totalmängden protein. (Iofs stod han på högre protein tills du drog ner så kraftigt så så mkt ändras den kanske inte). Så jag tycker du vågar höja snabbare *pepp* OM det skulle skita sig, så hade det 'skitit sig ändå'.
Både du och Figge kommer ju må bättre när du fått mer balans i det.
Men när du höjer lucernet så måste du ju sänka halmen, därav mina förslag på hur du ska kunna styra givan av halm. Och du kan ju sänka den lägre än 5 kg om du vill, halmen alltså, så får du ner MJ. Du har rätt stort spelrum på TS, då 5 kg halm + 2,5 kg lucern ger långt över minimiTS för 400 kg häst (och Figge borde väl väga mindre va?)