Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Citerar mig själv
Öka på lucernet har jag tänkt att göra, till kanske 0,5-1 kg (beroende på hur framtiden ser ut, jag vet inte alls hur livet ser ut om tre veckor) men vågar inte öka snabbt. Som jag skrivit flera gånger har jag akut fångest just nu..

Jag VÅGAR verkligen inte öka lucernet så fort, jag kunde inte sova på två dygn efter att vi gjort ett plötsligt byte från silage till halm. Jag får ont i magen varje gång jag ändrar foderstaten (vilket jag måste göra rätt mycket nu, tyvärr).
Och vad vet jag, om tre veckor kanske jag är någon annanstans, kanske arbetslös kanske inte.

Och jag kan inte kontrollera hur mycket halm han får. Med 47 MJ har jag inget som helst spelrum uppåt.

Men det är klart, jag kan ju knarka smärtstillande och vara ute med hästen hela dagarna. Kandidatuppsatsen kan jag skriva på natten, eller kanske rent av samtidigt som jag är ute med hästen?

Och jag kan inte kontrollera hur mycket halm han får. Med 47 MJ har jag inget som helst spelrum uppåt.

Men det är klart, jag kan ju knarka smärtstillande och vara ute med hästen hela dagarna. Kandidatuppsatsen kan jag skriva på natten, eller kanske rent av samtidigt som jag är ute med hästen?

Vad skrämmer dig att öka lucernet, han har ju fått lucern förr - alltså du har inte introducerat det nu?

Och läste du inte att du ligger HÖGT över minimiTS och har rejält spelrum nedåt och kan på så sätt få NER MJ om du vill?

Och istället för att träna ihjäl honom (antar du menade rida/motionera med 'vara ute med hästen hela dagarna') så kan du väl åka dit 4 ggr/dag och ge honom en kontrollerad giva halm? Det handlar ju enligt dig bara om typ 3 v?

Jag menar om det är svårt för stallägaren att kasta en IKEA-påse halm med uppmätt giva över staketet jmf med att ge honom 'en famn' halm (jag förstår inte riktigt varför det skulle vara svårare, men om det är det)

Jag kan åka ut fyra gånger om dagen, om jag struntar i mina studier och min ekonomi. Bensin är dyrt, värktabletter lika så.
Anledningen till att stallägaren ger "en famn" är att han slänger upp all mat på en skottkärra och går ut med. Jag kan inte trava en massa IKEAkassar där foder förvaras, där är det fullt. Utanför hagen är det en travbana, inte heller ett lämpligt ställe att ha det på. Inte heller poppis att jag staplar allt i stallgången. Tror du inte jag har tänk igenom det typ femtielva gånger?

Att han fått lucern förr spelar väl ingen som helst roll! Han har inte fått lucern på någon månad, i min värld är det ett foderbyte. Med tanke på att hans mage var pajko, att han rört sig lite mysko och att jag är sönderstressad och paranoid vågar jag verkligen inte ta några risker.

Och jag vet inte, kanske är det tre veckor, kanske ett halvår, kanske resten av livet. Jag vet inte alls vad som kommer hända om tre veckor när jag tagit examen.

Jag förstod det sen som att vi tänker olika, jag tänkte näring som mj och den lilla smrp han får. Sen förstår jag absolut hur du menar också.

Orkar dock inte diskutera andras beslut just nu. Har fullt upp med att inte bryta ihop över min egna ponny.

Jag fattar verkligen inte problemet. Väg upp fyra famnar halm och se vart du hamnar och ge sedan så mycket lucern du kan. Skit i om det tar lång tid att öka, din häst kommer inte må bättre på denna diet, det kan jag lova dig.

Jamen vad är då jag gjort för fel?! Det är ju det jag sagt att jag gör! Och ändå är jag en djurplågare. Du anar inte hur det svider att höra.

För som sagt:
Jag uppskattar att "en famn" som stallägaren visade är ungefär två kilo

och
Öka på lucernet har jag tänkt att göra, till kanske 0,5-1 kg (beroende på hur framtiden ser ut, jag vet inte alls hur livet ser ut om tre veckor) men vågar inte öka snabbt.

Summasummarum:
Jag höftar att hästen får 6-8 kg halm per dag. Jag planerar att öka lucernet till 0,5-1 kg under de närmsta tre veckorna, sen får vi se hur livet ser ut. Kanske kommer det innebära ännu mer foderbyten, kanske inte. Jag kan omöjligt veta i dagsläget.

Seriöst, nu finns ingen plats för pedagogiskt snack längre... I slutet av April kunde du inte motionera din häst för han stod och flåsade i hagen av sin sjukdom, men du promenarade iaf med han men ville inte anstränga honom, idag en vecka senare är du ute och både travar och galopperar.

Han har varit dålig i magen en längre tid, han har haft svullna kotor, han har sedan nästan en vecka (inte två dgr som du skriver i senare inlägg) tillbaka stått på svältmat, han går upp i vikt och ömmar i hovarna och blir rider barfota så pass att han inte ens vill gå på grus men är bättre på sand.

Å du tycker har fångets?? Va tror du din stackars häst har då, öppna upp dina ögon och se hästens alla symtom som du själv skrivit om i alla olika trådarna sista tiden.
Även en minskning av foder ger en häst en ny flora i magen som kan utlösa fång.

Nej men om tre veckor har du endera mer tid, eller helt annan situation (stall osv), det jag tänkte på.

Och ja, bensin är dyrt, men är valet dyrt och basal välfärd, så.. Du om någon borde ju veta att den där kosten inte ens uppfyller djurskyddet då den knappast kan kallas för välbalanserad tyvärr.

5 kg halm tar minimal plats, häng det på en vägg, lägg det i hans box om han har något, bygg en låda i hagen - NÅT måste du väl kunna hitta på? Du lagrar väl halmen någonstans, alltså den du köpt in? (För stallets var ju dålig och inte fodermässig så antar det inte är den du ger)

kl

nu har jag tagit nya bilder på pålle igen, en månad sedan sist. Viktmåttbandet säger att ingenting har hänt? Så jag undrar hur tillförlitliga sådana är egentligen???

Man mäter ju bara runt magen med ett sådant?
Men min häst har ju tappat runt hals, bog och rumpan först nu, magen är ju kvar och den kommer ta längst tid men vi jobbar vidare med strikt diet så gott det går nu när det kommer upp gräs i vinterhagen...

Och pållen är igång och går 6 dagar i veckan rätt så ordentligt!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1101725

Måttband fungerar inte, De kan gå ner i vikt utan att minska på bandet, lika så gå upp i vikt utan att öka på bandet.
Det är min ett levande bevis på. :)

Jag tycker att han ser mycket finare ut! Mycket bättre hållning och uttryck. :)

I mitt fall så har viktmåttbandet varit tillförlitligt för allt UTOM depåbyggande. Jag har ibland känt att 'massor hänt' (både upp och ner) men måttbandet säger emot. Då har det handlat om att depåerna minskat/ökat, och det fångar inte måttbandet upp - men väl ögat.

HULLET däremot har måttbandet varit spot on på, och måttbandet har sett en upp- eller nedgång INNAN jag sett den med ögat.

Dock, kikade på din tråd och mellan april och maj kan JAG på DE bilderna (verkligheten vara en annan) inte se någon nämnvärd skillnad mer än päls. Däremot är det STOR skillnad mellan mars och april - och ännu större mellan april och längre tillbaka =) Snyggt jobbat!

Det är fortfarande en bråkdel av vad han borde ha. Och 3 veckor är för lång tid att gå på svältkost. Du får ta din ångest och gömma den någonstans, ta och öppna ögonen och se vad du utsätter din häst för.

Hur gjorde du när du sänkte till denna givan? Hur lång tid tog det? Varför är det så mycket värre att ge mer mat.

I slutet av april var det +20 grader, idag var det 4 grader och snö.
Som du säkert vet går det utmärkt att motionera en hypohidrosis-häst, om man är försiktig. Vissa dagar mår han bättre, andra sämre. Konstigare än så är det inte. Är det kyligt och blåsigt kan han träna rätt ordentligt. Och det är inte direkt så jag pressar honom till bristningsgränsen i full galopp, snarare tio meter i taget.

Jag har pratat med veterinär, som säger avvakta. Hovslagaren säger att det inte finns några tecken på fång. Min häst är inte barfota, vad får du det ifrån?
Och jo, han har stått på svältdieten i två dagar. Innan dess hade jag soja kvar. Älskar att folk känner mitt stall, mitt foder och min häst bättre än jag.
Och du, oroa dej inte. Jag vet vad foderbyte innebär.

Alexandra:
Stallägaren har köpt in ny halm (som sagt, stor gård = går åt mycket) och den här balen var jättefin. Jag har inte köpt något alls. Jag har ingen möjlighet att bygga grejer eller skruva upp något i stallet. Som sagt, jag har tänkt på allt sånt.

Jag orkar inte diskutera min ekonomi. Det ger absolut ingenting, jag har inte råd och inte tiden att åka. Punkt.

Ja, jag är en fruktansvärt dålig människa som borde skjutas. Jag vet det. Tack för att ni förtydligar det för mig. Kom gärna hit och avsluta jobbet, jag är ändå för jävla värdelös för att klara av någonting själv. Jag sliter mig blodig och gör allt jag kan, lägger varenda krona och så mycket tid jag kan och orkar hos hästen, men inget jag gör blir rätt.
Grattis alla ni andra präktiga som lyckas!

Sthu - sluta ynka! Seriöst, det är sandlådenivå på det.

99.99% i den här tråden VET hur det är, och att det INTE är en dans på rosor, det handlar hela tiden om en jäkla kompromiss mellan idealiskt och möjligt osv. Och man känner alltid att man aldrig riktigt räcker till hela vägen eller får till den där idealiska lösningen eller den där 100% trygga lösningen etc.

Och många av oss iaf har full förståelse för att det finns en ekonomisk gräns för vilka saker som går att göra - annars skulle det ju bara vara att installera automatutfodring dygnet om, anlägga gruspaddockar, köpa en skrittmaskin eller vad det nu är som skulle förändra tillvaron för respektive person.

MEN... du har nu enligt mig, och jag står för det, passerat en gräns INGEN djurägare någonsin får passera. Gränsen där pengabrist, tidsbrist, brist på praktiska saker osv GÅR UT ÖVER DJURETS BASALA VÄLMÅENDE. Helt ärligt och uppriktigt, kan (vill ang lucern) du inte 'bättre än sådär', ja då har du faktiskt INTE RÅD och/eller TID att ha honom kvar. Och att då välja den lösning du gjort blir i mina ögon bara egoistiskt.

Och det hjälper tyvärr inte att ynka och tycka 'jaja skjut mig jag är en djurplågare'. Det hjälper inte HÄSTEN. Och det är faktiskt HÄSTEN det är synd om nu.

Så seriöst - om det verkligen är så omöjligt praktiskt som du skriver, då tycker jag du ska ta bort honom för då har du inte längre möjligheten att ta hand om honom ens på den mest grundläggande minimikravsnivån. (Skriver ta bort för han lär vara lika osäljbar som te x min L skulle vara, rätt hem med kunskap osv nog är garanterat inte intresserade att ta sig an problemet sas)

Det är lika för oss alla. Om man inte har råd, ork eller tid att ta hand om en häst som är sjuk och behöver daglig extravård så är det bättre att ta bort dem när man inte får dem att må bra och din mår inte bra enl. va du själv skriver. Man kan slita sig både galen och förtvivlad men ibland för hästens skull så måste man fatta beslut som gynnar hästen.

Just nu så lägger du ju mesta tiden till att ömka dig själv och det hjälper inte din häst.

Är din häst skodd, å ändå så förbannat ömfotad? Eller har du stoppat i de stackars ömma hovarna i boots som han går och ömmar med? Jag skiter i vilket eftersom din häst ändå ömmar kraftigt och ändå rids där han inte borde ridas.

Ställ halmpåsarna i hans box? Han går ute dygnet runt nu skriver du, med andra ord är boxen tom. Dvs X kvm att ställa färdigpackade IKEA-påsar med halm. Som inte är svårare att lägga i kärran än en famn?

Annars lägg halmpåsarna PÅ halmbalen. Ta en påse eller ta en famn är ju sak samma.

Jag måste tyvärr hålla med Alexandra. Någonstans måste det ändå finnas en gräns. Det finns vissa saker som jag håller väldigt, väldigt hårt på angående mina hästar och det är hovslagare och foder. Där har jag ansträngt mig för att hitta det bästa, även om det varken är de billigaste eller närmsta alternativen. Hovis finns drygt 6 mil bort, och dit åker vi var sjätte vecka. Höet hämtar vi själva i vår transport, också det några mil bort. Det tar mycket pengar, och det tar mycket tid. Min ekonomi må vara något bättre än din, men jag är långt ifrån miljonär och försakar hela tiden mycket pga av mina hästar.

Att minska proteinet sa radikallt brukar faktiskt funka valdrigt bra har jag markt har dar det ar en vanlig behandling pa diverse krampor.
Hastar lever i naturen periodvis pa inget protein alls, speciellt vintertid.
Protein bidrar till forsurning av kroppen vilket fang/IR hastar ju har problem med.
Jag tror faktiskt att du far en halsovinst genom att gora sa har.
Det ar faktiskt onormalt for en hast att sta pa likvardig naringskvot aret runt, det ar nagot som vi manniskor uppfunnit, hasten far aldrig nan chans att rensa systemet pa detta vis.
Fortsatt sa ett tag med gott samvete!!!!

Det var säkert jättebra för vildhästarna - flera av dem svalt ihjäl!

Det är naurligtvis inte bra med massor av för näringsrik mat men det behöver man ju inte ge. Jag föredrar samma mängd året om, tycker det verkar bättre för hästan.

Hastar lever i naturen periodvis pa inget protein alls, speciellt vintertid.
Protein bidrar till forsurning av kroppen vilket fang/IR hastar ju har problem med.
Jag tror faktiskt att du far en halsovinst genom att gora sa har.
Det ar faktiskt onormalt for en hast att sta pa likvardig naringskvot aret runt, det ar nagot som vi manniskor uppfunnit, hasten far aldrig nan chans att rensa systemet pa detta vis.
Fortsatt sa ett tag med gott samvete!!!!

Haken är att alldeles oavsett om man tycker det är en superbra ide (vilket iofs inte sthu gör) är det inte förenligt med svenskt djurskydd - vilket en blivande djurskyddsinspektör som sthu är vet väldigt väl.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka