Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Hugger sista knapp

Figge har stått hela helgen, jag har blivit vrålförkyld. Sedan i torsdags får han bara halm och 2,5 dl lucernpellets.
Igår var jag hos kiropraktorn, var väldigt skev (som vanligt) fast åt andra hållet den här gången. Oj vilken skillnad det blev! Red lite på kvällen, ca 1,5 h, och oj vilken skillnad det var! Första kilometrarna var helt annorlunda, jag kunde ju faktiskt ge vikthjälper :p
Känns dock som Figge börjat ömma på grusvägarna igen, han var mycket ovillig att trava och ännu värre med galoppen.. Sprang ut i kanten och ville inte ta ut steget. Ute på sandvägen gick det bättre dock. Fångesten ökar..

Dessutom hade han sedan förra veckan ökat 4 cm runt midjan, och 10 cm runt magen..
:crazy::cry:

Hugger sista knapp

Figge har stått hela helgen, jag har blivit vrålförkyld. Sedan i torsdags får han bara halm och 2,5 dl lucernpellets.
Igår var jag hos kiropraktorn, var väldigt skev (som vanligt) fast åt andra hållet den här gången. Oj vilken skillnad det blev! Red lite på kvällen, ca 1,5 h, och oj vilken skillnad det var! Första kilometrarna var helt annorlunda, jag kunde ju faktiskt ge vikthjälper :p
Känns dock som Figge börjat ömma på grusvägarna igen, han var mycket ovillig att trava och ännu värre med galoppen.. Sprang ut i kanten och ville inte ta ut steget. Ute på sandvägen gick det bättre dock. Fångesten ökar..

Dessutom hade han sedan förra veckan ökat 4 cm runt midjan, och 10 cm runt magen..
:crazy::cry:

Varför svälter du honom? Tror du att hans diarre ska bli bra av denna s.k diet?
Stackars häst!

*KL*

Bild tagen för att visa schabrakstorlek, men som bonus ser man ju lite av hullet iaf apropå diskussionen igår om nu vs förr
http://img842.imageshack.us/img842/8934/gd19.jpg

Och två bilder tagna ur samma vinkel ungefär som förut, så man kan 'radera' den skillnaden:

lillen31.jpg

lillen32.jpg

Sthu - men proteinet då? Går han på gräs?

Senast ändrad:

Jo det är det eftersom det inte innehåller någon näring... Så om en häst endast får 2,5 dl lucern och halm och inte äter gräs i tillräcklig tillgång så är det = svält = vanvård. En häst behöver mycket mer näring än det lilla som finns i 2,5 dl lucern och således så svarar kroppen på många småraser att svullna upp precis som africas svältande människor gör efter det så kommer hästen efter en stund att magra av och de inre organen slutar fungera.

Att inte ge sin häst rätt mängd näring innebär en sakta och plågsam död.

Senast ändrad:

Fast halm innehåller ca 5 - 5.5 MJ/kg. Så 'problemet' är inte generellt näring - men däremot protein. För halm + 2½ dl lucern blir tveklös proteinbrist.

Däremot kan det beroende på halmmängden mycket väl räcka till MJ-mässigt.

För mig är det all protein som är näring, ren MJ är inte mycket till näring i min värld.

För mig är näring 'hela kittet'. Alltså att man får i sig det bränsle kroppen behöver för att fungera. Det inkluderar både MJ och protein för mig, så det går varken säga att halm inte innehåller någon näring alls eller att det innehåller näring. För det innehåller 'bara hälften' (dvs bara MJ men i princip ingen srp)

Han har inte, och har inte haft, diarré. Han har varit dålig i magen.
Den är bra nu. Förmodligen pallar inte hans mage hösilage längre.

Han får fortfarande mineraler och sånt där också, glömde skriva det.
Men ja, det är det enda han får. Gräsfri hage, totalt gräsfri.
Intressanta reaktioner, med tanke på att det jag skulle göra ett par inlägg tillbaka var att plocka bort allt kraftfoder (och därmed den främsta proteinkällan i foderstaten), just för magens skull.

Jag är en dålig dålig människa, men just nu känner jag att jag står mellan att ha en fet häst eller en fet häst med dålig mage. Då väljer jag det förstnämnda, åtminstone tills jag vet hur vi har det framöver. Slutar ju skolan nu, får se var i Sverige jag får jobb..

Men melassfri lucern då (pellets eller hack) kan han inte få det tillsammans med sin halm i en mängd som täcker proteinbehovet?

Han har inte, och har inte haft, diarré. Han har varit dålig i magen.
Den är bra nu. Förmodligen pallar inte hans mage hösilage längre.

Han får fortfarande mineraler och sånt där också, glömde skriva det.
Men ja, det är det enda han får. Gräsfri hage, totalt gräsfri.
Intressanta reaktioner, med tanke på att det jag skulle göra ett par inlägg tillbaka var att plocka bort allt kraftfoder (och därmed den främsta proteinkällan i foderstaten), just för magens skull.

Jag är en dålig dålig människa, men just nu känner jag att jag står mellan att ha en fet häst eller en fet häst med dålig mage. Då väljer jag det förstnämnda, åtminstone tills jag vet hur vi har det framöver. Slutar ju skolan nu, får se var i Sverige jag får jobb..

Plocka bort allt kraftfoder ja - men du har tagit det ur ditt sammanhang? Det var ju med bibehållet grovfoder (sen räknas ju lucern med till grovfoder)

Att ge halm + lucern var också ett av alt du fick. Det var väl iofs inte menat att ge så lite lucern att det blir proteinbrist deluxe (kan du inte ge mer lucern?), men du svarade då att det fanns bara dålig halm och du kunde inte skaffa egen för då fick du fodra alla fodringar själv. Antar du skaffat egen halm nu, och då kan ju hitta ett hö vara ett alt - om du av ngn anledning (pris?) inte kan/vill ge större mängd lucern.

Även om hans mage nu blir bättre på den här dieten, så hur kommer hans KROPP må med så lite protein som 2½ dl lucern ger?

Alla fodergivor ges ute (är ju ute 24/7) och stallägaren gick med på att fodra Figgen separat, att lägga ännu mer jobb på dem känns fel. De har trots allt 20+ andra hästar som också ska ha mat, så det spelar ingen roll om jag gör i ordning och ställer fram osv, det handlar om att det tar extra tid.

Som sagt, jag är mycket mycket väl medveten om hur extremt lite det är. Det är ca 9 g lysin och 43 g protein, något mer om man räknar in det gröna i halmen (ytterst marginellt, inget jag räknar med).
Skulle krävas minst 3 kg lucern för att täcka proteinbehovet = över 60 MJ totalt i foderstaten = en ännu fetare häst.
Som sagt (igen), jag letar efter något proteinrikt energifattigt jag kan ge men har hittills inte fått tag i något.
Och som sagt (ännu en gång), jag är extremt väl medveten om vilken fruktansvärd människa jag är, men jag sitter verkligen i skiten.

Att endast ge halm är ingen vettig ide. Det är verkligen att svälta hästen, de 2.5 dl lucern gör ingen som helst skillnad...
Du predikar ju själv hur viktigt det är med proteinet men här verkar det visst kvitta. Jag tycker det är djurplågeri att göra som sthu gör.

Det är inte alls hälften av näringen i halmen för halmen har väldigt lågt protein-innehåll men ligger högre i energi.

Ger du 7 kg halm? Varför ska den äta så mkt halm?

Jag har inte riktigt följt med i diskussionerna men fattar inte varför hästen inte ska få mat.

Jag ger min ponny mellan 2-2,5 liter lusern plus hö plus en mindre mängd gräs, urvattnad betfor och 6 dl soja (delat på tre ggr). Hon är ung lika stor som din (typ maxad Cponny) och går fortfarande, långsamt ner i vikt. Dessutom har hon numera fri tillgång till halm (jättebra för då kan jag äntligen sova lite längre än sex timmar på natten).

Senast ändrad:

Jag skulle ge hästen hö och öka motionen istället för som du gör nu kommer hästen bara bli sjukare. Du kan inte vara medveten om vad du gör eftersom du ändå tänker fortsätta.

Vad tycker du att jag, min hemska djurplågare, ska göra?
Han kan inte äta halmen. Jag har inte plats att förvara ett eget grovfoder. Hästen går upp i vikt om foderstaten ligger på över 45 MJ, trots daglig motion. Han kan inte äta soja utan att få hudutslag. Jag får inte tag i mer potatisprotein. Om jag ger så mycket lucern som behövs kryper energin över 50 MJ. Hästen gick två dagar utan motion pga sjukdom hos mig och svällde som en boll.
Han motioneras dagligen, absolut jätteminst 30 min oftast över en timme.

Och oroa er inte, han har bara varit "proteinlös" i två dagar, han är inte döende.
Jag sitter inte direkt och rullar tummarna, jag letar foder och räknar och räknar på allt jag har tillgång till.

Jag vet inte hur mycket halm han får. Jag uppskattar att "en famn" som stallägaren visade är ungefär två kilo. Det får han 3-4 gånger per dag. Så jag kan ha helfel, det kan vara mycket mindre eller mycket mer. Det enda jag vet är att han alltid är hungrig.

Kan ge lite soja, men han får utslag på benen av det. Öka på lucernet har jag tänkt att göra, till kanske 0,5-1 kg (beroende på hur framtiden ser ut, jag vet inte alls hur livet ser ut om tre veckor) men vågar inte öka snabbt. Som jag skrivit flera gånger har jag akut fångest just nu..

Alla fodergivor ges ute (är ju ute 24/7) och stallägaren gick med på att fodra Figgen separat, att lägga ännu mer jobb på dem känns fel. De har trots allt 20+ andra hästar som också ska ha mat, så det spelar ingen roll om jag gör i ordning och ställer fram osv, det handlar om att det tar extra tid.

Som sagt, jag är mycket mycket väl medveten om hur extremt lite det är. Det är ca 9 g lysin och 43 g protein, något mer om man räknar in det gröna i halmen (ytterst marginellt, inget jag räknar med).
Skulle krävas minst 3 kg lucern för att täcka proteinbehovet = över 60 MJ totalt i foderstaten = en ännu fetare häst.
Som sagt (igen), jag letar efter något proteinrikt energifattigt jag kan ge men har hittills inte fått tag i något.
Och som sagt (ännu en gång), jag är extremt väl medveten om vilken fruktansvärd människa jag är, men jag sitter verkligen i skiten.

Jag brukar ha extrem förståelse för hur SVÅRT det är, jag vet ju hur jag kämpat och kämpar själv. Men just det du gör nu tycker jag är att medvetet sätta hästen i skiten om man ska uttrycka det elakt.

5 kg halm (5 MJ räknat på) och 2,5 kg dangrönts melassfria lucernpellets ger dig räknat på 400 kg häst 1,64 kg TS/100 kg, 47 MJ och 273 gr SRP.

Vad är fel på det, där har du dessutom spelrum vad gäller TS, och kan få ner MJ om du vill.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka