Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Vad ar inte forenligt med svenskt djurskydd? Att ge hasten en foderstat som rensar ur och ger hasten halsa?

Vad ar inte forenligt med svenskt djurskydd? Att ge hasten en foderstat som rensar ur och ger hasten halsa?

Att ge en häst en foderstat som inte uppfyller hästens grundläggande behov av t ex protein. Uttryckt i förordningen som att hästar skall ges (ej ordagrant citerat) en välbalanserad foderstat.

Ok...Det star alltsa ingenting om att man inte far satta en sjuk hast pa en for den alldelles utmarkt foderstat?
Jag vet att jag numera tanker pa helt annat satt an det traditionella svenska och jag darmed later helt knapp. Hade jag sjalv last mina ord for 3-4 ar sen hade jag idioyforklarat mig sjalv:D
Men faktum kvarstar, jag har sett rent forbluffande resultat av att gora sa har. (Och jag idiotforklarade dem som utsatte de stackars hastarna for det, det sved mer an lite att behova ge dem ratt ska erkannas).

Nej det står inget om att man utefter helt egna ider rakt i strid mot all forskning och vetenskap som finns får sätta en häst på en foderstat i princip helt utan protein - nä..

Oavsett om man läst eller sett det fungera för någon annan.

Det man möjligen kan klara sig på är om du har en veterinär i ryggen som rekommenderar det.

Men nu är vi långt utanför sthus situation. Sthu är INTE nöjd med att han får så lite protein, sthu anser INTE att hästen ska ha så lite protein eller att det är rätt osv.

Jobbigt läge att han inte tål ensilaget längre. Har du ingen möjlighet att köpa in hö istället då?

För med vilket medelmåttigt hö som helst går det ju att få till åtminstone 5 kg TS och under 47 MJ, i kombination med ett par kg halm och 1 kg lusern. Då får du dessutom runt 250 g smrp, vilket han väl hade funkat ok på tidigare enligt dig?

Om det nu bara är några veckor det handlar om så kan det ju inte bli så värst dyrt att köpa in hö? De flesta har ju dessutom sänkt priset rejält nu för att göra plats för säsongens hö.

Eftersom det inte är så lång period så kan du ju förvara det i boxen, eftersom han ändå står ute.

De siffror du angett känns ju ändå inte som några extremsiffror på något sätt, så jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara så himla svårt att få ihop en foderstat som funkar och som inte innebär allt för mycket pyttsande heller, som du ville slippa.

Jag har ungefär samma siffror på min, som är ungefär samma storlek och visst är det lite pussel ibland om man inte får tag på något bra hö (har haft hö med 16 g smrp) men det går ju utan problem med ett medelmåttigt hö (mellan 30 och 50 smrp) Och om man utgår från att det ligger medelhögt i energi, dvs mellan 8-9 MJ så blir det ju inga 60 MJ på några kg heller.

Ge inte upp hoppet och deppa inte ihop, det går!

Varför inte ta och köpa några balar hö? Stallägarna borde väl förstå att hästen MÅSTE få annat foder nu då han inte tål hösilaget. De borde väl kunna vara lite flexibla om de hyr ut stallplatser. Har du överhuvudtaget frågat om du kan få förvara några balar hö någonstans? Om inte annat så var ju hans box tom. De som hyr ut stallplatser har ju också ett ansvar att de hästar som finns i stallet får mat och behandlas enligt gällande djurskyddslagstiftning. Jag skulle aldrig acceptera att ha en häst som sköts/fodras på detta sätt inhyrd.

Man kan INTE skylla på sin ekonomi. Har du inte ens råd att ge hästen mat så kan du inte ha honom kvar så enkelt är det!
Bättre att lägga pengarna på hö än lucernpellets! Hö finns det dessutom gott om i dina trakter.

Jag blir riktigt illa berörd då jag läser om den stackars hästen. Stå ute ensam dygnet runt i en liten jordhage med 5 kilo halm som foder....

Vad lär de ut på Etologiprogrammet egentligen...? Borde nog ta reda på det.

Att minska proteinet sa radikallt brukar faktiskt funka valdrigt bra har jag markt har dar det ar en vanlig behandling pa diverse krampor.
Hastar lever i naturen periodvis pa inget protein alls, speciellt vintertid.
Protein bidrar till forsurning av kroppen vilket fang/IR hastar ju har problem med.
Jag tror faktiskt att du far en halsovinst genom att gora sa har.
Det ar faktiskt onormalt for en hast att sta pa likvardig naringskvot aret runt, det ar nagot som vi manniskor uppfunnit, hasten far aldrig nan chans att rensa systemet pa detta vis.
Fortsatt sa ett tag med gott samvete!!!!

Jag förstår faktiskt inte hur du vågar komma med påståenden och rekommendationer på det här viset... :crazy: Tänk om sthu följer dina råd, och hennes häst blir sjukare, tar du ansvar för det då?

Jag håller med...

Det behövs ju protein till allt. Vad händer när det inte finns tillräckligt med amonisyror för att tillverka enzymer? Kroppen stänger ner och dör. Innan dess plockar den vad som behövs från kroppen självt, gärna från muskler (hjärtat är också en muskel...). Även skelettet kommer få ta stryk av näringsbristen.

Jag tror inte detta är något som ni i tråden inte vet. Men det skrivs ju uppenbara saker här hela tiden. :cool:

Jämförelsen med vildhästar gör mig trött. Vildhästar som inte presterar, inte bär omkring på en människa, inte struttar runt på ridbana. Vildhästar som dör efter vintern om deras tänder varit dåliga, eller om flocken stött ut dem eller de hittade ingen mat så de svalt ihjäl...
Det är lika onormalt att ha hästar för vårt eget höga nöjes skull som att ge dem likvärdig mat året runt. Eftersom vi vill behålla våra hästar på den välmående, vältränade nivån året runt är det vad som krävs. En häst är gjord för mycket rörelse och att äta ofta. Att svälta några månader om året är inte riktigt samma sak; de är byggda för att klara av det, men det är nog inte en nödvändighet i likhet med att äta ofta men lite.

Sthu är mycket påläst inom foderlära och vet precis vilka konsekvenser proteinbrist får.
Och som Sthu redan har skrivit flera gånger tidigare letar Sthu efter ett proteinfoder som inte kostar uppemot 200 kr kilot. Lucernet kommer ökas, jag vill bara inte slänga på allt på en gång.
Och nej, jag har ingenstans att förvara tillräckliga mängder hö. Nu har stallägaren köpt in en halmbal enbart till mig. Jag känner att jag inte vill kräva ännu mer. Och som sagt, jag har gjort en uppskattning att han får ca 6-8 kg halm per dag, ibland äter han allt ibland ligger lite kvar. Där är väl ändå inget problem eller?

Mitt problem är att jag inte har något proteinfoder som jag kan ge tillräckligt av. Eller föreslår ni att jag ska slänga in 0,6 kg soja redan ikväll och störa magen och ge min häst hudproblem?

Jag har inte råd att köpa ett foder för flera hundra kronor just nu. Ska jag sälja min häst för att jag istället valt att lägga mina pengar på att betala hovslagare, veterinär och stallhyra?

Ok...Det star alltsa ingenting om att man inte far satta en sjuk hast pa en for den alldelles utmarkt foderstat?
Jag vet att jag numera tanker pa helt annat satt an det traditionella svenska och jag darmed later helt knapp. Hade jag sjalv last mina ord for 3-4 ar sen hade jag idioyforklarat mig sjalv:D
Men faktum kvarstar, jag har sett rent forbluffande resultat av att gora sa har. (Och jag idiotforklarade dem som utsatte de stackars hastarna for det, det sved mer an lite att behova ge dem ratt ska erkannas).
Nu är jag inte med på om du menar mindre eller noll protein:confused:

Jag tror att de som äger depåbildande hästar har märkt att det sällan funkar med listdieten, o där man inte tar hänsyn till om de är IR eller inte.

jag tror att när metabolismen inte funkar som den ska gällande energi så torde det även gälla proteinet.
Sen ser vi samma på människor att A o 0 för att få kroppen till att börja fungera igen är att motionera mer... ja mkt mer om så bara i skritt. få bort den från födosökandet- fixeringen.

IR- eller hästar med depåer funkar inte på energitabellvärdet- varför skulle de då tillgodogöra sig protein i överkant? De som knappt gör ngt ens.

Även om det går åt mer energi till att omvandla protein till fett NORMALT sett- på en frisk häst, så tänker jag oxå på varför feta hästar inte orkar så mkt förutom att de är tunga o otränade. Om nästan all enegri o kanske då även protein görs om till fett- var ska energin tas ifrån? Jo de känner att de måste äta mer.

Man stryper energin o ger mer protein- ja det är oxå jobbigt för kroppen.
Sänk båda o hästen kanske börjar ta av sina depåer o i komb. med mkt motion så bör de gå ner fort o då få en kropp som börjar funka o den får tillbaka energin då cellerna fungerar som de ska igen.
Fettvävnaden o mkt i depåerna gör ju att tillståndet fortsätter.

vi ser ju alla hur en slank även IR-benägen häst sen håller vikten på en större giva än den som den faktiskt tidiager gick upp av.

Varför är tjocka människor, hästar, hundar flegmatiska o smala...pigga o kanske nerviga? Det har inte bara med tyngden att göra- de har ingen ork för att kroppen inte längre fungerar.
Kroppsbyggare vet att om de slutar att träna o tar samma proteinintag så blir de feta.

Senast ändrad:

Vad är det för proteintillskott som kostar 200 kr/kg? Jag betalar 9,50 kr/kg för GP alfalfa. Och om det fungerar med lucern förstår jag fortfarande inte varför du letar andra alternativ?

Ska jag sälja min häst för att jag istället valt att lägga mina pengar på att betala hovslagare, veterinär och stallhyra?

Men foder är väl ändå inte en av de saker man kan "välja bort"? Det är väl i samma kategori som vet, hovslagare och stallhyra? Jag har inte råd med en massa utrustning, och äger t.ex. endast två st. schabrak. Det räcker, och det är sådant man kan välja bort. Men inte foder.

Jag marker pa mig sjalv, jag har "IR" symptom om man harddrar. Jag mar super,duperbra pa en proteinfattig diet, kan dessutom ata mkt mer utan att fa fettdepaer :D
Och hastar gillar att ata mkt och lange:laugh:

Jag har foder. Jag har ju Dangrönts lucern. Men det skulle som sagt krävas 2,5 kg = mycket energi i foderstaten, och jag vill inte öka så fort (idag är vi uppe på 5 dl, jag ökar hela tiden det är ni medvetna om hoppas jag? Innan ni dömer ut mig totalt, igen.).
Det foder jag pratar om är det jag blev rekommenderad att ge tidigare i tråden; vassleproteinisolat.
För, som sagt, soja kan jag inte ge. Potatisproteinförsäljaren fick jag inte tag i (har gjort det nu, är minst 3 veckor till nästa leverans, och (som sagt) jag vet inte hur det är då). Lucern ger massor med energi, och nej, jag kan inte ändra ute-rutinerna.
Och jag har efterfrågat tips på proteinrika foder massor med gånger tidigare. Vassleproteinisolat är det bästa tips jag fått, med tanke på hästens sjukdom (jag var ju en korkad människa som överhuvudtaget fungerade på ex krafft muskel), men det har jag i dagsläget inte råd med.

Varför är tjocka människor, hästar, hundar flegmatiska o smala...pigga o kanske nerviga? Det har inte bara med tyngden att göra- de har ingen ork för att kroppen inte längre fungerar.

Hej!

Just den här biten kan jag bara skiva under på.

Min tjej har nu fått mindre mat och mer motion i ett par veckor och nu sitter vi på en rymdraket i startposition till månen. Hon har blivit helt osedvanligt galen (för att vara henne alltså). Magen har minskat och jag har fått tillbaka lite av den pigga, energiska häst jag faktiskt köpte. Denna vinter- när hon tyvärr varit alltför rund, har hon bara luddat runt och varit loj och "tråkig".

Hon har tom börjat busa i hagen- vilket jag aldrig sett förr!

/Lavinia, som tom börjat få kommentarar om att hästen börjar se normal ut:-)

Om du inte har råd att BÅDE betala stallhyra, veterinär, hovslagare och foder, ja då har du inte råd.

Åk och köp potatisprotein någon annanstans? Ät nudlar och ge vassleproteinisolat om det är det enda du kan få tag i som fungerar?

Eller ge lucernet. Jag har läst du inte vågar öka fortare, men du vågar riskera grav proteinbrist? Makes no sense? (Förutom om du inte har råd att ge 2.5 kg lucern då?)

Jag har i många år hört dig säga 'har inte råd' om en massa alternativ. Och jag FÖRSTÅR att du inte har råd, få studenter har råd att hålla en kroniskt sjuk häst som kräver medicin, specialkost etc. Jag skulle inte ha råd om jag studerade.

Men man kan inte låta det gå ut över hästen om man inte har råd. Det är den där gränsen som ALDRIG får korsas. (Inte råd borde btw du veta är den vanligaste bortförklaringen vid vanvård, det andra är inte kunnat/hunnit/orkat. Du använder båda.. Nu hävdar jag inte du vanvårdar Figge, men du har passerat en no-no gräns)

Det kan jag också hålla med på, fast i det här fallet rör det sig ju egentligen inte om en mindre mängd mat. Hästen får 30-40 MJ (räknat på 6-8 kg halm), men nästan inget protein alls. Det blir ju bara en väldigt knasig felbalans...

Man stryper energin o ger mer protein- ja det är oxå jobbigt för kroppen.
Sänk båda o hästen kanske börjar ta av sina depåer o i komb. med mkt motion så bör de gå ner fort o då få en kropp som börjar funka o den får tillbaka energin då cellerna fungerar som de ska igen. Varför är tjocka människor, hästar, hundar flegmatiska o smala...pigga o kanske nerviga? Det har inte bara med tyngden att göra- de har ingen ork för att kroppen inte längre fungerar.

Instämmer helt. BALANS I MINDRE MÄNGD i hop med motion gör susen, å när de är smala så börjar de som fler upptäckt att röra på sig självmant även i hagen.

Igår när jag kom så stod W och skakade i regnet för att hålla värmen uppe lite, i vanliga fall hade jag tyckt så otoligt synd om honom, men för mig var det en fröjd att se, för att äntligen efter 2,5 års helvete så uppvisade hans kropp normala fungerande funktioner. Han sprang in och fick täcke på sig och en tuss hö och var helt uppåt väggarna lycklig och välmående.

Sedan så anser jag att man bör även släppa lite på att hästen måste ha nåt att tugga på hela tiden för att må bra. Idag så är ponnysarna i stallet de som mår bäst av alla hästarna för de är smala och får mat endast fyra gånger om dagen och står flera timmar utan mat då de får ägna sig åt att leka och leta rötter. De stora hästarna har mat så det finns kvar när nästa mål skall serveras, de har gott från välmående till feta och loja hela bunten, å på det ska de ut på bete om en månad. Hmmm!

Problemet nu är väl att just balansen saknas.

Nu fungerar 'lågproteindiet' inte på min L, men om t ex sthu hade haft svårt att få ihop det helt bra, så hon hamnat på lite under underhållsbehovet av protein t ex, då hade jag inte sagt ett dugg.

Men det är skillnad att t ex ligga på 250 gr när behovet är 300 gr (hittar på sifrorna), jmf med att ligga på 40 gram..

Skulle sthu dra ner foderstaten så att det blev det axel och du menar skulle det ju innebära typ 10 MJ och proteinmängden som är nu, för att det ska vara ens hyfsad balans.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka